دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دانستنی های علمی و جالب درباره چشم انسان ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ دی ۱۳۹۹
  • ۰

به صراحت می توان گفت که چشم ها نقش بسیار حیاتی و مهمی در روند زندگی انسان ها داشته و در این مقاله به منظور آشنایی بیشتر با این عضو بدن به بیان بسیاری از حقایق و دانستنی های چشم خواهیم پرداخت با ماهمراه باشید.

به طور کلی بینایی به ما این امکان را می دهد تا از محیط اطرافمان آگاه شویم به گونه ای که هشتاد درصد از دانستنی های ما از طریق بینایی چشم صورت می گیرد. در واقع چشم بر اساس روشی مشابه دوربین کار می کند و هنگامی که به یک جسم نگاه می کنید نوری که از آن منعکس می شود از طریق مردمک به چشم وارد شده و با کمک اجزای اپتیکی بر روی پرده شبکیه چشم مترکز خواهد شد.

آشنایی با دانستنی های چشم

بهتر است بدانید تمامی انسان هایی که چشمان سالمی دارند از صبح که آن ها را باز می کنند و تا زمانی که دوباره چشم ها را روی هم می گذارند و به خواب می روند به طور دائم و بی وقفه از قدرت بینایی خود بهره منده می شوند. البته که بیشتر آن به واسطه عادت همیشگی خدمت رسانی این عضو بدن از شگفتی ها و توانایی های خارق العاده آن ناآگاه هستند و تقریبا هرگز به آن فکر نمی کنند. در واقع یکی از ساده ترین مواردی که در مورد چشم همه ما می دانیم خیس شدن آن در مواقعی است که بر اثر مردمک چشم خشک شده است البته شاید این نکته را ندانید که آب درون چشم بسیار متفاوت تر از آن چه فکر می کنیم است زیرا این آب از سه ماده کاملا مختلف چربی، آب و یک ماده مخاطی خاص تشکیل شده و این ماده دقیقا به همان مقدار لازم با هم ترکیب می شوند. یکی از جذابیت های چشم این است که نورهایی را که از محیط خارج دریافت می کند به گونه ای روی پرده شبکیه خود مترکز می نماید که تصویر دقیقی از شیء مورد نظر روی پرده شبکیه ایجاد شود. در واقع شبکیه این تصاویر را به صورت پیام های عصبی به مغز ارسال می کند و این پیام ها در مغز تقسیم خواهند شد و به همین خاطر برای واضح تر دیدن پیش از هر چیزی لازم است که نور به صورت دقیقی بر روی پرده شکبیه مترکز گردد.

ویژگی های چشم انسان

عجایب جالب در مورد چشم ها:

یکی از دانستنی های جالب در مورد چشم این است زمانی که شما به فرد مورد علاقه تان نگه می کنید مردمک چشم حدود ۴۵ درصد گشادتر خواهد شد.

هر چشمی دارای ۱۰۷ میلیون سلول می باشد که تمامی آن ها به نور حساس هستند.

قرنیه چشم انسان مشابه قرنیه چشمان کوسه است و به همین خاطر در جراحی های مربوط به چشمی می توانند از آن برای پیوند به چشم انسان استفاده نمایند.

چشم انسان تنها سه رنگ اصلی یعنی همان رنگ های قرمز، سبز و آبی را می بینند و باقی رنگ ها ترکیبی از این سه رنگ هستند.

  •  آرون گروپس

جالب است بدانید که از هر ۱۲ مردم یکی از آن ها دارای کوررنگی است.

هر فردی به صورت متوسط در طول زندگی خود تنها ۲۴ میلیون تصویر متفاوت را مشاهده می کند.

تنها یک شش از کره چشم انسان ها بدون پوشش است و ما قادر به مشاهده آن هستیم.

چشم ها به طور متوسط ۱۷ مرتبه در دقیقه، ۱۴۲۸۰ مرتبه در طول روز و ۵.۲ میلیون مرتبه در سال پلک می زنند.

خصوصیات و دانستنی های چشم

در حالی که اثرانگشت انسان ها دارای ۴۰ مشخصه منحصر به فرد است اما عنبیه چشم هر فردی نیز ۲۵۶ مشخصه خاص خود را دارا است و به همین خاطر در سال های اخیر برای اهداف امنیتی از اسکن های شکبیه چشم استفاده می شود.

سرعت پلک زدن انسان ها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه می باشد به گونه ای که در یک ثانیه می توان ۵ مرتبه پلک زد.

به طور کلی چشم ها قادر هستند حدود ۳۶ هزار پیت اطلاعات را در طول هر ساعت پردازش نمایند.

چشم ها می توانند در هر ثانیه روی ۵۰ موضوع مختلف تمرکز کنند.

چشم های قهوه ای رنگ در قسمت زیرین رنگدانه های خود آبی هستند و به همین خاطر می توان با استفاده از چشمان قهوه ای را به صورت دائمی به رنگ آبی تبدیل نمود.

جالب است بدانید تصاویری را که چشم به مغز مخابره می کند برعکس و سرو ته هستند.

به صراحت می توان گفت که در میان تمامی عضله ها و ماهیچه های بدن آن هایی را که کنترل فعالیت های چشم را به عهده دارند از همه فعال تر هستند.

حدود ۱۲۰ هزار سال پیش چشمان تمامی انسان ها قهوه ای بوده تا اینکه یک جهش ژنتیکی در یک نفر باعث می شود تا چشم آبی نیز پدید آید و نسل به نسل به ارث برسد. به عبارتی اگر شما دارای چشمانی هستید یعنی جد شما همان اولین چشم آبی دنیا است.

سرخپوستان مایایی معتقد هستند که چپ بودن چشم ها جذابیت دارد و به همین خاطر تمامی تلاش خود را می کند تا فرزندانشان لوچ به دنیا بیایند.

آشنایی با عجایب چشم ها

به طور کلی اگر در عکس هایی که با فلاش گرفته شده اند تنها یکی از چشمان شما قرمز افتاده باشد احتمال اینکه سرطان یا علائم تومور چشم داشته باشید زیاد است. البته که این موضوع تنها زمانی صدق می کند که شما مستقیم به لنز دوربین خیره شده باشید.

حدود ۲ درصد از زنان جهان دارای نوعی جهش ژنتیکی نادر هستند که یک مخروظ شبکیه اضافه تر در چشمان خود دارند و به واسطه آن می توانند تا ۱۰۰ میلیون رنگ را مشاهده کنند.

سگ ها و انسان ها تنها موجوداتی هستند که قادر می باشند علائم بصری را از چشم دیگری ببینند و سگ ها نیز تنها در زمان تعامل با انسان ها این توانایی را از خود نشان می دهند.

چشم های انسان زمانی که در حال ردیابی یک سوژه ی در حال حرکت است می تواند حرکات خود را آهسته نماید.

تعدادی رنگ در جهان وجود دارد که پردازش آن ها برای چشم انسان بسیار پیچیده هستند و به همین خاطر به آن ها رنگ های ناممکن می گویند.

دزدان دریایی یکی از چشمان خود را می بندند تا چشمانشان برای دیدن از بالا تا پایین عرشه تنظیم گردد. به گونه ای که یکی از چشم ها برای نورهای روشن و دیگری برای نورهای کم و فضاهای تاریک آمادگی کامل داشته باشد.

جالب است بدانید که تمامی کودکان هنگام تولد دچار کور رنگی هستند و با انجام آزمایش و تست های کوررنگی به تدریج بینایی خود را به دست خواهند آورد.

در واقع چشم ها حدود ۵۵۰ میلیون سال پیش رشد خود را آغاز کرده اند و می توان ساده ترین چشم ها را در حیوانات تک سلولی دانست که نورپذیر هستند.

ویژگی چشم های آبی

چشم ها قابلیت التیام سریع دارند و چنانچه مواظبت دقیقی از آن ها داشته باشید حدود ۴۸ ساعت طول خواهد کشید تا خراش روی قرنیه ترمیم گردد.

باوجود اینکه دیگر اعضای بدن برای آغاز فعالیت های خود نیاز به زمان کوتاهی برای گرم شدن دارند اما چشم ها به صورت دائمی و بی وقفه فعالیت داشته و آماده خدمت می باشند.

به صراحت می توان گفت که انسان ها به وسیله مغز خود می بینند نه با چشمان. در بسیاری از موارد دید ضعیف یا تاربینی به چشم ها مربوط نمی شود و وجود اشکال در ساقه چشم در جایی که غشای بصری مغز موجب این مشکلات خواهد شد.

جالب است بدانید یکی از دانستنی های چشم این است که افراد نابینا قادر به دیدن رویاهای خود می باشند.

چشم ها معمولا دو هفته پس از شکل گیری جنین شروع به رشد خواهند کرد.

در واقع چشم ها می توانند حدود ۶۵ درصد از قدرت مغز هر فرد را به کار گیرند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *