دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشور ارمنستان و دانستنی های جالب درباره تاریخ و فرهنگ این کشور

  • ساناز براتی
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که به لحاظ فرهنگ شباهت بسیاری به ایران دارد، این کشور هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند و غنی از فرهنگ و کلیساهای قدیمی و معروف است.

 ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری است محصور در خشکی در قفقاز جنوبی که در جنوب غرب آسیا قرار گرفته است. ارمنستان از شمال با گرجستان، از قسمت شرقی با آذربایجان و از جنوب با ایران و آرتساخ و همچنین از غرب با ترکیه دارای مرز مشترک است. پایتخت این کشور، ایروان بوده و زبان رسمی مردمانش ارمنی است.

آشنایی با کشور ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران می باشد که همواره گردشگران بسیاری از سراسر جهان به ویژه ایران به سوی خود جذب می نماید. نزدیکی ایران به ارمنستان سبب شده تا در موقعیت های مختلف ارمنستان جزء گزینه های اول برای سفر محسوب شود. همچنین سفر به ارمنستان خیلی پرهزینه نبوده و به طور کلی جزء سفرهای گران محسوب نمی شود و جدا از این دارای امکانات رفاهی و گردشگری بسیار خوبی نیز هست و از همه مهمتر این که به دلیل همسایه بوده با ایران برخی از قسمت های این کشور فرهنگی شبیه به ایران دارد، حال اگر می خواهید بهتر و بیشتر با این کشور آشنا شوید و در مورد اداب و رسوم و فرهنگ مردمان این کشور اطلاعاتی در دست داشته باشید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ارمنستان مملکت زیبا و دیدنی

تاریخچه ارمنستان

تاریخ ارمنستان در حقیقت بخشی جامانده از تاریخ مردم ارامنه در فلات ارمنستان می باشد، اینگونه به نظر می آید که زادگاه و وطن اصلی مردم ارامنه ارمنستان بوده است و بعد کم کم با گذشت زمان مردم از مناطق دیگر به آن ملحق شده اند. در آغاز نام ارمنستان، از نام بنیانگذار آن یعنی هایک گرفته شده بود و پس از تسلط ایرن به این منطقه پسوند ستان به آن اضافه شده است، ولی مردم در مناطق دیگر ارمنستان را با نام هایی مانند آرمانی، آرمانیا، آرامان و … نیز می شناخته اند، برای بار اول نام ارمنیا در کتیبه ای از داریوش اول مشاهده شده است و بعد با گذشت زمان نام آن به ارمنستان کنونی تغییر یافته است. پس از ایران اتحادیه جماهیر شوروی به ارمنستان مسلط شد و بالاخره این کشور در سال ۱۹۹۱ مستقل شد و به جمهوری ارمنستان تبدیل گشت.

معرفی سرزمین ارمنستان

موقعیت جغرافیایی و جمعیت

از لحاظ جغرافیایی کشور ارمنستان بین دریای سیاه و دریای خزر واقع شده است که پل ارتباطی بین اروپا و ایران محسوب می گردد. همسایگان این کشور از سمت شمال گرجستان، از طرف شرق جمهوری آذربایجان، از طرف غرب ترکیه و از جنوب ایران و نخجوان می باشند. این سرزمین در قسمت شمالی فلات معروف ارمنستان شکل گرفته و قدمتی بیشتر از ۳۰۰۰ سال داشتته که ارمنستان کنونی فقط قسمتی از این فلات بزرگ می باشد، به شکل کلی می توانیم ارمنستان را یک منطقه کوهستانی بدانیم که بیشتر آب و هوای معتدلی داشته و تقریبا پرباران است، وسعت ارمنستان ۲۹۷۴۳ کیلومتر مربع می باشد و جمعیتی در حدود ۳۰۱۸۸۵۴ میلیون نفر دارد.

کشور متنوع ارمنستان

  •  آرون گروپس

 

مذهب و زبان مردم ارمنستان

ارمنستان یکی از اولین کشورهایی بود که در قرن چهاردهم دین مسیحیت به آن وارد شد. از این رو قسمتی از فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه از مسیحیت نشات گرفته است. دین رسمی مردم ارمنستان مسیحیت می باشد و کلیساهای بسیاری در ارمنستان وجود دارند که به نوعی از ریشه و فرهنگ و اصالت مردم در آنها وجود دارد. نام ارمنستان در گذشته هایک بوده که بعد از گذت زمان با اضافه شدن پسوند ستان تغییر نام یافته است، زمان اصلی مردم ارمنی می باشد و فرهنگ این مردم بیشتر به مردم بومی ارمنی می گردد. زبان ارمنی در این کشور به دو زیر شاخه ارمنی شرقی و ارمنی غربی تقسیم بندی می شود که فقط تفاوت هایی در تلفظ در آنها وجود دارد، در کل زبان ارمنی شرقی با عنوان زبان رسمی این منطقه شناخته می گردد. بعد از زبان ارمنی زبان روسی زبان دوم این مردم است.

معرفی خطه زیبای ارمنستان

فرهنگ و اداب و رسوم مردم ارمنستان

ارمنستان کشوری غنی از فرهنگ می باشد و اغلب ساکنین این کشور را ارمنی ها تشکیل می دهند، همچنین مهاجرانی از کشورهای اروپایی و روسیه نیز در ارمنستان وجود دارند که خیلی زیاد نیستند. مردم ارمنستان پس از جدایی از روسیه اغلب به کشاورزی روی آورده و این شغل را توسعه داده اند. سنت گرایی در فرهنگ مردم ارمنستان بسیار دیده می شود به شکلی که می تواند این موضوع را در شکل لباس پوشیدن و معاشرت بین زنان و مردان مشاهده نمود. این مردم بسیار مهربان و دست و دلباز هستند و با روی خوش از میهمانان پذیرایی می کنند، از این رو با سفر به ارمنستان خاطره خوشی در ذهنتان بر جای خواهد ماند.

معرفی خطه زیبای ارمنستان

واحد پول

واحد اصلی پول در ارمنستان درام می باشد که به گفته ارمنی ها از کلمه عربی گرفته شده است، سکه های درام شامل ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ درامی می شود، اما اسکناس های آن از ۱۰۰ درام شروع می شوند و اسکناس هایی معادل ۱۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ درامی در ارمنستان وجود دارند. درام ارمنستان به شکل اختصار با حروف ADB نمایش داده می گردد.

اقلیم سرسبز ارمنستان

شهرهای مهم و توریستی ارمنستان

پایتخت این کشور شهر ایروان می باشد که حدود یک سوم کل جمعیت کشور در این شهر قرار دارند. از دیگر شهرهای مهم این کشور می توان به گیومری، آبویان، وانادزور، اجمیادزین، آشتارک، کاپان، گوریس، آپاران، آرتاشات، هرازدان، ایجوان، آماسیا، مارالیک، ماراتونی، ماسیس، الاوردی و واردنیس اشاره کرد.

خطه زیبا و توریستی ارمنستان

ارمنستان از لحاظ تقسیمات کشوری دارای ۱۱ استان می باشد که اغلب مردم در این استان ها کشاورزی می کنند، البته دامپروری، ماهیگیری و شکلات سازی نیز از دیگر مشاغل این کشور می باشد. از مهمترین شهرهای ارمنستان می توان به ایروان اشاره کرد که همانطور که گفته شد پایتخت ارمنستان به شکل رسمی است، ایروان دارای مناطق دیدنی و باستانی مختلفی می باشد و در طی سال افراد بسیاری برای دیدن این شهر به ارمنستان مسافرت می نمایند.

کشور معتدل ارمنستان

جاذبه های دیدنی و تفریحی

همانطور که گفته شد ارمنستان دارای جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیاری است که از مهمترین دیدنی های ارمنستان می توانیم به شهر دیلیجان اشاره کنیم، این شهر به اندازه ای سرسبز و زنده است که به سوئیس کوچک شهرت دارد، همچنین پایتخت ارمنستان یعنی ایروان نیز سرشار از جاذبه های گردشگری و دیدنی فرهنگی می باشد که اغلب بیشترین میزان گردش گر در این شهر وجود دارند، علاوه بر این می توانیم روستای گوریس را معرفی کنیم که دارای قدمتی بالا و معماری آلمانی است و بسیار شهرت دارد.

  • ایروان:

ایروان پایتخت ارمنستان، از شهرهای مهمی است که ارزش دیدن و سفر کردن و گشت و گذار را دارد، دو کلیسا نزدیک به شهر ایروان وجود دارند که از کلیساهای قدیمی مسیحیت محسوب می شوند، کلیسای اچمیادزین و کلیسای زوارتنوس. از این کلیساها همواره داستان هایی زیبا شنیده می شود و بعضی از مردم بر این باورند که نام این کلیساها را از اولین پیروان مسیحیت در ارمنستان گرفته اند. برخی از افسانه های قدیمی نیز ردی از خود در این کلیساها برجای گذاشته اند و می توان با بازدید از چنین نقاطی معماری فوق العاده آن را تحسین نمود.از دیگر جاذبه های دیدنی ارمنستان می توان به معبد گارنی اشاره کرد که نرو پادشاه رومی در ساخت آن سهم زیادی داشته است، این معبد بسیار قدیمی بوده و با ارزش است.

اقلیم کشور ارمنستان

  • گیومری:

در اغلب کشورهای کوچک کوهستانی فرصت های توریستی زیادی وجود داشته که سفر به این نقاط نه تنها باعث می شود تا از نقاط بکر و طبیعی آن دیدن کنید، بلکه باعث می شود تا سازه های معماری حیرت انگیز این نقاط را ببینید. از این مناطق زیبا و دیدنی که اغلب بکر هستند در ارمنستان غربی بسیار دیده می شود، می توانید برای دیدن این نقاط به شهر گیومری در ارمنستان سفر کنید. گیومری دومین شهر بزرگ در ارمنستان می باشد که با عنوان پایتخت تاریخی ارمنستان شناخته می گردد و در حال حاضر مرکز صنعتی ارمنستان محسوب می گردد. در شهر گیومری یکی از با ارزشمندترین کلیساها قرار دارد که با نام کلیسای آمناپرچیک یعنی نجات دهنده شناخته می شود، البته این کلیسا بعد ار زمین لرزه به کلی خراب شد ولی رافائل اگوایان در صدد بازسازی آن می باشد.

معرفی کشور ارمنستان

  • دریاچه سوان:

یکی از نقاط بسیار زیبا و محبوب در ارمنستان دریاچه سوان می باشد که در سواحل این دریاچه مقبره های قدیمی وجود دارند. این دریاچه به حدی زیبا و حیرت انگیز می باشد که نمی توان آن را فراموش کرد علاوه بر این آب و هوای کوهستانی این منطقه همواره هوای تازه و خالصی را برای گرشگران فراهم می آورد.

علاوه بر این یک قبرستان بزرگ و تاریخی به اسم خاچکاراس در سواحل نزدیک به روستای نورادوز قرار دارد که تاریخ ارمنستان بر روی سنگ های آن تراشیده شده است. آب و هوای کوه آرارات و سواحل زیبای دریاجه تجربه عالی و خوشایند برای هر فردی به دنبال دارد و باعث سرخوشی و شادابی هر فردی خواهد شد.

بررسی خطه ارمنستان

آب و هوای اقلیمی کشور

همانطور که تا حدودی اشاره کردیم آب و هوای ارمنستان کوهستانی ولی تا حدی معتدل می باشد و به خاطر بارش باران زیاد، دارای طبیعتی سبز و زنده می باشد. تابستان ها در این کشور دارای دمایی بین ۱۸ تا ۲۲ درجه می باشد و در زمستان ها دمای این کشور به حدود منفی ۱۲ درجه می رسد. با چنین دمایی بهترین زمان سفر به این کشور تابستان می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *