دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سفت شدن فرمان خودرو چه دلایلی دارد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

سفت شدن فرمان خودرو یکی از علل اصلی تصادفات به خصوص تصادفات درون شهری است. اگر احساس می کنید فرمان خودروی شما سفت می باشد بهتر است آن را چک کنید و مشکل از هر قسمتی می باشد آن را برطرف کنید.

در بیش تر موارد ممکن است در صورت سرویس نا منظم و نگهداری غلط از قطعات ماشین دچار مشکلاتی شوید که یکی از آن ها سفت شدن فرمان می باشد. در ادامه دلایل این مشکل را برایتان مطرح می کنیم.

تنظیم نبودن باد لاستیک و سفتی فرمان

سفت شدن فرمان خودرو

باید هزر چند وقت یکبار ماشین خود را سرویس کنید تا مشکلاتی جدی برای آن بوجود نیاید. یکی از مشکلات مهم و اساسی سفت شدن فرمان خودرو می باشد. این مشکل بسیار خطرناک است و ممکن است حادثه آفرین باشد.

تنظیم نبودن باد لاستیک

تنظیم نبودن باد لاستیک ها یکی از دلایلی می باشد که ممکن است باعث سفتی فرمان ماشین شده باشد و مشکلاتی دیگر را برایتان ایجاد کند. بنابراین با سفت شدن فرمان ماشین در اولین قدم باید باد لاستیک ها را چک کنید و ماشین را به نزدیک ترین تنظیم بادی برسانید.

رینگ و لاستیک

در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است سایز رینگ و سایز لاستیک ها مناسب ماشین شما نباشد از این رو ممکن است باعث سفتی فرمان شود. استفاده از آج درشت نیز می تواند سفتی فرمان را افزایش دهد.

تسمه هیدرولیک

تسمه هیدرولیک می تواند نیرو را از موتور به پمپ هیدرولیکی هدایت کند و اگر این تسمه شل باشد فرسوده می شود و با پارگی آن سفتی فرمان خودرو افزایش می یابد. اگر در این تسمه ترک و خوردگی می بینید بهتر است به فکر تعویض آن باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عدم کیفیت روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک از طرق لوله هایی باعث روان شدن و انتقال قدرت به سایر بخش ها از جمله فرمان می شود. اگر از روغن های نامرغوبی استفاده می کنید ممکن است فرمان ماشین شما سفت شود و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. متناسب بودن روغن با ماشین از نکات بسیار مهمی می باشد که باید آن را رعایت کنید. بهتر است هر دو سال یک بار روغن ماشین خود را تعویض کنید تا آسیبی به ماشین وارد نشود.

کمبود روغن هیدرولیک

گاهی با افزایش مدت زمان استفاده از روغن ها و دلایل دیگر ممکن است روغن ماشین شما کم شود و مشکلاتی را برایتان ایجاد کند که سفت شدن فرمان خودرو یکی از آن ها می باشد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد اگر شما بخواهید فرمان را بچرخانید صدای جیغ مانندی از لاستیک ها می شنوید. دلایل  روغن ریزی ماشین بسیار زیاد می باشد که باید ماشین را به دست یک تعمیر کار بسپارید تا آن را تعمیر کند.

نکته : در صورتی که نشتی گاز تعمیر نشود ممکن است موجب آتش گرفتن ماشین شود.

روغن هیدرولیک نا مرغوب موجب سفتی فرمان می شود.

خراب بودن پمپ هیدرولیکی

علاوه بر روغن، پمپ هیدرولیکی هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد زیرا اگر نتواند روغن را به خوبی پمپ کند می تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند که از عمده ترین مشکلات سفتی فرمان می باشد. خرابی این پمپ بیش تر به دلیل فرسودگی می باشد و بیش تر خودرو های کارکرده دچار این مشکل می شوند.

وجود هوا در فرمان

گاهی ممکن است سفت شدن فرمان خودرو به دلیل وجود هوا در آن باشد از این رو باید ماشین خود را به مکانیکی برسانید تا با استفاده از دستگاه های مخصوص هواگیری انجام شود و مشکلات فرمان حل شود.

جعبه فرمان

هدایت و کنترل ماشین به دست جعبه فرمان می باشد. اگر فرمان خودروی شما سفت شده است ممکن وسایل جعبه فرمان آسیب دیده باشند از این رو بهتر است به مکانیکی مراجعه کرده تا مشکل را حل کنید و از خراب شدن سایر قطعات جلوگیری کنید. خرابی در قطعات جعبه فرمان در زمانی دیده می شود که ماشین سرد است ولی با گرم شدن این مشکل از بین می رود و ماشین به خوبی کار می کند.

جک دو طرفه

اگر جک دو طرفه ماشین شما خراب شود و به هر دلیلی نتواند خوب کار کند ممکن است مشکلات بسیار زیادی از جمله سفتی فرمان را ایجاد کند. زمانی که مشکل از این مورد باشد در صورتی که شما فرمان را می چرخانید فرمان به سفتی حرکت می کند.

سفت شدن فرمان خودرو

سخن آخر

در نظر  داشته باشید که مشکلات ماشین را نمی توانید خودتان حل کنید بهتر است برای اطمینان کافی ماشین خود را به یک تعمیر گاه برسانید تا با استفاده از تجربه افراد مکانیکی مشکلات سفتی فرمان پیدا شده و آن را حل کنند. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه خودرو و  نحوه استفاده از قفل فرمان را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *