دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشاغل سرطان زا و پر خطر را بهتر بشناسید

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله به معرفی مشاغلی می پردازیم که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. سرطان به سبک زندگی بستگی دارد و مشاغل هم یکی از مواردی هستند که افراد مدت بسیار زیادی را با آن ها سر و کار دارند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

سرطان یکی از بیماری هایی می باشد که سبک زندگی تاثیرات بسیار زیادی دارد و با شغل ما ارتباط بسیار زیادی دارد. در ادامه درباره شغل هایی که ممکن است برای افراد سرطان ایجاد کند مطالبی را مطرح می کنیم.

شغل های سرطان زا

آشنایی با مشاغل سرطان زا

سرطان یکی از بیماری هایی می باشد که مشکلات بسیار زیادی برای افراد جامعه بوجود آورده است و یکی از شایع ترین مشکلات بشر شده است. باید بدانید که ژنتیک و سبک زندگی مهم ترین عاملی است که بر ایجاد سرطان ها اثر می گذارد و سلامتی ما را به خطر می اندازد. در ادامه مشاغل سرطان زا را برای شما معرفی می کنیم.

مهماندار هواپیما

طبق تحقیقاتی که انجام شده مهمان داران هواپیما یکی از مستعد ترین افراد برای این بیماری هستند. باید بدانید که در ارتفاعات بالا اشعه یون ها بیش تر است و چون این افراد مدت زمان طولانی در معرض این اشعه ها قرار می گیرند به سرطان هایی مانند سرطان رحم، سینه، گردن رحم، سرطان تیروئید، روده بزرگ، معده و کبد مبتلا می شوند. باید بدانید که زنان مهماندار حدودا دو برابر افراد عادی دچار سرطان سینه می شوند و سرطان پوست هم در آن ها ۴ برابر افزایش می یابد.

خلبانان

این کابین هواپیما مانند دستگاه سولار عمل می کند و به همان اندازه برای پوست ضرر دارد. خلبان ها دو برابر افراد دیگر مستعد سرطان پوست هستند. در واقع خلبان ها به اندازه استفاده ۲۰ دقیقه از دستگاه سولار در معرض پرتو های فرابنفش قرار می گیرند. باید بدانید که سرطان پوست یکی از بد ترین نوع سرطان ها می باشد و از طرفی خطرات ناشی از پرتوهای فرابنفش در بالای ابر ها و مناطق برفی بیش تر است. البته باید توجه داشته باشید که شیشه های هواپیما می تواند از ورود اشعه فرابنفش تا حدود بسیار زیادی جلوگیری کند ولی باز هم خلبان ها باید به طور مرتب چکاپ شوند و برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.

جوشکاری

جوشکاری هم یکی دیگر از مشاغل سرطان زا می باشد و فرد جوشکار با قرار گرفتن در معرض اشعه ها و گاز جوشکاری و همچنین ماده آزبست در خطر است. مواد سمی می تواند باعث ایجاد سرطان های ریه، کلیه، سرطان ملانوم و حتی بیماری های دیگری غیر از سرطان شود .

  •  آرون گروپس

شغل های کم تحرک می تواند باعث افزایش سرطان شود

مشاغل کم تحرک

این مشاغل به علت تحرک کم و نشستن به صورت مداوم می تواند سرطان روده بزرگ و سرطان رحم را ایجاد کند. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است افرادی که در طول روز بیش تر از سایرین می نشینند ۲۴ درصد بیش از افراد دیگر در معرض سرطان روده بزرگ و ۳۲ درصد بیش تر در معرض سرطان رحم اند. زمانی که هر دو ساعت به نشستن شما اضافه می شود این خطر تا ۱۰ درصد افزایش می یاید. ورزش کردن به صورت نا منظم نمی تواند این خطرات را کاهش دهد بنابراین اگر شغل شما پشت میز نشینی می باشد بهتر است برنامه منظمی برای ورزش کردن داشته باشید تا به راحتی بتوانید از این سرطان ها پیشگیری کنید.

آتش نشان ها

خطرات این کار بسیار زیاد می باشد. باید به خطرات این شغل که شامل سر و کار داشتن با آتش، ریزش ساختمان و دود هایی که وارد ریه می شود سرطان ها را هم اضافه کنید. باید بدانید که آمار مرگ و میر در میان آتش نشان ها به علت سرطان افزایش می یابد. باید بدانید که سوختن پلاستیک و مواد دیگر می تواند ماده سمی تولید کند و از طریق استنشاق وارد بدن آتش نشان ها شده و یا جذب بدن آن ها می شود. باید بدانید که سرطان ها در این افراد بیش تر از سایرین رخ می دهد و سرطان هایی که بد خیم و نادر هستند مانند سرطان بیضه ها تا ۵۰ درصد بیش تر است.

مانیکوریست ها

یکی دیگر از مشاغل سرطان زا ناخن کاری می باشد. مواد مانیکور بسیار خطر ناک است و می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد کند. در واقع این مواد از طریق پوست شما جذب می شود. باید بدانید که این افراد در آرایشگاه کار می کنند با تنفس گاز های آلوده و گرد و غبار های فراوان ابتلا به بیماری های تنفسی و سرطان ها افزایش می یابد. برای جلوگیری از این کار باید تهویه ای مناسب در آرایشگاه ها قرار داشته باشد و ناخن کار ها از لباس های آستین بلند استفاده کنند و از ماسک و دستکش هم باید استفاده کنند تا خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

کشاورزان

این افرا د چون از سم های بسیار زیادی برای کاهش آفت استفاده می کنند تا مواد غیر ارگانیک تولید کنند هم باعث نگرانی مصرف کننده ها می شوند و هم این که خودشان در خطر ابتلا به سرطان ها قرار می گیرند. نرخ ابتلا به برخی از سرطان ها در کشاورزان بیش تر از سایرین می باشد که این سرطان ها عبارت اند از سرطان خون، سرطان دستگاه لنفاوی، سرطان استخوان، سرطان بافت نرم، سرطان های معده، سرطان مغز و سرطان پروستات می باشد. علاوه بر این سموم دود های موتور ها و گرد و غبار ها، ویروس های حیوانات و کود های شیمیایی از مهم ترین عوامل بیماری زایی می باشد. صدمات این عوامل ممکن است بعد از چند سال نمایان شود.

آرایشگر ها در معرض سرطان اند

شغل های شیفت شب

قرار گیری در معرض اشعه تنها راه ایجاد سرطان نیست بلکه بهم ریختن ریتم شبانه روزی هم ممکن است باعث ایجاد سرطان شود. سلول های بدن نیازمند نشانه ای از نور هستند تا بتوانند کار کرد خود را دوباره شروع کنند. وقتی نشانه ای وجود نداشته باشد و ساعت زیستی شما بهم بریزد ممکن است پروتئین های سرطان زا فعال شوند و تومور ها را ایجاد کنند.

کار کردن در معدن

کار در معدن علاوه بر سختی هایی که دارد خطر ابتلا به انواعی از سرطان ها هم در آن وجود دارد. گرد و غبار های معدن زغال سنگ می تواند خطر ابتلا به بیماری های ریوی را افزایش دهد. علاوه بر گرد و غبار های سرطان زا این افراد در معرض آزبست، اورانیوم و رادون قرار می گیرند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان ها را تا ۱۰ برابر افزایش دهند.

کارگران ایزوگامی

این کارگران دارای شغل هایی می باشند که خطر ابتلا به سرطان دارد. ر واقع همه افرادی که با قیر سر و کار دارند بعد از انجام کار هایشان میزان بسیار زیادی از مواد شیمیایی خطر ناک در خون آن ها مشاهده شده است. باید بدانید که میزان این مواد در کارگرانی که سوختگی دارند بیش تر از سایرین می باشد.

آرایشگری

یکی از مهم ترین مشاغل سرطان زا آرایشگری می باشد. استفاده از رنگ مو و مواد شیمیایی دکلره برای آرایشگر ها خطرات بسیار زیادی دارد. در واقع آمین های مورد استفاده در رنگ ها بسیار خطر ناک می باشند و سرطان ها را تا ۱.۵ برابر افزایش می یابد.  برای کاهش این خطرات آرایشگاه ها باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد و آرایشگر ها حتما از دستکش و ماسک استفاده کنند.

آتش نشان ها و سرطان زایی مواد آزبست

تکنسین های آزمایشگاه

حلال های ارگانیکی که تکنسین ها در آزمایشگاه از آن ها استفاده می کنند می تواند سرطان های مختلفی ایجاد کند. با توجه به تحقیق هایی که انجام داده شده است نشان می دهد که افرادی که سابقه خانوادگی در سرطان سینه دارند دو برابر افراد عادی در معرض خطر قرار دارند. برخی از حلال های ارگانیکی مانند بنزن می تواند سرطان ها را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد.

فضانورد ها

تشعشعات کیهانی هم می توانند سرطان ایجاد کنند. وقتی فضانوردان از اتمسفر زمین خارج می شوند تحت تاثیر تشعشعات کیهانی قرار می گیرند و این تشعشعات یون ساز هستند. این مشکلات شباهت بسیار زیادی به مشکلات خلبان ها می باشد ولی درجه این سرطان ها بسیار بالا تر است. بیماری هایی که فضانوردان به آن مبتلا می شوند شامل بیماری های موج گرفتگی، سرطان، بیماری هایی که موجب تخریب استخوان ها می شوند و بیماری های مربوط به دستگاه عصبی می شوند. تکنولوژی بشر هنوز نمی تواند از فضانوردان در برابر تشعشعات کیهانی مراقبت کنند و مانع از جهش های سلولی آن ها شوند.

کار در معدن از مشاغل سرطان زا می باشد

باید بدانید که سرطان ها به نوع زندگی و وراثت بستگی دارد. در واقع این بیماری تا حدود بسیار بیاید مربوط به سبک زندگی می باشد. بهتر است از غذا های سالم و ارگانیک استفاده کنید تا از بروز هر گونه سرطان جلوگیری کنید. اگر سبک زندگی شما سالم باشد حتی اگر ژن های سرطانی در بدن شما وجود داشته باشد امکان دارد اصلا به این بیماری دچار نشوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *