دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با تفاوت های ویزا و پاسپورت

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

اگر تفاوت بین پاسپورت و ویزا را نمی دانید همراه ما شوید تا در این مطلب تفاوت آن ها را برای شما بررسی کنیم. در واقع این دو از موارد بسیار مهم برای سفر های خارجی می باشند و در صورتی که ویزا و پاسپورت نداشته باشید نمی توانید به کشور های دیگر سفر کنید.

ویزا و پاسپورت مکمل یک دیگر می باشند ولی تفاوت های بسیار زیادی در آن ها دیده می شود. بسیاری از افراد فرق آن ها را نمی دانند از این رو قصد داریم که تفاوت های این دو مدرک را برای شما بیان کنیم.

تفاوت ویزا و پاسپورت

تفاوت ویزا و پاسپورت

اگر قصد دارید به سفر های خارجی بروید باید پاسپورت و ویزا تهیه کنید و در غیر این صورت به شما اجازه ورود به کشور های دیگر داده نخواهد شد. گذرنامه همان پاسپورت می باشد و می توان گفت که معادل یک دیگر اند و در زبان فارسی به پاسپورت گذرنامه می گویند. گذرنامه با ویزا تفاوت هایی دارد که آن ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

پاسپورت

گذر نامه ها نوعی شناسنامه بین المللی می باشد که دولت برای سفر و یا اقامت اتباع خود صادر می کند و افراد می توانند به سایرکشور ها سفر کرده و حتی تا زمانی که گذر نامه آن ها تاریخ دارد در کشور های دیگر زندگی کنند. در واقع این گذرنامه ها سندی برای اجازه خروج شهروندان از مرز های کشور خود می باشد و نوعی مقبولیت به حساب می آید و نشان می دهد که کشور مبدا این افراد را قبول دارد. پاسپورت ریشه بسیار تاریخی دارد و حدودا ۴۵۰ سال قبل از میلاد استفاده شده است. این گذر نامه در عهد تورات یکی از یهودان از شاه هخامنشی نامه ای دریافت می کند که بتواند به راحتی از اراضی تحت سلطه دیگران عبور کرده و آسیبی به وی نرسد. پاسپورت یک دفترچه کوچک می باشد و ممکن است رنگ های مختلفی داشته باشد. رنگ پاسپورت جمهوری اسلامی ایران زرشکی می باشد و با رنگ طلایی نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران روی آن درج شده است و عبارت Passport و Islamic republic of Iran  بر روی آن نوشته شده است. در بخش مشخصات پاسپورت اطلاعات شخصی شما به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است. پاسپورت های ایرانی ۳۲ صفحه دارند که به جز دو صفحه اول سایر صفحات برای مهر های ورود و خروج شما می باشد. پاسپورت ها در سه نوع مختلف صادر می شوند که شامل پاسپورت عادی، پاسپورت سیاسی و پاسپورت خدمت می باشد.

رنگ پاسپورت جمهوری اسلامی ایران چیست؟

ویزا

ویزا یکی از سند هایی می باشد که از سمت نمایندگان قانونی دولتی در سفارت خانه ها و کنسول گری ها برای شهروندان صادر می شود و طبق این سند اتباع خارجی برای ورود تایید می شوند. البته برخی از افسران مهاجرت می توانند به دلایل مختلفی ویزا ها را رد کنند و آن ها را تایید نکنند.  برای دریافت ویزا باید مدارک لازم را ارائه بدهید و وجه مورد نیاز را پرداخت کنید تا درخواست شما بررسی شود و نتیجه به شما گزارش شود. ویزا را ممکن است به صورت برگه ای جداگانه به شما بدهند و یا حتی آن را ضمیمه گذر نامه ها کنند. ویزا ها تنوع بیش تری نسبت به پاسپورت ها دارند و هر فرد بنا بر نیازهای  خود می تواند نوعی ویزا دریافت کند. ویزا ها برای یک بار صادر می شوند و از متداول ترین ویزا ها می توان به ویزا های اقامتی، تحصیلاتی و توریستی اشاره کرد. با توجه به توافق بین دو کشور ویزا ها ممکن است در بدو ورود شما به کشور مقصد صادر شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کاربرد ویزا

با توجه به تعریف های فوق و ویژگی های هر کدام از این سند ها باید بدانید که ویزا برای ورود به هر کشوری لازم می باشد و به شما نشان می هد که تا چه تاریخی می توانید در این کشور بمانید و همچنین نشان دهنده هدف شما از ورود به آن کشور می باشد ولی پاسپورت نوعی شناسنامه خارجی بوده و نشان دهنده هویت شما می باشد. در هر صورت این دو مدرک برای خروج از کشور مبدا و ورود به کشور مقصد لازم و ضروری می باشد. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه پیکاپ ویزا  ، بررسی رنگ پاسپورت کشور ها و هزینه پاسپورت را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *