دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای جامع ترک اعتیاد حشیش در خانه

  • سحر هودانلویی
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

حشیش از دیگر مواد مخدر بسیار قوی است که به طور مستقیم در عملکرد های مغز تاثیر می گذارد. برای آشنایی با روش ترک اعتیاد حشیش در منزل به کنار ما تا انتهای مطلب بمانید.

حشیش از دیگر مواد مخدر بسیار قوی و به دست آمده از گیاه شاهدانه است که به طور کلی به وسیله آن اقدام به تولید ماری جوآنا می کنند. این گیاه دارای ماده های شیمایی و اکتیو بسیاری با تاثیرات روان گردانی است که به طور مستقیم در مغز اثر می گذارد. حشیش را می توان به صورت کشیدنی، طبخ با غذا و یا استنشاق استفاده کرد که از این رو ادامه مطلب را به معرفی روش هایی برای ترک اعتیاد حشیش پرداخته ایم.

آشنایی با حشیش

معرفی ماده مخدر حشیش

حشیش از دیگر مواد مخدر روان گردانی است که با مواد فعال به نام THC بر روی اعصاب مرکزی مغز تاثیر می گذارد. به طور کلی ماری جوآنا را در اصطلاحی دیگر حشیش می نامند که از ترکیبات گل، دانه، ساقه و برگ شاهدانه تهیه می شود. حشیش نیز از صمغ های تولید شده توسط تریکوم شاهدانه نیز به دست می آید که به طور کلی این تریکوم ها تار های شفاف و نازکی هستند که از ساقه و برگ گل به بیرون می آیند.

مواد فعال THC در حشیش بسیار قدرتمند تر است که از این رو قوی تر از ماری جوآنا شناخته شده است. مصرف این ماده مخدر در اغلب کشور های آسیایی رواج دارد که به وسیله های متفاوت همانند پایپ، دستگاه بخور، قلیان از آن استفاده می کنند. در صورتی دیگر این ماده را می توان به همراه توتون نیز استفاده کرد و با غذا و نوشیدنی های مختلف نیز ترکیب کرد.

آشنایی با روش ترک اعتیاد حشیش در منزل

بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد حشیش تمایل دارند که در منزل به ترک آن اقدام کنند؛ چرا که در خانه به علت تامین حس امنیت و اطمینان به راحتی و با کمترین قضاوت به ترک آن اقدام کرد. همچین گفتنی می باشد که در برخی از کمپ های ترک اعتیاد از رفتار های خشونت آمیزی برای ترک افراد استفاده می کنند که نظیر آن بستن افراد به تخت است که از این رو افراد را به ترس وا می دارد.

تاثیر مشورت با مشاوره برای ترک اعتیاد حشیش

ادامه مطلب را به معرفی اقداماتی که در منزل برای ترک حشیش نیاز دارید، پرداخته ایم.

  • مشورت با افراد متخصص

شما می توانید در منزل اقدام به ترک اعتیاد حشیش کنید، باید توجه داشته باشید که بهتر است این امر زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد. به این صورت که قبل از اقدام به این کار با مراجعه به پزشک، یک برنامه مناسب با شرایط  جسمی و روحی خود تهیه کنید. طبیعی است که ماده مخدر در روح و روان تاثیرات منفی بر جای گذاشته باشد که تنها با مشورت مشاوران و برخورداری از یک برنامه درست، می توان این این مراحل سخت را پشت سر بگذارید.

  •  آرون گروپس

در صورتی که نسبت به تاثیرات منفی این عارضه توجهی نداشته باشد، امکان دارد که پس از ترک عوارضی به مانند افسردگی، اختلالات روحی و روانی و روان پریشی هایی به مانند اسکیزوفرنی برایتان پدید گردد. در صورتی که امکان مراجعه حضوری به این مراکز را ندارید، می توانید از مشاوره های تلفنی استفاده کنید.

  • تغییر در سبک زندگی

در برخی از مواقع، علت بروز این اعتیاد ها وابسته به سبک زندگی بیمار گونه فرد است. به طور مثال رفت و آمد با افراد معتاد در این زمینه، عدم انجام فعالیت ورزشی و برخورداری از حرکات جسمانی، پیش گرفتن زندگی افسرده گونه و عدم انجام کار های مورد علاقه می تواند فرد را به دام مصرف این چنین مواد مخدر بکشاند.

تاثیر تغییر در سبک زندگی برای ترک اعتیاد حشیش

توجه داشته باشید که در کنار اقدام به ترک، باید تغییرات خوب و دلچسبی نیز در زندگی ایجاد کنید که به طور کلی جنبه های زندگی تان را در بر گیرد. همچنین با پرکردن اوقات خود به درستی از لغزش به سوی این چنین موارد جلوگیری کنید، چرا که بیکاری امکان تحریک پذیری تان به مصرف را افزایش می هد.

  • شناسایی محرکات تحریک کننده

محرکات تحریک کننده، به طور کلی شرایطی هستند که شما را به مصرف دوباره مواد مخدر ترغیب می کنند. در صورت عدم به کار گیری توان و قدرت برای مواجه با آن ها، فرایند ترک اعتیاد حشیش در منزل بسیار سخت و طولانی می شود. از این رو هر چیزی که شما را به یاد مصرف حشیش می اندازد از خود دور کنید، حتی امکان دارد که افرادی که به آن زمان کنارتان بودند و یا در همین حالا نیز در گروه مصرف کننده قرار دارند، ترک کنید.

این شرایط بدان معناست که باید به افرادی که با آن ها معاشرت دارید و یا مکان هایی که رفت و آمد دارید، تجدید نظر کنید. هر چه در طی این راه از تحریک کمتری برخودار شوید، به راحتی می توانید این مراحل را پشت سر بگذارید.

  • به آرامی این فرایند را انجام دهید

توجه داشته باشید که ترک ناگهانی حشیش می تواند پیامد های منفی بسیاری برایتان در پی داشته باشد. این عوارض می تواند شامل برخی از اختلالات روحی به مانند افسردگی، تحریک پذیری، اضطراب شدید شود که در نهایت می تواند به دل سردی تان در این فرایند منجر شود. از این رو توصیه می شود که ترک این ماده مخدر را به آرامی انجام دهید و نشانه هایی که در طی این راه مشاهده کنید، در نظر داشته باشید.

ترک اعتیاد حشیش به چه صورت امکان پذیر است؟

در این صورت است که می توان ماندگاری تان پس از ترک به خوبی پیش بینی کرد، در غیر این صوت بازگشت شما به مصرف دو مرتبه حشیش بسیار امکان دارد.

مراحلی که در طی ترک تجربه خواهید کرد

گفتنی است که در این فرایند، مراحل متفاوتی برایتان به وجود می آید که هر یک علائم و نشانه ای را برایتان به همراه دارد.

  • نشانه های جسمی

برای سم زدایی بدن در پس ترک به زمانی در حدود ۶ الی ۱۰ هفته نیاز دارید. در طی ۱۲ روز ابتدایی اقدام به ترک، بازگشت فرد به این ماده مخدر بسیار بیشتر است که با مرور زمان و عایت برخی  از اصول، امکان ابتلای دو مرتبه کاهش می یابد. گفتنی است که بسیاری از این بازگشت ها به عدم توانایی در تحمل علائم بستگی دارد که خوب است بدانید زود گذر هستند و به زودی از بین خواهند رفت.

از نشانه های جسمی در زمان ترک حشیش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عوارض جسمی ترک اعتیاد حشیش

  1. سردرد های مزمن
  2. ایجاد عرق سرد به روی صورت و بدن
  3.  از بین رفتن اشتها و یا پر اشتهایی بیش از حد
  4. لرزش اندام
  5. تب و لرز
  6. احساس درد در شکم

در این زمان بازدهی افراد بسیار کاهش می یابد، چرا که همواره به فکر بازگشت دوباه به سمت مصرف است که این شرایط پس از گذشت زمان به خوبی بهبود می یابد. یکی از روش های بسیار مناسب برای تقویت روحیه، تمرکز به روی چیز هایی که برایتان بسیار مهم و ارزشمند است. سعی کنید از آن ها انگیزه بگیرید تا در نهایت به زندگی عادی و سالم باز گردید.

همچنین این شرایط تنها برای ۱۲ روز ماندگار است که پس از آن به مرحله دیگری وارد می شوید.

  • ایجاد علائم روحی و روانی

پس از پشت سر گذاشتن علائم جسمی به نشانه های روحی پس از ترک حشیش مبتلا می شوید که به طور معمول بیش از درد های جسمانی برای فرد مبتلا، آزار دهنده است. از جمله شرایط روحی آزار دهنده برای افراد در پس ترک به شرح زیر است.

  1. احساس عصبانیت بیش از حد و پرخاشگری به اطرافیان
  2. تحریک پذیری بالا و ایجاد حساسیت های افراطی به روی قضایای اطراف
  3. ایجاد اختلالاتی به مانند بی خوابی شدید و ابتلا به سندروم کابوس شبانه
  4. احساس خستگی مزمن
  5. ابتلا به افسردگی شدید

عواقب روحی ترک اعتیاد حشیش

به طور کلی این نشانه های روحی به قدری آزار هنده هستند که امکا دارد فرد را به بازگشت دوباره مصرف، وادار کند. در این زمان مراجعه به مشاوره بسیار تاثیر گذار است و می تواند روش های موثری در رابطه با کاهش این علائم به شما ارائه کند.

  • پیدا کردن هویت اصلی

از دیگر نشانه های ترک حشیش ورود به هویتی کاذب است که این شرایط در پس ۳ هفته پس از اقدام به ترک از بین می رود. پس از آن فرد وارد مرحله ای جدید از زندگی می شود که در این شرایط سعی دارد، شخصیت اصلی و هویت اصیل پنهان شده خود را باز یابد. در این شرایط افکاری به مانند موارد زیر، در فرد پدید می آید.

  1. مقایسه افکار حال خود با زمان گذشته
  2. تمرکز به زمان آینده و این که در چه مسیری در حال قدم برداشتن است
  3. در مواجه با مشکلات از روش های قدیمی استفاده نمی کند و همواره به دنبال روش های جدید است.
  4. خود را در مراحل ابتدایی از زندگی می یابد که راه بسیاری را در پیش رو دارد.

نکاتی که شما را در این راه همراهی می کند

ادامه مطلب را به معرفی چندین، پیشنهاد برای پیشگیری از بروز ابتلای دو مرتبه به این ماده مخدر پرداخته ایم.

آشنایی با روش های ترک اعتیاد حشیش

  1. به برخورداری از یک برنامه ریزی روزانه و یا هفتگی، سعی کنید که نظم دوباره ای به زندگی خود ببخشید.
  2. با افراد جدید ارتباط برقرار کنید و دایره ارتباطی تان را گسترش دهید، کسانی که قبل از شما این راه را طی کرده اند و حالا به موفقیت رسیده اند، بهترین گزینه می باشند.
  3. با کسانی که در گذشته با آن ها به مصرف حشیش می پرداختید، قطع ارتباط کنید و یا راه های ارتباطی تان را کاهش و محدود کنید.
  4. خوب است که در مکان و زمان های ترغیب کننده برای مصرف حشیش خود را قرار ندهید.
  5. در حین مقابله با موقعیت های استرس زا، سعی کنید که از روش دیگری برای آرامش خود جز مصرف حشیش استفاده کنید.
  6. اگر احساس تمایل شدید و دو مرتبه به مصرف حشیش دارید، سعی کنید که علت را پیدا کرده و از بین ببرید.
  7. علت اصلی خود برای ترک هر چند مدت یک بار، یاد آوری کنید.
  8. تمام وسایل و لوازم استفاده از این ماده مخدر را به دور بریزید، تا دیگر به مقابل چشمان تان نباشد.
  9. در مقابله با مشکلات تان از روانشناس های با تجربه کمک بگیرید.
  10. هیچ گاه اقدام به جایگزینی مشروبات الکلی به حشیش نکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *