دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعداد زبان های زنده دنیا چقدر است؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با زبان های زنده جهان آشنا می کنیم و شما می توانید در انتهای این مقاله زبان های از بین رفته را مشاهده کنید و با آن ها آشنا شوید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تقریبا در اواسط سال ۲۰۲۰ هستیم و تا کنون بیش از ۷ میلیارد آدم روی کره زمین وجود دارند. حدودا ۲۰۰۰۰۰سال پیش فقط یک میلیارد آدم روی کره زمین زندگی می کردند. از پر جمعیت ترین کشور های دنیا می توان به چین و هند اشاره کرد و می توان گفت بیش از ۷۱۰۰ عدد زبان در دنیا وجود دارد.

تعداد زبان های دنیا

تعداد زبان های دنیا

زبان های بسیار زیادی در دنیا وجود دارد و تعداد آن ها به بیش از ۷۱۰۰ عدد می رسد. هر دو هفته یک زبان تبدیل به زبان مرده می شود زیرا بسیاری از افراد بومی که از آن استفاده می کنند از بین می روند. با وجود این که تعداد زبان های دنیا بسیار زیاد می باشد باز هم مردم بیش تر به چند زبان دنیا مسلط اند و بیش تر از چند زبان خاص استفاده می کنند. باید بدانید که بیش تر مردم بومی ممکن است از زبان های دیگری که رایج نیستند استفاده کنند و آن ها را زنده نگهدارند در غیر این صورت زبان های دیگر هم از بین می روند و در دسته زبان های مرده قرار می گیرند.

زبان های پر کاربرد

در دنیا فقط چند زبان اصلی وجود دارد و بیش تر مردم از آن ها استفاده می کنند که در ادامه آن ها را مطرح می کنیم.

زبان چینی

زبان چینی یکی از زبان هایی می باشد که حدودا ۲.۱ میلیارد نفر  در جهان از آن استفاده می کنند. این زبان بیش تر از زبان های کره ای و … کاربرد دارد. البته با وجود پر جمعیت بودن چین این آمار دور از انتظار نیست. باید بدانید که زبان چینی یکی از زبان هایی می باشد که ۱۳ زبان دیگر را در خود جای داده است و می توان گفت یکی از جامع ترین زبان های دنیا می باشد.

پر کاربرد ترین زبان های دنیا

  •  آرون گروپس

زبان انگلیسی

معمولا پر کار برد ترین زبان دنیا زبان انگلیسی می باشد ولی از نظر آماری افرادی که به زبان چینی صحبت می کنند بیش تر از افرادی می باشند که به زبان انگلیسی صحبت می کنند. با این حال باز هم انگلیسی از پر کاربرد ترین زبان های جهان می باشد زیرا در گذشته بریتانیا سلطنت استعماری بر کشور های دیگر داشته است و امروزه فرهنگ آمریکایی ها گسترش پیدا کرده است و موجب شده تا این زبان از پر کاربرد ترین های دنیا باشد.حدودا ۲ و نیم میلیون نفر به صورت بومی هستند و از زبان انگلیسی استفاده می کنند ولی زبان انگلیسی یکی از زبان هایی می باشد که مورد استفاده بسیاری از تاجران و افرادی می باشد که برای مسافرت به کشور های خارجی می روند و نمی توانند به زبان بومی آن مناطق صحبت کنند. زبان انگلیسی یکی از زبان های بین المللی می باشد.

زبان اسپانیایی

بیش تر از ۴ میلیون نفر به زبان اسپانیایی صحبت می کنند. تعداد افراد بومی که به این بان صحبت می کنند حدودا ۳ میلیون نفر و کمتر از یک میلیون نفر هم در سراسر جهان به این زبان تسلط دارند.

عربی و هندی

یکی دیگر از زبان هایی که در دنیای امروزه پر کاربرد می باشد زبان عربی است. این زبان از نظر کاربرد جایگاه چهارم را دارد. البته می توان گفت این جایگاه بین زبان هندی و عربی مشترک می باشد و بسیاری از افراد اعتقاد دارند که جایگاه چهارم مربوط به این دو زبان است.

بنگالی

تعداد زبان های دنیا بسیار زیاد می باشد و بنگالی هم یکی از پرکاربرد ترین های آن می باشد و طبق آمار جدید از زبان پرتغالی بیش تر استفاده می شود. حدودا بیش از ۲۰۰ میلیون نفر به صورت بومی از این زبان استفاده می کنند و این زبان یکی از زبان های آریایی می باشد و ریشه ای هم در زبان هندی دارد. این زبان بیش تر در بنگال مورد استفاده می شود.

زبان بنگالی و کاربرد آن در کشور هند

فرانسوی

فرانسوی یکی از زبان های نسبتا سخت می باشد که یادگیری آن برای بسیاری از افرادی که بومی نیستند بسیار سخت و طاقت فرسا است. در نظر داشته باشید که رتبه ششمین زبان پر کاربرد دنیا به زبان فرانسوی می رسد.

پرتغالی

در دوره های استعمار فاتحان پرتغالی توانستند این زبان را در بخش های مختلفی از کشور های دیگر پخش کنند و هم اکنون بخش های بسیار زیادی از جهان به این زبان صحبت می کنند در حالی که تعداد افراد بومی که به این زبان صحبت می کنند تنها ۲۲۳ میلیون نفر می باشد. زبان پرتغالی یکی از زبان هایی می باشد که در هفت کشور جهان تنها زبان رسمی این کشور ها می باشد. کشور هایی که زبان رسمی آن ها پرتغالی می باشد شامل کشور پرتغال، برزیل، موزامبیک، آنگولا، کیپ ورد، گینه، وسائو تامه می باشد.

زبان روسی

زبان روسی تنها ۱۵۴ میلیون نفر صحبت کننده بومی دارد که جایگاه هشتم را به خود اختصاص می دهد. این زبان یکی از زبان های رسمی سازمان ملل و زبان رسمی کشور هایی همچون روسیه، بلاروس، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان می باشد. این زبان هم مانند زبان انگلیسی در برخی از منطقه های آسیایی جز زبان های بین المللی می باشد. الفبای این زبان سیریلیک است و شما برای یادگیری آن باید این الفبا را یاد بگیرید.

ژاپنی

بیش تر افرادی که به این زبان حرف می زنند در ژاپن زندگی می کنند . البته برخی از جوامع استماری هم هستند که به این زبان حرف می زنند که این جوامع شامل کشور هایی همچون تایوان، کره، چین، فیلیپین و برخی از جزایر اقیانوس آرام می باشد.

لندا

لندا یکی دیگر از زبان های پرکاربرد جهان می باشد و حدودا ۱۱۹ میلیون نفر در جهان به صورت بومی از این زبان استفاده می کنند. لندا یک ماکرو زبان می باشد و شامل چهار زبان دیگر است. این چهار زبان شامل زبان هندکو شمالی، زبان پاهاری پتواری، زبان پنجابی و زبان سرائیکی است.این زبان بیش تر در کشور پاکستان مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد زبان های دنیا

 زبان جاوه ای

یکی از زبان هایی می باشد که شباهت های بسیار زیادی با زبان ژاپنی دارد و نباید با آن زبان اشتباه گرفته شود. این زبان حدودا ۵ میلیون صحبت کننده بومی دارد و کشور هایی مانند سنگاپور، مالزی و اندونزی از این زبان استفاده می کنند.

زبان ترکی

یکی دیگر از زبان های دنیا ترکی می باشد که حدودا ۵.۵ میلیون نفر صحبت کننده بومی دارد و به صورت گسترده در برخی از مناطق مانند اروپا و آسیا بیش ترین صحبت کنندگان بومی را دارد. کشور هایی که از این زبان استفاده می کنند شامل کشور ترکیه، بخش هایی از کشور آلمان، مقدونیه، بلغارستان و قفقاز می باشند.

زبان کره ای

باید بدانید که زبان کره ای حدودا ۲.۷ میلیون نفر صحبت کننده بومی دارد و توسط برخی از اقلیت ها در کشور های دیگر مورد استفاده می باشد برای همین هم در این مدت زنده مانده است.

زبان آلمانی

زبان آلمانی هم معروف است ولی کاربرد های کم تری نسبت به سایر زبان ها دارد و ۵۶ میلیون نفر در جهان شجاعت یادگرفتن این زبان را داشته اند. این زبان تنها ۱۰۰ میلیون صحبت کننده بومی دارد. زبان آلمانی یکی از سه زبان اصلی در لوکزامبورگ است و کشور های دیگری مانند کشور آلمان، کشور اتریش، کشور سوئیس، کشور ایتالیا و بلژیک و لیختن اشتاین از این زبان به صورت رسمی و غیر رسمی استفاده می کنند.

زبان آلمانی

زبان های مرده جهان

تعداد زبان های جهان بیش از ۷۱۰۰ عدد می باشد ولی باید بدانید که این زبان ها اگر استفاده نشوند و بومی هایی که از این زبان استفاده می کنند فوت کنند و از بین بروند زبان ها نیز از بین می روند.  زبان های مرده عبارت اند از :

  • زبان پهلوی
  • زبان لیکیایی
  • زبان اکدی
  • زبان اوستایی
  • زبان سانسکریت
  • زبان باختری
  • زبان پارسی میانه
  • زبان پارتی
  • زبان تخاری
  • زبان اوکستان باستان
  • زبان پروسی باستان
  • زبان دالماسیلایی
  • زبان شوادی
  • زبان فرانکلی
  • زبان کوری
  • زبان گوتی
  • زبان ماتوری
  • زبان ناوارو آواگونی
  • زبان ژاپنی
  • زبان لاتین
  • زبان لووی
  • زبان لیدیایی
  • زبان مادی
  • زبان هوری

نکته : در نظر داشته باشید که این زبان ها در گذشته های نه چندان دور مورد استفاده  بسیاری از مردم بوده است و کاربرد داشته است ولی به تدریج از بین رفته اند و دیگر کسی از این زبان ها استفاده نمی کند بنابراین در دسته زبان های مرده قرار گرفته اند.

تعداد زبان های دنیا

سخن آخر

تعداد زبان های دنیا بسیار زیاد است و قادر به نام بردن آن ها نیستیم ولی بسیاری از مهم ترین زبان هایی که امروزه از آن ها استفاده می شود و زبان های مرده ای که اکنون از آن ها استفاده نمی شود را معرفی کردیم. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه پرچم کشور ها و رنگ پاسپورت کشور ها را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *