دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های جالب درباره تغییر جنسیت حیوانات

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

جالب است بدانید که گونه های مختلفی از حیوانات براساس چرخه زندگی شان قادر به تغییر جنسیت می باشند و در این مقاله سعی داریم شما را با چرخه تغییر جنسیت حیوانات آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید تغییر جنسیت در واقع یک مفهوم است که نیازی به توضیح ندارد و از نامش پیداست که چیست. این مفهوم در واقع زمانی به کار برده می شود که یک موجود بالغ از یک جنس به جنس دیگر تغییر کند اما جالب است بدانید که اسرار شگفت انگیزی پشت قابلیت های تغییر جنسیت در قلمروی حیوانات وجود دارد.

آشنایی با تغییر جنسیت حیوانات

جالب است بدانید که برخی از حیوانات نیز می توانند جنسیت نر و ماده داشته باشند. حیوانات دیگری هم هستند که تنها می توانند یک جنسیت را تجربه کنند اما همانطور که بیان کردیم برخی از حیوانات می توانند جنسیت خود را به راحتی تغییر دهند و البته تغییر جنسیت آن ها نتیجه ویژگی هایی در محیط است که مخصوصا آلودگی محیط موثرترین عامل آن محسوب می شود. تئوری تکامل داروین و قوانین مربوط به حیوانات این گونه بیان می کند که زنده ماندن و تولید مثل کردن به شکل موفقیت آمیز باعث می شود که اعضای بدن هم تغییر کنند و این حیوانات می توانند خودشان را متناسب با محیط تغییر بدهند و این تغییرات می توانند هم رفتاری و هم فیزیکی باشند.

چگونگی تغییر جنسیت حیوانات

حیواناتی که قابلیت تغییرجنسیت دارند:

به طور کلی برخی از حیوانات هستند که قابلیت تغییر جنسیت دارند بدون اینکه هیچ اختلالی در چرخه زندگیشان رخ دهد، به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از این حیوانات بپردازیم:

ماهی مرکب:

همانطور که می دانید رفتار ما بسته به انسانی که با او هستیم تغییر می کند که البته این تغییر می تواند کم و زیاد باشد اما در هر صورت اتفاق خواهد افتاد و به صراحت می توان گفت که ماهی ها نیز همین درد را دارند. ماهی های مرکب نیز بسته بر اینکه با چه گروهی باشند رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند به ویژه اگر آن گروه مختلط باشد و از نظر جنسی یک دست نباشد. بر اساس تحقیقی که دانشگاه مک کوئری در سیدنی انجام شد جنس نر نیز می تواند دو نیمه بدن خود را چنان متفاوت از یکدیگر تغییر دهد که از یک سو ماده به نظر برسد و از سوی دیگر شبیه به دیگر ماهی های نر. وقتی یک ماهی مرکب نر بین یک نر دیگر و یک ماده قرار می گیرد نر واقعی ظاهر خود را به جنس ماده نشان خواهد داد تا توجه او را به خود جلب کند و سمت ماده نمای خود را به ماهی نر دیگری نشان دهد. از این طریق ماهی نر دوم گمان می کند که در حال ملاقات با دو ماهی ماده است و هیچ گاه نخواهد فهیمد که عاشقانه آرامی درست در مقابل چشمان او در جریان است.

آشنایی با ماهی های مرکب

مارهای بند جورابی:

بهتر است بدانید که در میان تمامی حیوانات جفت گیری مارهای بند جورابی از همه جالب تر است زیرا مینیتوبای کانادا که بیشترین تراکم این نوع مار در جهان را دارد جنس های نر به آرامی و سستی و پس از گذشت هشت ماه در بستری سرد از خواب زمستانی بیدار می شوند. شاید این خواب طولانی باعث کرختگی و سستی آن ها شده باشد اما همچنان در سطح بالایی از هوشیاری برای جفت گیری یا جنس ماده قرار دارند و البته که در این هنگام برخی از نرها از رفتار ماده ها تقلید خواهند کرد.

  •  آرون گروپس

حلزون آریولیماکس:

آریولیکامس که در واقع حلزون نوع خشکی نامیده می شود به رنگ زرد روشن است اما گاهی در رنگ های سبز، سفید و قهوه ای نیز به چشم می خورند. اندازه این حلزون ها می تواند به ۲۵ سانتی متر نیز برسد که جزو دسته بزرگ ترین حلزون ها شناخته شده است. بهتر است بدانید که این نوع حلزون در آن واحد از اعضای نر و ماده خود استفاده می کنند و با وجود اینکه می توانند به تنهایی تولید مثل کنند ترجیح می دهند زوج داشته باشند.

تغییر جنسیت حلزون ها

پروانه ها:

توجه داشته باشید که در پروانه ها اغلب روند غیر عادی هرفافودیتیسم ظاهر می شود و در این حالت از یک ارگانیوم ژن های هر دو جنس وجود دارد برای مثال یک پروانه می تواند نیمی از بدنش به رنگ پروانه نر باشد و نیم دیگر به رنگ پروانه ماده.

پرنده سرخ:

بر اساس گزارش به دست آمده از اسپوتنیک نیز گاهی ممکن است پرنده های سرخ دچار این تغییرات شوند زیرا پر های قهوه ای و خاکستری ماده در کنار پرهای قرمز روشن نر قرار می گیرند. این پرنده معمولا آوازی نمی خواند و خانواده ای را تشکیل نمی دهند. جالب است بدانید که با این وجود باز هم همنوعان آن ها را مسخره نمی کنند.

تغییر جنسیت پرنده سرخ

کفتار خالدار:

در حیوان کفتار نه تنها نرها نیستند که ویژگی های جنس مخالف را اتخاذ می کنند بلکه کفتارهای خالدار ماده نیز به صورت اجتماعی جنس برتر، بزرگ تر و تهاجمی تری نسبت به نرها دارند. البته که تنها این رفتارها نیست که آن ها را مردانه جلوه می دهد زیرا به دلیل شباهت دستگاه تناسلی نر و ماده این جانور هم گاهی اوقات تشخیص نر از ماده کار ساده ای نیست.

لاله ماهی، طوطی ماهی و بازماهی:

جالب است بدانید که برخی از حیوانات تنها به شبیه کردن طاهر خود به جنس مخالف اکتفا نمی کنند و واقعا جنسیت خود را عوض می کنند. لاله ماهی دلقکی را از زمان تولد در نظر بگیرید که این حیوان اگر بمیرد نر غالب می تواند جنسیت خود را عوض کرده و تبدیل به یک ماده گردد که در این صورت یک نر دیگر به نر غالب تبدیل می شود.

در این میان طوطی ماهی ها می توانند هنگام تولد هر یک از دو جنسیت نر یا ماده را داشته باشد اما اندام های جنسی هر دو را در خود دارند و می توانند هر وقت بخواهد جنسیت خود را تغییر دهد. همچنین برخی از طوطی ماهی های ماده حتی اگر تبدیل به ابرنر می شوند یعنی نرهایی بزرگ تر با رنگ های زنده و درخشان.

از اینها بگذریم بازماهی ها نیز توان تغییر جنسیت دوطرفه را دارد و بدین معنی است که می تواند از ماده به نر و مجدد به ماده تغییر جنسیت دهد.

تغییر جنسیت در ماهی ها

اژدهای ریش دار:

اژدهای ریش دار یک گونه استرالیایی است که وقتی درون تخم قرار می گیرد قادر است جنسیت خود را تغییر دهد یا ترکیبی از کروموزوم ها و تغییرات دمایی در بیرون از محیط زندگی او عاملی برای این تغییر جنسیت باشد. همچنین که در کنار تغییر جنسیت رفتار آن ها نیز به طور کامل تغییر خواهد کرد.

قورباغه:

از آنجایی که برخی از قورباغه ها به شدت تحت تاثیر ژنتیک می باشند اما محیط هم می تواند تاثیر مستقیمی بر روی چرخه زندگی قورباغه بگذارد. همچنین محققان به این نتیجه رسیده اند که تغییرات غیر عادی در محیط های آلوده در برخی از قوباغه ها ایجاد می شود. بسیاری از قورباغه های نر در اثر قرار گرفتن در چنین محیط هایی به قورباغه ماده تبدیل شدند و علت آن نیز این است که پس از مدتی تولید هورمون های جنسی مردانه تستوسترون در آن ها کاهش پیدا می کند اما میزان استروژن در آن ها بالا می رود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *