دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فواید و خواص خوردن گوشت مرغ و ویژگی های ارزشمند آن

  • ساناز براتی
  • ۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

گوشت مرغ به دلیل دارا بودن مواد مغذی و ویتامین های مختلف می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت های قرمز باشد. در حال حاضر مصرف گوشت مرغ ارگانیک بسیار مفید برای سلامت بدن می باشد.

مرغ یکی از انواع رایج ماکیان در جهان است و سالهای زیادی است که به منظور استفاده غذایی پرورش داده و مصرف می شود. گوشت مرغ از مهمترین مواد غذایی است که دارای پروتئین های مختلفی می باشد و جایگزین سالمی برای گوشت قرمز است.

خواص مختلف گوشت مرغ

در حال حاضر سه نوع مرغ وجود دارد، مرغ هایی که در فضای آزاد رشد کرده و پرورش می یابند و مرغ های معمولی که در تعداد بالا و در فضاهای بسته پرورش می یابند و مرغ های ارگانیک، مرغ های آزاد می توانند آزادانه در چراگاه بچرخند و تغذیه سالمی داشته باشند اما مرغ های معمولی در قفس زندگی کرده و اجازه آزاد بودن ندارند، برای رشد سریع به مرغ های معمولی هورمون تزریق می شود و بیشتر آنها در محیط های غیر سالم و غیر بهداشتی پرورش می یابند.در بین این سه نوع، مرغ های ارگانیک از بقیه گرانتر می باشند، این مرغ ها بر طبق استاندارهای وزارت کشاورزی ایالات متحده، آزادانه پرورش یافته و فقط از غذاهای ارگانیک مصرف می کنند. مرغ های ارگانیک در مکان های تمیز نگهداری می شوند و به شکل طبیعی و بدون استفاده از داروهای هورمونی رشد می کنند. مرغ های ارگانیک بسیار سالم هستند و واکسینه می شوند و مصرف آنها بی ضرر است. گوشت مرغ به دلیل دارا بودن پروتئین بسیار شناخته شده است و دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن است. در ادامه با مهمترین خواص گوشت مرغ آشنا می شویم.

گوشت مرغ و خواص آن

دارا بودن پروتئین بالا

مرغ منبع سرشاری از پروتئین است، در هر ۱۰۰ گرم سینه مرغ ۳۱ گرم پروتئین وجود دارد که باعث شده یکی از مهمترین منابع پروتئین باشد. پروتئین یکی از مواد مهم در رژیم غذایی می باشد و اسید آمینه آن به عنوان عنصر اصلی ماهیچه ها شناخته می شود. هر کیلوگرم از بدن افراد عادی در طول روز به یک گرم پروتئین نیاز دارد که با مصرف گوشت مرغ مقداری از آن تامین می شود.

معرفی خواص گوشت مرغ

سرشار از ویتامین و مواد معدنی

مرغ علاوه بر غنی بودن از پروتئین به عنوان یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی شناخته می شود. وجود ویتامین B در گوشت مرغ باعث پیشگیری از آب مروارید، اختلالات پوستی، تقویت سیستم ایمنیف از بین رفتن ضعف، تنظیم گوارش و بهبود وضعیت سیستم عصبی می شود. همچنین ویتامین های وجود در گوشت مرغ باعث پیشگیری از میگرن، اختلالات قلبی، سفیدی مو، کلسترول بالا و دیابت می شود. وجود ویتامین D در مرغ باعث جذب کلسیم و تقویت استخوان ها در بدن می شود، ویتامین A موجود در آن باعث کمک به بینایی می شود و مواد معدنی مثل آهن در گوشت مرغ بسیار مفید در تولید هموگلوبین، فعالیت عضلات و رفع کم خونی می باشد. پتاسیم و سدیم موجود در گوشت مرغ الکترولیت هستند و فسفر موجود در آن هم مفید در رفع ضعف، سلامت استخوان ها، عملکرد مغز، مراقبت از دندان و مسائل متابولیک می باشد.

گوشت مرغ و خاصیت های آن

  •  آرون گروپس

کمک به کاهش وزن

رژیم های غذایی که دارای پروتئین بالا باشند در کاهش وزن تاثیرگذار هستند، به همین جهت گوشت مرغ دارای خواص کاهش وزن می باشد. بر طبق تحقیقات انجام شده در این باره مشخص شده است که افرادی که از سینه مرغ به شکل منظم تغذیه کرده اند کنترل وزن قابل توجهی را داشته اند. گوشت مرغ دارای پروتئین بالا و کالری کم است به همین دلیل باعث کاهش وزن می شود.

کنترل کننده فشار خون

گوشت مرغ همچنین دارای خواص کنترل کنندگی فشار خون می باشد و در کنترل ان تاثیر گذار است. این موضوع در بسیاری از مردم مبتلا به پرفشاری خون و مردم آفریقایی آمریکایی دیده شده است. البته این افراد در کنار مصرف مرغ رژیم حاوی مغزها، محصولات لبنی کم چرب، سبزیجات و میوه ها را نیز داشته اند.

انوع خاصیت های گوشت مرغ

کاهش دهنده خطر سرطان

بر طبق تحقیقات انجام شده مصرف بالای گوشت قرمز باعث افزایش ابتلا به سرطان مقعد می شود، این در حالی است که احتمال بروز و پیشرفت سرطان در افرادی که مرغ و ماهی مصرف می کنند کمتر است، البته قطعیتی در این مورد وجود ندارد. در برخی موارد نیز گفته شده که خطر ابتلا به سرطان روده با مصرف مرغ کمتر می شود.

کاهش دهنده کلسترول

به دلیل بالا بودن چربی اشباع و کلسترول در گوشت قرمز مثل گوشت گاو یا گوسفند نسبت به گوشت مرغ و ماهی و سبزیجات، توصیه می شود برای کاهش کلسترول و پیشرفت بیماری های قلبی گوشت مرغ را به جای گوشت قرمز مصرف نمایید. البته در این مورد مصرف مرغ و ماهی نیز باید در حد معمول باشد زیرا مصرف بیش از حد آنها امکان بروز بیماری های قلبی را بیشتر می کند.

خاصیت های گوشت مرغ

درمان سرماخوردگی

یکی دیگر از خواص گوشت مرغ مفید در درمان سرماخوردگی می باشد. مصرف سوپ مرغ گرم بسیار مفید در درمان سرماخوردگی و بهبود علائمی مثل گرفتگی بینی و گلودرد می شود.

ضد افسردگی

گوشت مرغ سرشار از اسید آمینه ای به نام تریپتوفان می باشد که پس از خوردن یک کاسه سوپ مرغ، حس آرامش را در فرد ایجاد می کند. افرادی که حس افسردگی دارند با گنجاندن ماکیان در رژیم غذایی خود می توانند خلق و خوی خود را بهتر کنند، مصرف گوشت مرغ باعش بهبود خلق و خو، دفع استرس و بهبود خواب می شود.

خاصیت های مفید گوشت مرغ

جلوگیری از تحلیل استخوان ها

گوشت مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا مفید در مبارزه با پوکی استخوان و آرتریت می باشد. اگر به سنین میانسالی نزدیک هستید حتما گوشت مرغ را در رژیم غذایی خو بگنجانید.

سلامت قلب

یکی دیگر از خواص گوشت مرغ همراه داشتن سلامت قلب است. نوعی اسید آمینه به نام هوموسیستئین وجود دارد که بالا بودنش باعث ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی می گردد، مصرف سینه مرغ باعث تعادل در سطح هوموسیستئین می شود و آن را کنترل می نماید.

دارا بودن فسفر کافی

فسفر یکی از مواد معدنی طبیعی ضروری در بدن است که باعث سلامت استخوان ها و دندان ها و همچنین بهبود عملکرد کلیه، کبد و محافظت از سیستم عصبی مرکزی می شود. گوشت مرغ دارای میزان بالایی فسفر است.

دارا بودن سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی مفید در بدن است که در عملکرد متابولیکی بدن نقش دارد، یعنی در عملکرد تیروئید، هورمون ها، متابولیسم و سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار می باشد. مرغ دارای مقدار زیادی از سیلنیوم است.

 گوشت مرغ و خاصیت های مختلف آن

افزایش دهنده متابولیسم

وجود ویتامین B6 یعنی ویتامین های ب کمپلکس، باعث تحریک انزیم ها و واکنش های سلولی متابولیک در بدن می شود که به آن فرآیند متیل دار شدن می گویند. این موضوع به این معناست که خوردن گوشت مرغ باعث سلامت رگ های خونی می شود و سطح انرزی بدن را بالا برده و کالری سوزی را بیشتر می کند، به همین دلیل با مصرف گوشت مرغ می توان وزن سالم و سطح فعالیت های خود را کنترل کرد.

گوشت مرغ سرشار از نیاسین

گوشت مرغ دارای مقدار زیادی از نیاسین می باشد، ویتامینی که خاصیت مبارزه با سرطان و دیگر آسیب های ژنتیکی را دارد.

سلامت چشم

همانطور که گفته شد گوشت مرغ دارای ویتامین های مختلفی به ویزه ویتامین A می باشد، مقادیر بالایی از رتینول، آلفا و بتاکارون و لیکوپن جزء مشتقات ویتامین A هستند که در گوشت مرغ وجود دارند و بسیار مفید و ضروری برای سلامت بینایی هستند.

خاصیت هایی برای گوشت مرغ

مفید برای رشد سالم بافت ها

اغلب افراد دچار مشکلاتی مثل ترک لب  و دهان، زخم های دهانی و یا خشکی پوست در فصول سرد سال می شوند. وجود ریبوفلاوین یعنی ویتامین B2 در جگر مرغ خیلی از این مشکلات پوستی را کمتر می کند و باعث ترمیم پوست های خشک و آسیب دیده می شود.

درمان مشکل کم خونی

کم خونی یکی از انواع مشکلات برای سلامت بدن است که متخصصان تغذیه آن را جدی تلقی می کنند. کم خونی با مصرف غذاهای غنی شده با آهن، درمان می شود. آهن به مقدار بالا در کبد مرغ وجود دارد. همچنین گوشت مرغ دارای مقایر بالایی از ویتامین A، ویتامین K و ویتامین E می باشد که در تولید گلبول های قرمز خون نقش زیادی ایفا می کنند.

انواع خواص گوشت مرغ

گوشت مرغ منبع کراتین

کراتین ترکیبی است در بدن که به شکل طبیعی آن را از سه آسید آمینه آرژینین، گلیسین و متیونین تولید می نماید. با این وجود می توانید با مصرف برخی غذاها و مکمل ها کراتین را به بدن برسانید. مقدار کراتین موجود در گوشت مرغ شبیه به گوشت قرمز می باشد و شما در هر وعده با مصرف ۲۰۰ گرم سینه مرغ بدون پوست می توانید ۸۵۰ میلی گرم کراتین به بدن برسانید. کراتین باعث بهبود عملکرد بدنی و تقویت قدرت و استقامت می شود.

خواص مختلف گوشت مرغ

مفید برای بهداشت دهان و دندان

مصرف مرغ برای سلامت دهان و دندان مفید است. مرغ به دلیل دارا بودن فسفر دندان ها و لثه ها را تقویت می نماید، مصرف فسفر به شکل مرتب باعث می شود تا عوامل ضعف دندانی درمان شود و خونریزی لثه اتفاق نیافتد.

همچنین برای آشنایی با خواص گوشت شتر مرغ، خواص گوشت گوساله و خواص گوشت اردک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *