دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاهش مصرف برق خانه با رعایت چند نکته ساده

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که امروزه میزان استفاده از وسایل برقی در میان مردم بسیار افزایش پیدا کرده و در نتیجه برقی مصرفی نیز دو چندان شده است و ما در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از راهکار های کاهش مصرف برق خانه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید با توسعه جوامع و افزایش روز افزون گرایش به مصرف لوزام برقی در خانواده ها میزان مصرف برق خانگی نیز افزایش پیدا کرده و طبق آمار ها مصرف برق خانگی در ایران ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است و این یعنی در بخش خانگی و تجاری کشور ۳۷ درصد از انرژی مصرف می شود و به همین دلیل دولت تلاش دارد تا از روش های گوناگون برای کاهش مصرف برق خانه استفاده کند.

چگونگی کاهش مصرف برق خانه

به طور کلی در سال های اخیر به علت افزایش قیمت سوخت، صرفه جویی در مصرف انرژی به خصوص در منازل و خانه ها به مسئله ی خیلی مهمی تبدیل شده است و در واقع مصرف بیش از اندازه انرژی و فعالیت بیش از اندازه کارخانجات و نیروگاه ها یکی از مهم ترین دلایل گرم شدن کره زمین در چند دهه ی اخیر بوده است. توجه داشته باشید که صرفه جویی نه تنها به وضعیت مالی شما کمک خواهد کرد بلکه باعث کاهش هزینه های شما در طول سال خواهد شد و در نتیجه تاثیر مثبتی بر روی محیط زیست اطرافمان نیز خواهد داشت. بهتر است بدانید که با گرم تر شدن کره زمین و تبدیل شدن تغییرات آب و هوایی به یک تهدید جدی تلاش برای کاهش مصرف و اتلاف انرژی برق بسیار حیاتی شده و به تدریج شما می توانید با تغییر در خانه و محل کار تاثیر مثبتی در کاهش آلودگی و گرم شدن هوا و در نتیجه کاهش مصرف برق در جامعه داشته باشیبد.

چگونگی کاهش مصرف برق خانه

راهکار های کاهش مصرف برق:

همانطور که متوجه شدید کاهش مصرف برق نیاز به برخی از نکات و اصول مهم دارد و شما بایستی بدان توجه داشته باشید و به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با برخی از راهکار های مفید برای کاهش مصرف برق آشنا نماییم:

ممیز انرژی دریافت کنید:

جالب است بدانید که اغلب شرکت ها نرم افزاری برای ارائه ممیزی انرژی را به صورت رایگان در اختیار مصرف کننده قرار می دهند و در واقع ممیزی انرژی به روشی گفته می شود که طی آن با انجام سلسله اقداماتی می توان مقادیر مصرف انواع حامل های انرژی و موقعیت های این مصارف را در محل های مصرف و به تفکیک مصرف کنندگان انرژی مشخص و در نتیجه معین نمود و در نهایت با روش مقایسه های نسبت به شناسایی و ارزیابی وضعیت انرژی ساختمان پرداخت.

روش های کاهش مصرف برق

خاموش کردن تمام چراغ ها و لوازم برقی:

توصیه می شود که خاموش کردن تمامی چراغ ها و لوازم برقی در خانه را تبدیل به یک عادت کنید زیرا این کار باعث صرفه جویی چند صد هزار تومنی در قبض برق سالانه ی شما و کاهش مصرف انرژی در جامعه می شود. همچنین باید لوازم الکترونیکی که به ندرت استفاده می کنید را از برق بکشید و به همه یاد بدهید که پس از خروج از اتاق حتما برق را خاموش کنند. لامپ های خانه را با لامپ های کم مصرف تعویض نمایید زیرا این لامپ ها بسیار مقرون به صرفه هستند و تا ۸۵ درصد نسبت به لامپ های معمولی در مصرف برق صرفه جویی می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برپچسب مصرف انرژی A:

توجه داشته باشید که باید از لوازم خانگی استفاده کنید که دارای برچسب مصرف انرژی باشند و درجه یخچال را بر روی ۳۸ الی ۴۲ درجه فارنهایت و دمای فریزر را در ۰ تا ۵ درجه تنظیم نمایید. همچنین اگر یخچال شما دارای حالت صرفه جویی در انرژی است حتما آن را فعال نمایید. توصیه می شود که همیشه نوار دور در یخچال را بررسی نمایید تا از اتلاف انرژی در این وسیله جلوگیری نمایید.

ظرفی با اندازه مناسب:

برای پخت غذا از ظرفی با اندازه ی مناسب استفاده کنید و همچنین جوش آمدن آب در قابلمه ای بزرگ به مقدار زیاد انرژی گرمایی دارد و علاوه بر این برای گرم کردن مواد غذایی کم به جای گاز از ماکروفر استفاده نمایید.

نکات مهم برای کاهش مصرف برق

شست و شوی لباس در آب سرد:

بهتر است از ماشین های لباسشویی استفاده کنید که لباس ها را در آب سرد هم می توانند بشویند زیرا انجام این کار در مصرف برق صرفه جویی خواهد کرد. توصیه می شود که حتما فیلتر لباسشویی و نوار دور در را هر شش ماه یک بار بررسی کنید تا از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

از درز گیر استفاده کنید:

همانطور که می دانید وجود شکاف در در و پنجره یا دیوار منجر به هدر رفتن انرژی می شود و شما می توانید برای رفع این مشکل از پنجره های دو جداره که در سرمای خانه یا حفظ گرما موثر هستند استفاده کنید.

درجه حرارت متعادل:

توصیه می شود که در طول فصل زمستان و تابستان درجه حرارت خانه را بر روی ۲۰ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. از آنجایی که راهروها همیشه سردتر از فضاهای داخلی خانه هستند برای گرم کردن آن ها نیازی به افزایش دمای وسایل گرمایشی نیست. همچنین اتاق هایی را که کمتر استفاده می کنید ببندید تا خانه زودتر گرم یا سرد شود.

راهحل های کاهش مصرف برق

بارهای فانتوم را از بین ببرید:

باور کردنی نیست اما باید بدانید که حدود ۷۵ درصد برقی مصرفی در فضای خانه زمانی مصرف می شود که وسایل برقی مانند تلویزیون، کامپیوتر و وسایل موجود در آشپزخانه در حالت خاموش هستند. برای حل این مشکل و کاهش هزینه برق مصرفی در زمانی که وسایل برقی خاموش هستند بهترین کار کشیدن سیم دو شاخه ی آن ها از پریز برق است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *