دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های عالم برزخ و احوال انسان های مختلف در آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطل شما را با دانستنی های جالب و خواندنی درباره این عالم بیان می کنیم. تمامی و باید بدانید که مطالب بیان شده از دیدگاه امامان می باشد.

زمان مرگ برای همه انسان ها اوقاتی خاص و بسیار نفس گیر است؛ چرا که با خارج شدن از زمین به عالم برزخ ورود پیدا می کند. در این شرایط بسیاری از مقررات و قوانین ب دنیایی که در آن زندگی می کره است، تفاوت بسیاری دارد و طبق برخی از روایات همه ی سرگذشت و زندگی فرد به مانند فیلمی کوتاه در لحظه ای کوتاه از مقابل چشمان او گذر خواهد کرد. در این زمان می توان با بسیاری از مومنان د اهل بیت ارتباط برقرار کرد و با ان ها ملاقاتی داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا برخی از دانستنی های عالم برزخ را برای شما معرفی کنیم.

برزخ چیست؟

دانستنی های مهم عالم برزخ

به طور کلی دنیای برزخ در باور بسیاری از علمای دینی و اسلامی به عالمی معروف می باشد که در میان این دنیا و آخرت قرار گرفته است.

هنگامی که انسان جان خود را از دست می دهد به دنیای دیگری به نام برزخ وارد می شود، در این زمان فرشته ای منحصر با این امر در صور صوتی می دمد . مردگان را از قبر خارج می کند. افراد پس از حضور در برزخ به قیامت وارد می شوند که در این شرایط به خوبی می توان فاصله باریک میان این دنیا و آخرت را که برزخ نام دارد، متوجه شد.

تعداد دفعاتی که این کلمه در قرآن به کار رفته سه بار در سه آیه می باشد که در ادامه با اشاره به آنها خواهیم داشت:

  1. وَهُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا؛ او خدائی است که آب دو دریا را بهم آمیخت دو دریایی که آب یکی از آن دو شیرین و گوارا است و آب دیگری شور و تلخ و میان این دو آب فاصله و حائلی قرار داد تا همیشه از هم جدا باشند و به هم نیامیزند.

    •  مبل و میز
    •  آرون گروپس
  2. بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ » میان آن دو دریا فاصله ای است که به حدود یکدیگر تجاوز نمی کنند و به هم نمی آمیزند.

لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ». ممکن است، کارهای شایسته ای را که ترک کرده بودم به جای آورم، هرگز، این سخنی است که او می گوید و پشت سرشان تا روز قیامت مانعی است که بازگشت نتوانند.

برزخ تجلی کوچکی از آخرت است.

  • نحوه گذر زمان به نقل از امامان معصوم

امام صادق (ع):

این امام به شیعیان این چنین می فرماید که؛

والله إتخوف علیکم فی البرزخ. قلت ما البرزخ؟ فقال:القبر منذ حین موته الی یوم القیامه: من بر شما(شیعیان) در عالم برزخ می ترسم

همچنین راوی می گوید که زمانی از امام پرسیده شد که عالم برزخ کجاست، ایشان فرمودند قبر است و زندگی نیز پس از مرگ از آن زمان تا رستاخیز ادامه خواهد داشت.

در مورد برزخ نیز در ادامه می فرمایند؛

الْبَرْزَخُ‏ الْقَبْرُ وَ فِیهِ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ بَیْنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه ؛ مراد از برزخ همان قبر می باشد و در آن ثواب و عقاب بین دنیا و آخرت است.

امام صادق (ع) برای جمعی از شیعیان خود این سفارش را دارد که؛

به خدا قسم که تنها خطری که من بر شما احساس می کنم برزخ است و چون قیامت شود و کار به دست ما برسد ما بر کار شما از خودمان اولویت داریم.

نظر امام صادق درباره برزخ

امام سجاد (ع):

در حدیثی به نقل از امام سجاد (ع) در رابطه با برزخ این چنین آمده است که؛

برزخ‏ قبر است و برای آنان در آنجا زندگی سختی است و به خدا سوگند که قبر، باغی از باغ‏های بهشت و یا گودالی از گودال‏های آتش است.

  • اعمالی که سبب گرفتاری در برزخ می شود

به طور کلی ۳ گروه از باور شیخ به برزخ وابسته می باشد که عبارت است از؛

  1. اول آن که ارتباط خود را با مردم، قوم و خویش از بین برده و آن را قطع نماید.
  2. خرج  مخارج لازم والد و اولاد خود را در صورت دارایی، پرداخت نکند.
  3. بی اهمیتی به حقوق افراد مستحق و نیازمند
  4. توهین و اهانت به عالمان دینی که در پیامی، پیامبر اسلام گفته است؛ هرکس به عالمان دینی توهین کند، گویی به من اهانت کرده است.
  • احوال زناکاران در برزخ به چه صورت است؟

هرکس که با زن مسلمان، یهود، زرتشتی، آزاد و یا کنیز زنا کند و پس از آن نیز توبه ای نکند و با پافشاری به این گناه بزرگ از دنیا برود، خدای متعال در قبر او ۳۰۰ عذاب که شامل مار و عقرب هایی بیرون آمده از آتش هستند، می کند. او تا زمان قیامت در قبر خود می سوزد و پس از خروج نیز بوی بد و گندش بسیاری از افراد را آزار می دهد.

در این شرایط مردم او را با بوی زننده و گندش شناسایی می کنند و می فهمند که او فردی زنا کار بوده است و در نهایت با امر خود به آتش و جهنم تعلق دارد.

دانستنی های عالم برزخ

  • بیداری پس از خواب

یکی از شباهت هایی که برزخ با خواب دارد بعد از بیدار شدن می باشد. افرادی که می میرند بعد از مرگ در این عالم زنده می شوند گویی از خوابی برخواسته اند. در این دوران هم انسان به حیات بعد از مرگ آگاهی ندارد. در این زمان هم حسابرسی می شوید. این دوران نمونه ای عالم آخرت است.

اگر از این مطلب راضی بودید می توانید برای خواندن عواقب ترک نماز و دانستنی های جالب مذهبی و دانستنی های نهج البلاغه روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *