دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کدام گیاهان برای نگهداری در اتاق خواب مناسب اند؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش گیاهان مناسب اتاق خواب چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید به راحتی با مطالعه این مطلب هم با گیاهان آپارتمانی و هم اصول پرورش آن ها آشنا شوید.

به طور کلی فواید استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست به گونه ای که کمتر خانه ای را می توان یافت که در آن اثری از گل های زیبا و گیاهان طبی و سرسبز نباشد و در واقع از این گیاهان آپارتمانی مناسب می توان در هر قسمتی از خانه استفاده نمایید که اتاق خواب نیز یکی از آن هاست.

آشنایی با گیاهان مناسب اتاق خواب

بهتر است بدانید که پژوهشگران بر اساس تحقیقات فراوانی که انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که هر گیاهی دارای خصوصیات منحصری است که با آگاهی از آن ها می توان از هر کدام در مکان ها و مناسبت های مختلف استفاده درست و به جا کرد. در واقع هر گیاه خانگی می تواند علاوه بر رفع آلودگی های محیط اتاق به بهبود خلق و خوی شما، کاهش استرس و اضطراب، تسکین بسیاری از دردها، بهبود کیفیت خواب و همچنین در پیشگیری سرماخوردگی شما اثر زیادی خواهد داشت. گیاهان در واقع هدیه های باارزشی هستند که به راحتی می توانید تعدادی از آن هایی را که قابلیت استفاده در محیط های بسته منزل و آپارتمان دارند به خوبی پرورش دهید. توجه داشته باشید که وجود گل و گیاه در خانه علاوه بر زیبایی، طراوت و سلامت را به ارمغان خواهد آورد البته که این روزها نقش گیاهان در خانه ها کم رنگ شده است و شاید یکی از دلایل آن حذف حیاط ها و کوچک شدن خانه ها باشد. جالب است بدانید که انواع گوناگونی از گیاهان ویژه اتاق خواب وجود دارد که اصول نگهداری آن ها چندان پیچیده نیست و این گیاهان علاوه بر تصفیه هوا و کاهش اضطراب زیبایی را با خود به ارمغان می آورند.

خصوصیات گیاهان مناسب اتاق خواب

انواع گلهای اتاق خواب:

همانطور که متوجه شدید گیاهان مناسب و مختلفی برای اتاق خواب وجود دارند که می توانند انرژی مثبت و شادابی را برایتان به ارمغان بیاورند و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

گیاه نخل پروانه ای:

به طور کلی از مزایای گل نخل پروانه ای برای محیط اتاق خواب این است برای فردی که سرما خورده و یا سینوزیتش عود کرده مانند یک داروی قوی عمل خواهد کرد زیرا رطوبت ملایمی را در فضای اتاق آزاد می کند و همین موضوع سبب می شود تا تنفس راحت تر شده و سریع تر به خواب بروید.

گیاه پوتوس طلایی:

این گیاه هیچ گونه حشره ای ندارد و علاوه بر زیبایی فراوانی که دارد رطوبت هوا را حفظ می کند و به تصفیه آن کمک زیادی خواهد کرد. این گیاه به دلیل اینکه در شرایط نور کم رشد می کند تمایل دارد از خود ویژگی های زردی را نشان دهد که به همین خاطر توصیه می شود آن را یک الی دو ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید. گیاه پوتوس معمولا در شرایط نوری متفاوت رشد خوبی خواهد داشت و حتی می تواند نور کم را هم تحمل کند اما نور داخلی متوسط برایش ایده آل تر خواهد بود.

انواع گل های اتاق خواب

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

گیاه سانسوریا:

گیاه سانسوریا از دسته گلهای آپارتمانی است که نگهداری آسانی دارد. این گیاه زیبا شب ها اکسیژن را آزاد می کند و در عوض دی اکسید کربون را در فضای اطراف خود می گیرد و همچنین این گیاه سموم معمول در هوای خانه شامل تری کلرو اتیلن، فرمالدهید و بنرن را فیلتر می کند و نگهداری آن در فضای اتاق خواب برای افرادی که دارای افت تنفسی و سردرد هستند توصیه می شود.

گیاه آلوئه ورا:

آلوئه ورا امروزه به یکی از ثابت ترین گیاهان سالن پذیرایی، تراس و حتی اتاق خواب ها تبدیل شده است اما اگر منطقه زندگی شما دارای روز های گرم و شب های سردی است باید از پرورش این گیاه صرف نظر کنید. توصیه می شود گیاه آلوئه ورا را ۱۲ یا ۱۴ روز یک بار زمانی که خاک این گیاه کاملا خشک شده آبیاری نمایید و فضایی پرنور اما غیر مستقیم را برای آن فراهم نمایید. این گیاه دارای خواص درمانی بسیار زیادی است و بهتر است در اتاق خواب خود یکی از این نوع گیاه را داشته باشید.

گیاه اسطوخودوس:

بهتر است بدانید که این گیاه اثر مقوی در رفع نزله و آسم دارد و همچنین اسانس آن بند آورنده خون و ضدعفونی کننده می باشد. معمولا از آن به حالت رقیق شده در پانسمان زخم ها و جراحات استفاده به عمل می آید و همچنین در میان تمامی روغن های فرار، بدون شک خواص روغن فرار از اسطوخودوس دارای بیشترین تنوع بوده و طیف وسیعی از ویژگی هایی مانند مسکن، ضد افسردگی، باکتری کش، ضدعفونی کننده و کاهنده فشارخون را شامل می شود.

خصوصیات گیاه اسطوخودوس

گیاه پاپیتال:

به طور کلی گل پاپیتال پیچکی است که در محیط خانه به راحتی رشد می کند و برای اتاق خواب بسیار مناسب است. این گیاه معمولا برای پالایش هوا، با رشد راحت و نیازمند نور متعادل است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که گیاه پاپیتال در مدت زمان ۱۲ ساعت تمامی آلودگی های هوای اتاق را از بین می برد و برگ های آن می توانند علائم آلرژی یا حتی اسم را بهبود ببخشد و بر کیفیت و کمیت خواب تاثیرگذار باشد.

گیاه گندمی:

گل گندمی را می توان از دسته گیاهان پاک کننده دانست که نتایج نشان می دهد گندمی حدود ۹۰ درصد از آلوده کننده های سرطان زای فرمالدهید را از بین می برد. همچنین ذرات عطر و بخار را جذب کرده تا مقدار اکسیژن پایدار باشد و خواب راحتی برای اهالی خانه به وجود بیاید. این گیاه زیبا برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم و همچنین آبیاری دو تا سه بار در هفته دارد. همچنین توصیه می شود در گرمای زیاد اسپری آب را انجام دهید.

گیاه یاس سفید:

بهتر است بدانید که گل یاس از دسته محبوب ترین گیاهان جهان محسوب می شود که باعث کاهش استرس و همچنین بهبود کیفیت خواب می شود و در پی آن هوشیاری و بهره وری در طول روز افزایش پیدا می کند. پیشنهاد می شود حتما از این نوع گیاه برای اتاق خواب و آپارتمان خود استفاده نمایید.

گل های ایده آل برای اتاق خواب

گیاه گاردنیا:

به صراحت می توان گفت که گیاه گاردنیا یک ترمیم کننده خوب هوا و تنفس و همچنین ضد آلودگی است که اگر در خانواده شما یکی از اعضا سیگار مصرف می کند بایستی حتما از این گیاه در اطراف خانه بگذارید و از هوای خوب و تصفیه شده لذت ببرید. گاردنیا یک گیاه گلدار هیمشه سبز است که زیبایی خاصی را به دکوراسیون شما می بخشد.

گیاه آگلونما:

گیاه آگلونما یا همان گیاه همیشه سبز چینی جزو ساده ترین گیاهان خانگی به شمار می آید زیرا در نور کم و مناطقی از خانه مانند اتاق خواب تاریک که هیچ گیاهی توانایی رشد ندارد به خوبی رشد کرده و بهترین نکته آن این است که در زمان کمتر سموم بیشتری را از بین می برد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *