دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلایل خشکی صبحگاهی بدن و نحوه مبارزه با آن

  • ساناز براتی
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

خشکی صبحگاهی در بدن یکی از نشانه های مهم در افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی به ویژه آرتریت و روماتیسم مفصلی می باشد، در طی این مشکل افراد درزمان بیدار شدن در صبح احساس خشک شدن مفصل را دارند.

داشتن احساس خشکی بدن در صبح ممکن است به خاطر یک بیماری بخصوص در بدن باشد، این موضوع در بیشتر موارد نشان دهنده مشکلات روماتیسمی در بدن می باشد، با داشتن این مشکل بیمار در زمان بیدار شدن حس خشکی در حرکات مفاصل را دارد.

خشکی صبحگاهی در بدن

آیا برای شما اتفاق افتاده است که با درد زیاد از خواب بیدار شوید؟ یا اینکه بعد از بیدار شدن چند ساعت طول می کشد تا بدنتان گرم شود و مفصل ها و ماهیچه هایتان شل شود؟ بر طبق تحقیقات انجام شده در این مورد بیش از ۶ میلیون فرد در آمریکا دچار مشکل خشکی صبحگاهی مفاصل هستند که در اصل فیبرو میالژیا نامیده می شود. بین هر ۸ انسان مبتلا ۷ نفر زن و یک نفر مرد می باشند. خشکی صبحگاهی در مفصل های بدن از شایعترین مشکلاتی است که پزشکان از بیمارانی که به مشکلات فیبرومیالیژیا، آرتریت و روماتیسم مبتلا هستند می شنود و همچنین بدن آنها پس از فعالیت های روزانه نه خیلی زیاد و طولانی به ضعف و خستگی شدید دچار می شود.

درمان خشکی صبحگاهی بدن

دلایل خشکی صبحگاهی مفاصل

خشکی صبحگاهی مفاصل دلایل مختلفی دارد که اصلی ترین دلایل آن عبارتند از: کمبود فعالیت های بدنی در طول روز، اضافه وزن، پیروی از رژیم های غذایی اشتباه، نداشتن خواب مرتب و کمبود خواب، حضور در مکان هایی که سرد و مرطوب باشد.

دلایل خشک شدن صبحگاهی بدن

اضافه وزن باعث می شود تا فشار بر روی مفاصل، ماهیچه ها و تاندول ها افزایش یابد و رباط ها پاره شوند.داشتن یک رژیم غذایی نادرست که میزان کربوهیدرات در آن بالا باشد سبب ضعیف شدن عضلات می شود و بدرفتاری و بیحالی را به دنبال دارد. همچنین کمبود خواب ممکن است بدن را برای چند ساعت در حالتی نامناسب و بد قرار داده و باعث کاهش جریان خون شود و اسیدلاکتیک تولید نماید که باعث سختی بدن می شود. زندگی و یا کار در مکانی سرد و مرطوب به لیل اینکه سرما و رطوبت تاثیر نامناسب بر روی جریان خون می گذارند باعث سخت شدن ماهیچه ها خواهد شد.

خشکی بدن ور صبحگاه

  •  آرون گروپس

روش های بهبود خشکی صبحگاهی مفاصل و پیشگیری از آن

با دانستن اینکه چه عواملی باعث می شوند تا خشکی صبحگاهی بدن از بین برود، می توانید به درمان این مشکل و یا پیشگیری از وقوع آن بپردازید. در ادامه با این موارد آشنا می شویم:

  • داشتن تمرین روزانه هرچند اندک مثل یک پیاده روی کم و آرام روشی عالی و مناسب به منظور آزاد سازی آندروفین در بدن است. این موضوع باعث می شود تا یک حس خوب در فرد ایجاد شود و جریان خون در بدن بهبود یابد و سموم راحتتر از بدن خارج شوند.
  • داشتن خواب عمیق باعث می شود تا بدن به اصطلاح شارژ شود، باید از داشتن یک خواب عمیق مطمئن شوید. در زمان خواب مشکلاتی را که در طول روز داشته اید فراموش کنید تا استرس شما از بین برود، استرس باعث کاهش عملکرد بدن خواهد شد. یک شرایط ایده ال برای خوابیدن فراهم کنید، اگر سرد است اتاق خود را گرم کنید و در صورت گرم بودن شرایطی را فراهم کنید که کمی خنک شود.

درمان خشک شدن صبحگاهی بدن

  • در محل کار یا محل زندگی خود خود را از رطوبت و سرما حفظ کنید تا بدن در شرایط متعادلی قرار گیرد.
  • روی تخت دراز بکشید و با انجام حرکات کششی ساده، به کشش بدن و ماهیچه های خود کمک نمایید، به عنوان مثال بر روی تخت بنشینید بدن را به دو طرف بکشید. اینکار را چندبار انجام دهید تا جریان خون در بدن به گردش بیافتد و حال شما را بهتر کند.

خشکی صبحگاهی در بدن

  • گرفتن یک دوش اب داغ باعث خواهد شد تا بدن عرق کند و با عرق کردن گردش جریان خون بیشتر خواهد شد.
  • به منظور بالا بردن تعادل بدن، حرکا تعادلی مختلفی را انجام دهید. مثلا زانوی خود را در شکم نگه دارید و یا با کمک یک صندلی و تکیه بر آن چندین مرتبه حرکت بشین پاشو را انجام دهید، انجام این حرکات روشی مناسب برای درمان خشکی صبحگاهی بدن می باشد.

خشک شدن صبحگاهی بدن

  • آب یک نوشیدنی سالم و مناسب است که می توانید بنوشید، البته در اکثر شهر ها آب سالم و ایمن نیست پس حتما از آب تصفیه شده و مناسب بنوشید. استفاده از آب نامناسب و دارای سموم در طولانی مدت باعث تاثیرات نامطلوب بر بدن می شود و ایجاد درد می کند. به همین دلیل حتما از آب معدنی یا فیلتر شده مصرف کنید.
  • روش تغذیه خود را تغییر دهید و از خوردن کربوهیدرات ها به میزان بالا جلوگیری نمایید، به برچسب های تاریخ انقضا محصولاتی که می خرید توجه نمایید، مواد غذایی دارای رنگ های مصنوعی، آرد سفید، طعم دهنده های مصنوعی و شیرین کننده را از رژیم غذایی خود حذف نمایید. داشتن رژیم غذایی مناسب علاوه بر کمک به مشکلی که دارید باعث می شود تا بدنتان در برابر سایر مشکلات در امان بماند.

خشک شدن بدن در صبح

  • بهتر است با برخی از تکنیک های مقابله و تکنیک های مدیریت آشنا شوید، این موضوع باعث می شود تا مشکلات خود را با روش های مناسب حل کنید و تمام روز با فکر کردن به مشکلات خود را آزار ندهید.
  • بیاموزید که چطور با افراد مسموم در زندگی برخورد نمایید، اینکار باعث می شود تا در زمان خواب افکار منفی نداشته باشید و خواب بهتری را تجربه کنید. استرس های خود را کمتر کنید، همه ی موارد گفته شده باعث درد می شوند و با بهبود آنها می توانید اسپاسم عضلانی که باعث درد می شوند را کاهش دهید.
  • همانطور که در ابتدا اشاره کردیم ورزش کردن در این مورد کمک زیادی به شما خواهد کرد، پس بیرون بروید و در طول روز کارهای فیزیکی انجام دهید، قدم زدن در طول روز کمک زیادی به سلامتی شما خواهد کرد. در ماه های سرد سال از لباس های مناسب استفاده کنید و با عرق کردن از این آسیب در خود جلوگیری نمایید.

بررسی خشکی صبحگاهی بدن

نکته:

همانطور که اشاره کردیم مشکل خشکی صبحگاهی بدن بیشتر به دلیل بیماری های روماتیسمی اتفاق می افتد. بیماری های خود ایمنی در دسته بیماری هایی قرار می گیرند که همواره باید به شکل دائمی درمان شوند و پروسه درمانی طولانی مدت دارند، در این دوره برخی از بیماران ممکن است درمان را رها نمایند که این موضوع اوضاع را بدتر خواهد کرد به همین دلیل به این دسته از بیماران توصیه می شود که برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر در روند بیماری صبوری کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *