دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی بهترین نقاط گردشگری و دیدنی های نهاوند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

نهاوند یکی از شهرهای قدیمی با بافتی تاریخی است که جذابیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی خاص خود را دارد بافت قدیمی این شهر به هفت هزار سال پیش باز می گردد چشم اندازها و دیدنی های طبیعی و بکری که در این شهر وجود دارند بسیار مورد توجه هستند این منطقه دارای سراب های زیادی است که در مناطق مختلفی از آن واقع شده اند.

نهاوند دارای مکان های تاریخی و فرهنگی متعددی است این شهر اماکن مذهبی متعددی نیز دارد و بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرد هر ساله در ایام تعطیلات گردشگران زیادی هستند که از جاذبه های این شهر بازدید می کنند. این مقصد گردشگری جاذبه ها و بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده است این شهرستان بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی ارزشمند را در طول تاریخ به خود اختصاص داده است بخش های مهمی از آثار تاریخی در این منطقه شامل تپه های باستانی و محوطه های باستانی هستند که تپه باشتای گیان نوعی از آن ها محسوب می شود و بسیار مورد توجه گردشگران است.  برخی از این آثار تاریخی در میراث ملی ایران به ثبت رسیده اند در میراث فرهنگی این شهر نیز می توانید شاهد جاذبه های بسیار زیادی باشید که هر یک علاقه مندان بسیار زیادی را به خود جذب می کنند. در این بخش شما علاقه مندان عزیز با جاذبه های مهمی از این شهر زیبا آشنا می شوید که شاید نظیر آن را در کمتر جایی از دنیا دیده باشید.

آشنایی با دیدنی های نهاوند:

تپه باستانی بابا قاسم که یکی از جاذبه های تاریخی در این شهر است یادگاری از ادوار تاریخی محسوب می شود این تپه در دوران اشکانیان ساخته شده است و طی کاوش های متعددی که در آن صورت گرفته است به یکی از سکونتگاه های مهم شهرت دارد.

 

تپه باستانی گیان:

این تپه یکی از بناهای تاریخی مهم و ارزشمندی است که می توانید از آن ها بازدید کنید این تپه تاریخی تمدن هزار ساله دارد و یک اثر تاریخی کهن است که مورد توجه خیلی از گردشگران قرار می گیرد. این تپه در فاصله ۱۵ کیلومتری از نهاوند واقع شده است و در نزدیکی آن نیز روستایی زیبا که در اکنون یک شهر است واقع شده است این تپه به تنهایی بخش مهم از تمدن ایرانی را در خود جای داده است. تحقیقات مهمی که بر روی این بنای تاریخی صورت گرفته است و در نتایج این تحققیات تپه تاریخی گیان محل زندگی هفت دوره مهم تاریخی بوده است.

تپه نهاوند

موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند:

این موزه تاریخی یکی دیگر از آثار و جاذبه های ارزشمند و مکان های دیدنی نهاوند است که می توانید از آن دیدن کنید این موزه در فاصله ۲۰۰ متری از مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی قرار گرفته است در این ساختمان بخش های مختلفی وجود دارد که شامل اتاق ها و سالن ها هستند. جلوه خاصی که این بنا برای گردشگران دارد بسیار مورد توجه واقع شده است و هر ساله گردشگران و علاقه مندان زیادی را به خود جلب می کند. مهم ترین ویژگی هایی که می توانید در معماری این بنا مشاهده کنید تزئئینات آجرکاری است این موزه شامل چهار بخش است و هر یک از ارزش بالایی برخوردار هستند.

موزه فرهنگی نهاوند

  •  آرون گروپس

سرآب نهاوند:

اگر از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی هستید می توانید سری به چشم اندازهای طبیعی در این منطقه نیز بزنید این چشمه یکی ای زمکان های دیدنی مهم در نهاوند است که علاقه مندان بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. چشمه های این منطقه بسیار پرآب هستند و جالب است بدانید بسترهای کوهپایه ای که در این مناطق وجود دارند دارای مقادیری آهک هستند که موجب نفوذ آب ها در زمین می شوند و در نهایت به شکل چشمه های جوشان از سطح زمین بیرون می آیند. این سرآب ها در نهاوند بسیار متعدد هستند و از جمله مهم ترین سراب ها می توان به سراب گیان، ملوسان،گاماسیاب، کنگاور و کهنه اشاره کرد که بسیار زیبا و دیدنی هستند.

مکان های نهاوند

خانه شهید قدوسی:

برخی از گردشگران و علاقه مندان هستند که از معماری های قدیمی و سنتی نهایت لذت را می بنرد این معماری ها نشان دهنده فرهنگ و سنت یک ملت هستند و در این شهر نیز می توانید با بازدید از خانه شهید قدوسی یکی دیگر از معماری های ارزشمند را مشاهده کنید. این خانه دارای ارزش تاریخی نیز می باشد بخش های اندرونی و بیرونی در این بنا دارای جذابیت های زیادی هستند به ویژه بخش های بیرونی که شامل حیاط و حوض است و به شکل زیبایی طراحی شده است و مورد توجه قرار می گرد. این خانه ها از بافتی بسیار قدیمی برخوردار هستند و در نزدیکی مسجد حاج خدارحم واقع شده اند در حال حاضر از این بنا به عنوان یک مکان میراث فرهنگی استفاده می شود و ارزش فرهنگی زیادی دارد. صنایع دستی در این موزه و خانه فرهنگی وجود دارد که بازدید از آن ها بسیار جذاب است.

بنای تاریخی نهاوند

موزه حمام حاج آقا تراب:

این موزه نیز یکی دیگر از مکان های دیدنی در نهاوند محسوب می شود که به عنوان نگین شهر شناخته شده است این بنای فرهنگی و تاریخی زیبا در یک بافت قدیمی قرار دارد و در یکی از محله های قدیمی با نام علی آباد واقع شده است. از مهم ترین ویژگی های معماری در این حمام قدیمی نیز می توان به وسعت آن اشاره کرد وسعت تقریبی و تخمینی این بنا ۶۷۰ متر مربع است و از دو بخش ساخته شده است بخش های زنانه و مردانه در این حمام به دو دسته تقسیم شده اند. فضاهای دیگری نیز در این بنا وجود دارند که شامل حمام گرم و سرد، خزینه، هشتی ارتباطی و تون خانه هستند.

دیدنی های نهاوند

این شهر دارای جاذبه های متعددی است و یکی از مکان های دیدنی همدان نیز محسوب می شود در بسیاری از مقالات معرفی مکان های دیدنی همدان نام این شهر نیز عنوان شده است شهری که دارای قدمت تاریخی باستانی بالایی است و در طول تاریخ ارزش تاریخی بالایی داشته است. از دیگر جاذبه های مهم و فرهنگی در این شهر نیز می توان به مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی اشاره کرد این مقبره قدمت تاریخی دارد و در دوران قاجاریان ساخته شده است که امروزه نیز به یکی از مکان های گردشگری در این شهر تبدیل شده است. همچنین بنای مسجد جامع نیز یکی دیگر از مکان هایی محسوب می شود می توانید از آن دیدن کنید این مسجد در ارتفاعات یکی از تپه ها واقع شده است و دارای معماری تاریخی و زیبایی است که باید از آن دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *