دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علل نازایی در زنان و روش های درمان آن چیست؟

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

نازایی در زنان یکی از اختلالاتی است که به دلایل مختلف ایجاد می گردد و حدود ۲۰% از نازایی را تشکیل می دهد. در این مطلب به طور کامل و جامع دلایل نازایی و روش های درمان این بیماری در زنان را مورد بررسی قرار می دهیم.

نازایی شرایطی است که تقریبا از هر شش زوج یک زوج با آن موجه می شوند. وقتی یک زوج در تلاش برای بچه دار شدن موفق نمی شوند عبارت نازایی برای آن ها بکار می رود و اگر علل نازایی از سوی خانم باشد نازایی خانم ها نامیده می شود. تقریبا ۵۰% نازایی ها به دلیل نازایی در خانم ها است. در این مطلب به طور کامل علل و روش های درمان نازایی در زنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خانم و آقا هر دو می توانند نازا باشند. حدودا یک سوم نازایی ها بدلیل نازایی در خانم ها می باشد. در حدود ۲۰% از زوج ها نازایی قابل تشخیص نمی باشد. در این مطلب به طور کامل و جامع دلایل و روش های درمان نازایی در زنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. امیدواریم با استفاده از روش های درمان که در این مطلب ذکر می شود خانم های نازا بتوانند مشکل خود را حل کنند.

چرخه نازایی در زنان

علل مهم و برجسته نازایی در زنان

زنان با تعداد معینی تخمک متولد می شوند. بنابراین، با گذشت سالهای باروری تعداد و کیفیت تخمک ها کاهش می یابد. شانس داشتن کودک نیز ۳ تا ۵% پس از سی سالگی هر سال کاهش می یابد. کاهش در باروری پس از سن ۴۰ سالگی نیز افزایش می یابد. نازایی در زنان همچنین ممکن است بخاطر عوامل دیگری ایجاد گردند. که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

مشکلات تخمدان

عدم تعادل هورمونی، تومور یا کیست، اختلالات خوردن مثل پرخوری یا بی اشتهایی، الکل و مصرف دارو، مشکلات غذه تیروئید، وزن فوق العاده زیاد، استرس، تمرین های شدید که باعث از دست رفتن وزن به میزان قابل توجه می شود.

آسیب به لوله های فالوپ

آسیب در لوله فالوپ از ارتباط بین تخمک ها و اسپرم جلوگیری می کند. عفونت لگن، اندومتریوز و جراحی های لگن ممکن است به لوله های فالوپ آسیب وارد کند. اختلال تورم مثانه، عفونت های قبلی، بافت آسیب دیده، بیماری های مزمن،  حاملگی خارج از رحم در گذشته، نقص مادر زادی، سندرم DES

دلایل هورمونی

برخی از زنان در تخمک گذاری مشکل دارند. تغییرات هورمونی همزمان باعث آزاد شدن یک تخمک از تخمدان می شود و تشکیل پوشش برای بارور کردن تخمک انجام نمی گیرد. این مشکلات با استفاده از نمودار دمای پایه بدن قابل پیش بینی کیت تخمک گذاری و آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون قابل تشخیص می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نازایی در زنان

مشکلات دهانه رحم

گروه اندکی از زنان مشکلات دهانه رحم را دارند که در آن شرایط اسپرم قادر به حرکت از کانال رحم نمی باشد. با تولید غیر طبیعی مخاط و جراحی رحم این مشکل از طریق القاح داخل شکمی قادر به درمان می باشد.

مشکلات رحمی

آناتومی غیر عادی رحم؛ حضور پولیپ ها و فیبروئید

علل نازایی در زنان

ناباروری به دلایل ناشناخته

دلایل ناباروری در حدود ۲۰% از زوجین با استفاده از روش های تشخیصی در دسترس تشخیص داده نمی شوند.

روش های تشخیص دلایل نازایی در خانم ها

علت نازایی در خانوم ها با استفاده از چندین روش تشخیص داده می شود:

  • آزمایش خون و بررسی سطوح هورمون ها
  • بافت برداری اندومتری برای بررسی پوشش داخلی رحم
  • دو تست تشخیصی که در تشخیص بافت زخم شده و موانع موجود در لوله موثر می باشند: ، لاپروسکوپی

درمان نازایی در زنان

 هیستروسالینگوگرافی:
این روش فهمیدن دلیل نازایی زنان، شال سونوگرافی یا اشعه ایکس برای بازسازی اندام می باشد. از دهانه رحم و از طریق لوله های فالوپ نمک و هوا به بدن تزریق می شود. این عمل سونوگرافی را قادر به تشخیص باز و بسته بودن لوله های فالوپ می سازد.
پلا پاراسکوپی:
در این روش یک لاپاراسکوپ از طریق برشی کوچک در نزدیکی ناف وارد شکم می شود. لاپاراسکوپ دکتر را قادر به دیدن بخش بیرونی رحم، تخمدان و لوله های فالوپ می سازد تا رشد غیر طبیعی همانند روش اندومتری تشخیص داده شود. دکتر همچنین می تواند تا بررسی کند که لوله های فالوپ به طور همزمان باز می شوند.

درمان نازایی در خانوم ها با چه روش هایی انجام می شود؟

نازایی در خانم ها به چند روش قابل درمان می باشند که عبارتند از:

نازایی و علل آن در زنان

لاپاراسکوپی

زنانی که دارای اختلالات لوله های رحمی و لگن دارند برای بازسازی اندام های تناسلی می توانند عمل جراحی را انجام دهند یا سعی کنند تا از طریق لقاح مصنوعی باردار شوند. با استفاده از لاپاراسکوپ وارد شده به بدن از طریق سوراخی کوچک نزدیک به ناف، بافت آسیب دیده می تواند برداشته شود کیست های تخمدان بردشاته شده و لوله های مسدود شده باز گردند.

هیستروسکوپی

یک هیتروسکوپ از طریق دهانه رحم داخل رحم قرار داده می شود و برای رفع پلیپ ها و تومورهای فیبروئید مورد استفاده قرار می گیرد بافت های آسیب دیده برداشته می شوند و لوله های بسته باز می شوند.

درمان پزشکی

به زنانی که از مشکلات تخمدان رنج می برند داروهایی مثل کلومیفن سیترات، لتروزول یا گنادوتروپین که به تخمدان راه می یابند تجویز می شود. گنادوتروپین وقتی کلومید یا سروفین کار نمی کنند وارد تخمدان می شود. این داروها می توانند باروری را بدلیل افزایش تخمک های تخمدان در طول چرخه دارویی افزایش دهند. درمان گنادوتروپین برای ناباروری های ناشناخته یا وقتی عوامل دیگر اصلاح می شوند اما هنوز بارداری اتفاق نمی افتد ممکن است تجویز شود. متفورمین داروی دیگری است که تخمدان را در زنانی که مبتلا به مقاومت انسولینی هستند به حالت عادی بازمی گرداند.

القاح داخل رحمی

روشی که در آن منی جمع می گردد و با محلول خاصی شستشو داده می شود و سپس به رحم در زمان تخمک گذاری وارد می شود. اسپرم از طریق لوله پلاستیکی بلند و باریک که از طریق دهانه رحم وارد می شود به داخل رحم راه می یابد. این روش می تواند همراه با داروهایی که در بالا ذکر شد که تخمدان را تحریک می کنند مورد استفاده قرار گیرد.

لقاح مصنوعی

روشی که تخمک ها در ظروف کشت بارور می شوند و سپس وارد رحم می شوند. زن گندوتروپین مصرف می کند تا چند تخمک را تشکیل دهد. وقتی بررسی ها نشان داد که تخمک بارور شده است با استفاده از میله واژن سونوگرافی با استفاده از سوزن جمع آوری می شوند.اسپرم جمع آوری شده شسته شده و به تخمک ها در ظروف کشت اضافه می شوند. چند روز بعد جنین با استفاده از تلقیح داخل رحمی به رحم بازگردانده می شود. با رضایت زوجین یک جنین می تواند برای استفاده های بعدی منجمد شود.

ICSI

اگر ناباروری مربوط به اسپرم باشد تزریق اسپرم صورت می گیرد. اسپرم به طور مستقیم به تخمک در ظروف کشت تزریق می شود و سپس در داخل رحم زن قرار می گیرد و باعث بارداری می شود.

انتقال گامتGIFT یا زیگوت ZIFT به فالوپ از طریق لوله

همانند لقاح مصنوعی این روش ها شامل بازیابی یک تخمک از زن می باشد که با اسپرم در آزمایشگاه ترکیب می شود و دوباره به بدن زن منتقل می شود. در ZIFT تخمک های بارور شده در لوله های فالوپ برای ۲۴ ساعت قرار داده می شوند. در GIFT اسپرم و تخمک ها قبل از ورود به بدن با یکدیگر ترکیب می شوند.

اهدای تخمک

درمان نازایی زنان با اهدای تخمک به زنانی که تخمدان آن ها عملکرد طبیعی ندارد کمک می کند تا حامله شوند. اهدای تخمک حاوی برداشتن یک تخمک از بدن اهدا کننده می باشد. تخمک های اهدا کننده سپس با اسپرم زوج دریافت کننده برای  لقاح مصنوعی ترکیب می شود و در نهایت تخمک های بارور شده به رحم دریافت کننده منتقل می شوند.

درمان نازایی در خانم ها با استفاده از دارو و لقاح مصنوعی شانس حاملگی در زنانی که علت نازایی آنان ناشناخته است را افزایش می دهد.

نازایی و روش های درمان آن در زنان

داروی های تاثیرگذار بر روی باروری زنان

در زیر به معرفی برخی از دارو هایی که می توانند بر روی باروری خانوم ها تاثیرگذار باشند، می پردازیم :

استروئید ها

دارو هایی مانند کورتیزون و پردنیزون که به منظور درمان عارضه هایی همچون آسم و لوپوس مورد استفاده قرار می گیرد، اگر در دوز بالا مصرف شود، ممکن است از تولید میزان مورد نیاز از هورمون محرکه فولیکول و هورمون لوتئین ساز برای تخمک گذاری طبیعی توسط غده هیپوفیز جلوگیری کند.

محصولات پوست و مو بر پایه هورمون

ژل ها، کرم ها و محصولات مراقبت از مو که حاوی استروژن و پروستروزن هستند، ممکن است بر روی تخم گذاری تاثیر گذار باشد. البته بعید است که جذب هورمون ها از طریق پوست مشکلی ایجاد نماید، اما باید جانب احتیاط را رعایت کرده و از مصرف این محصولات خودداری نمایید.

دارو های تنظیم فشار خون

برخی دارو های قدیمی مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا؛ همچون متیل دوپا، امکان دارد سطح پرولاکتین بدن را افزایش دهد و در نتیجه در فرآیند تخم گذاری تداخل ایجاد نماید.

نازایی در خانوم ها

دارو های سیستم اعصاب مرکزی

معمولا همه داروهایی که با سیستم اعصاب مرکزی سرو کار دارند؛ همچون دارو های ضد تشنج و خواب آور ممکن است، موجب بالا رفتن سطح پرولاکتین و تداخل در تخم گذاری شوند.

با این وجود بسیاری از دارو های ضد افسردگی مانند بازدارنده های بازجذب سروتونین بر روی تخم گذاری یا باروری زنان تاثیر منفی ندارند.

دارو های تیروئید

دارو هایی که به منظور کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرند، در صورتی که به مقدار زیاد یا کم تجویز شوند، ممکن است بر روی تخمک گذاری تاثیرگذار باشند.

درمان های سرطان

رادیوتراپی، شیمی درمانی و سایر درمان های بیماری سرطان می توانند موجب آسیب به تخمک های خانوم ها شده و یا نارسایی زودرس تخمدان را به دنبال داشته باشند و این بدین معنی است که عملکرد تخمدان ها قبل از ۴۰ سالگی متوقف می شود.

نازایی در بانوان

پیشگیری از نازایی در خانم ها

معمولا روشی برای پیشگیری از نازایی در زنان که دلایل ژنتیکی دارند و یا بر اثر بیماری ایجاد شده است وجود ندارد. اگرچه چند روش وجود دارد که احتمال ناباروری را کاهش می دهد. برداشتن گامهایی برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی، خودداری از مواد مخدر، خودداری از استفاده از الکل به طور منظم و زیاد، روش های درمانی و حفظ سلامت و بهداشت شخصی

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *