دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قرص کتوتیفن و آنچه باید در مورد آن بدانید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

قرص کتوایفن یکی از داروهای بیماری آسم می باشد این دارو شدت و تکرار حملات آسم را در کنار دیگر داروهای ضد آسم کاهش می دهد. در این مقاله اطلاعات دارویی این قرص و عوارض جانبی و احتمالی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

یکی از داروهایی که از شدت و تکرار حملان آسم می کاهد کتوتیفن، می باشد. این دارو همچنین می تواند استفاده از دیگر داروهای ضد آسم را کاهش دهد. اما این دارو در درمان حملات حاد آسم موثر نمی باشد. در این مطلب اطلاعات دارویی این قرص را مورد بررسی قرار می دهیم.

این قرص یک نوع دارو برای آسم است که اگر بطور روزانه و همراه با دیگر داروهای ضد آسم مصرف شود می تواند تکرار، شدت و طول زمان علایم و یا حملات آسم را کاهش دهد. این دارو همچنین ممکن است نیاز روزانه ما به دیگر داروهای ضد آسم را کاهش دهد. این دارو برای درمان و یا پیشگیری از حملات حاد آسم موثر نمی باشد. کتوتیفن، مواد معینی در بدن که باعث ایجاد تورم و علایم آسم می شوند را مهار می کند. این قرص تنها به تجویز پزشک در دسترس می باشد.

قرص کتوتیفن

اطلاعات دارویی جامع و کامل قرص کتوتیفن

قبل از مصرف هر دارو بهتر است ابتدا با پزشک و متخصص خود مشورت نمایید تا بتوانید عوارض جانبی آن دارو را کاهش دهید. از این رو در این مطلب اطلاعات دارویی این قرص از جمله موارد مصرف و کاربردها و نیز واکنش های دارویی و عوارض جانبی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

عوارض جانبی کتوتیفن

موارد مصرف و نحوه مصرف

  • پیشگیری از آسم برونشت که با علایم حساسیتی همراه می باشد.
  • پیشگیری و درمان حساسیت ورم غشاء مخاطی بینی، واکنش های حساسیت پوستی و دیگر حساسیت های ظاهر شده.

این دارو را با استفاده از دهان و بطور معمول روزی دوبار مصرف کنید. قرصها را خرد نکنید و آن ها را نجوید. برای تاثیرگذاری بیشتر  این دارو باید روزانه مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از دیگر داروهای ضد آسم را متوقف نسازید مگر اینکه پزشک شما از شما بخواهد.

برای کاهش تاثیر خواب آلودگی قرص کتوتیفن ممکن است دوز مصرفی آن در طول هفته اول به تدریج کاهش یابد. ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما تاثیرات عالی و شگرف این دارو را مشاهده کنید. پس از دو تا سه ماه استفاده از این دارو، پزشک شما ممکن است به تدریج دوز مصرفی دیگر داروهای آسم را کاهش دهد. با دقت از دستورات پزشک خود پیروی نمایید.

  •  آرون گروپس

اگر از دارو بیش از دوز معمول استفاده کردید بلافاصله با بخش کنترل سموم در اطراف خود تماس بگیرید. علایم استفاده بیش از حد دارو می تواند خواب آلودگی غیر معمول، سرگیجه، ضربان قلب سریع، غش، تشنج و از دست دادن سطح هوشیاری باشد. اگر یک دوز مصرفی خود را از دست دادید در اسرع وقت آن را بخورید. اگر تقریبا به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک می باشد از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و به برنامه معمول خود برای مصرف آن بازگردید. هیچگاه از دو دوز در یک زمان استفاده نکنید.

مصرف کتوتیفن برای زنان شیرده

دوز معمول مصرف

دوز این دارو برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. از دستورات پزشک و یا اطلاعات دارویی روی بسته قرص پیروی کنید. اطلاعات جمع آوری شده در این بخش تنها شامل دوز میانگین مصرفی این دارو می باشد. اگر دوز شما متفاوت است، ان را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک شما بخواهد. مقدار داروی مصرفی به قدرت دارو بستگی دارد.

همچنین تعداد دوزهای مصرفی روزانه، زمان مجاز بین دوزها و طول زمان مصرف دارو به شرایط پزشکی شما بستگی دارد. افراد بزرگسال و کودکان بیشتر از ۳ سال باید دو بار در روز هر بار یک قرص ۱ میلی گرم استفاده کنند. یک عدد را در صبح و دیگری را در عصر مصرف نمایند.

دوز مصرفی دارو در نوزادان و کودکان ۶ ماهه تا ۳ ساله به وزن بدن آن ها بستگی دارد و باید توسط پزشک تعیین گردد. معمولا به ازای هر کیلوگرم از وزن آن ها ۰.۰۵ میلی گرم و دوبار در روز باید مصرف شود. برای این دسته از افراد نیز باید یک عدد در صبح و دیگری در عصر میل شود.

مصرف کتوتیفن در بارداری

واکنش های دارویی

اگر از داروهای با نسخه و یا بدون تجویز پزشک استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. این دارو ها عبارتند از: داروهای خوراکی برای بیماران دیابتی. همچنین داروهای که ممکن است باعث خواب آلودگی شوند: قرص خواب، داروهای ضد افسردگی، داروهای آرامبخش، آنتی هیستامین، شل کننده های عضلانی، تسکین دهنده های درد، داروهای ضد تشنج، داروهای سرفه و سرماخودگی که ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند. با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از هیچ یک از داروها را بدون اجازه پزشک و یا متخصص متوقف و یا آغاز نکنید.

احتیاط در مصرف کتوتیفن

احتیاط در مصرف قرص کتوتیفن

قبل از استفاده از کتوتیفن تاریخچه پزشکی خود را به پزشک خود بگویید که این موارد عبارتند از: حساسیت ها (بویژه حساسیت های دارویی).  مصرف الکل را محدود سازید زیرا ممکن است عوارض جانبی دارو را تشدید کند. در اجرای کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارید احتیاط کامل کنید. کاهش دوزهای کورتیکواستروئید باید با دقت تحت نظر پزشک و یا متخصص انجام گیرد. این دارو در دوران حاملگی تنها در مواردی باید مورد استفاده قرار گیرد که استفاده از آن ضروری باشد. در مورد فواید و عوارض آن با پزشک مشورت کنید.

  این دارو به شیر مادر وارد می شود و از آنجا که خطرات احتمالی برای نوزاد دارد برای استفاده از آن زنان شیرده باید با پزشک مشورت کنند.

عوارض جانبی و احتمالی

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • اختلال در خواب یا تب
  • اضافه وزن غیر معمول
  • دل درد
  • کبودی یا خونریزی غیر معمول
  • کج خلقی
  • تحریک پذیری غیر معمول
  • عصبانیت

اگر این عوارض جانبی ادامه یافت یا بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علایمی غیر از علایم ذکر شده را متوجه شدید با پزشک و یا متخصص خود تماس بگیرید.

واکنش های دارویی کتوتیفن

نکاتی در رابطه با مصرف قرص کتوتیفن

۱. پیش از مصرف دارو در صورتی که به بیماری هایی مانند صرع و دیابت مبتلا هستید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. به دلیل اینکه مصرف این دارو سبب خواب آلودگی در فرد می شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند باید خودداری کنید مانند رانندگی، کار با ماشین آلات و …

۳. در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

نکاتی در مورد مصرف داروی کتوتیفن

۴. کتوتیفن را هم می توانید به همراه غذا و هم به تنهایی مصرف کنید اما بهتر است آن را به همراه غذا یا بلافاصله پس از غذا استفاده کنید.

۵. قبل از مصرف قرص کتوتیفن اگر به دارو و غذایی حساسیت دارید حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

۶. در صورت بروز مشکلاتی از قبیل : بثورات پوستی، کهیر، خونریزی یا کبود شدگی غیر معمول بهتر است مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

۷. پیش از انجام عمل جراحی یا آزمایش خاصی پزشک تان را در جریان مصرف کتوتیفن بگذارید.

۸. استفاده از این دارو در برخی افراد سبب افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شود بنابراین در طول مدت درمان بهتر است از ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید.

۹. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

اطلاعات دارویی کتوتیفن

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را بره باشید، این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در رابطه با قرص های کتوتیفن جمع آوری و ترجمه شده است. قبل از استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *