دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با روستای حیرت انگیزخور

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

روستای خور یکی از روستاهای زیبا و پر جاذبه در نواحی اطراف تهران است این روستا در ارتفاعات دامنه غربی قله گندم واقع شده است و یکی از مناطق کوهستانی پر جاذبه و سرسبزی است که برای تفریحات اخر هفته ای مناسب است. از جاذبه های این روستا می توان به امامزاده، بناهای تاریخی، گ.رستان، قلعه، آبشار، طبیعت زیبا اشاره کرد.

ایران در بسیاری از مناطق خود دارای جاذبه های بکر و ستودنی است بسیاری از روستاها و دهکده های زیبا هستند که هنوز در این کشور کشف نشده اند و از چشم جهانگردان زیادی دور مانده اند اغلب این روستا مناطق ییلاقی هستند که با طبیعت بکر و سرسبز خود مورد توجه قرار می گیرند. یکی از مهم ترین این روستاها نیز روستای زیبای خور است روستایی در دامنه های غربی قله گندم چال از توابع تهران این روستا به دلیل نزدیک بودن به کلان شهر می تواند منطقه ییلاقی مناسبی برای تفریحات آخر هفته ای شما باشد و با سفر به آن می توانید تجربه های بکر و ویژه ای داشته باشید. این روستا در شمال غربی تهران قرار گرفته است در ارتفاعات البرز مرکزی است طبیعت منحصر به فرد و زیبای این منطقه از مهم ترین امتیازات آن به شمار می آید از زیباترین مناظر این منطقه می توان به ارتفاعات قله آن اشاره کرد همچنین بازدید از دره های سرسبز و پر پیچ و خم این ناحیه نیز جزو جذابیت های آن به شمار می آید طبیعت زیبای این روستا پوشیده از باغ های میوه و درختان است بنابراین توصیه می کنیم تا سفری کوتاه به این منطقه بکر داشته باشید.

روستای شگفت انگیز خور از توابع تهران:

این روستا در دل خود جاذبه های بکری را جای داده است همانطور که پیش از این مطالعه کردید جاذبه های این روستا شامل طبیعت بکر و سرسبز آن می شود همچنین وجود چشم اندازهای زیبای از بالای ارتفاعات این نطقه و قله کوه ها نیز از زیبایی های آن محسوب می شود.

 جاذبه های خور

این روستا در نزدیکی شهر هشتگرد واقع شده است و جدای از طبیعت زیبایی که به خود اختصاص داده است از پیشینه تاریخی نیز برخوردار می باشد دیدنی های این روستا بسیار متنوع هستند و از جمله آن ها می توان به امامزاده سلیمان اشاره کرد که از بناهای مذهبی و تاریخی در این روستا است. اما دیگر جاذبه های این روستای دیدنی شامل تپیه های وسیع، دره های پوشیده از چنار، برج و باروی قلعه خور، امامزاده زبیده خاتون و باغ های مختلف می باشند.

چه زمانی به این منطقه ییلاقی سفر کنیم؟

شاید بپرسید زمان مناسب برای سفر به اینگونه از مناطق چه فصلی است؟ اگر شما از علاقه مندان به طبیعت گردی هستید بی شک فصل ها برای شما مناسب است زیرا ماجراجویی در فصل های پاییز و زمستان در اینگونه از مناطق بیشتر است و شما می توانید با سفر به روستای خور مکان دنجی را برای تعطیلات زمستانه خود انتخاب کنید. اما از سویی برخی از افراد ترجیح می دهند تا با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان به اینگونه از مناطق سفر کنند و از طبیعت سرسبز و بهاری آن لذت ببرند. با توجه به اینکه در فصل های سرد سال برودت هوا بیشتر است شما می توانید سخت تر به این مناطق سفر کنید اما در فصل بهار سرسبزی این مراتع و کوهستان ها بیشتر می شود.

روستای خور

تنوع گیاهی:

این روستا به ویژه در فصل بهار دارای چشم اندازهای زیبایی است دامنه های کوهستانی و تپه ها در این فصل پر از گیاهان و علف می شود و علت آن نیز بالا بودن حجم بارش های منطقه است و همچنین به دلیل مطبوع بودن هوا رویش گیاهان کوهی در این مناطق بیشتر است. از جمله مهم ترین گونه های گیاهی در این مناطق می توان به ریواس، پونه، کنگر و آویشن اشاره نمود با توجه به اینکه خاک های این منطقه دارای حاصل خیزی بالایی هستند رویش این گونه از گیاهان در این مناطق بسیار با کیفیت است.

  •  آرون گروپس

تفریحات:

با سفر به روستای خور شما می توانید از جاذبه های تفریحی زیادی نیز استفاده کنید شاید بد نباشد لذت قدم زدن در روستا و بازدید از خانه های سنتی و قدیمی ان را از دست ندهید همچنین این امکان وجود دارد تا در آب های این منطقه شنا و آب تنی کنید. توصیه می کنیم تا در پیست اسکی این منطقه نیز حضور داشته باشید این پیست در نزدیکی روستا واقع شده است و دارای جذابیت های زیادی است و بسیار هیجان دارد.

آبشار خور

این روستا دارای آبشار مرتفعی است که از چشم اندازهای بسیار زیبایی برخوردار است اما اگر از علاقه مندان به جاذبه های تاریخی و قدیمی در نقطا مختلفی از ایران هستید بهتر است تا سری به گورستان های قدیمی بزنید این گورستان ها دارای سنگ های قدیمی با قدمتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ ساله هستند و از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار می باشند. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد در این روستا می توان به طبیعت زیبای آن اشاره کرد که از بالای ارتفاعات نیز تماشایی تر خواهند بود.

مکان های تاریخی خور

این روستا یکی از مکان های دیدنی حومه تهران است که محل مناسبی برای تفریحات آخر هفته ای خواهد بود این منطقه همچنین ارزش زیست محیطی بالایی دارد و علت آن نیز وجود گونه های گیاهی و جانوری مختلف می باشد گونه های مختلفی از جانوران همچون گرگ، بز، شغال، پرندگان، قوچ و میش که ارزش زیست محیطی این منطقه را دو چندان کرده اند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *