دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ام جی gs اولین شاسی بلند این برند چینی انگلیسی

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

با رونق گرفتن بازار شاسی بلندها در سال ۲۰۱۵ ، شرکت ام جی نیز نسخه gs را به عنوان نخستین کراس اوور به بازار جهانی روانه کرد. در همین سال اولین سری وارداتی این خودرو نیز به کشور ما وارد شد. ام جی gs با طراحی کاملا مدرن و اسپرت از پیشرانه و گیربکس قدرتمندی بهره می برد و در سگمنت کامپکت ها به یکی از خاص ترین کرس اوورهای ایران تبدیل شده است. با بررسی ام جی gs همراه این مطلب باشید.

با محبوبیت یافتن خودروهای شاسی بلند در سال های اخیر، برند ام جی نیز با نیازسنجی دقیق بازار نخستین محصول شاسی بلند خود را به نام MG gs روانه بازار کرد. این خودروی زیبا و مدرن که نتیجه تلاش دهه ها فعالیت ام جی می باشد نقطه آغازی برای ورود این برند در سگمنت پرطرفدار شاسی بلند و کراس اوورها به شمار می رود. اگر علاقمند هستید تا با مشخصات و قابلیت های ام جی gs آشنا شوید در ادامه این مطلب قصد داریم به وارسی این خودرو بپردازیم. همراه ما باشید.

بررسی ام جی gs :نخستین شاسی بلند ام جی

با رونق گرفتن بازار شاسی بلندها در سال ۲۰۱۵، شرکت ام جی نیز نسخه gs را به عنوان نخستین کراس اوور به بازار جهانی روانه کرد. در همین سال اولین سری وارداتی این خودرو نیز به کشور ما وارد شد. حتی پیش از ورود gs به کشور، ام جی میان مشتریان ایرانی از رضایتمندی قال قبوبی برخوردار بود. اما بخت با این شاسی بلند چینی انگلیسی الاصل آنچنان که باید یار نبود و ام جی جی اس در زمان بدی روانه بازار شد. چرا که در این بازه زمانی دیگر شاسی بلندهای چینی با قیمت های پایین تر و شرایط فروش متنوع تر به مشتریان عرضه می شد. ولی به هر حال این خودرو در سگمنت کامپکت ها به یکی از خاص ترین کرس اوورهای ایران تبدیل شده است.

ام جی gs نخستین شاسی یلند برند ام جی است که پس از دهه ها تلاش این شرکت پا به عرصه وجود گذاشت و نقطه شروعی شد برای ورود برند ام جی در سگمنت پرطرفدار شاسی بلند و کراس اوورها. این خودرو با طراحی کاملا مدرن و اسپرت از پیشرانه و گیربکس قدرتمندی بهره می برد و ضمنا gs توانایی اصلی اش را در زمینه هندلینگ و ویژگی های حرکتی به نمایش می گذارد. پیشرانه ۱۹۹۵ سی سی توربوشارژ با توان ۲۱۷ اسب بخار و گشتاور هیجان انگیز ۳۵۰ نیوتن متر به همراه گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه شتابی بی نظیر را در این کلاس نوید می دهد. در ضمن همراهی ویژگی ۴wd با قفل دیفرانسیل با این توان موجب می شود عملکرد ام جی gs در هر جاده ای و حتی خارج از آن موفق باشد.

قابل ذکر است خودرو mg gs RUI TENG در طی فرآیند تکامل و توسعه اش با نام های مختلفی معرفی شد. قبل از اینکه این خودرو با نام مورد اشاره به بازار چین معرفی شود با پسوندهایی مانند GTS و CS همراه بوده است.ولی در نهایت خودروی gs با همین نام در وب سایت رسمی شرکت و در بخش شاسی بلندها قرار گرفت. با این مقدمه در ادامه به بررسی همه جانبه خودروی ام جی gs می پردازیم.

  •  آرون گروپس

طراحی

بررسی ها نشان می دهد خودروی ام جی gs بر پایه کانسپت ام جی cs که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد، ساخته شده است. طول خودرو ۴۵۰۰ میلیمتر، عرض آن ۱۸۵۵ میلی متر و ارتفاعش هم ۱۶۹۹ میلی متر می باشد. فاصله بین دو محور نیز ۲۶۵۰ میلی متر است. ام جی gs در کلاس شاسی بلندها قرار دارد ولی مانند کیااسپورتیج و هیوندای توسان دارای ابعاد کوچک و جمع و جوری در این کلاس است. ظاهر مدرن و اسپرت خودرو خشن به نظر می رسد و می توان طراحی ام جی gs را از مهمترین نقاط قوت این خودرو دانست. البته طراحی به گونه ای با دیگر محصولات ام جی، زبان مشترکی داشته و با دیدن gs خودوری جی ۶ در ذهن تداعی خواهد شد. به نظر می رسد این خودرو مدل شاسی بلند از سدان اسپرت جی ۶ باشد. با این وجود ام جی gs ظاهر جدید و متفاوتی داشته و به خوبی قدرت طراحی بالای طراحان انگلیسی را نشان می دهد.

در بررسی نمای جلوی ام جی gs شاهد چراغ هایی با طراحی چشم نواز هستیم که به خودروی ام جی ۶ شباهت دارند و حتی تاحدودی مشابه تویوتا راو۴ نیز می باشد و شاید از آن الهام گرفته شده است. این چراغ ها از نوع زنون بوده که درخشندگی و روشنایی خوبی را به همراه دارند. در ادامه جلوپنجره ای باریک و v شکل آشنایی مشاهده می شود که در دیگر محصولات این برند مانند ام جی gt نیز حضور دارد. چراغ های مه شکن در نیمه ای از یک شش ضلعی جای دارند که با ابعاد بزرگ روی سپر حضور دارند.

این شکل شش ضلعی که در بعضی المان های دیگر gs هم دیده می شود در حقیقت شبیه سازی از نشان ام جی می باشد که درون یک شش ضلعی جای دارد. در زیر چراغ های مه شکن هم چراغ های دی لایت حضور دارند. خطوط زیاد بکار رفته روی کاپوت و برجسته شدن کاپوت در کناره ها موجب شده ظاهر خودرو اندکی عضلانی و حجیم به نظر برسد. به طور کلی می توان گفت نمای جلو طراحی اسپرت و تهاجمی داشته و این طرح گواهی بر امضای طراحان ام جی می باشد که به خوبی در دیگر محصولات ام جی نیز حس می شود.

به بررسی نمای جانبی ام جی gsمی پردازیم. در این نما با خطوط و حجم هایی روبرو هستیم که سادگی نمای جانبی gs را از آن دور ساخته اند. گلگیرهای بزرگ و عضلانی از نخستین مواردی هستند که در این نما خودنمایی می کنند. رینگ های دو رنگ ام جی با اندازه ۱۸ اینچ و طراحی پنج پر نیز در زیر خودرو جذابیت ایجاد کرده اند. ضمنا این رینگ ها برای یک شاسی بلند ابعاد خوبی دارند. از روی گلگیر جلو تا چراغ های عقب نیز خطی امتداد یافته است. علاوه بر این موارد حضور رکابها در نمای جانبی سوار شدن به این خودرو را راحتتر ساخته اند و ابهت gs را بیشتر ساخته اند.

در ادامه نمای عقب ام جی gs را مورد بررسی قرار می دهیم. در نمای عقب چراغ های کشیده ای حضور دارند که با نوار مشکی رنگی به یکدیگر اتصال یافته و در مرکز آن نشان ام جی جای دارد. این طراحی اسپرت چراغ ها که به فرم شش ضلعی های کشیده شده ای هستند تحسین برانگیز است. ضمنا مه شکن های عقب نیز با فرم نیمه شش ضلعی تناسب خیلی خوبی بین عقب و جلوی خودرو به وجود آورده اند. در پایان باید اشاره کرد که شیشه عقب شیب زیادی دارد و این امر گرچه سبب زیبایی نمای عقب و جانبی خودرو شده ولی تاحدودی دید عقب را کم می سازد که البته این موضوع در بین خودروهای این کلاس امری طبیعی بوده و به وسیله سنسورها و دورین عقب مرتفع شده است. به طور کلی ام جی gs از طراحی زیبا و هماهنگی بهره می برد که محصول این امر شاسی بلندی زیبا، اسپرت، خشن و متفاوت شده است.

فضای داخلی

بررسی نمای بیرونی ام جی gs که هیجان برانگیز بود حالا نوبت به بررسی فضای داخلی و کابین خودرو می رسد. جنس مواد بکار رفته در کابین ترکیبی از پلاستیک نرم و خشک بوده و از طراحی اسپرت و مدرنی بهره می برد که با طراحی کلی gs هماهنگی دارد. خطوط شکسته و طرح های شش ضلعی در سراسر کابین خودنمایی می کنند که در کنار هم منظره ای زیبا و چشم نواز را خلق کرده اند و به نوعی بیانگر هماهنگی با زبان طراحی بیرونی خودرو می باشند. البته بهتر بود در کابین gs پلاستیک خشک کمتر و پلاستیک نرم بیشتر بکار می رفت.

در قسمت جلو داشبورد پلاستیک براق به رنگ مشکی پیانویی بکار رفته که نمایی کلاسیک و اسپرت به آن داده است. ضمنا این قسمت اثر انگشت را به راحتی جذب می کند. در وسط این بخش نمایشگری ۸ اینچی حضور دارد که در بالای آن خروجی های هوای تهویه مطبوع و در پایین کلیدهای زیادی برای سیستم صوتی و تهویه حضور دارند لازم به ذکر است احتمالا نمونه های وارداتی این خودرو به ایران دارای نمایشگر لمسی ۶.۱ اینچی باشند. صفحه کیلومتر gs نیز از ترکیب طراحی کلاسیک و مدرن بهره می برد و نکته جالب این که با قرار گرفتن دنده در حالت s نور پس زمینه آن به رنگ قرمز تغییر می یابد که حسی سرشار از هیجان را برای راننده به ارمغان خواهد آورد. به طور کلی طراحی داشبورد نسبتا ساده ولی با ارگونومیک کامل صورت گرفته و دسترسی به ادوات و کنسول میانی به آسانی امکان پذیر است.

فضای داخلی حسی لوکس و مدرن را القا کرده و از نظر ابعاد و جاداری برای ۴ سرنشین طراحی شده که البته امکان نشستن ۵ سرنشین نیز فراهم می باشد. ولی فضای عقب برای سرنشینان قد بلند چندان مناسب نبوده علی الخصوص با شیب زیادی که شیشه عقب دارد. چرم صندلی ها نیز کیفیت قابل قبولی دارد. احتمالا با نشستن در gs احساس کنید اندکی بالاتر از سطح استاندارد دیگر ماشین ها قرار دارید ولی می توانید با تنظیم صحیح صندلی نحوه قرارگیری خود را در خودرو تنظیم نمایید.  در پایان باید گفت طراحی فضای داخلی این خودرو نیز همانند فضای بیرونی از طراحی لوکس و مدرنی بهره می برد و نست به رقبای چینی اش کیفیت ساخت خوبی دارد.

پیشرانه

ام جی برای gs سه پیشرانه در نظر گرفته است که شامل دو پیشرانه ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری بنزینی توربوشارژ تزریق مستقیم با کدهای SGEو MGEو یک موتور ۱.۹ لیتری توربودیزل می باشد. هم اکنون gs با دو پیشرانه اول تولید می گردد و مدل دیزلی فعلا ارائه نشده است. موتورهای SGEو MGEاز مدرن ترین پیشرانه های ۴ سیلندر حال حاضر می باشند که طراحی و ساخت آن ها به طور مشترک به وسیله اوپل، سایک موتورز، شانگهای جنرال موتورز و مرکز فنی خودرویییان آسیا صورت گرفته است.خبر خوش این که قدرتمند ترین نسخه gs به صورت فول آپشن به کشور وارد می شود.

از این رو در ادامه ما به بررسی پیشرانه MEGدو لیتری بکار رفته در این خودرو می پردازیم. این موتور با حجم ۱۹۹۵ سی سی توربوشارژ بوده و تزریق مستقیم است و توان خروجی آن برابر با ۲۱۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور خروجی برابر با ۳۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. ضمنا این پیشرانه به سیستم استارت/استاپ مجهز است تا در ترافیک میزان مصرف سوخت را به حداقل برساند.

پیشرانه قدرتمند gs با گیربکس ۶ سرعته TSTدوکلاچه همراه شده که زمان شیفت دنده تنها ۰.۲ ثانیه خواهد بود. این گیربکس محصول مشترک سایک و جنرال موتورز می باشد. شتاب صفر تا صد خودرو توسط سایک ۸ ثانیه اعلام شده که برای یک شاسی بلند در این کلاس عدد قابل توجهی است. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازویی چندگانه مستقل بوده و سیستم فرمان هم برقی است. حداکثر سرعت gs حدود ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۷.۹ لیتر بر صد کیلومتر اعلام شده است. نیروی تولیدی پیشرانه به هر دو محور منتقل می شود و در حقیقت خودرو از سیستم AWDهوشمند بهره می برد. از این رو انتظار می رود gs در محیط لغزنده، سطوح خیس و آب و هوای برفی دارای هندلینگ بالا، چسبندگی و فرمان پذیری مناسب و پایداری خوب باشد.

امکانات و تجهیزات

خودروی ام جی gs از امکانات و تجهیزات متعددی بهره می برد که از جمله آن ها می توان به حضور ۶ کیسه هوای ایمنی، تکنولوژی start/stop، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، محافظ anti-trap برای کلیه شیشه ها و سانروف، ترمز دستی الکترونیکی و دکمه ای، فرمان رقی، چراغ های زنون جلو، ااتصالات isofix برای صندلی کودک، کمربندهای ایمنی پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع، قابلیت Lazy loocking برای بسته شدن اتومات شیشه ها و سانروف،سیستم TPMS برای اندازه گیری فشار باد لاستیک ها، سیستم تهویه مطبوع اتومات با دریچه هوا برای سرنشینان عقب، آیینه جانبی برقی جمع شونده و دارای گرمکن، چراغ بدرقه، چراغ های مه شکن جلو عقب، چراغ روشنایی روز، چراغ های ال ای دی عقب، تیغه های برف پاک کن Boneless، آینه دید عقب الکتروکرومیک، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت همراه با تنظیم گودی کمر دستی، تنظیم صندلی سرنشین جلو در چهار جهت، حالت sportymeter، نمایشگر ۶.۱ اینچی لمسی، سیستم صوتی Arkamys همراه با شش بلندگو و صدای سه بعدی، ریل های نقره ای رنگ سقف، آنتن کوسه ای، صندلی های چرمی ضد خش و ضد لغزش، فرمان و سردنده چرمی، پدال های گاز و ترمز با روکش آلومنیومی ، فرمان و سردنده چرمی و … اشاره کرد.

و از لحاظ قابلیت های کنترل و پایداری می توان سیستم های کنترل پایداری(ESP)، سیستم کنترل ترمزها سر پیچ(CBC)، ترمز دستی الکتریکی(EPB)، سیستم ضد قفل ترمز(ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی الکتریکی ترمز (EBA)، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، قابلیت نگهدارنده خودرو در سربالایی و سیستم کنترل خودرو در سراشیبی را نام برد.  ضمنا ام جی gs در تست ایمنی موسسه CNCAP چین موفق شده است ۵ ستاره ایمنی را کسب کند.

جمع بندی

خودروهای شاسی بلند و کراس اوورها مدتهاست که در بازار با محبوبیت همراه شده اند و در بسیاری از موارد افرادی که قصد خرید خودرو را دارند این نوع خودروها را بر نمونه های سدان ترجیح می دهند. هرچند معمولا مشخصات فنی شاسی بلندها هیجان انگیز نبوده و رانندگی خیلی لذت بخشی را ارائه نمی دهند ولی می توان گفت ام جی GS از معدود اتومبیل هایی در این کلاس است که در عین ظاهر جذاب و مدرن هم مشخصات فنی خوبی دارد و هم می تواند تجربه رانندگی لذت بخش و سریعی همچون یک سدان را به ارمغان آورد.

ناگفته نماند موتورهای توربوشارژ نسبت به موتور بنزینی به نگهداری بیشتری نیاز دارند  همچنین به کیفیت روغن و بنزین نیز حساس می باشند از این رو خریداران این خودرو باید در مسافرتهایی که به بنزین سوپر دسترسی ندارند به فکر تهیه سوخت مناسب ام جی gs خود باشند. به طور کلی می توان گفت ام جی gs محصول مهم شرکت ام جی تلقی می شود که تلاش کرده همه چیز تمام باشد و با بهره مندی از موتوری قدرتمند، امکانات رفاهی خیلی خوب، طراحی مدرن و زیبا و ایمنی خوب همپای رقبایش وارد بازار شده است تا نشان افتخاری برای برند ام جی باشد اما خدمات پس از فروش ضعیف و بازار خرید و فروش دست دوم ضعیف موجب شد آن طور که شایسته این شاسی بلند است در بازار خودرو درخشش نداشته باشد. برای مشاهده بررسی خودرو ام جی ۵۵۰ و بررسی خودرو ام جی ۶ کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *