دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دریاچه پریشان و زیبایی های مناطق اطراف آن را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

دریاچه پریشان یکی از دریاچه های دیدنی در هشر کازرون استان فارس است جاذبه ها و چشم اندازهای این دریاچه برای علاقه مندان و گردشگران بسیار جذاب است این منطقه دارای زیست بومی بسیار غنی است و گونه های جانوری متعددی دارد. این دریاچه تنها دریاچه آب شیرین در منطقه فلاتی ایران است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و یک منطقه توریستی ویژه در ایران است.

دریاچه ها همواره از مهم ترین جاذبه های توریستی در نقاط مختلف دنیا هستد در ایران نی در بخش های مختلفی از آن می توانید دریاچه های متعددی را مشاهده کنید به ویژه در استان فارس که یکی از دریاچه های آب شیرین در آن واقع شده است. این دریاچه یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی به شمار در می آید که در استان فارس از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار است این منطقه زیست بومی بسیار غنی دارد و دارای گونه های متعددی از پرندگان است به ویژه برخی از پرندگان در این منطقه نادر هستند و از این رو دارای جذابیت بسیار زیادی برای گردشگران می باشد. یکی از مهم ترین گونه های پرندگان در این دریاچه چنگر و درنا هستند که تنها در این منطقه فلات ایران یافت می شوند اما باید بدانید که زیبایی های این دریاچه تنها به این موارد محسور نمی شود و زیبایی های طبیعی و منحصر به فرد دیگری نیز در میان جاذبه های آن وجود دارد. این دریاچه به لحاظ وسعت از دریاچه وسیع و بزرگ است و دارای چشم اندازهای طبیعی و بسیار زیبایی است این دریاچه به عنوان یکی از وسیع ترین و زیباترین دریاچه ها در کشور ایران و خاورمیانه شناخته شده است به همین جهت است که در میان جاذبه های توریستی استان فارس از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد.

آشنایی با جذابیت های دریاچه پریشان:

به لحاظ جغرافیایی این دریاچه در بخش های بالاده و جره در شهرستان کازرورن استان فارس واقع شده است نامگذاری این دریاچه نامگذاری محلی است و به معنای “پریشون” است نام های دیگر این دریاچه مور، شور، کازرون، یون، پریشم و توز بوده است که در طی تاریخ با نام های مختلفی از این دریاچه یاد شده است. همانطور که بیان شد این دریاچه یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی است که در شهرستان کازرون واقع شده است و هر ساله گردشگران زیادی را نیز به خود جذب می کند جالب است بدانید که این دریاچه در استان فارس توریست های خارجی زیادی را نیز مبهوط خود کرده است و از نقاط مختلف دنیا برای دیدن این دریاچه به استان فارس سفر می کنند.

جاذبه های پریشان

ویژگی های دریاچه:

دریاچه پریشان از دریاچه های عمیق است که ۶ متر ارتفاع دارد در برخی از مناطق کم عمق این دریاچه ارتفاع آب به ۲ متر می رسد قابلیت بالایی که در این دریاچه وجود دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است جالب است بدانید یکی از مهم ترین قابلیت ها در این دریاچه حمل آب های سطحی به بستر ۲۳۶ کیلومتری سطح زمین است آب این دریاچه از چشمه های متعددی تامین می شود به همین جهت دارای اهمیت بسیار بالایی است. صد ها چشمه بزرگ و کوچک که تامین آب های این دریاچه را بر عهده دارند به خودی خود دارای جاذبه های بسیار مهمی برای گردشگران هستند بسیاری از چشمه ها که به این دریاچه می ریزند از مناطق دشت فامون، چشمه های کف دریا و ارژن سرازیر شده اند.

چشم انداز پریشان

در بیشتر مواقع نیز یکی دیگر از منابع مهمی آبی که آب این دریاچه را تامین می کند بارش های سالانه است به ویژه در فصل اردیبهشت که وسعت این آب ها نیز بیشتر خواهد شد این منطقه به دلیل اهمیت زیست بومی که دارد یکی از مناطق محافظت شده در فارس به شمار می آید. یکی از نقاط مهم و جذاب درباره این دریاچه ثبت آن به عنوان تالاب بین المللی رامسر است که موجب اهمیت بیشتر آن نیز شده است و در میان گردشگران این منطقه توریستی را شناخته شده کرده است. آب این دریاچه شیرین است و به همین جهت آن را یکی از مهم ترین دریاچه های آب شیرین در خاورمیانه و ایران می دانند با وجود اینکه آب این دریاچه شیرین است اما برای آشامیدن مورد استفاده واقع نمی شود. زندگی آزادانه ماهی در آب های این دریاچه موجب شده تا اهمیت زیست بومی این منطقه دو چندان شود و یکی از مناطق محافظت شده مهم باشد بسیاری از افراد از این دریاچه برای پرورش ماهی ها استفاده می کنند.

مکان های دیدنی دریاچه پریشان

  •  آرون گروپس

وضعیت جغرافیایی:

دریاچه پریشان از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار است احاطه شدن این دریاچه توسط کوه ها موجب شده تا جذابیت توریستی و چشم اندازهای آن بیشتر شود همانطور که اشاره شد در فصل های تابستان نیز حجم این تالاب بیشتر می شود. این دریاچه در شهرستان کازرون استان فارس واقع شده است و یکی از جاذبه های توریستی مهم در این استان است.

جذابیت های دریاچه:

این دریاچه به دلیل شهرت جهان خود از جاذبه هایی است که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کند نزدیک بودن این دریاچه به کوه ها و روستاها موجب شده تا جذابیت های طبیعی و چشم اندازهای آن بیشتر شود روستاهای سی سخت، عرب فامور و قلعه نرگس زار از جمله روستاهای مهمی هستند که در اطراف این دریاچه واقع شده اند و گردشگران می توانند از جاذبه های آن دیدن کنند. پوشش گیاهی جذاب این دریاچه نیز یکی دیگر از جاذبه های مهم آن محسوب می شود کوه های سرسبز با مراتع جنگلی نیز توجه شما عزیزان را به خود جلب خواهد کرد. تنوع پوشش های گیاهی در این منطقه شامل درختچه های گز می شوند که منبع مهمی برای تامین کردن آب های زیرزمینی است و اهمیت زیست بومی بالایی دارد.

زیبایی های پریشان

در گوشه دیگر از دریاچه پریشان نیز می توانید گونه های جانوری و پرندگان  دیگر را مشاهده کنید پرندگان نادری که دیدن آن ها از نزدیک موجب جلب تجه شما می شوددر برخی از فصل های سال مهاجرت کردن پرندگان موجب می شود تا جذابیت های این منطقه نیز بیشتر شود. چشم اندازهای این دریاچه در فصل های مختلفی از سال متعدد است و می توانید در پاییز و بهار جذابیت های متنوعی از این دریاچه ها را نظاره گر باشید.

این دریاچه یکی از مکان های دیدنی استان فارس است که می توانید در سفر رویایی خود به این استان از چنین جاذبه هایی دیدن کنید استان فارس به لحاظ فرهنگی تاریخی نیز بسیار غنی است و از این جهت هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند. تنوع فرهنگی و وجود آداب و رسوم متعددی که در میان این استان و مردمان آن وجود دارد موجب شده است تا بسیاری از گردشگران به چنین جاذبه هایی علاقه مند شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *