دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیوگرافی زنده یاد هما روستا و یادآوری نقش های ماندگار وی در سینما و تلویزیون

  • عاطفه میرزایی
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب از مجله اینترنتی آرگا، بیوگرافی هما روستا بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کارگردان تئاتر و مترجم کشورمان همراه با تصاویر جدید و زیبا وی را تهیه و ارائه نموده ایم که امیدواریم مورد پسندتان قرار بگیرد.

زنده یاد هما روستا هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون، کارگردان تئاتر و مترجم معروف و سرشناس کشورمان می باشد. این هنرمند فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۵۰ در سن ۲۷ سالگی با فیلم سینمایی ” دیوار شیشه ای” با کارگردانی ساموئل خاجکیان آغاز نمود و تا سال ۱۳۹۲ در این عرصه فعالیت داشت. او در تاریخ ۴ مهر ماه سال ۱۳۹۴ مصادف با روز تولدش در سن ۷۱ سالگی در بیمارستان لس آنجلس آمریکا درگذشت. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی آرگا همراه ما باشید تا بیشتر با بیوگرافی هما روستا همراه با کارنامه هنری و تصاویر شخصی وی آشنا شوید.

بیوگرافی هما روستا همراه با تصاویر خانوادگی و جدید وی

مرحوم هما روستا بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کارگردان تئاتر و مترجم سرشناس و محبوب ایرانی متولد ۴ مهر ماه سال ۱۳۲۳ که در شهر تهران چشم به جهان گشوده است. همچنین ایشان فارغ التحصیل مدرک لیسانس از دانشکده هنر های دراماتیک بخارست می باشد.

بیوگرافی هما روستا بازیگر معروف ایرانی

پدرش رضا روستا از رهبران حزب توده ایران بود که در سال ۱۳۲۶ به اتحاد حماهیر سوسیالستی به شوروی مهاجرت کرد و در سال ۱۳۲۹ هما روستا توسط دوستان پدرش به نزد او در مسکو فرستاده شد. اما وی بعد از مرگ پدرش در سال ۱۳۴۹ در سن ۲۶ سالگی به ایران برگشت و در رشته شیمی تحصیل کرد ولی آن را نیمه تمام گذاشت و به دانشکده هنر های دراماتیک رفت.

او درباره بازگشتش به ایران بیان نموده که :

«بعد از فارغ‌التحصیلی به آلمان بازگشتم، خانواده‌ام بعد از فوت پدر در برلین زندگی می‌کردند و قرار بود من هم در برلین کارم را شروع کنم ولی چون لهجه داشتم، می‌خواستند مرا به شهر دیگری بفرستند تا ضمن یکی دو سالی کار کردن، لهجه‌ام بهتر شود؛ اما من تصمیم گرفتم تا به ایران بازگردم. نمی‌دانم چرا؟ واقعاً هنوز هم نتوانستم دلیل خاصی برای این تصمیم پیدا کنم. شاید دلیلش همان کشش درونی به ایران بود. به هر حال آمدم ایران و ماندم.»

بیوگرافی هما روستا و همسرش

  •  آرون گروپس

بیوگرافی هما روستا + تصاویر شخصی

تا اینکه نخستین حضور هما روستا در سینما با فیلم ” دیوار شیشه ای” کاری از ساموئل خاجکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد. سپس در سال ۱۳۵۱ تئاتر” باغ وحش شیشه ای” با نویسنده تنسی ویلیلمز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی نمود و روی صحنه برد. همان موقع آقای حمید سمندریان و آقای شنگله به دیدن نمایش او رفتند.

شرح حال جالب هما روستا

عکس و زندگینامه جالب هما روستا

زندگینانه کامل هما روستا و همسرش

هما روستا بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۵، در فیلم ” گزارش یک قتل” ساخت محمدعلی نجفی به ایفای نقش پرداخت. در سال ۱۳۶۶ در فیلم سینمایی ” پرنده کوچک خوشبختی” ساخت پوران درخشنده بازی کرد و برای این فیلم لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن را از ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در همان سال دریافت گردید. سال ۶۸ در فیلم ” تمام وسوسه های زمین” با کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر کسب نمود.

شناخت بیشتر با بیوگرافی هما روستا

بیوگرافی هما روستا+ عکس

او دهه هفتاد را با فیلم ممتاز ” مسافران کاری از بهرام بیضایی شروع کرد و در سال ۱۳۷۱ در فیلم ” از کرخه تا راین” ساخت ابراهیم حاتمی کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را دریافت نمود. سال ۱۳۷۳ در سن ۵۰ سالگی اولین سریال خود را به صورت حرفه ای با فیلم ” آخرین ستاره شب” کاری از منوچهر پور احمد در نقش مهتاب آغاز کرد.

تاریخچه زندگی هما روستا و همسرش

عکس جشن تولد هما روستا

شرح حال خواندنی و کامل هما روستا

در ادامه بیوگرافی هما روستا آمده که در سال ۱۳۸۳ در سن ۶۰ سالگی نمایش ” زمستان” با نویسندگی امید سهرابی را روی صحنه برد و سپس سال ۸۴ هم نمایش ” سانتاکروز” نوشته ماکس فریش را با ترجمه ای از خودش کارگردانی نمود. از دیگر نمایش هما روستا ” آنتیگون در نیوورک ” نام دارد مه در سال ۸۶ روی صحنه برد.

زندگینامه زنده یاد هما روستا

هما روستا بعد از ۵ سال دوری با سریال ” ترانه مادری” کاری از حسین سهیلی زاده به تلویزیون بازگشت. در این سریال بازیگرانی همچون دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی، الهام پاوه نژاد، محمد حاتمی،  مهین شهابی، بیتا سحر خیز، محسن افشانی و … نیز حضور داشتند.

زندگینامه جذاب و جالب هما روستا

عکس زیبا هما روستا در کنار همسرش حمید سمندریان

زندگینامه جامع هما روستا

ازدواج و همسر هما روستا

هما روستا چندین سال پیش با آقای حمید سمندریان ازدواج کرد که حاصل این زندگی یک فرزند پسر به نام کاوه متولد ۶۱ می باشد.

زندگینامه جالب و زیبا هما روستا

زندگینامه خواندنی هما روستا

بیوگرافی هما روستا + تصاویر شخصی

درگذشت هما روستا

هما روستا در مورخه ۴ مهر ماه سال ۹۴ مصادف با روز تولدش بر اثر بیماری سرطان سینه در بیمارستانی در شهر لس آنجلس کشور آمریکا دار فانی را وداع گفت. پیکر وی در ۱۳ مهر همان سال به ایران منتقل شد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد.

بیوگرافی هما روستا + عکس

جوایز و افتخارات هما روستا

  • نامزد لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن در ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای فیلم پرنده کوچک خوشبختی در سال ۱۳۶۶
  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای فیلم وسوسه های زمین در سال ۱۳۶۸
  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره هنری ادبی رویتا برای فیلم ملک خاتون در سال ۱۳۶۹
  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای فیلم از کرخه تا راین در سال ۱۳۷۱
  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره سیما برای تله تئاتر شعده باز در سال ۱۳۷۴
  • نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در سومین جشن بزرگ سینمای ایران برای فیلم لژیون در سال ۱۳۷۸

سرگذشت جالب و خواندنی هما روستا

بیوگرافی هما روستا + کارنامه هنری وی

تئاتر های هما روستا 

باغ آلبالو،  آنتیگونه در نیویورک (کارگردانی)، سانتاکروز (کارگردانی)، زمستان (کارگردانی)، بازی استریندبرگ، دایی وانیا، ازدواج آقای می سی سی پی، مرده های بی کفن و دفن، مرغ دریایی، پیر گراز دندان، بازی استریندبرگ، گنجینه طلا و سرباز لاف زن، باغ وحش شیشه ای (کارگردانی)، بازرس

فیلم های سینمایی هما روستا 

رفیق بد، لژیون، زن امروز، کودکانی از آب و گل، دو همسفر، از کرخه تا راین، مسافران، ملک خاتون، تیغ آفتاب، تمام وسوسه های زمین، پرنده کوچک خوشبختی، گزارش یک قتل، دیوار شیشه ای

سریال های تلویزونی روستا 

ترانه مادری، سرزمین مادری، با من بمان، خاک سرخ، تله تئاتر به سوی دمشق، محاکمه، تله تئاتر همه پسران من، تله‌تئاتر «جان گابریل بورکمن»، تله‌تئاتر «شعبده‌باز»، آخرین ستاره شب، تله‌تئاتر «لازارتی، ببر گراز دندان»، تله‌تئاتر «بازی استریندبرگ»

زندگینامه کامل و خواندنی هما روستا

شرح حال جالب و خواندنی هما روستا

امیدواریم از خواندن بیوگرافی هما روستا بازیگر و کارگردان محبوب و مطرح سینما و تلویزیون ایرانی همچنین از تماشای تصاویر جدید و جذاب وی لذت برده باشید و از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید بی نهایت سپاس گذاریم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *