دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چادر زدن در طبیعت و اصولی که نباید فراموش کنید

  • محدثه خاکشور
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به چادر زدن در طبیعت یکی از موضوعات اصلی و مهم در بحث گردشگری پرداخته ایم، چنانچه قصد جدایی چند روزه از دغدغه و استرس های روزمرگی زندگی شهری دارید، پیشنهاد زدن به دل طبیعت در اولویت قرار می گیرد.

دامن پر مهر طبیعت اغلب اوقات مرهم خوبی برای خستگی ها، تنش های روحی و فکری می باشد، با پناه بردن طبیعت می توانید ساعاتی را همراه خانواده و دوستان خود دور از همهمه ی روزمرگی طعم آسودگی را بچشید، در همین راستا آرگا چادر زدن در طبیعت را با بیان نکات و موارد لازم و کاربردی شرح داده است.

طبیعت همیشه یکی از الهام بخش ترین و موثرترین عوامل در ایجاد انرژی و نشاط، و تخلیه انرژی های منفی می باشد، کسی نیست که از فواید زندگی در طبیعت نداند، برای فارغ شدن از دغدغه های زندگی همگی مدتی را به دل طبیعت می زنید، اما در این گریز باز هم طبیعت به تنهایی نمی تواند تامین کننده ی نیازهای شما باشد و در این هنگام است که باید تمامی اقدامات و لوازم مورد نیاز را برای سپری کردن مدت مورد نظر تهیه کنید، قطعا بیرون از خانه برای زندگی در طبیعت به مکانی برای استقرار نیاز دارید. انواع چادرهای مسافرتی تامین کننده این نیاز می باشند که می توانید در طبیعت بزنید.

آموزش کمپینگ در طبیعت و فواید آن

برای چادر زدن در طبیعت باید یک سری نکات را رعایت نمایید که در صورت همراهی شما عزیزان با آرگا آنها را بیان می کنیم:

انتخاب و خرید چادر

چادرها دارای دو نوع تخصصی و غیر تخصص می باشند که چادر مسافرتی پر کاربرد از چادرهای غیر تخصصی محسوب شده و چادرهای دیگری برای صعودهای مرتفع، دیواره نوردی و کوهنوردی از نوع تخصصی می باشند، که چادرهای مسافرتی نیز شامل چادرهای ۲ نفره، ۴ نفره، ۶ نفره، ۸ نفره و … وجود دارند، می توانید بر اساس نیاز و تعداد خود آن را انتخاب نمایید؛ از چادرهای ضد آب بهره ببرید.

آموزش چادر به پا کردن در طبیعت با اصولی ضروری

انتخاب جای مناسب

ابتدا قبل از هر اقدامی جای مناسبی را برای چادر زدن بررسی و انتخاب کنید، در هنگام انتخاب جای چادر زدن علاوه بر اینکه به مواردی مانند بهره بردن از زیبایی و امکانات طبیعت نظیر دسترسی داشتن به آب آشامیدنی تمیز و ..، و داشتن امنیت (نظیر برپا نکردن چادر در ژرفای دره ها، در مجاورت رودها، مسیر سیلاب ها، مجاورت آتش، در مسیر وزش باد، و حمله جانوران و … )برای خود، به رعایت مواردی برای در امان بودن طبیعت نیز توجه داشته باشید؛ نباید زباله ها و پسمانده های شما در طبیعت ریخته شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همچنین پیش از برپایی چادر، زیر آن زیر انداز و یا تالوپین در کف چادر و یا بالای چادر به عنوان محافظ بهره ببرید، توجه داشته باشید که زمین کف چادر صاف و یکدست باشد.

کمپینگ در طبیعت برای فرار از دغدغه های زندگی روزمره

همراه داشتن کمک های اولیه

با حضور در جنگل قطعا احتمال وقوع برخی اتفاق های ماجراجویانه و هیجان انگیز نیز وجود دارد، پس پیشنهاد می شود که از قبل جعبه کمک های اولیه را با خود همراه داشته باشید.

امکانات خواب

برای استراحت در طبیعت نیز به کیسه ی خواب و یا تشک نیاز دارید، بدین منظور بهتر است از تشک بادی و وسایل مرتبط آن از جمله کیت تعمیر و تلمبه بهره ببرید.

چادر زدن در طبیعت و نکات ضروری برای جلوگیری از آسیب های احتمالی

تدارک خوراک و پوشاک برای سفر

شما به دو صورت می توانید در طول زمان سفر و کمپینگ در طبیعت برای خود غذا تهیه نمایید، با همراه بردن پیک نیک و ظروف لازم می توانید غذا طبخ کنید، روش دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه می توانید به آسانی ماهی ها و مرغ ها را کبابی کرده و از طعم بینظیر آنها در طبیعت نهایت لذت را ببرید.

در چنین مسافرت هایی آلوده شدن لباس ها بدیعی است، همراه داشتن یک دست لباس و کفش اضافه و جوراب، دستکش و لباس گرم برای زمان لازم ضروری است.

کمپینگ در طبیعت یکی از مباحث جالب گردشگری

تجهیزات مورد نیاز

همراه داشتن وسایلی مانند قطب نما، نقشه، چراغ قوه، چاقوی جیبی، طناب، لوازم بهداشتی مانند: صابون، مسواک، خمیر دندان، پشه بند، کرم ضد آفتاب، کرم های مرطوب کننده و حتی ادویه از جمله وسایلی هستند که در سفر مورد استفاده قرار می گیرند، و اما در مورد ظرف های غذاخوری باید گفته شود که هیچوقت از ظرف های یکبار مصرف بهره نبرید؛ زیرا هم به صرفه نیستند و هم خیلی سریع تپه ای از آشغال و زباله پلاستیکی را برای شما فراهم می آورد.

تاثیرات مثبت چادر زدن در طبیعت بر روی سلامتی بدن

آتش به پا کردن در مکانی مناسب

نکته ای که نیاز به تکرار نیست اما با وجود تکرارهای مکرر باز هم انسان ها با آتش روشن کردن و یک سری کارهای پیش افتاده که از سهل انگاری آنها سرچشمه می گیرد، موجب آتش کشیده شدن جنگل های بسیاری می گردند، همراه داشتن منقل در طول این سفرها ایده ای عالی است، که در صورت نبود آن و شرایط لازم می توانید آتش را در مکانی که گیاه و درختی در آن نروییده است، روشن کرده و اجاق خود را به پا کنید، لازم به ذکر است که آتش را پس از اتمام کار خود حتما خاموش کنید.

کمپینگ در طبیعت و نکاتی لازم برای سفر

 

تاثیرات مثبت چادر زدن در طبیعت

سفر به طبیعت و به سر بردن زمانی در آن قطعا یکی از تفریحات سالم محسوب می شود که هر فردی در طول زندگی خود (زندگی شهری) به آن نیاز پیدا خواهد کرد، با وجود روزمرگی ها و تکرار مشکلات، ناخوشی های جسمی و روحی و فکری، دغدغه ها و استرس ها همگی خوره های سلامتی روح و جسم انسان می باشند، برای فرار از این همه آسیب گاهی انسان ها به آغوش طبیعت پناه می برند، که تاثیرات چشمگیری را بر روی بدن انسان دارد:

-بالا بردن اعتماد بنفس

-افزایش قوای جسمی و بهبود سلامتی بدن

-جان گرفتن رابطه های دوستانه و خانوادگی

-کم شدن استرس

-بالا بردن حس مسئولیت پذیری

-بهبود سلامتی ریه ها (بخصوص بیماران تنفسی، آسمی)

ایده هایی بینظیر و کاربردی برای چادر زدن داخل طبیعت

مکان های محبوب چادر زدن در ایران

در کشور ایران نیز مکان های مناسبی برای سفر و چادر زدن وجود دارد، اما فرهنگ کمپینگ هنوز چنان فراگیر نشده است، به این صورت که در برخی از این مناطق شرایط لازم مانند دسترسی به آب و سرویس بهداشتی وجود ندارد، همچنین آسیب های زیادی که طبیعت پس از هر سفر متحمل می شود را  می توان ناشی از این نبود فرهنگ دانست.

در کردستان رود سیروان از مهمترین مکان های کمپینگ است، همچنین کوه بابا، روستای پالنگان، کوه شاهو، کوه سرو آباد، دریاچه زریوار، قلعه قمچقای، آبشار گویله، کوه آوالان از دیگر نقطه های مناسب می باشد.

در شمال چنگل دالخانی رامسر از مهمترین مکان های مناسب کمپینگ است، علاوه بر جنگل دالخانی رامسر جنگل های دو و سه هزار، سراوان، النگدره، ناهارخوران، فیلیند، جنگل الیمستان، پارک جنگلی و ساحل سی سنگان، سیاه بیشه از دیگر پیشنهادات شمال است.

در لرستان دریاچه گهر بهترین منطقه برای چادر زدن، و مخمل کوه، دره شیزر، دشت لاله های واژگون الیگودرز، آبشار نوژیان و گریت، دره خزینه و …. از دیگر منطقه های محبوب لرستان برای چادر زدن هستند.

و اما در دماوند می توان در دامنه ی کوه دماوند، چشمه سیاه سنگ، دشت مشا، چشمه اعلا، دریاچه تار و هویر، غار بورنیک، چشمه دیو آسیاب، آبشار برف تنگه لار، چشمه تیزآب، ، آبشار گروبار چادر زد.

وسایل مورد نیاز و کاربردی برای چادر زدن در طبیعت

چادر زدن در طبیعت و نکات و وسایل لازم در طول سفر، و همچنین معرفی مکان های مناسب در این مطلب معرفی شده اند، که می توانید برای آشنایی بیشتر در صورت تمایل به وقت گذراندن در طبیعت بهره ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *