دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ویژگی و کاربردهای داروی منوتروپین و عوارض مصرف این دارو

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از دارو هایی که می توانید برای بالا بردن شانس بارداری خود استفاده کنید منوتروپین است. این دارو ممکن است باعث چند قلو زایی، بزرگ شدن تخمدان ها و ایجاد کیست های تخمدانی شود.

منوتروپین در درمان نا باروری زنان استفاده می شود. این دارو می تواند با تحریک بلوغ  فولیکولی و انجام شدن میوز تخمک و همچنین پارگی فولیکولی تخمدان قبل از تخمک گذاری می شود و می تواند شانس بارداری را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

داروی منوتروپین برای درمان ناباروری در خانم ها

داروی منوتروپین

این دارو با نام لاتین Menotropins و نام های تجاری pergonal ، Humegon و Menopur  در بازار موجود می باشد. این دارو در رده های گنادو تروپین ها است و فقط به شکل آمپول یافت می شود. باید بدانید که این دارو یکی از ترکیب های هورمون Fsh  و Lh است که می تواند فولیکول ها را تحریک کرده و در نهایت می تواند با افزایش تخمک های آماده شانس باروری را در افراد افزایش دهد. البته برخی از مردان هم از این دارو استفاده می کنند.

نحوه مصرف

در نظر داشته باشید که این دارو را مردان می توانند برای تحریک اسپرماتوژنز و زنان می توانند برای القاء تخمک گذاری مصرف کنند. نحوه مصرف این دارو برای مردان به این صورت است که باید سه بار در هفته از این آمپول عضلانی استفاده کنند و این رویه را با ۲۰۰۰ واحد HCG را دو بار در هفته به مدت ۴ الی ۶ ماه ادامه دهند. مصرف منوتروپین برای زنان کمی متفاوت می باشد. زنان باید از این آمپول به مدت ۹ الی ۱۲ روز استفاده کنند سپس ۱۰۰۰۰ واحد HCG را یک روز بعد از قطع دارو در صورتی که دو بار تخمک گذاری بدون قاعدگی داشته باشند باید مصرف شود.

موارد منع مصرف

باید بدانید که دارو ها ممکن است عوارضی هم برای قسمت های دیگر بدن داشته باشند که بهتر است از آن ها اطلاع داشته باشید و همچنین یک سری از افراد نمی توانند از این دارو استفاده کنند. زنانی که خونریزی واژن دارند و علت آن مشخص نیست و همچنین زنانی که کیست تخمدان دارند نباید از این دارو استفاده کنند. در برخی از موارد هم افرادی که می خواهند از منوتروپین ها استفاده کنند اگر دارای بیماری هایی مانند آسم، بیماری های قلبی و عروقی، صرع، میگرن، کیست تخمدان، اختلالات شدید در نحوه عملکرد کلیه ها و تومور هیپوفیز دارند باید قبل از مصرف با پزشک های مربوطه مشورت کنند و در صورتی که پزشک اجازه بدهد می توانند از این دارو استفاده کنند. این دارو نباید در حاملگی مصرف شود  و مصرف این دارو برای زنان شیر ده مجاز نمی باشد.

عوارض جانبی

باید بدانید که هر دارویی ممکن است یکی از مشکلات ما را رفع کرده و مشکلات دیگری در بدن ایجاد کند. منوتروپین هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. در نظر داشته باشید که با مصرف این دارو ممکن است باعث بزرگ شدن تخمدان ها، ایجاد کیست های تخمدانی، تورم در ناحیه تزریق و چند قلو زایی شود.

نحوه نگهداری از دارو

دارو را باید در ددمای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید و دور از دسترس کودکان باشد. این دارو با مخلوط شدن با آب مقطر مورد استفاده قرار می گیرد که پس از مخلوط شدن باید به سرعت مصرف شده و باقی مانده آن ها را دور بریزید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مراقبت های لازم

در نظر داشته باشید که باید پس از مصرف این دارو مراقبت های آزمایشگاهی، ارزیابی های بالینی و توجهات پزشکی را انجام دهید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود و بتوانید از عوارض شدید این دارو جلوگیری کنید. در ادامه این مراقبت ها را برای شما مطرح می کنیم.

منوتروپین و عوارض آن

مراقبت های آزمایشگاهی

برای این نوع از مراقبت ها نیاز است یک سری از آزمایش هایی را انجام بدهید تا متوجه شوید که عوارض این دارو برای شما ایجاد می شود یا خیر.

  • اندازه گیری وزن به صورت روزانه، تا اگر دچار افزایش وزن شدید به پزشک اطلاع دهید.
  • میزان دفع استروژن، اگر میزان دفع این هورمون بیش تر از ۱۰۰ mcg  در ۲۴ ساعت باشد باید دارو را قطع کنید زیرا سندروم تحریک بیش از حد را برای شما ایجاد کرده است.
  • در صورت کاهش ادرار بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های بالینی

در نظر داشته باشید که می توانید با بزرگ شدن شکم  و درد های شکمی بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است تخمدان های شما بزرگ شده باشند.

مراقبت های بیمار و خانواده

باید بدانید که این دارو درمان ناباروری و چند قلو زایی می باشد. در حین مصرف داروی منوتروپین نیاز است که دمای بدن مرتبا ثبت شود. افزایش دمای بدن یکی از دلایل تخمک گذاری می باشد. در نظر داشته باشید که مطالب آموزش داده شده در رابطه با زمان و نحوه آمیزش جنسی توجه داشته باشید و آن ها را رعایت کنید. در صورتی که تورم در پا ها، افزایش وزن، حساسیت اندام ها، سردرد و درد در قفسه سینه و تاری دید دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از مردان پس از مصرف داروی منوتروپین ممکن است بزرگی سینه ایجاد شود که در صورت بروز این نوع مشکلات بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

منوتروپین و بارداری

باید بدانید که بارداری و مراقبت های آن وظیفه بسیار سنگینی می باشد و شما باید خود را برای انجام این وظیفه ها آماده کنید تا بتوانید به راحتی از پس مشکلات دوران بارداری بر بیایید. بهتر است هرگز استفاده خود سرانه از دارو ها و قرص ها نداشته باشید زیرا ممکن است این دارو ها با سایر موادی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد و در موارد بسیار شدید ممکن است باعث مرگ شود. اگر باردار هستید و یا کودکی را شیر می دهید باید بدانید که دارو های مصرفی شما می تواند روی کودک هم اثراتی داشته باشد بنابراین باید در این دوران دقت زیادی روی غذا خوردن و استفاده از دارو ها داشته باشید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر  سایر مقالات آرگا را در رابطه با داروی امپرازول، قرص زینک پلاس و قرص ایزوپرین را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *