دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی عوارض مصرف انواع مکمل بدنسازی و اثرات مخرب آن ها برای سلامت بدن

  • مریم صبوری
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

از خطرات و عوارض مصرف مکمل بدنسازی می توان به ریزش مو، کاهش رشد طولی و عرضی استخوان ها، آکنه، ناتوانی جنسی، کوچک و کم کارشدن غدد تناسلی، عقیم شدن آقایان، ضعیف شدن سیستم ایمنی، غیر فعال شدن کبد، بیماری های عفونی، تپش قلب، نازایی در بانوان اشاره کرد.

مکمل های بدنسازی به همان مکمل های غذایی گفته می شود که ترکیبات و کمبود های غذایی مورد مصرف را برای افراد تامین و جبران می کند. از سوی سازمان غذا و دارو و بهداشت مکمل ها برای تمام اشخاص مورد استفاده است که به خصوص مصرف ویتامین D و آهن و اسید فولیک و کلسیم و امگا برای خانم های باردار و افراد سن و سال دار بیشتر باید مصرف شود. همچنین ورزشکاران هم از این ها در جهت بهبود عضله سازی از مکمل ورزشی پروتئینی و اسید چرب و ورزشی استفاده می کنند. دفع متابولیسم و دارو و مکمل هادر بدن به وظیفه کبد و کلیه است که گاهی به خاطر مصرف زیاد مکمل و دارو این عضو های بدن دچار آسیب می شوند. یکسری معایب در این مکمل ها وجود دارد که بهترین راه کار برای ایمنی بیشتر آن ها را از فروشگاه ها و داروخانه های معتبر خریداری نمایید در ادامه با مجله آرگا همراه باشید.

خطرات مصرف مکمل زیاد ورزشی

اثرات و عوارض مصرف مکمل بدنسازی

مکمل های ورزشی در اکثر اوقات به خاطر عارضه های جانبی مورد عیب جویی قرار می گیرند که یکسری تقاضا ها و ناسازگاری هایی در این رابطه وجود دارد. اصلی ترین چیزی که باید به آن توجه کرد خوردن به اندازه آن می باشد اگر بیش از حد باشد برای بدن مضر خواهد بود. حتی استفاده ویتامین ث هم اگر زیاده از حد باشد موجب ضرر است. طبق تحقیقات در مکمل های تستوسترون و انرژی زا و کراتین قبل از تمرین چربی سوزی موجب عوارضی می شود. چون هورمون عضله سازی تستوسترون برای افزایش جزئی سطحی هورمون با افزایش عضله و کمتر شدن چربی موجود در بدن می شود.

عارضه های مصرف مکمل بدنسازی

هورمون ها و مکمل های آنابولیک بهترین راه تاثیرگذار برای بالابردن افزایش سطح تتترون است موجب عارضه های بسیار بدی خواهد شد که از جمله این عوارض می توان به بزرگ شدن سینه‌ ها، آکنه، ریزش مو، بزرگ شدن پروستات، آتروفی بیضه و افزایش سطح استروژن در بدن اشاره کرد. یکی از راه هایی که تستوسترون در بدن را ایمن تر می کند و ضرر کمتری خواهد داشت و استفاده از مکمل بدنسازی را بی عوارض می کند. مصرف داروهای گیاهی مثل: عصاره شنبلیله و تریبلوس و موارد دیگر می باشد.

خوردن زیاد مکمل های ورزشی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مضرات مکمل های ورزشی قبل تمرین چربی سوزی

مصرف مکمل های بدنسازی در قبل از تمرین و چربی سوزی برای عضله سازی مورد استفاده قرار می گیرد که این مکمل ها با داشتن دوز بالای کافئین و یکسری محرکات وجود دارد. این محرک ها با به کار رفتن از مکمل می تواند موجب عارضه هایی مثل: اعتیاد، بی خوابی، تحریک پذیری، لرزش بدن، وابستگی، افزایش فشار خون و ضربان قلب نامنظم شود. محرک هایی مثل: کافئین که موجب مقدار زیادی هورمون آدرنالین است در بدن ترشح می کند و سبب تولید انرژی در بدن می نماید. استفاده طولانی مدت از این محرکه ها که تنظیم کاهش هورمون غدد کلیه را موجب وابستگی قرار می دهد با مقدار استفاده درست برای اکثر اشخاص ایمن و بدون هیچ عارضه ایی می باشد. محرک های کافئین دار به صورت دوره ای استفاده نمایید که در اثر عملکرد غده فوق کلیه اثر منفی نداشته باشد.

خوردن بیش از حد مکمل های ورزشی

عارضه های بد مکمل های دارای پروتئین

مکمل هایی که دارای پروتئین هستند برای بالابرده سطح توتن بدن و عضله سازی به کار می رود که از تمام مکمل های می توان به کازئین و تخم مرغ و وی اشاره داشت. مصرف به اندازه مکمل برای همه افراد مناسب می باشد ولی اگر با مقدار بالا مصرف شود تاثیرات بدی در گوارش و کبد و کلیه خواهد گذاشت. از رایج ترین خطر این مکمل ها می توان به مقدار پروتئینی که اوره و امونیاک دارد توجه داشت. در حالی که کلیه با رقیق کردن آب از ادرار از بین می رود ولی مصرف زیاد آن در کلیه ها دفع نمی شود و موجب رسوب گذاری و سنگ کلیه خواهد شد. همچنین متابولیسم پروتئین ها به مصرف آب فراوان نیاز دارد که اگر آب کم برسد عوارضی بد خواهد داشت. یکی دیگر از این مضرات مکمل های پروتئینی نداشتن کربوهیدرات هاست که در بودن موجب اسیدی شدن زیاد PH بدن شده و بر عملکرد کبد تأثیر منفی می‌گذارد.

عوارض و اثرات مصرف مکمل بدنسازی

عوارض مصرف مکمل بدنسازی حاوی مولتی ویتامین

خیلی از اشخاصی که ورزش می کنند برای سرحال بودن و داشتن انرژی در تمرین ها نیاز به مشورت مربی و پزشک دارند که از مکمل های مینرال و ویتامین دار استفاده کند. اگر به اندازه مورد نیاز مصرف شود دچار هیچ مشکلی نخواهد کرد ولی در صورتی که به غیر از مکمل بخواهد قرص آهن زیادتر بخورد موجب مسمومیت با فلز خواهد شد. همچنین مصرف بیش از حد محلول چربی عوارض بدی روی بدن می گذارد.

عوارض مصرف مکمل ورزشی

حرف آخر

  • طبق تحقیقات نشان می دهد مصرف زیاده از حد مکمل های ورزشی فرد را دچار مسمومیت فلزات سنگین خواهد کرد که ترکیب این سری از مکمل ها در بدن با داشتن فلزات سنگین مثل: کادمیوم، آرسنیک و جیوه فرد را با مشکل کبدی و گوارشی و درد های مفصلی مواجه می کند.
  • اصلا بدون نظر پزشک تغذیه یا مربی متخصص از مصرف خودسرانه دارو های بدنسازی مصرف نکنید.
  • طبق سن و وزن سطح تمرینات شما باید زیر نظر مربی یا دکتر متخصص باشد تا مکمل های محاسبه شده بدون عوارض مصرف مکمل بدنسازی تجویز گردند.
  • با کمک و مشورت از مربی و مشاور تغذیه برای رسیدن به حجم و وزن دلخواه تان در مرحله اول حفظ سلامتی است که به بدنی عضله ای تبدیل شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *