دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سفیدی زودرس موها چه دلایلی دارد و چطور با آن مقابله کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

سفیدی زودرس موها یکی از معضلات زیبایی است که همه ما خواه ناخواه درگیر آن خواهیم شد بیولوژیکی متعددی داشته باشد که به شکل طبیعی رخ می دهد در سال های اخیر نیز تحقیقات متعددی بر روی این موها انجام شده است تا راه هایی برای رشد مجدد موهای مشکی ارائه شود در این مقاله نیز به بررسی بیشتر این مشکل و علت های آن می پردازیم.

سفید شدن موها آن هم در سنین بالا و در پیری یک امر طبیعی و غیر قابل پیشگیری است اما در این میان عده ای جوانان هستند که زودتر از آنچه تصورش را می کنند موهایشان سفید می شود تصور همه از رنگ موی یک فرد جوان رنگ های قهوه ای، بلوند و … و این زمانی توجه شما را جلب می کند که موهای سفید بیشتری را در سرتان می بینید اینجاست که باید به بررسی ریشه ای این موضوع بپردازید. با توجه به اینکه نشانه های سفید شدن مو آن در دوران پیری یک امر طبیعی است همین اتفاق در دوران جوانی یک امر غیر طبیعی است و اغلب دارای ریشه های ژنتیکی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد افراد به مرور زمان و با بالاتر رفتن سنشان موهایشان نازک تر شده است و رنگ آن ها نیز به خاکستری و سفید تغییر می یابد علت های این امر متعدد است و ما نیز قصد داریم تا در این بخش به بررسی کاملی درباره این مطلب بپردازیم. اما پیش از هر چیز باید بدانید که فولیکول های موی انسان دارای بخشی از سلول های رنگدانه ای است که وظیفه تولید رنگ مو را دارند با بالا رفتن سن این سلول ها توانایی لازم برای تولید رنگدانه را ندارد و به همین صورت است که شما شاهد موهای سفید رنگ هستید اما این اتفاق در جوانی دارای علت های دیگری است که بررسی آن می پردازیم.

علت های سفیدی زودرس موها:

داشتن موهای رنگی بخشی از زیبایی ظاهری برای افراد محسوب می شود از این رو سفید شدن موها برای خیلی از افراد جای نگرانی دارد همین نگرانی ها موجب شده است تا برخی از محققان در زمینه سفیدی رنگ مو تحقیقات و بررسی هایی را انجام دهند خوشبختانه در سال های اخیر این تحقیقات با نتایج مثبتی همراه بوده است. در این تحقیقات بیان شده است که رنگ موی سر انسان در اثر تولید سلول های رنگدانه ای ایجاد می شود و اگر تحقیقات و علم بتواند همچنان موجب تولید این رنگدانه ها شود دیگر موی سفید معنایی ندارد و شاهد رویش موهای سفید نخواهید بود. برای اینکه بتوان به نتایج اصلی این تحقیقات تکیه کرد باید به علت های اصلی بروز سفیدی مو نیز اشاراتی داشت که می تواند در این زمینه کمک کننده باشند. جلوگیری از سفید شدن موها می تواند راهی برای کاهش این موضوع باشد که می توانید در مقالات مختلف با آن آشنا شوید.

 

ژنتیک:

یکی از مهم ترین علت های سفیدی زودرس در موها وجود زمینه های ژنتیکی در فرد است افرادی که پدر و مادر آن در سنین پایین دچار سفید مو می شود این احتمال در آن ها وجود دارد که آن ها نیز در سن پایین شاهد رویش موهای سفید باشند. بیشتر افرادی که زمینه ارثی در سفیدی زودرس مو در سنین ۲۵ تا ۳۰ سالگی شاهد رویش موهای سفید در سر خود هستند در صورتی رشد طبیعی موهای سفید از سن ۳۰ سالگی تا ۳۵ سالگی رواج دارد. نشانه های سفیدی زودرس مو بسیار مختلف هستند ممکن است برخی از افراد با دیدن چند دانه موی سفید در سر خود تصور کنند که دچار سفیدی زودرس شده اند اما اینگونه نیست و سفیدی زودرس دارای نشانه های بیشتری است و اغلب این افراد موهای سفید سرشان بسیار بیشتر است.

تغذیه:

یکی دیگر از علت های مهمی که می تواند در سفیدی زودرس موهای شما تاثیرگذار باشد نداشتن تغذیه مناسب در زندگی است این دسته از افراد دارای کمبودهای پروتئینی و یا سوء تغذیه هستند برای اینکه دچار چنین مشکلی نشوید و در سن پایین شاهد رشد موهای سفید در سرتان نباشید باید تغذیه ای مناسب و سالم داشته باشید. وجود پروتئین های لازم در رژیم غذایی شما می تواند تاثیر زیادی در این امر داشته باشد و باید به آن توجه شود.

علت سفیدی زودرس موها

استرس:

استرس از مهم ترین علت های سفیدی زودرس موها است افرادی که در زندگی خود استرس زیادی را تحمل می کنند بیشتر در معرض بیماری های قرار می گیرند به ویژه سفیدی زودرس موها که یکی دیگر از بیماری های ناشی از استرس است. استرس می تواند اختلال زیادی در خواب، اشتها، فشار خون و … ایجاد کند که همین امر موجب سفید شدن زودتر موهای شما نیز می شود خیلی از افرادی که در معرض استرس زیاد هستند سیستم دفاعی بدنشان کاهش می یابد و دچار مشکل می شود این امر می تواند سلول های بدن زا نیز دچار مشکل کند و مورد حمله قرار دهد به همین خاطر موجب از بین رفتن رنگدانه های مو می شوند.

  •  آرون گروپس

مشکل تیروئید:

تیروئید موجب تغییر هورمونی در بدن می شود بیماری های کم کاری و پر کاری تیروئید می توانند سیستم بدن را با اختلال مواجه کنند یکی از شایع ترین اختلال هایی که کم کاری و یا پرکاری تیروئید می تواند در فرد ایجاد کند سفید زودرس موها است. غده تیروئید به دلیل نزدیک بودن به سر تاثیرگذاری بالایی بر روی آن دارد و موجب می شود تا سلول های رنگدانه ای نیز در تولید با مشکل مواجه شوند.

علت سفیدی مو

کمبود ویتامین:

کمبود ویتامین های b12 یکی دیگر از علت های سفیدی زودرس موها است افرادی که در سنین پایین دچار سفیدی مو می شوند به دلیل کمبود این دسته از ویتامین ها در بدن این اختلال برایشان ایجاد می شود. کمبود این ویتامین همچنین موجب کم خونی در فرد نیز می شود و قدرت تولید سلول ها را در بدن می گیرد در صورتی که گلبول های قرمز نتوانند مواد مغذی لازم را به سلول ها برسانند سلول ها نیز نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند این امر درباره سلول های تولید رنگدانه ها نیز صدق می کند.

سفیدی زودرس مو

مصرف بیش از حد سیگار:

تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از حد سیگار نیز می تواند تاثیر زیادی در سفید شدن موهای شما آن هم در سنین پایین داشته باشد همانطور که می دانید مصرف سیگار موجب ابتلای فرد به سرطان نیز می شود.

همانطور که مطالعه علت سفید شدن مو می تواند دلایل متعدی داشته باشد خیلی از افراد با بالا رفتن سنشان شاهد موهای سفید بر روی سر هستند پی بردن به علل و عوامل می تواند به کاهش این امر کمک بیشتری کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *