دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به تالاب سادوا و بازدید از چشم اندازهای بکر این منطقه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ دی ۱۳۹۹
  • ۰

تالاب ساداوا یکی از تالاب زیبا و پر جاذبه ای است که در حد فاصل استان مازندران و سمنان واقع شده است این تالاب دارای چشمه های گوناگونی است و از ارتفاعات قله شاهدژ سمنان جاری می شود. طبیعت زیبا و جنگلی این تالاب بسیار دیدنی است و جالب است بدانید که بخش هایی از آن جنگلی و بخشی و دیگر کویری است.

استان مازندران یکی از قطب های گردشگری و توریستی در شمال ایران است این منطقه گردشگری از جذابیت های توریستی بسیار زیادی برخوردار است و هر ساله توجه خیلی از گردشگران را به خود جذب می کند این استان دارای جاذبه های بسیار زیادی است و با وجود شهرهای مختلف از جذابیت های زیادی برای گردشگران برخوردار است. از مهم ترین جاذبه های گردشگری در این استان می توان به تالاب سادوا اشاره نمود این تالاب در بخش هایی از ارتفاعات این استان واقع شده است و امروزه نیز از جذابیت های بسیار زیادی برای علاقه مندان خود برخوردار می باشد. این تالاب دارای چشمه های گوناگونی است واقع شدن آن در میان رشته کوه های البرز و در نواحی غربی به شرقی از این این استان موجب اهمیت جغرافیایی این تالاب گشته است. هر ساله گردشگران زیادی از نواحی اطرافی این استان راهی سفر به منطقه توریستی این تالاب می شوند تجربه سفر به این منطقه از مازندران می تواند برای هر گردشگری خاطره انگیز باشد این تالاب و چشمه آن در جنوبی ترین بخش از مازندران واقع شده است در این بخش شما علاقه مندان می توانید با جاذبه های بیشتری از این استان نیز آشنا شوید.

تالاب سادوا را بیشتر بشناسید:

این تالاب در بخش شمالی سمنان و جنوب شرقی ساری واقع شده است این منطقه از میزان بالایی از رطوبت برخوردار است رطوبت بالا و هوای خنکی که در این بخش حاکم است از اهمیت زیادی برخوردار می باشد نواحی اطرافی این تالاب توسط جنگل های اطرافی احاطه شده اند بخش هایی از این منطقه جنگلی که به کویرهای سمنان ختم می شود نیز دارای جذابیت های زیادی است و بخش های قطب توریستی سمنان محسوب می شود. بخش هایی از تالاب که به سمنان منتهی می شود منطقه قله شاهدژ است قله شاهدژ نیز یکی از دیدنی های سمنان است و دارای جاذبه های توریستی بسیار زیبایی می باشد و شما گردشگران برای این که دیدنی های سمنان را بهتر بشناسید حتما باید سفری به این منطقه داشته باشید.

 طبیعت زیبای سادوا

قله شاهدژ سمنان را بشناسید:

همانطور که اشاره شد بخش هایی از تالاب سادوا در قله های شاهدژ سمنان واقع شده اند این قله ها تا سطح ۲۵۰۰ متری خود پوشیده شده از مراتع جنگلی بسیار جذاب هستند این قله به دلیل ارتفاع بالایی که دارد یکی از مهم ترین قله های ایران است. برای آشنایی با این قله که به خودی خود می تواند یکی از مهم ترین جاذبه های نزدیک به تالاب باشد باید راهی سمنان شوید این قله از جذابیت های زیادی برخوردار است و می تواند توجه گردشگران زیادی را به خود جذب کند. همانطور که اشاره کردیم بخش های زیادی از این قله را مراتع جنگلی پوشانده اند اما در بخش های جنوبی تر آن و در جایی که به نوک قله نزدیک می شوید دیوارهای سنگی پوشیده از برف را مشاهده می کنید که با تابش نور خورشید درخشش آن نیز بیشتر می شود.

دیدنی های تالاب سادوا

در بخش های پایینی از این قله درست در شیب دامنه های جنوبی زمین های زراعی را مشاهده می کنید که اهمیت کشاورزی زیادی دارند این مراتع جای مناسبی برای چراگاه های حیوانات هستند به همین دلیل است که شغل بیشتر مردمان این منطقه دامداری و کشاورزی است. در هر بخش از این قله شاهد چشمه های گوناگونی هستید که از ارتفاعات کوهستانی آن سرازیر شده اند و می تواند برای شما گردشگران جذابیت داشته باشند. این چشمه های جاری و زلال زیبایی های بی حدی را به منطقه بخشیده اند این چشمه ها سرچشمه مهمی از رود تجن هستند و بخش های مهمی از آب های این رود را تامین می کنند.

چشمه سادوا

  •  آرون گروپس

اما این قله تنها جاذبه توریستی اطراف تالاب سادوا نیست در فاصله پنج کیلومتری از این قله و در رو به روی آن رشته کوه هایی با ارتفاع ۲۸۸۱ متری وجود دارند این رشته کوه ها کوه های چهارنو هستند که دامنه های پوشیده از جنگل دارند جنگل های این منطقه کهنسال است درختان این منطقه بلند و مرتع هستند و زیبایی های بی نظیری را به این منطقه بخشیده اند. این رشته کوه ها مرز میان مازندران و سمنان هستند و یکی از مکان های دیدنی مازندران برای گردشگران و علاقه مندان به شمار می آیند.

منطقه سادوا

جاذبه های اطراف تالاب چیست؟

تالاب سادوا علاوه بر زیبایی های بی حدی که دارد دارای جاذبه های مهمی نیز در اطراف خود می باشند قله شاهدژ که چشمه ها و این تالاب در آن واقع شده است دارای دیدنی های بسیاری است از دیگر جاذبه های مهمی که رد اطراف این تالاب واقع شده اند می توان به روستاهای اطراف اشاره نمود. در بخش هایی از رشته کوه های چهارنو و شاهدژ نیز دره ای عمیق و پهناور واقع شده است روستاهایی که در پایین ده، تیله بن، واوسر، قلعه، بالا ده و … هستند نیز از جذابیت های بسیار زیادی برای شما علاقه مندان و گردشگران برخوردار می باشند. قرار گرفتن این روستاها در دره های عمیق موجب جذابیت بیشتری برای آن ها شده است و مورد توجه شما گردشگران قرار می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *