دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان خانگی آنژین با بهترین روش های طبیعی برای از بین بردن التهاب گلو

  • ساناز براتی
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

آنژین نوعی التهاب گلو می باشد که می توانید با استفاده از روش های خانگی آن را درمان کنید. استفاده از آب لیمو ترش و غرغره آب نمک برخی از روش های درمان خانگی این مشکل هستند.

آنژین نوعی از التهاب گلو می باشد که دارای علائم مختلفی است، بهترین کار در زمان ابتلا به این مشکل تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد، به منظور آشنایی با درمان های خانگی آنژین برای التهاب گلو و قلب در این مطلب همراه ما باشید.

درمان خانگی برای آنژین

گلو درد یکی از انواع مشکلات شایع در پزشکی است که دارای اشکال مختلفی است، آنژین معمولی و آنژین چرکی. در آنژین معمولی و ساده لوزه ها ورم کرده و قرمز می شوند و در آنژیم چرکی دانه های چرکی در فرورفتگی های سطح لوزه پدیدار می شوند. آنژیم چرکی با احساس گلو درد و وجود زخم در گلو آغاز می شود و به تدریج بر شدت درد افزوده می شو و بیمار نمی تواند به خوبی عمل بلع را انجام دهد و بلع برای او دردناک می گردد، بیمار تب کرده و احساس کوفتگی و سردرد دارد و عقده های لنفافی گلوی او متورم و دردناک می گردند. به منظور درمان آنژین و گلودرد بهترین کار تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. در این مطلب می خواهیم با روش های درمان خانگی برای آنژین آشنا شویم، همراه ما باشید.

دوا و درمان خانگی آنژین

نشانه های التهاب گلو

آنژین یا همان التهاب گلو با علائم زیر همراه است:

  • داشتن احساس درد شدید در گلو در زمان قورت دادن آب دهان یا غذا.
  • داشتن تب شدید ۳۹ تا ۴۰ درجه.
  • قرمزی و متورم شدن گلو، داشتن سرفه و آبریزش بینی.
  • در بعضی از موارد غده ها و جوش های سفید رنگ چرکی در انتهای گلو دیده می شود.

استفاده از عسل

یکی از روش های درمان خانگی التهاب گلو یا آنژین عسل می باشد. استفاده از عسل مخلوط شده در چای یکی از روش های رایج برای درمان این مشکل است. عسل باعث مهار کردن سرفه های شبانه بسیار مفید اسا و تاثیری بیشتر از شربت های سرفه دارد. همچنین عسل دارای خاصیت بهبود دهندگی زخم می باشد و به همین جهت باعث بهبودی سریع گلو درد خواهد شد.

علاج خانگی برای آنژین

استفاده از آب نمک

استفاده از آب نمک یک روش ساده و کاربردی، خانگی و قابل دسترس برای درمان آنژین می باشد. قرقره آب نمک ولرم باعث می شود تا گلودرد تسکین یابد و همچنین برای تجزیه ترشحات مفید است. بعلاوه نمک باعث از بین رفتن باکتری های موجود در گلو می شود. برای استفاده از نمک، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل نمایید و به منظور کاهش درد گلو و تمیز نگه داشتن گلو، آن را قرقره نمایید، برای گرفتن نتیجه بهتر هر سه ساعت یک مرتبه اینکار را انجام دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مصرف چای بابونه

چای بابونه یک تسکین دهنده طبیعی برای بدن می باشد و مدت زیادی است که از آن برای درمان مشکلات مختلف مانند گلو درد استفاده می شود. بابونه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و قابض می باشد که در درمان آنژین گلو موثر می باشد. استفاده از بخار بابونه و استنشاق آن علائم سرماخوردگی را بهبود داده و گلودرد را برطرف می کند، همچنین چای بابونه نیز این خاصیت را دارد و باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود  تا با عفونت هایی که باعث گلودرد شده اند، مبارزه کند.

گیاه نعناع

یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان آنژین استفاده از نعناع می باشد. نعناع به خاطر دارا بودن توانایی در با طراوت کردن نفس بسیار معروف است. استفاده از اسپری های روغنی نعناع روشی برای تسکین گلو درد می باشد. نعناع دارای منتول بوده که باعث آرام کردن گلودرد و بهبود سرفه می شود. بعلاوه این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروسی می باشد که باعث بهبود آنژین خواهد شد. اگر می خواهید از روغن نعناع استفاده کنید به خاطر داشته باشید که هیچوقت این روغن را به تنهایی استفاده نکنید و آن را با روغن های حامل مثل روغن زیتون، روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل نرم شده مصرف نمایید. پنج قطره از روغن نعناع را با یک اونس از روغن حامل مد نظر خود مخلوط نموده و استفاده نمایید.

روش درمان خانگی آنژین

استفاده از آب لیمو ترش

لیمو ترش یکی از انواع مرکبات می باشد که دارای خواص بیشماری برای سلامت بدن است. آب لیمو ترش دارای مواد معندی بسیاری مانند منیزیم و کلسیم و اسید سیتریک می باشد که خاصیت ضد عفونی کننده دارند. همچنین لیمو ترش دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. نوشیدن روزانه آب یک تا دو عدد لیمو ترش تازه برای بهبود گلو درد بسیار مفید است. همچنین می توانید لیمو ترش را به همراه کمی آب داغ و عسل میل نمایید.

درمان خانگی برای آنژین

غرغره جوش شیرین

همانطورکه غرغره آب نمک برای بهبود گلو درد نتیجه بخش است، استفاده از غرغره جوش شیرین به همراه نمک نیز تسکین خوبی برای آنزین می باشد. غرغره کردن آب نمک و جوش شیرین باعث می شود تا باکتری ها از بین بروند و همچنین از رشد مخمر و قارچ ها پیشگیری می کند. برای این منظور یک لیوان آب گرم رابا یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک هشتم قاشق چای خوری نمک مخلوط کرده و روزی سه مرتبه تا بهبودی کامل غرغره نمایید.

چاره خانگی آنژین

استفاده از شنبلیله

گیاه شنبلیله و تخم آن دارای خواص درمانی بسیاری است و در موارد زیادی استفاده می شود. شنبلیله انواع مختلفی دارد و شما می توانید از تخم آن استفاده کنید و یا از روغن موضعی آن بهره ببرید و یا اینکه از دمنوش آن بنوشید. شنبلیله باعث تسکین درد می شود و باکتری هایی را که باعث التهاب گلو شده اند از بین خواهد برد. بعلاوه گیاه شنبلیله یک ضد قارچ موثر می باشد. زنان باردار توجه داشته باشند که نباید در طول بارداری از شنبلیله استفاده نمایند.

چاره و درمان خانگی آنژین

ریشه شیرین بیان مفید برای گلودرد

از ریشه شیرین بیان سال هاست که برای درمان خانگی آنژین یا همان گلو درد استفاده می شود. تحقیقات به تازگی مشخص کرده اند که مخلوط کردن شیرین بیان با آب و غرغره ان بسیار موثر در درمان گاو درد است. با این وجود برای خانم های باردار و شیر ده توصیه نمی شود و آنها نباید از شیرین بیان استفاده کنند.

استفاده از سرکه سیب

سرکه طبیعی سیب به عنوان یک ضد باکتری خانگی شهرت دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت اسیدی سرکه سیب باعث شکسته شدن مخاط ذر گلو می شود و از انتشار باکتری ها در گلو جلوگیری می کند. در صورتی که مشکل گلودرد و آنژین دارید، می توانید برای درمان یک یا دو قاشق از سرکه سیب طبیعی را در آب مخلوط کرده و سپس غرغره نمایید. در طول روز چند بار اینکار را انجام دهید تا به بهبودی شما کمک کند.

درمان خانگی برای گلودرد

استفاده از سیر

سیر یکی از انواع سبزیجات و گیاهان پرخاصیت است که دارای خاصیت ضد باکتری طبیعی می باشد. سیر دارای آلیسین می باشد، آلیسین ترکیبی ارگانوسولفر است که توانایی زیادی در مبارزه با عفونت ها دارد و در این مورد بسیار شناخته شده است. بر طبق تحقیقات انجام شده در این باره مشخص شده است که مصرف سیر به شکل منظم می تواند باعث پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس سرماخوردگی شود. مصرف سیر تازه به همراه مواد غذایی روزانه خود روشی برای بهره بردن از خواص ضد میکروبی آن است. خوردن مقداری سیر از گذشته تا به امروز برای رفع گلو درد توصیه شده است.

روش های علاج خانگی آنژین

استفاده از جوشانده ی آویشن

گیاه آویشن دارای مقدار زیادی تیمول می باشد، تیمول ماده ای ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی بسیار موثر می باشد. از جوشانده آویشن به منظور درمان التهاب و عفونت های دستگاه تنفسی و همچنین به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شود. آویشن به همراه عسل بسیار مفید و موثر برای گلو درد می باشد، زیرا باعث رفع خاط میشود و از تکثیر باکتری ها پیشگیری می نماید. نوشیدن هر شب یک فنجان چای آویشن در فصل سرما باعث پیشگیری از سرماخوردگی و گلو درد می شود.

درمان خانگی آنژین

 زنجبیل

ریشه این گیاه دارای ترکیبی است که برای رفع کلسترول بالا موثر است، کلسترول بالا می تواند موجب انسداد و لخته شدن خون در رگ ها شود، حال مصرف زنجبیل کلسترول را کاهش داده و آنتی اکسیدان های آن با استرس اکسیداتیو مقابله می کند.

برای این منظور زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را روی حرارت بجوشانید، سپس حرارت را کم کنید تا کمی بماند و قل قل کند، بعد از اینکه این نوشیدنی را صاف کردید و خنک شد، می توانید میل کنید، برای این کار می توانید از تکه های زنجبیل نیز استفاده کنید. استفاده از این روش درمانی، یک یا دو بار در روز می تواند نتیجه بخش باشد.

آب چغندر

چغندر حاوی نیترات می باشد که به هنگام ورزش این نیترات به اکسید نیتریک تبدیل می شود و از این طریق برای سلامت قلب و عروق مفید می باشد، ضمن اینکه می تواند در بهبود علائم آنژین موثر باشد.

برای بهره بردن از این روش می توانید یک لیوان آب چغندر تازه بنوشید، استفاده از این نوشیدنی دو بار در روز می تواند اثربخش باشد.

روشهای خانگی رفع آنژین

رژیم غذایی مناسب برای آنژین

در صورتی که از بیماری آنژین رنج می برید، بهتر است از مواد غذایی که در زیر اشاره کرده ایم در رژیم غذایی خود قرار دهید :

  • میوه ها، سبزیجات و غلات کامل
  • پروتئین های بدون چربی مثل ماهی، مرغ بدون پوست و لوبیا
  • محصولاتی مثل ماست کم چرب یا شیر بدون چربی

ضمن اینکه که باید مصرف مواد غذایی زیر را محدود کرده و یا به طور کامل حذف نمایید :

  • غذا های دارای چربی اشباع شده یا هیدروژنه مثل سرخ کردنی ها، غذا های کنسروی و غذا های کبابی
  • غذا های شور و سدیم دار
  • تخم مرغ، پنیر و خامه
  • الکل

درمانهای خانگی آنژین

به منظور پیشگیری از بیماری آنژین نیز می توانید نکات زیر را رعایت کنید :

  • فعال باشید و به طور مرتب ورزش کنید.
  • از انجام ورزش ها و فعالیت هایی که درد قفسه سینه را بدتر می کنند، خودداری کنید.
  • ترک سیگار
  • تمرین یوگا و مراقبه

برخی درمان های خانگی دیگر برای درمان گلودرد:

علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم استفاده از برخی گیاهان دارویی دیگر نیز برای درمان خانگی آنژین موثر می باشد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم:

  • مخلوط آب خیار چنبر و آب کاسنی و غرغر آن در طول روز چندین مرتبه، باعث بهبود گلو درد می شود.
  • جوشاندن شلغم و خوردن آن و همچنین غرغره آب آن بسیار مفید برای گلو درد می باشد.
  • اسطوخودوس هندی یک درمان خانگی دیگر برای رفع گلودرد و آنژین می باشد، که می توانید از دم کرده ی آن به همراه عسل در طول روز در فواصل دو غذای روزانه بنوشید.

دوای خانگی آنژین و گلو درد

  • کشمش، عناب نیم کوب شده و خرما و انجیر را به میزان مساوی بجوشانید و سپس آب ان را صاف کرده و غرغره نمایید تا گلو دردتان بهبود یابد.
  • جوشانده گل بنفشه و غرغره آن مفید برای گلو درد است. ۵۰ گرم گل بنشه را با یک لیتر آب جوشانده و میل کنید.
  • مقداری برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب سرد بجوشانید و بعد از ۵ دقیقه جوشیدن بگذارید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف نمایید و روزی سه بار غرغره نمایید.
  • مقداری جو پوست کنده به اندازه بیست گرم را در یک لیتر آب بجوشانید و آب آن را دور بریزید و دوباره در یک لیتر آب برای ۱۵ دقیقه بجوشانید و در طول روز چندین مرتبه آب آن را قرقره نمایید.
  • جوشانده برگ توت فرنگی تازه و قرقره آن می تواند برای بهبود گلو درد موثر باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *