دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

موارد کاربرد پماد زینک اکساید و عوارض آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

برای بهبود و پیش گیری از ناراحتی های جزئی پوست و سوختگی نوزاد بر اثر استفاده طولانی مدت از پوشک مرطوب پماد زینک اکساید تجویز می گردد. در این مطلب موارد کاربرد و استفاده از این پماد و عوارض احتمالی ناشی از آن را بررسی می کنیم.

زینک اکساید، اغلب برای بیماری ها و ناراحتی های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد این دارو اغلب برای استفاده های موضعی است. که به صورت های مختلف کرم موضعی، ضد آفتاب و غیره وجود دارد. در این مطلب اطلاعاتی جامع در مورد موارد کاربرد، نحوه استفاده از پماد و عوارض آن را برای شما آورده ایم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود و تا پایان مطلب همراه ما باشید.

این پماد برای مصارف موضعی تجویز می شود اگر بدون تجویز پزشک قصد استفاده از آن را دارید حتما از دستورات روی جعبه آن و اگر دکتر برای شما آن را تجویز نموده دستورات پزشک را در رابطه با نحوه استفاده از آن پیروی کنید. برای استفاده از این دارو در کودکان حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید. اگرچه این دارو ممکن است برای شرایط موجود تجویز شده باشد اما در استفاده از آن احتیاط کنید.

پماد زینک اکساید

موارد کاربرد پماد زینک اکساید

این پماد برای درمان و پیشگیری از ناراحتی های جزئی پوست مثل سوختگی، بریدگی، آفتاب سوختگی، درمان آکنه، کاهش لکه های پوستی و التهاب پوست مورد استفاده قرار می گیرد.یکی دیگر از موارد استفاده از آن برای سوختگی نوزاد در اثر استفاده طولانی مدت از پوشک مرطوب در مواقع خواب روز یا شب می باشد.

سعی کنید از این پماد روی زخم ها، بریدگی ها یا عفونت های شدید استفاده نکنید. برای استفاده از این پماد برای نوزاد ابتدا ناحیه پوشک نوزاد را با آب و صابون تمیز کرده و قبل از استفاده از پماد صبر کنید تا پوست خشک شود و پس از استفاده از آن از پوشک جدید استفاده کنید. هر بار که پوشک را عوض می کنید از دارو استفاده کنید.

قبل از استفاده از پماد در صورت داشتن موارد زیر پزشک خود را در جریان قرار دهید:

  • حساسیت یا واکنش غیر عادی به زینک اکسید، دیگر داروها، مواد غذایی نگهدارنده یا رنگ دهنده ها.
  • حاملگی یا تلاش برای حاملگی، شیر دهی

پماد زینک اکساید برای کودک

نحوه استفاده

  • قبل و بعد از استفاده دست هایتان را با آب و صابون بشویید مقدار مناسبی از پماد را روی محل مورد نظر قرار داده و هرگز محل را با باند یا پارچه نپوشانید مگر اینکه دکتر یا متخصص مراقبت های بهداشتی تجویز کند.
  • از تماس این پماد با چشم هایتان خودداری کنید. در صورت تماس پماد با چشم بلافاصله آن را با مقدار زیادی آب خنک بشویید.
  • اگر استفاده از یک وعده آن را فراموش کردید به محض اینکه توانستید از آن استفاده نمایید اما توجه کنید اگر به زمان بعدی استفاده نزدیک است تنها یک وعده از آن را استفاده کنید و از استفاده از دوز های دو برابر یا اضافه خودداری نمایید.

در موارد زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  •  آرون گروپس
  • اگر محل مورد نظر پس از یک هفته استفاده از پماد بهبود نیافت پزشک یا متخصص خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورت بهبودی و بازگشت دوباره علائم سوختگی.
  • اگر کسی کاملا تصادفی دارو را خورد بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

روش استفاده از زینک اکساید

عوارض شایع و جدی استفاده از پماد زینک اکساید

  • واکنش های آلرژی، خارش، ورم صورت یا دست ها
  • سوزش یا ورم دهان، گلو، قفسه سینه، ایجاد مشکلات در تنفس

پماد زینک اکساید برای بهبود ناراحتی های پوستی تجویز می گردد، اما در استفاده از آن همواره باید احتیاط نمایید و برای نوزادان حتما قبل از استفاده باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

نکاتی در رابطه با زینک اکساید

۱. این پماد فقط برای مشکلات پوستی استفاده می شود.

۲. در صورتی که از اسپری زینک اکساید استفاده می کنید پیش از استفاده آن را تکان دهید.

۳. این پماد فقط تا دوازده ساعت بر روی پوست باقی می ماند بنابراین اگر قادر به استفاده از آن هر دوازده ساعت نیستید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۴. در صورتی که بیشتر از مقدار لازم بر روی پوست استفاده کنید این پماد جذب پوست نخواهد شد.

۵. به منظور رفع بثورات پوشک در هر بار تعویض پوشک از زینک اکساید استفاده کنید.

نکاتی در رابطه با زینک اکساید

۶. در صورتی که به این دارو حساسیت دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

۷. از این پماد بر روی سوختگی های شدید و یا زخم های عمیق استفاده نکنید.

۸. پیش از استفاده از این پماد لیستی از تمام دارو های مصرفی اعم از دارو های گیاهی، دارو های با نسخه و بدون نسخه تهیه و در اختیار پزشک قرار دهید.

۹. در صورتی که پس از استفاده از این دارو دچار عارضه ای شدید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۰. اگر از این دارو به عنوان ضد آفتاب استفاده می کنید از مالیدن آن در اطراف چشم خودداری نمایید.

۱۱. حتما به تاریخ انقضای این پماد دقت داشته باشید و از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

۱۲. زینک اکساید به منظور رفع بوی عرق زیر بغل نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود که در برخی افراد سبب تحریک غدد لنفاوی و ایجاد خارش و درد در این ناحیه می شود که این دسته از افراد باید از استفاده مجدد آن خودداری نمایند.

۱۳. به منظور مشاهده عوارض آن بهتر است در ابتدا کمی از این پماد را بر روی پوست امتحان کنید و در صورت نداشتن علایم استفاده از آن را ادامه دهید.

اطلاعات دارویی زینک اکساید

نحوه نگهداری دارو

دور از دسترس اطفال و در دمای اتاق نگهداری شود پس از استفاده درب آن را محکم ببندید. و اگر پماد استفاده نشده ای تاریخ انقضایش گذشته باشد بهتر است آن را دور بیاندازید.

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی زینک اکساید بیشتر آشنا کنیم تا اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *