دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ضدعفونی کردن صحیح گوشی هوشمند بدون آسیب رساندن به آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از زیستگاه های مطلوب برای میکروب و ویروس ها خصوصا ویروس کرونا گوشی های هوشمند هستند. به خاطر استفاده زیاد و مداوم از این دستگاه انواع آلودگی ها را به خود جذب نموده و می تواند عاملی برای ایجاد بیماری های میکروبی و ویروسی گردد. به این ترتیب نیاز است تا این آلودگی ها را از بین برد. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با چند روش ضدعفونی کردن گوشی هوشمند آشنا سازیم. 

ممکن است در طی روز چند ساعت از گوشی هوشمند خود استفاده  کنید و با آن در مکان های مختلفی تردد داشته باشید. آیا می دانید این وسیله که حالا جزئی از ملزومات زندگی شده است تا چه اندازه آلودگی های میکروبی و ویروسی را به خود جذب می کند و نیاز است تا مرتب تمیز و ضدعفونی شود؟ برای آشنایی با روش های ضدعفونی کردن اسمارتفون خود همراه این مطلب باشید.

آشنایی با روش های ضدعفونی کردن گوشی هوشمند

با توجه به استفاده مداومی که از تلفن های همراه دارید نیاز است تا آن را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید چرا که این دستگاه به راحتی انواع میکروب و ویروس ها را به خود جذب می کند و می تواند عامل بروز بیماری شود. روشهای مختلفی برای این کار پیشنهاد شده است به طور مثال اپل و سامسونگ دستور العمل هایی را برای ضدعفونی کردن گجت ها به کاربران ارائه داده اند. شرکت اپل توصیه می کند از دستمال ضدعفونی کننده کلوراکس یا پاک کننده های ایزوپروپیل الکل ۷۰ برای تمیز کردن سطوحی مانند نمایشگر و کیبورد بهره بگیرید.

حال اگر چنین مواردی در دسترس نبود چاره چه خواهد بود؟ در این شرایط استفاده از آب و صابون می تواند موثر واقع گردد. میکروبیولوژیست شناخته شده دانشگاه لندن به نام دکتر لنا سیریک این موضوع را به اثبات رسانده و بیان می دارد که بهره گیری از مواد ذکر شده جهت ضدعفونی کردن تلفن همراه موثر خواهد بود. در ادامه این مطلب با دیگر روش های ضدعفونی کردن گوشی های هوشمند آشنا خواهید شد.

** پارچه میکروفیبر

از یک پارچه میکروفیبر برای ضدعفونی کردن صفحه نمایش گوشی بهره بگیرید. این پارچه را می توانید از داروخانه یا عینک فروشی ها تهیه کنید. در این روش به صورت مستقیم نمایشگر و قسمتهای دیگر گوشی را پاک کنید تا ذرات و آلودگی از بین برود و اگر لکه به راحتی پاک نشد چند قطره آب روی پارچه پاشیده و مجددا نمایشگر و گوشی را تمیز کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در صورت لزوم می توانید از محلول آب و صابون یا ترکیب ۱/۲ آب و ۱/۲ الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد روی پارچه بهره بگیرید. قابل ذکر است این محلول را مستقیم روی صفحه نپاشید چرا که پوشش اولئوفوبی صفحه نمایش را تخریب نموده و در درازمدت مشکل ساز می شود.

** دستمال ضدعفونی کننده کلروکس

اپل و چند شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند استفاده از محصولاتی مانند دستمال پاک کننده و ضدعفونی کننده کلروکس را برای ضدعفونی نمودن اسمارتفون ها مناسب می دانند. در این دستمال ها معمولا مواد شیمیایی کمتری نسبت به اسپری ها و موارد مشابه آن وجود دارد.

**گوش پاک کن

شیوه کار با گوش پاک کن همانند دستمال مرطوب کننده می باشد. گوش پاک کن را فقط در مواقع ضروری خیس کنید. چنانچه به محلول ضدعفونی کننده یا آب احتیاج داشتید ترجیحا خیلی کم از آن بهره بگیرید. برای تمیز کردن قاب گوشی می‌توان آنها را از گوشی جدا نموده و به شکل دستی با مواد شوینده و یا سایر محلول ها پاک کرد. و پس از خشک شدن آنها را روی گوشی قرار داد.

می توان گفت محافظ صفحه نمایش و قاب علاوه بر این که از آسیب رسیدن به گوشی جلوگیری می کنند آسانتر نیز تمیز می شوند. چرا که مثلا می‌توان بدون نگرانی از خراب شدن قاب از الکل و دیگر محلول ها جهت تمیز کردن محافظ نمایشگر استفاده کرد. حتی اگر قاب و محافظ صفحه گوشی صدمه ای ببیند می‌توان آن را دور انداخته و یکی دیگر خریداری نمود زیرا هزینه چندانی ندارند.

** شستن مداوم دست

هرچند این موضوع گوشی را ضدعفونی نمی کند ولی از آلودگی بیش از حد آن پیشگیری می کند. به این ترتیب هر گاه دست شما با سطحی  کثیف، حیوان خانگی و … تماس پیدا کرد با صابون یا مایع دستشویی شستشو دهید. در ضمن توصیه می شود در مکان هایی نظیر آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت از گوشیتان استفاده نکنید.

**دستگاه ضدعفونی کننده نوری UV

در این دستگاه چراغهای ماوراء بنفش موجب از بین رفتن باکتری ها شده و گوشی در عرض چند دقیقه ضد عفونی می شود. اکثر دستگاه های ضدعفونی کننده UV همانند تخت های برنزه کننده عمل می کنند. کافی است گوشیتان را قفل نمایید تا این دستگاه کار خود را انجام دهد. قابل ذکر است این دستگاه قیمت ارزانی ندارد.

نکته:

  • توجه داشته باشید حتی اگر گوشی یا گجت شما ضد آب باشد باید از فرو بردن آن در محلول ضدعفونی پرهیز کنید
  • بیش از حد گوشی خود را با پارچه های زبر و خشک که خراش ایجاد می کنند تمیز نکنید.
  • اسپری های ضدعفونی کننده را به طور مستقیم روی گوشی خود نپاشید.
  • از بکار بردن الکل های قوی و اسپری آئروسل اجتناب کنید چرا که این مواد به پوشش سطحی اسمارتفون مخصوصا شیشه آسیب خواهند رساند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *