دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

حکم خوردن ملخ و حشره خواری در اسلام از دیدگاه مراجع مختلف

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با احکام شرعی خودن حشرات آشنا می کنیم. خوردن حشراتی مانند چنزو جایز نیست و نمی توانید از آن به عنوان مواد غذایی استفاده کنید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا حکم خوردن سایر حشرات را برای شما بازگو کنیم.

در برخی از کشور های جهان حشره ها یکی از بخش های رژیم غذایی محسوب می شوند و مردم به راحتی از حشرات تغذیه می کنند. در ادامه این مقاله حکم حشره خواری را برای شما مطرح می کنیم.

حکم خوردن حشرات در ایران و فرهنگ ایرانی

حکم حشره خواری در اسلام

بیش تر ایرانی ها از حشرات تغذیه نمی کنند و بیش تر خانم ها از حشرات می ترسند. اما لازم است بدانید که در برخی از کشور ها از همین حشرات برای تغذیه استفاده می شود. خوردن هزارپا، سوسک و ملخ می تواند باعث چندش بسیاری از افراد شود اما لازم به ذکر است که خوردن حشرات در جهان سابقه ای چندین هزار ساله داشته و حدودا ۲ میلیارد نفر در جهان از این موجودات تغذیه می کنند. بر اساس آن چه که محققان  بدست آورده اند نشان می دهد که حشرات سرشار از پروتئین و کلسیم و آهن می باشند و مردم در کشور های مختلف آن را به صورت خام و پخته استفاده می کنند. با توجه به برآورد هایی که محققان انجام داده اند تا ده سال آینده مردم به خوردن حشرات علاقه مند تر می شوند و آن را جایگزین گوشت قرمز می کنند. افراد بسیار زیادی در کشور های جهان برای کاهش وزن از حشره ای به نام ساس استفاده می کنند و خوردن بسیاری از این حشرات را راه حلی برای درمان می دانند. البته با توجه به مطالب گفته شده باید بدانید که در فرهنگ و تمدن ایرانی ها حشره خواری جایگاهی ندارد ولی شاید روزی برسد که مردم در اثر کمبود مواد غذایی از حشرات تغذیه کنند. در ادامه چندین حکم درباره حشره خواری برای شما بیان می کنیم.

حکم آیت الله خامنه ای

ایشان معتقد می باشند که حکم حشره خواری در اسلام حرام است ولی در صورتی که می توانید بیماری را با آن درمان کنید و این درمان یقینی باشد در صورت ضرورت می توانید از آن استفاده کنید.

مکارم شیرازی و حکم حشره خواری

از آیت الله شیرازی سوال هایی پرسیده اند که این سوال ها عبارت اند از :

  • حکم خوردن حشرات چیست؟
  • خوردن ملخ چه حکمی دارد؟
  • خوردن حشره ای شش پا به نام چنزو که در مناطقی از کرمان وجود دارد چیست؟

البته آیت الله مکارم شیرازی در باره این سوال ها به طور کلی پاسخ می دهند. ایشان بیان می کنند که غیر از خوردن ملخ خوردن همه حشرات حرام می باشد. در نظر داشته باشید که باید ملخ را خودتان بگیرید و کباب کنید در غیر این صورت باید در خوردن آن احتیاط کنید. ایشان درباره خوردن چنزو حشره ای شش پا و بالدار بیان می کنند که خوردن این حشره جایز نیست.

آیت الله سیستانی

از آیت الله سیستانی هم درباره این موضوع سوال شده است و ایشان هم حکم داده اند. ایشان بیان می کنند که خوردن حشرات جایز نیست ولی خوردن ملخ حلال می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فتوای است الله سیستانی درباره خوردن حشرات

حشرات به تمام جانوران ریز و ساکن درون زمین می گویند. البته بیش تر آدم ها حشرات را به نام مگس و پشه و مار و عقرب می شناسند. بیش تر اختلافاتی که درمورد حشرات وجود دارد این است که حشرات دارای خون جهنده اند یا خیر. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را با کلیک بر روی لینک های مقابل در زمینه احکام اسلامی و دانستنی های مذهبی مثل حکم خوردن گوشت بدون ذبح را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *