دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های مورچه خورت مکانی با جاذبه های تاریخی تماشایی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

مورچه خورت یکی از دیدنی های مهم در استان اصفهان است دهستانی زیبا با پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار بالا که در شهرستان شاهین شهر میمنه واقع شده است و به دلیل جذابیت های تاریخی و طبیعی خود در میان گردشگران شناخته شده است. آشنایی با این دهستان تاریخی می تواند شما را با یکی از مهم ترین مناطق قدیمی و تاریخی در اصفهان آشنا کند که در این بخش آن را معرفی خواهی کرد.

اصفهان یکی از استان های پر جاذبه در ایران است تمام دنیا این استان را با وجود جاذبه های فرهنگی و تاریخی آن می شناسند از مهم ترین جاذبه های توریستی در این استان می توان به دهستان هایی اشاره نمود که دارای پیشینه تاریخی بالایی هستند یکی از مهم ترین دهستان های این استان نیز دهستان مورچه خورت است دهستان مورچه خورت در فاصله ۴۵ کیلومتری از شمال غربی اصفهان واقع شده است و با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی که در خود جای داده است دارای اهمیت زیادی است. این دهستان یکی از مهم ترین کاروانسراها را در خود جای داده است کاروانسرایی با همین نام که در دوران صفویان ساخته شده است و دارای قدمت تاریخی بسیار زیادی است واقع شدن این کاروانسرا در این دهستان موجب اهمیت زیادی در آن شده است و این دهستان را به یکی از مناطق تاریخی و جاذبه های تاریخی مهم در اصفهان تبدیل کرده است. این دهستان جزو شهرستان شاهین شهر و میمه است این دهستان یکی از قدیمی ترین مناطقی است که در اصفهان می توان آن را مشاهده کنید. آشنایی با این دهستان و جاذبه های توریستی آن می تواند اطلاعات گردشگری بسیار مهمی را درباره این منطقه از اصفهان در اختیار شما قرار دهد که در ادامه این بخش نیز با دیدنی های مورچه خورت آشنا خواهید شد و اطلاعات تاریخی و توریستی زیادی را درباره آن کسب می کنید.

دهستان مورچه خورت

دیدنی های منطقه تاریخی مورچه خورت اصفهان:

مورچه خورت یکی از دهستان های زیبا و پر جاذبه در استان اصفهان است و یکی از دیدنی های مهم اصفهان است این دهستان در بخش مرکزی شاهین شهر و میمه واقع شده است و هر ساله گردشگران بسیار زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند درباره این دهستان سرشماری های مختلفی صورت گرفته است که اطلاعات دقیقی را درباره این دهستان در اختیار شما قرار می دهد. این دهستان به دلیل برخورداری از بناهای تاریخی خود بسیار شناخته شده است و ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد از مهم ترین جاذبه های تاریخی در این دهستان نیز می توان به کاروانسرای معروف آن اشاره کرد کاروانسرای مادرشاه و ارگ معروف مورچه خورت یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی است که در این دهستان واقع شده است. یکی دیگر از جاذبه های دیدنی که در این دهستان و در نزدیکی شهرستان شاهین شهر واقع شده است غار کلهرود است این غار زیبایی های بی شماری دارد که می تواند مورد توجه شما واقع شود این غار در فاصله ۴۰ کیلومتری از شاهین شهر واقع شده است.

اشنایی با مورچه خورت

 کاروانسرای تاریخی مورچه خورت:

کاروانسرای معروفی که در این دهستان واقع شده است در دوران صفویان ساخته شده است و دارای معماری بسیار زیبایی است در چهارگوشه از این کاروانسرا می توانید برجی را مشاهده کنید که به شکل خاصی ساخته شده اند و از معماری ویژه ای برخوردار هستند. دو برجی که در این کاروانسرا ساخته شده است از برج های توپر هستند و دو برج از آن ها نیز توخالی ساخته اند دلیل جذابیت این بنا نیز به دلیل برخورداری از چنین معماری جذاب و شگفت انگیزی است که در کمتر جایی می توانید مشاهده کنید. فضای دخلی این بنا نیز دارای معماری جذابی است و از امکانات بسیار زیادی در آن استفاده شده است جالب است بدانید در معماری درونی این بنا سرویس بهداشتی نیز ساخته شده است.

قلعه مورچه خورت

در بخش ورودی این بنا راهرویی را مشاهده می کنید که دارای سه دهانه است راهروی کوتاه، ایوان بزرگ و سرسرا از بخش های مختلفی هستند که در این بنا به کار رفته شده اند و به جهت معماری و کارایی خود دارای اهمیت زیادی هستند از دیگر بخش های این بنا نیز می توان به حیاط اندرونی اشاره نمود که جذابیت بسیار زیادی را به این بنا بخشیده اند و موجب جذابیت بیشتر بنا شده اند. اتاقک و بالاخانه نیز از دیگر بخش هایی هستند که در معماری این بنا به کار رفته اند و می تواند اهمیت زیادی داشته باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دیدنی های مورچه خورت

این بنا در دوران صفویان ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین کاروانسراهایی محسوب می شود که دارای معماری تاریخی می باشد این بنا از دیدنی های مورچه خورت است نوع پلان ها و معماری که در این بنا مشاهده می کنید بسیار جذاب و دیدنی است و به دلیل جاذبه های تاریخی خود این بنا شناخته شده است. بسیاری از بازدیدکنندگان شباهت این بنا را همانند حسینینه ها می دانند جالب است بدانید این بنا نیز در دوران شاه عباس اول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است از دیگر بخش های کاربردی در این بنا نیز می توان اصطبل ها را مشاهده کرد در حال حاضر این بنا یکی از دیدنی های مورچه خورت به شمار می آید که گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند.

ارگ و قلعه مورچه خورت:

این ارگ نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی به شمار می آید که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و در منطقه مورچه خورت واقع شده است این ارگ در فاصله ۵۰ کیلومتری از اصفهان واقع شده است و به عنوان یکی از مهم ترین قلعه های خشتی شناخته می شود. این قلعه خشتی و عظیم یکی از جاذبه های توریستی زیبایی است که به دلیل قدمت تاریخی خود شناخته شده است قدمت تاریخی این ارگ و قلعه موجب شده است تا به عنوان یکی از آثار باستانی مهم در اصفهان به شمار آید این ارگ نیز دارای بخش های مختلفی است و از معماری ویژه ای برخوردار است. همچنین می توانید برای آشنایی با سیار مکان های دیدنی حومه اصفهان کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *