دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آموزش رگلاژ درب خودرو و بررسی دلایلی که درب خودرو شما را با مشکل مواجه کرده است

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

نحوه طراحی درب خودرو به گونه ای است که هنگام رانندگی به راحتی باز نشود اما با توجه به باز و بسته شدن مداوم آن ممکن است در طول زمان دچار مشکل شود که در این حالت به رگلاژ نیاز پیدا می کند. برای آشنایی بیشتر با رگلاژ درب خودرو همراه این مطلب از آرگا باشید.

درب های اتومبیل  طراحی کاملا محکمی دارند به نحوی که در طول رانندگی به راحتی باز نشوند. درپوش صندوق عقب و کاپوت نیز از این نوع طراحی بهره می برند. ولی به خاطر این که درب اتومبیل بصورت مکرر باز و بسته می شود، ممکن است بیشتر با مشکلاتی مانند بازنشدن ، بد باز و بسته شدن و یا چفت نشدن کامل روبرو شود در این صورت به رگلاژ نیاز پیدا می کند.

آشنایی با رگلاژ درب خودرو

درب های جلو و عقب خودرو و درپوش کاپوت و صندوق عقب جزء قسمت های بسیار محکم اتومبیل می باشند که احتمال خراب شدن این قسمت ها نسبت به دیگر اجزا کمتر می باشد. ولی به خاطر باز و بسته شدن مداوم درب ها ممکن است تنظیمات آن با اختلال روبرو شود و با مشکلاتی مثل باز و بسته شدن با صدای بلند، بد باز و بسته شدن و یا چفت نشدن کامل همراه گردد. اینجاست که به رگلاژ کردن نیاز پیدا می کند. منظور از رگلاژ، تنظیم نمودن و درست کردن می باشد.

در بیشتر خودرو ها سیستم چفت شدن درب کاملا مکانیکی بوده به این معنا که هنگام کشیدن دسته درب برای پیاده شدن از ماشین، چند میله به حرکت درآمده تا ضامن را از اطراف قلاب چارچوب درب آزاد نموده و درب باز گردد. درزگیر ها فاصله میان بدنه اصلی و درب را پر می کنند تا از نظر نشت آب و صدا درزبندی صورت گیرد. دستگیره بیرونی درب اتومبیل نیز توسط یک قطعه فلز و یک سیم فلزی به درب متصل می شود.

قطعه فلزی متصل به دستگیره توسط یک فنر به درب اتصال می یابد که هنگام باز کردن درب ماشین اگر دقت کنید، متوجه حضور آن خواهید شد. با کشیدن دسته سیم متصل به آن کشیده می شود و موجب رهاسازی ضامن از دور قلاب چارچوب شده و در نتیجه درب خودرو باز می شود. با این تفاسیر باید گفت درب خودرو شامل قطعات مختلفی می باشد که هر کدام در باز و بسته شدن صحیح آن نقشی را بر عهده دارند. در ادامه این مطلب ابتدا با دلایلی که درب اتومبیل را با مشکل و خرابی مواجه می کنند، آشنا می شوید و سپس به نحوه رگلاژ خودرو می پردازیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دلایل خرابی درب خودرو

پیشتر اشاره شد که درب خودرو شامل قطعات مختلفی می باشد به این ترتیب نیاز است هنگام قفل شدن یا خرابی درب خودرو تمامی آن ها مورد بررسی قرار گیرد. از جمله دلایل خرابی درب اتومبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر فرم میله های سیستم مکانیکی

در مواردی میله های مکانیکی داخل درب اتومبیل که فرم انحنا مانندی دارند، انحنای خود را از دست داده در نتیجه هنگام باز کردن درب خوردو از داخل نیروی کشش کافی را ایجاد نخواهند کرد و درب گیر کرده و باز نمی شود.

فرسوده شدن درزگیرها

درزگیرها جنس لاستیکی داشته و در طی زمان امکان دارد فرسوده یا پاره شده که  در این حالت باید تعویض شوند. البته می توانید برای افزایش عمر مفید درزگیرها آن ها را به طور مرتب با مواد مخصوص چرب کنید.

شکسته شدن دستگیره پلاستیکی بیرونی

هنگامی که دستگیره پلاستیکی بیرونی درب خودرو شکسته شود قطعه فلزی متصل به آن نمی تواند به محل اولیه خودش برگردد درنتیجه درب اتومبیل باز نمی شود.

فرسوده شدن فنرداخلی

هنگام باز کردن درب خودرو با کشیدن دستگیره سیم فلزی و فنرداخلی آن کشیده خواهد شد و به محض رها نمودن دستگیره، فنر و قلاب ها به حالت اولیه خود برمی گردند. در صورتی که این سیم فلزی و فنر دچار فرسودگی شده باشند باز و بسته شدن درب نیز با مشکل روبرو می شود.

افتادگی درب

درب خودرو در طول زمان و به خاطر وزن زیاد ممکن است از سمت لولا به طرف پایین خم شود که این امر موجب می شود چفت و قلاب دیگر مقابل هم قرار نگیرند در نتیجه باز و بسته شدن درب اتومبیل با صدایی غیرعادی همراه می شود. شاید در ابتدا تنها یک صدای اضافی بشنوید اما در نهایت مشکل ساز خواهد شد.

نحوه رگلاژ درب خودرو

رگلاژ درب خودرو، به مهارت نیاز دارد و بهتر است برای برطرف کردن گیر قفل درب، آن را به یک تعمیرکار سپرد اما در صورتی مایلید خودتان این کار را انجام دهید ابتدا باید روکش یا پنل درب را باز کنید تا اجزا و قطعات مکانیکی داخل آن را ببینید و متوجه شوید که ایراد از کدام قطعه است. برای باز کردن پنل درب، پیچ هایی که در قسمت های مختلف آن وجود دارد را باز نمایید. برای بازکردن پیچ ها به گریس، چهارسو، آچار ۱۰، دوسو تخت و آلن ستاره ای نیاز دارید. این پیچ ها در نقاطی مانند پشت دسته داخلی، نزدیک پنجره، و زیر تکیه گاه  قرار دارند.

به آسانی می توانید پیچ های قفل و گیره قفل را با آلن ستاره ای باز کنید اما تنها با شل کردن پیچ ها و زدن مقداری گریس به آنها و در ادامه چند باز باز و بسته کردن درب خودرو می توانید مشکل گیر قفل درب را برطرف سازید. چنانچه مشکل حل نشد نیاز است که قفل درب اتومبیل تعویض گردد. اگر مشکل مربوط به انحنای میله ها بود باید مقداری آن ها را کج نمود تا کشش لازم را ایجاد نمایند. در مواردی که مشکل اصلی به خرابی چفت درب بر می گردد یا امکان تعویض قطعه خراب وجود ندارد باید به یک تعمیرکار مراجعه کرد. توجه داشته باشید تنها در موارد ساده می توان نسبت به رگلاژ درب اتومبیل شخصا اقدام نمود و در دیگر موارد این امر را به افراد ماهر و متخصص در این زمینه بسپارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *