دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ساخت شمع شنی در چند مرحله آسان در خانه

  • محدثه خاکشور
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب روش جالبی برای ساخت شمع شنی یکی از شمع های زیبا و متفاوت را آموزش داده ایم، امیدواریم مورد پسند شما واقع شده و بتوانید در منزل به راحتی شمع های شننی زیبایی را بسازید.

شمع ها در گذشته دارای کاربرد زیادی بوده که این کاربرد تاکنون نیز ادامه داشته و البته افزایش هم یافته است، شمع ها علاوه بر نوربخشی، در تزیینات جشن ها، مراسم و دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار می گیرد که بر همین اساس هم مورد توجه قرار گرفته و در طرح ها و رنگ های بسیاری تولید و عرضه می گردد؛ اما خود شما هم می توانید در منزل شمع های زیبایی بسازید، در این مطلب همراه آرگا با ساخت شمع شنی همراه باشید.

در مراسم های مختلف شادی و غم از جمله جشن تولد، مراسم های مذهبی مانند شام غریبان، تزیینات و دکوراسیون منزل، و …. انواع شمع ها مورد استفاده قرار می گیرند، انواع شمع های عطری، شمع های قلمی، شمع های مایع، شمع های تزیینی، شمع های وارمر، شمع های شناور، شمع های ستونی، شمع های نذری و … در رنگ های گوناگون و ساخته شده از جنس های مختلفی ساخته شده اند، در این مطلب به آموزش ساخت شمع شنی پرداخته ایم.

آموزش ساخت شمع شنی به شکل های مختلف

تاریخچه شمع

برای نخستین بار فنیقی ها شمع مومی را تهیه نمودند، در زمان قرن هجدهم شمع را با عنوان شمع های کافوری از روغن نهنگ تهیه می کردند، این شمع دارای روشنایی زیاد و ثابتی بود، در سال ۱۸۲۳ سیمون و مانژو مخترعان فرانسوی شمع های گچی و پارافینی را اختراع کرده و در اختیار مردم قرار دادند.

ساختن شمع شنی در شکل های مختلف

مواد مورد نیاز

  • شن
  • یک عدد قاشق غذاخوری
  • یک سطل بزرگ
  • یک شیشه (یا هر وسیله ای دیگر به دلخواه برای شکل دادن)
  • تشت ظرفشویی پلاستیکی
  • بطری اسپری پر از آب
  • رنگ و عطر
  • فتیله
  • سشوار
  • پارافین

روش ساخت شمع شنی

ابتدا شن ها را شسته و سپس خشک نمایید، توجه داشته باشید که میزان خشک کردن شن ها باید نم دار باشد تا هنگام شکل دادن، به خوبی شکل بگیرد.

شیشه مربا و یا وسیله ی انتخابی خود را درون شن ها فرو دهید، این عمل باید بدون حرکت و جابجا شدن باشد، (مستقیم به پایین فشار دهید)، سپس خیلی آهسته شیشه را بردارید و مشاهده کنید که دیواره ها محکم باشد و هوا در آن نفوذ نکرده باشد.

  •  آرون گروپس

استفاده از پارافین و شن تمیز برای ساختن شمع شنی

حالا نوبت داغ کردن پارافین و ریختن آن درون شن ساخته شده می باشد، همانطور که گفته شد پارافین باید داغ باشد؛ پارافین در دماهای مختلف ۲۲۵، ۲۵۰ و ۲۷۵ پوسته های شن مختلفی مانند پوسته نازک، پسته متوسط و پوسته کلفت و پهن را ایجاد می کنند، برای مبتدی ها پیشنهاد می شود دمای پارافین حدود ۲۵۰ درجه باشد.

آموزش ساخت شمع شنی در منزل

آموزش ساختن شمع شنی با پارافین

پس از داغ شدن به وسیله ی قاشق غذاخوری آرام آرام پارافین های داغ شده را درون حفره بریزید، به طوری که دیواره های شنی را از بین نبرد، کمی صبر کنید تا پارافین خوب جذب شود، هنوز تا وقتی که پارافین مایع است فیتیله را به گرد یک عدد چوب بستنی گردانده و و آن طرف فیتیله را داخل پارافین قرار دهید.

حالا نوبت افزودن پارافین برای مراحل بعدی می باشد، قطعا پارافین پس از ریختن به شن نفوذ کرده و نیاز به ریختن مجدد پارافین می باشد، فقط با این تفاوت که در این مراحل دیگر مانند مرحله اول نیاز به داغ بودن زیاد پارافین نیست، و اینکه در این قسمت حالا می توانید از عطر و رنگ بهره ببرید.

ساختن شمع شنی برای تمامی سلیقه ها

منتظر بمانید تا شمع ها به خوبی شکل گرفته و سفت گردند سپس آنها را با قاشق جدا نموده و اطراف را خیلی آهسته به وسیله ی دست جدا نمایید تا شن های سست بریزند و جدا گردند.

به وسیله ی یک سشوار شمع را گرما دهید، بعد از ذوب شدن پارافین شن ها به رنگ مات تر و سیاه تر تبدیل شده و پارافین ها به خارج از لایه شنی نفوذ کرده و در این زمان با قرار دادن در مکانی صاف و یکنواخت شمع را مهر و موم نمایید.

برای یکنواخت و صاف کردن شمع می توانید از یک تابه بهره ببرید، شمع را درون یک تابه قرار داده و بر روی حرارت بگذارید، این عمل ذوب شدن شمع باید ادامه می کند تا یکنواخت گردد، البتته این در صورتی است که ته شمع شما اصف نیست در صورت صاف بودن نیازی به این کار نیست.

آموزش ساخت شمع شنی با روشی نو

در این مطلب برای شما عزیزان آموزش ساخت شمع شنی با طرحی زیبا و جذاب با بیانی ساده را فراهم آورده ایم، امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته و در منزل به زیباترین شکل این شمع را تهیه نمایید. برای آشنایی بیشتر با تزیین شمع با دستمال کاغذی یکی از ایده های جالب تزیینات همراه باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *