دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلایل، نشانه ها و روش های درمان بزرگی دهلیز چپ

  • ساناز براتی
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

اندازه دهلیز چپ در افراد با توجه به بدن آنها و سن متفاوت می باشد. افزایش غیر طبیعی دهلیز چپ باعث بروز مشکلا جدی در فرد مانند سکته قلبی می شود. برای درمان بزرگی دهلیز چپ با توجه به علل ایجاد آن روش های درمانی مختلفی وجود دارد.

دهلیز چپ یکی از محفظه های قلب می باشد که خون غنی شده از اکسیژن را از ریه ها دریافت می نماید و سپس خون از طریق دریچه میترال از دهلیز چپ به محفظه اصلی پمپاز قلب یعنی بطن چپ فرستاده می شود و در نهایت به بدن انتقال می یابد. وجود مشکل در این قسمت باعث بزرگ شدن دهلیز چپ خواهد شد، برای بررسی علل و درمان بزرگی دهلیز چپ در این مطلب همراه ما باشید.

درمان های مختلف بزرگی دهلیز چپ

دهلیز چپ یکی از چهار حفره در قلب می باشد که در قسمت بالایی قلب سمت چپ قرار گرفته است، حفره های پایینی قلب هم بطن نامیده می شوند. قسمت راست قلب وضیفه خون رسانی به شش ها را بر عهده دارند که این خون اکسیژن را طی فرایندی از ریه دریافت می نماید. قسمت چپ قلب خون را به سایر اندام های بدن انتقال خواهد داد، بیماری های مختلفی وجود دارند که باعث تورم در دهلیز چپ می گردند که به این تورم و بزرگ شدن دهلیز Enlargement دهلیز چپ گفته می شود، در بیشتر موارد فیبریلاسیون بطنی و نارسایی های قلبی باعث بروز این مشکل می گردد. بزرگ شدن دهلیز چپ با توجه به شدت بیماری می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. در این مطلب می خواهیم با علل مختلف این عارضه و روش های درمان آن آشنا شویم.

درمان نمودن بزرگ شدن دهلیز چپ

علائم مختلف بزرگ شدن دهلیز چپ

در برخی موارد بزرگی دهلیز چپ بدون علامت است، علائم این مشکل با توجه به وسعت بزرگی در دهلیز چپ متفاوت می باشند. به عبارتی علائم باید بر حسب تشخیص نشانه ها و علائم مربوط به بیماری زمینه ای بزرگی دهلیز چپ باشند. در بیماران مبتلا به این مشکل چندین علامت مختلف وجود دارد، اگر افزایش اندازه دهلیز قابل توجه باشد علائم بروز می نمایند، برخی از این علائم شامل مورد زیر می شوند:

  • تپش قلب
  • مشکلات تنفسی به ویژه تنگی نفس و سرفه
  • خستگی شدید
  • درد در قفسه سینه
  • بی نظمی در ضربان قلب
  • تجمع مایعات و تورم
  • اضافه وزن
  • غش
  • سرگیجه یا سردرد سبک
  • کم اشتها بودن و یا تهوع

علائمی که در بالا اشاره شد شاخصه های چند بیماری مختلف هستند که بر قلب تاثیر گذار هستند و تنها مخصوص بزرگی دهلیز چپ نمی باشند.

روش های درمان بزرگ شدن دهلیز چپ

دلایل مختلف بزرگ شدن دهلیز چپ قلب

بزرگ شدن دهلیز چپ به خاطر برخی از بیماری ها ایجاد می شود، در ادامه با مهمترین بیماری های ایجاد کننده این مشکل آشنا می شویم:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • فشار خون:

داشتن فشار خون بالا یا پر فشار بودن خون باعث می شود قلب به خاطر پمپاژ خون به بدن سخت تر کار نماید. با توجه به این که قلب از یک بافت عضلانی الاستیکی شکل گرفته است، وقتی که مجبور به پمپاژ در فشار بالا می گردد، کم کم بزرگ می شود. در حالت معمول در ابتدا محفظه اصلی پمپاژ خون یعنی بطن چپ بزرگ شده و هم زمان با افزایش فشار در بطن چپ دهلیز چپ نیز شروع به بزرگ تر شدن می نماید. در زمان هایی که بزرگی دهلیز چپ به خاطر فشار خون ایجاد می شود، خطرات ابتلا به حمله قلبی و همچنین سکته مغزی نیز بیشتر خواهد شد.

درمان برای بزرگ شدن دهلیز چپ

  • بیماری های دریچه ای قلب:

برخی از اختلالات دریچه های قلبی هم ممکن است باعث بزرگ شدن دهلیز چپ گردد. دریچه میترال باعث جدا شدن دهلیز چپ از بطن چپ می گردد، اگر دریچه میترال تنگ شود خون در دهلیز چپ بیش از حد جمع می شود و به بزرگ شدن آن می انجامد. همچنین یک بیماری دیگر به نام جهش میترال نیز وجود دارد که می تواند باعث خونریزی بیش از حد در دهلیز چپ می شود که این موضوع نیز باعث بزرگ شدن دهلیز چپ می گردد، در این مشکل نشتی دریچه میترال اجازه می دهد که در زمان انقباض بطن چپ خون به عقب و به درون دهلیز چپ باز گردد. دریچه آئورت باعث انتقال خون از بطن چپ به کمک یک شریان به نام آئورت به بقیه بدن می شود. تنگی دریچه آئورت که با عنوان تنگی آئورت نیز شناخته می گردد، قلب را مجبور می نماید تا پمپاژ را در فشار بالاتر انجام دهد تا خون را به آئورت انتقال دهد. همزمان با فشار خون بالا و پمپاز در مقابل افزایش مقاوت، در نتیجه منجر به بزرگی دهلیز چپ و بطن خواهد شد.

درمان های بزرگ شدن دهلیز چپ

  • نارسایی قلبی:

نارسایی قلبی وقتی به وجود می آید که قلب دیگر قادر به پمپاژ درست خون به قسمت های دیگر بدن نباشد. مشکلاتی مثل فشار خون بالا کنترل نشده، بیماری های عروق کرونر، سوء مصرف مواد مخدر و الکل می توانند باعث نارسایی های قلبی شوند. همزمان با تضعیف تدریجی قلب، خون در ریه و قلب جمع می شود و در نهایت باعث بزرگ شدن دهلیز چپ و بطن خواهد شد. اگر نارسانی قلبی درمان نگردد حجم خون اضافه در نهایت سمت راست قلب را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب ایجاد انقباض بطن راست و دهلیز راست نیز می گردد.

روش درمانی بزرگی دهلیز چپ

  • فیبریلاسیون دهلیزی:

فیبریلاسیون دهلیزی به ریتم غیر طبیعی قلب گفته می شود که باعث تپش قلب نامنظم می شود. در شرایط عادی بطن و دهلیز همزنان با هم و به شکل هماهنگ با هم می تپند، ولی فیبریلاسیون دهلیزی باعث مختل شدن این روند خواهد شد. اختلالات مختلفی مانند تنگی دریچه میترال و نارسایی قلبی از علل بزرگی دهلیز چپ می باشند که اغلب موارد به فیبریلاسیون دهلیزی منجر می شوند. ولی فیبریلاسیون دهلیزی همچنین در غیاب بزرگ شدن دهلیز چپ نیز می تواند ایجاد شود. با این وجود در فیبریلاسیون دائمی در نهایت دهلیز چپ بزرگ خواهد شد و در صورت درمان نشدن، بزرگی دهلیز ها و فیبریلاسیون دهلیزی موجب تشکیل لخته های خونی شده و این لخته می توانند به سمت مغز حرکت کرده و سکته مغزی ایجاد شود. از این رو اغلب افراد ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و بزرگی دهلیز چپ به کمک رقیق کننده های خون درمان می گردند تا خطر سکته در آنها کاهش یابد.

درمان برای بزرگی دهلیز چپ

  • دلایلی که کمتر شایع هستند:

همچنین برخی دیگر از بیماری های قلبی از علل کمتر متداول بزرگ شدن دهلیز چپ هستند. به عنوان نمونه مشکل نقص جداره بطنی یعنی سوزاخ شدن دیواره ای که بطن چپ و راست را از هم جدا می سازد، نیز ممکن است باعث بروز مشکل در جریان خون شود و جریان خون را به شکلی تغییر دهد که باعث بزرگی دهلیز چپ شود. همچنین دیگر نقص های مادر زادی در قلب نیز می توانند باعث فشار بیشتر به دهلیز چپ شوند که می تواند به بزرگی و پاره شدن آن بیانجامد. تومور خوش خیم قلب به اسم فیبروم یکی دیگر از دلایل غیر شایع بزرگی دهلیز چپ می باشد مه باید درمان شود. در بیشتر موارد ۷۵ درصد از این تومورها در دهلیز چپ اتفاق می افتند.

مداوا و درمان بزرگی دهلیز چپ

روش های درمان و کنترل

درمان بزرگی دهلیز چپ بیشتر از هر چیزی به زمان مراجعه بیمار به پزشک وابسته می باشد. بیماران باید به محض دیدن علائم به سرعت به پزشک متخصص مراجعه نمودن و برای درمان اقدام کنند، زیرا این مشکل بسیار خطرناک می باشد. با توجه به نوع علت بیماری و دلیلی که باعث بروز مشکل شده است می توان تا حدودی این مشکل را درمان نمود ولی تاخیر در مراجعه باعث وخیم شدن اوضاع و سخت شدن درمان خواهد شد. در مراحل آغازی بیماری بزرگی دهلیز چپ با کمک دارو بهبود خواهد یافت ولی در برخی موارد پزشک ناچار می شود برای درمان از بازکردن دریچه قلب با استفاده از جراحی استفاده نماید و بالن بزند و یا در صورت وجود سوراخ در قلب نسبت به درمان آن اقدام نماید. قرار گرفتن در معرض کوچکترین آلودگی ها باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. اما در حالت کلی دستور العمل قطعی برای درمان کامل بزرگی دهلیز چپ وجود ندارد و در اغلب موارد تمرکز پزشکان بر روی عوامل ایجاد کننده این مشکل و درمان آن می باشد.

درمان بزرگ شدن دهلیز چپ

  • درمان فشار خون بالا:

فشار خون بالا شایع ترین دلیل بروز بیماری های قلبی می باشد. برای پایین آوردن فشار خون عوامل بسیاری در دسترس می باشند که به بیماران بسیار کمک می کنند. برای درمان فشار خون بالا انواع داروهای کنترل کننده فشار خون، تغییر در سبک زندگی به ویژه کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، داشتن وزن مناسب و رسیدن به آن، ورزش کردن، مدیریت استرس و ترک سیگار بسیار مفید بوده و باعث رساندن فشار خون به حالت نرمال و پیشگیری از بزرگ شدن دهلیز چپ و درمان آن خواهد شد.

مداوا کردن بزرگی دهلیز چپ

  • درمان تنگی دریچه میترال:

به منظور درمان تنگی دریچه میترال روش های مختلفی مانند دیورتیک ها به منظور کاهش مایعات، رقیق کننده های خون برای جلوگیری از لخته شدن خون و داروهای ضد آریتمی قلبی به منظور کنترل بی نظمی ضربان قلب وجود دارند که می توانند مفید واقع شوند. همچنین می توان برای حل این مشکل از جراحی ترمیم یا تعویض دریچه میترال نیز استفاده نمود.

انواع درمان بزرگی دهلیز چپ

  • درمان نارسایی دریچه میترال:

به منظور درمان نارسایی درچه میترال از داروهای کاهش دهنده خطر لخته شدن خون استفاده می شود، بعلاوه مثل تنگی دریچه می توان از روش جراحی برای ترمیم استفاده کرد.

  • درمان اختلال در بطن چپ و نارسایی قلبی:

درمان های پزشکی مهمترین روش برای درمن این مشکل می باشد. درمان اصلی برای حل این مشکل استفاده از داروهای بتابلوکر به خصوص کارودیلول، متوپرولول سوکسینات و بیزوپرولول، مهار کننده های انزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین و آنتاگونیست های گیرنده مینرالکورتیکوئید می باشد.

انواع مختلف درمان بزرگی دهلیز چپ

  • درمان فیبریلاسیون دهلیزی:

برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی روش های مختلفی وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند:

استفاده از داروهای کنترل تعداد و ریتم قلبی، داروهای ضد لخته شدن خون به منظور کاهش خطر لخته شدن، در صورت موثر نبودن داروها از روش بازسازی الکتریکی قلب برای تنظیم مجدد وضعیت الکتریکی قلب استفاده می شود، استفاده از روش ابلاسیون ورید ریوی، گذاشتن باطری قلب برای افرادی که تپش قلب پایینی دارند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *