دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

از مشکلات و عوارض دندان پوسیده چه می دانید؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

دندان های خراب و پوسیده می توانند تاثیرات مخربی بر روی عملکرد های سیستم بدن داشته باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با عوارض دندان پوسیده و تاثیری که به روی سیستم های بدن می گذارد، آشنا شوید.

پوسیدگی دندان به شکل ایجاد حفره در درون دندان صورت می گیرد. حفره های ایجاد شده در ابتدا بسیار کوچک هستند که در مرور زمان و عدم پیشگیری به مشکل جدی تبدیل خواهند شد. هنگامی که برای رفع این مشکل اقدامات لازم صورت نگیرد، وضعیت دندان تشدید پیدا می کند که همین امر در ایجاد پوسیدگی کامل دندان و در نهایت خراب شدن آن تاثیر به سزایی می گذارد.

اگر می خواهید در رابطه با عوارض دندان پوسیده و عوامل ایجاد کننده آن اطلاعات کسب کنید، ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

آشنایی با عارضه پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

در ابتدای عارضه پوسیدگی، درد چندانی برای فرد ایجاد نمی شود که همین امر در تشخیص اولیه آن مشکل ایجاد کرده است. در بسیاری از مواقع امکان دارد، هنگامی پی به این عارضه ببرید که کار از کار گذشته و دندان به طور کامل از بین رفته است. توصیه بسیاری از دندان پزشکان معاینه ماهیانه دندان ها به سبب جلوگیری از ایجاد مشکل است. سلامت دهان و دندان از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید در رابطه با آن اقدامات کثیری انجام دهید. همچینن فراموش نکنید که عوارض دندان پوسیده می تواند در عملکرد های ساده زندگی شما همانند نوشیدن آب و غذا خوردن اختلال ایجاد کند.

  • چه عواملی در ایجاد پوسیدگی نقش دارد؟

از عوامل اصلی در بروز پوسیدگی می توان به لایه نازکی که در بر دندان را می گیرد، اشاره کرد. این لایه نازک که پلاک نام دارد از ترکیباتی همچون؛

  1. باکتری
  2. بزاق
  3. اسید
  4. ذرات به جا مانده از غذا

تشکیل شده است که در دهان تمامی افراد وجود دارد. هنگامی که به مصرف غذا و نوشیدنی های شیرین می پردازید، باکتری های موجود در دهان به اسید تغییر ماهیت می دهند که همین امر در ایجاد پلاک تاثیر به سزایی دارد. مسواک زدن به صورت مرتب و پس از هر وعده غذایی از ایجاد این پلاک ها جلوگیری می کند که در نهایت به سلامت دندان شما منجر می شود.

هنگامی که این پلاک ها در لایه های بیرونی به دندان شما می چسبند، با دارا بودن اسید موجود در مرور زمان به فرسودگی مینای دندان می پردازند. همچنین مینای دندان از پوشش محافظتی و بسیار سختی برخوردار می باشد که از بدو تولد و پس از رویش دندان به صورت طبیعی به روی آنان قرار می گیرد. با ضعیف شدن مینای دندان توسط پلاک ها، امکان ایجاد حفره به روی آنان نیز فراهم می یابد که در نهایت به پوسیدگی منجر می شود.

  •  آرون گروپس

زمان مراجعه به پزشک برای درمان دندان پوسیده

معرفی عوارض دندان پوسیده

دندان پوسیده می تواند تاثیرات بسیار مخربی به روی سیستم های مختلف بدن بگذارد که در ادامه با برخی از آنان آشنا می شوید.

  • افزایش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

گفتنی می باشد که برخورداری از دندان های ضعیف و پوسیده، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش می دهد. هنگامی که لثه ی افراد به اختلال پریودنتال مبتلا می شود، پس از ایجاد التهاب، باکتری های آن به سرعت خود را وارد جریانات خونی می کنند که در نهایت به ایجاد پلاک و چسبندگی آن به مینای دندان منجر می شود.

پس از سخت شدن شریان ها، عارضه ای به نام آترواسکلروز رخ می دهد که پس از تشدید به عارضه هایی همچون ایجاد مشکل در جریانات خونی و گرفتگی عروق قلب منجر می شود که در نهایت ریسک حمله قلبی را افزایش می دهد. این تاثیرات مخرب می تواند فشار خون بالا را نیز در افراد به وجود آورد که در نهایت می تواند عوامل ایجاد سکته  مغزی را نیز فراهم آورد.

قابل به ذکر است که در نهایت این آلودگی و عفونت ها، بیماری آندوکاردیت رخ می دهد که از عوارض جدی دندان پوسیده به حساب می آید و پس از پوشش کامل قلب با عفونت بروز پیدا می کند.

  • زوال عقل

برخورداری از ضعف بهداشت دهان و دندان می تواند تاثیرات مخربی به روی عملکرد های مغز بر جای بگذارد. موادی که از لثه های ملتهب و دندان های پوسیده خارج می شود، می تواند سلول های مغزی را در مروز زمان از بین ببرد و در نهایت زوال عقل و از دست رفتن حافظه را برای فرد به وجود آورد. ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل می تواند به علت ژنژیویت باشد که در این شرایط باکتری های دهان از طریق کانال های عصبی گسترش و در نهایت به گردش خون راه می یابند.

ابتلا به عفونت سینوسی در رابطه با پوسیدگی دندان

  • ایجاد عفونت های سینوسی

از دیگر عوارض دندان پوسیده می توان به کاهش سلامت سیستم های تنفسی اشاره کرد. هنگامی که باکتری های موجود در دهان و لثه ها به سوی ریه حرکت می کنند، به مرور زمان در جریانات خونی نیز نفوذ پیدا می کنند. گفتنی است که این باکتری ها می توانند در طولانی مدت به عفونت های سینوسی همچون برونشیت حاد و در نهایت COPD منجر شوند.

  • دیابت

در این رابطه ارتباطی وجود دارد که افراد دیابتی احتمال ابتلا به عفونت های دندان را بیش از دیگر افراد دارا هستند، و از این رو افراد دارای دندان های پوسیده ریسک ابتلا به دیابت را بیش از دیگران دارا هستند. جالب است بدانید که بیماری های مربوط به لثه و دندان سبب افزایش قند خون می شوند که در این رابطه و در پی معرفی عوارض دندان پوسیده می توان به بیماری دیابت اشاره کرد.

  • دوره بارداری

سلامت دهان و دندان در طی بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. گفتنی است که ایجاد تغییر در هورمون ها می تواند مسبب گسترش عفونت در دهان شود. همچنین وجود هرگونه عفونت در دندان می توان عوارض خطرناکی برای بارداری در پی داشته باشد. این گروه از عفونت ها می تواند ریسک زایمان زود رس، پوسیدگی دندان و التهاب لثه را برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشند.

  • ناباروری

از دیگر عواقب پوسیدگی دندان می توان به عدم باروری اشاره کرد که در رابطه با عفونت دهان و دندان ایجاد می شود. تا به اینجا تا حدودی با عواقبی که پوسیدگی دندان برای افراد در پی دارد آشنا شدید، از این رو بهتر است بدانید که ضعف سلامت دهان و دندان نیز تاثیر به سزایی در عدم بارداری دارد.

ابتلا به اختلال نعوظ در رابطه با پوسیدگی دندان

  • ایجاد اختلال در نعوظ

مردانی که از شمار دندان های پوسیده و خراب برخوردار هستند، به راحتی در معرض ابتلا به مشکلات نعوظ قرار می گیرند. باکتری هایی که از طریق خون وارد عملکر های سیستم بدن می شوند، در نهایت به ایجاد التهاب در رگ های خونی منجر می شوند. از این رو این دسته از التهابات؛ جریان خون را به سرعت کاهش می دهند که در برخی موارد متوقف نیز می شود.

  • سرطان

عدم برخورداری از بهداشت دهان و دندان و در صورت مصرف سیگار و تنباکو، ریسک ابتلا به سرطان گلو افزایش می یابد. در این رابطه دیگر انواعی از سرطان ها وجود دارد که با التهاب لثه و دندان ارتباط مستقیم دارد. سرطان کلیه، سرطان پانکراس و سرطان خون در افرادی بیشتر اتفاق می افتد که نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی تفاوت هستند.

  • بیماری های کلیوی

بیماری های مزمن کلیه از دسته مشکلات جدی برای سلامتی به شمار می آیند که به صورت مستقیم در کلیه ها، قلب، استخوان و فشار خون تاثیر می گذارد. به طور کلی افرادی که از بیماری های لثه برخوردار هستند، سیستم ایمنی بسیار ضعیفی نیز دارا هستند که احتمال عفونت را افزایش می دهد. همچنین در بسیاری از موارد بیماری های کلیه می تواند دردسر ساز و یا حتی مرگ بار باشد.

  • آرتریت رو ماتویید

طبق مطالعات انجام شده افراد دارای بیماری های لثه، ۴ برابر بیش از دیگر افراد به بیماری آرتریت مبتلا می شوند. آرتریت از دیگر عوارض دندان پوسیده به شمار می آید که با ایجاد ورم در لثه ها، به سرعت در سراسر بدن پخش خواهد شد.

آشنایی با عوارض پوسیدگی دندان کودکان

آشنایی با عواقب پوسیدگی دندان برای کودکان

پوسیدگی دندان کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشید. گفتنی است که این عواقب می تواند زندگی کودک را با مشکل جدی رو به رو کند. از این رو کودک خود را ماهانه تحت مراقبت و معاینه دندان پزشک قرار دهید تا به مشکل بزرگ و جدی برخورد نکند. گفتنی است که عوارض دندان پوسیده برای کودکان به شرح زیر می باشد.

  1. ایجاد مشکل در نحوه غذا خوردن که به صورت کلی می تواند زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد.
  2. ایجاد اختلال در خواب های شبانه
  3. ایجاد اختلال و عدم توانایی در تمرکز به روی موضوعی
  4. اضطراب
  5. از کوره در رفتن های ناگهانی
  6. خستگی مفرط
  7. به مرور زمان و در برخی موارد امکان بروز افسردگی نیز در این کودکان وجود دارد.

توجه داشته باشید که در صورت عقب افتادن فرایند درمان، ممکن است مشکل جدی و بزرگ تری پدید یابد.

پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان به چه صورت است؟

جهت پیشگیری از بروز و گسترش پوسیدگی و حفره به روی دندان، می توان اقداماتی را رعایت کرد که در این صورت می توان نقش موثری در سلامت دهان و دندان خود ایفا کنید.

نکاتی که در رابطه با درمان دندان پوسیده باید رعایت کدر

  1. یکی از اساسی ترین روش ها در پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت شخصی دهانه و دندان می باشد. توجه به اصول بهداشت شامل مراجعه به دندانپزشک است که در صورت تشخیص به موقع خیلی سریع درمان می شود.
  2. حداقل ۲ مرتبه در طی روز به شستشوی دندان های خود بپردازید. عمل شستشو را می توانید به وسیله شستشو دهنده های موثر و فلوراید انجام دهید.
  3. در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. از مصرف دخانیاتی همچون قلیان و سیگار اجتناب کنید؛ چرا که در خشک کردن دهان و در نهایت شرایط فضای رشد باکتری تاثیر به سزایی می گذارد.
  4. همچنین مصرف نوشیدنی و غذاهای خیلی شیرین را به حداقل برسانید. در این رابطه غذاهای خیلی چرب نیز تاثیر مخربی در سلامت دهان و دندان دارند.
  5. در صورت طبیعی و سلامت دندان و لثه ها، رنگ طبیعی آنان قابل مشاهده می باشد و هیچ گونه حفره و پوسیدگی به روی آنان دیده نمی شود.

چه افرادی بیش از دیگران در معرض پوسیدگی دندان قرار می گیرند؟

گفتنی است که هیچ کس در طی زندگی از سلامت دندان و عدم ایجاد حفره و پوسیدگی برخوردار نیست. در این رابطه تنها کاری که از دست شما بر می آید، رعایت بهداشت دهان و دندان است که می توان به وسیله آن از بروز عواقب دندان پوسیده جلوگیری کرد. در ادامه مواردی ذکر شده است که در صورت عدم رعایت می تواند اختلالات بسیاری را در رابطه با التهاب لثه و دندان برایتان به وجود آورد.

  1. مصرف بیش از اندازه و حد مجاز از شکر و نوشیدنی های اسیدی
  2. عدم واگذاری وقت کافی برای رسیدگی به سلامتی دهان و دندان
  3. مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان در طولانی مدت
  4. عدم استفاده از فلوراید و دهانشویه های مناسب
  5. ابتلا به برخی از اختلالات همچون بی اشتهایی و یا پرخوری
  6. بازگشت ریفلاکس اسید که در صورت برخورد با مینای دندان می تواند آن را تضعیف و یا از بین ببرد.

روش های درمان پوسیدگی دندان

گفتنی است که این عارضه در بیشتر مواقع برای دندان های عقبی رخ می دهد که با ایجاد شیار و حقره های ریز و درشت بروز پیدا می کند. در این شرایط ذرات باقی مانده غذا بر بین آنان قرار می گیرد که آن را می توان با مسواک و یا نخ دندان رفع کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *