دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بازدید از غار شاپور و هنر معماری فوق العاده اش

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

غار شاپور یکی از مهم ترین مکان های دیدنی استان فارس است این غار در نزدیکی محوطه باستانی بیشاپور واقع شده است و به دلیل جذابیت های تاریخی و طبیعی خود بسیار شناخته شده است هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از زیبایی های این غار به استان فارس سفر می کنند و از جاذبه های دیدنی بی شماری بازدید می کنند این غار دارای بناهای تاریخی و مجسمه های ارزشمندی است.

این غار یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در شهر زیبا و باستانی بیشاپور است شهری که در یکی از جاذبه های گردشگری در استان فارس است و علاقه مندان بسیار زیادی را به خود جذب می کند این غار در فاصله ۱۲ کیلومتری از کازرون و در نزدیکی شیراز قرار دارد که به دلیل جذابیت های طبیعی خود بسیار مورد توجه است و می تواند توجه علاقه مندان زیادی را به خود جذب کند. از جذابیت های این کوه و غار و می توان به چشم اندازها و مناظر زیبای اطراف آن اشاره نمود این غار بر روی دیوارهای کوهی دشت چنگ چوگان قرار دارد و زیبایی های متعدی را در خود جای داده است دیواره های ورودی در این تنگه پوشیده شده از تنگه هایی است که با نقش برجسته های تراشیده شده کنده کاری شده اند و از این جهت دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند. بخش مهمی از کنده کاری هایی که در این بنا مشاهده می کنید متعلق به دوران ساسانیان است در سمتی از این تنگه می توانید آثاری زیبا از قلعه ها مشاهده کنید این قلعه در گذشته ها مکان بسیار مناسبی برای نگهداری و نگهبانی بوده اند از دیگر جذابیت های مهم در این تنگه می توان به بستر با اهمیت این دره اشاره نمود کف دره بستری از رود است و آب آن نیز از طریق کانال های مختلفی وارد شهر می شوند این غار از جهت جغرافیایی نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است که می توانید در این بخش بیشتر با آشنا  شوید.

آشنایی بیشتر با غار شاپور

درباره این غار زیبا اطلاعات گردشگری و تاریخی متعددی وجود دارند این غار به جهت جغرافیایی نیز دارای اهمیت زیادی است و منطقه جغرافیایی آن ارزشمند می باشد نزدیک بودن این غار به شهر کازرون و شیراز موجب شده است تا هر ساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا به این دره سفر کنند و اطلاعات گردشگری زیادی را درباه این منطقه به دست آورند. این غار در یکی از شهرهای باستانی با اهمیت با نام شهر زیبای بیشاپور واقع شده است و دارای جاذبه های بسیار مختلفی است که هر یک برای علاقه مدان خود دارای جذابیت بی شماری می باشند.

دره شاپور

دره ای زیبا با چشم اندازهای طبیعی و ارزش تاریخی که در نزدیکی شهر واقع دره است توجه همگان را به خود جلب می کند این دره و تنگه دره شاپور نام دارد از سوی دیگر غاری زیبا که می توانید در مقابل این دره مشاهده کنید دارای جذابیت بی شماری است. دره زیبایی که در این منطقه واقع شده است دره و تنگه چوگان است این منطقه ویژه علاقه مندان به طبیعت و بناهای تاریخی است و گردشگران می توانند با کوهپیمایی کردن در اینگونه از مناطق از جذابیت های بسیار زیادی دیدن نمایند.

غار شاپور

معماری این غار چگونه است؟

غار شاپور یکی از غارهای با اهمیت در منطقه کازرون محسوب می شود این غار به لحاظ معماری  ساختار درونی خود دارای اهمیت بسیار زیادی است این غار در دل کوهی با کانی های متعدد شکل گرفته است دهانه این غار ۳۰ متر است ارتفاع این غار نیز ۱۵ متر است قبل از ایکه وارد این غار شوید با دخمه هایی مواجه می شوید که توسط انسان ساخته شده اند با پیمودن ۱۰ متر از مسیر مجسمه های ۷ متری را مشاهده می کنید که متعلق به شاپور اول ساسانی است. این غار تشکیل شده از بخش های مختلفی است بخشی از این غار هموار است و انتهای آن نیز به لبه پرتگاه متصل می شود در بخش هایی از دیواره های این غار نیز می توانید طاقچه های نسبتا کوچکی را مشاهده کنید که برای کنده کاری های آماده شده اند.

جاذبه های دیدنی این غار بسیار متنوع هستند اکثر این جاذبه ها دارای ارزش تاریخی می باشند و این بنا به دلیل نوع معماری که دارد بسیار با اهمیت می باشد این غار دارای نمونه های مختلفی از کنده کاری ها و مجسمه های تاریخی است که ساخته دست بشر هستند و به نوع خود دارای جذابیت های بی شماری می باشند. دو آب انباری که با فاصله چند متری از یکدیگر قرار گرفته اند نیز دارای جذابیت های بسیار زیادی هستند که در بخش هایی از آن کنده کاری هایی دیده شده است.

  •  آرون گروپس

کنده کاری شاپور

چه جاذبه هایی را در غار مشاهده می کنید؟

در غار شاپور می توانید جاذبه های بسیار مختلفی را مشاهده کنید با واردن شدن به این غار طراواتی که با چکیدن قطره های آب از غار بر روی گونه هایتان احساس می کنید شمار با به وجد می آورد این غار دارای جاذبه های بسیار زیادی است که شامل آب انبار، حوض، آبشا، بنای سنگی و … می باشند گودال عظیم و بزرگی که در این غار می توانید مشاهده کنید قطر ۱۰۰ متری دارد کف تالار در بخش هایی ۳۰ متر عمق دارد و همانطور که اشاره شد دارای پرتگاهی هولناک است که در انتهای این تنگه واقع شده است.

مجسمه شاپور

جالب است بدانید در این غار گودال هایی مشاهده می شوند که در گذشته برای قربانی ها مورد استفاده بوده است اطلاعات تاریخی که درباره این غار در دست است نشان می دهد که در گذشته این محل و این گودال ها در مراسم قربانی مورد استفاده بوده اند. دهانه های این غار دارای اشکال مختلفی است و بسیار وسیع است هر یک از این دهانه ها دارای ارزش هستند و می توانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند این غار یکی از مهم ترین زیبایی ها و مکان های دیدنی کازرون محسوب می شود که دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی است و مورد توجه واقع می شود نگاهی به دیدنی های کازرون و این غار زیبا می تواند شما را با یکی دیگر از جاذبه های مهم در استان فارس آشنا نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *