دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نانو سرامیک بدنه خودرو چه فواید و چه معایبی دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

هنگام مشاهده یک خودروی جدید رنگ و بدنه درخشان آن بسیار خودنمایی می کند. همه خریداران دوست دارند این درخشش و زیبایی همیشگی باشد تا همواره از دیدن خودروی خود لذت ببرند. برای این منظور روکش نانو سرامیک اتومبیل به بازار وارد شد . این پوشش سرامیکی برای بدنه خودرو درخشندگی و ایمنی را به ارمغان خواهد آورد. در این مطلب با فواید و معایب نانو سرامیک بدنه خودرو آشنا می شوید.

در گذشته برای پوشاندن خط و خش بدنه اتومبیل و شفافیت آن از پولیش استفاده می شود اما امروزه از روکش نانو سرامیک برای این امر بهره می گیرند. این محصول جدید به خاطر قابلیت های فراوان جایگزین پولیش گردیده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

آشنایی با مزایا و معایب نانو سرامیک خودرو

احتمالا شما نیز خودورهایی را مشاهده نموده اید که در ابتدا بدنه شفاف و درخشانی دارد اما پس از مدتی به خاطر آلودگی های محیطی یا تابش اشعه فرابنفش خورشید این درخشندگی و براق بودن بدنه از بین رفته و با خط و خش همراه می شود. مسلما همه دوست دارند اتومبیلشان همواره شفاف و براق باقی بماند چرا که این درخشندگی بدنه جلوه ای خاص به خودرو داده و زیبایی آن را دوچندان می سازد. سابق بر این از پولیش برای رفع خط و خش و ایجاد شفافیت بهره می بردند اما امروه از پوشش نانو سرامیک خودرو استفاده می کنند که طرفداران زیادی دارد.

ممکن است برای شما جای سوال باشد که منظور از روکش نانو سرامیک بدنه خودرو چیست؟ در پاسخ باید گفت این محصول از جنس پلیمر مایع بوده که به شکل دستی روی بدنه بیرونی اتومبیل کشیده می شود و پس از تماس با رنگ فابریک بدنه یک لایه محافظتی را روی سطح خارجی خودرو، ایجاد می نماید. به عبارت دیگر پوشش سرامیکی، میان بدنه و سطح خارجی خودرو قرار گرفته و از برخورد آن ها جلوگیری می کند.

سرامیک خودرو به خاطر قابلیت های ذاتی اش به بدنه اتومبیل خاصیت آبگریزی را نیز اضافه می کند که این امر موجب محافظت بدنه از آلودگی هایی مثل گرد و خاک می شود. ضمنا سبب براق و شفاف  شدن خودرو نیز می شود بعلاوه  دوام بیشتر رنگ بدنه را نیز فراهم می سازد. قابل ذکر است نانو سرامیک نسبت به پولیش عمر بیشتری داشته و استفاده راحتتری نیز دارد. قبلا از این ماده فقط برای شفاف ساختن خودروهای لوکس بهره می بردند ولی درحال حاضر برای همه خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سرامیک خودرو انواع مختلفی داشته که از نظر کیفیت با یکدیگر تفاوت دارند. که دو نوع معروف و باکیفیت آن Ceramic Pro و Opti-Coat Pro نام دارد و توصیه می شود از این سرامیک ها استفاده کنید. از آن جایی که هر محصولی علاوه بر فوایدی که دارد ممکن است دارای معایبی نیز باشد در ادامه با فواید و معایب سرامیک بدنه خودرو بیشتر آشنا خواهید شد.

فواید نانو سرامیک شدن خودرو:

زیبایی و درخشندگی

می توان گفت دلیل اصلی که موجب می شود افراد زیادی علاقمند به استفاده از روکش سرامیکی شوند براق و درخشنده شدن خودرو پس از بکاررفتن این نوع پوشش در اتومبیل آن ها می باشد. این موضوع بویژه برای کسانی که دوست دارند خودروی آن ها شبیه خودروهای نمایشگاهی شود جذابیت زیادی دارد.

محافظت از رنگ بدنه

به نظر مهمترین فایده بهره گیری از پوشش نانو سرامیکی، محفاظت از خودرو در برابر خط و خش، گرد و غبار و آلودگی های شیمیایی باشد. می توان گفت به طور روزانه، خودروها در معرض انواع آسیب های ناشی از آب و هوا قرار می گیرند. این ماده  به مقابله با این آسیب ها می پردازد. به بیان واضح تر،  بلکه پوشش سطحی مستحکمی برای بدنه‌ خودرو به وجود می آورد تا مانع از آسیب های احتمالی گردد.

به طور مثال خودرو با قرار داشتن طولانی مدت تحت تابش مستقیم خورشید بعد از مدتی رنگ بدنه آن اکسیده شده و کیفیت خود را از دست می دهد به این ترتیب نانو سرامیک، مانع از این فرایند خواهد شد. از این رو نانو سرامیک نه تنها هچ آسیبی به رنگ بدنه نمی زند بلکه موجب حفاظت رنگ بدنه، درخشندگی و دوام آن خواهد شد. ضمنا این مزیت روکش نانو سرامیکی، نسبی و شرطی بوده و نمی توان گفت که از بدنه در برابر هر نوع خط و خش و آسیب محیطی، به طور مطلق جلوگیری می کند.

دوام بیشتر

پوشش های نانو سرامیک اتومبیل نسبت به رنگ اصلی بدنه دوام بیشتری دارند. این محصول از فناوری پیشرفته نانو بهره می برد که موجب می شود تا لایه محافظ بدنه بسیار مستحکم گردد. آلودگی های محیط، تغییرات آب و هوا،  فضولات پرندگان و … در تایمی کوتاه کدر شدن و آسیب رنگ بدنه را سبب می شوند. ولی چنانچه از متخصصین با تجربه و مواد مرغوب برای اجرای پوشش نانو سرامیکی استفاده شود، خودرو برای مدت طولانی براق و شفاف شدن خواهد ماند.

تمیز ماندن بدنه

نانو سرامیک به خاطر ساختار مولکولی که دارد، در ریزترین سطح بدنه‌ اتومبیل نقش حفاظتی خود را ایفا می کند به این خاطر از نفوذ گرد و غبار و دیگر مواد آسیب زا در امان می باشد. به عبارتی نانوسرامیک سطح اتومبیل را صیقل داده و موجب آبگریزی بدنه آن شده و از این طریق آثار آلودگی یا باران های اسیدی بر روی سطح اتومبیل باقی نخواهد ماند و چنانچه این آلودگی ها مشاهد شد با یک دستمال تمیز می توانید خیلی راحت درخشندگی و شفافیت را به بدنه اتومبیل بازگردانید.

صرفه جویی در هزینه

هرچند هزینه اجرای نانو سرامیک بدنه اتومبیل از روش هایی نظیر پولیش و واکس بدنه بیشتر است، ولی چنانچه از مواد باکیفیت برای سرامیک بدنه استفاده شود، مدت طولانی دوام خواهد داشت. ضمنا واکس یا پولیش بدنه باید به شکل سالانه، دوباره بر روی بدنه صورت گیرد درحالی به خاطر دوام بالای نانو سرامیک نیازی به اجرای مجدد آن نبوده و از این نظر در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.

ارائه کارکرد بهتر

پوشش نانوسرامیک بدنه در همراهی با رنگ فابریک اتومبیل یک لایه حفاظتی به وجود می آورد و از بدنه خودرو، در مقابل آسیب هایی مثل خط و خش، آلودگی های اسیدی و تغییر رنگ بدنه در اثر تابش اشعه فرابنفش محافظت می کند و سبب می شود   خودرو؛ برای مدتی طولانی تمیز به نظر برسد.

این روکش سرامیکی بدون تغییر رنگ اتومبیل شما موجب درخشندگی آن خواهد شد. همچنین با ایجاد یک لایه هیدروفوبیک از به وجود آمدن لکه های آب باران یا شست و شو بر روی بدنه نیز پیشگیری می کند. ضمنا نانوسرامیک نسبت به واکس بدنه اتومبیل که در طول زمان به خاطر عوامل اسیدی، آب و هوا یا فضولات پرندگان فرسوده می شود بسیار مقاوم بوده و برای سالها استحکام و دوام دارد. به این ترتیب می توان اینطور بیان کرد که نانوسرامیک در مقایسه با واکس بدنه؛ طول عمر و کارکرد بهتری ارائه می کند.

معایب نانو سرامیک شدن خودرو:

زمان بر بودن

فرایند نانو سرامیک شدن بدنه اتومبیل به شکل دستی و مرحله به مرحله انجام می شود. از این رو چند روزی زمان می برد. و این امر در مواردی که مثلا برای مراسمی خاص به براق و درخشنده شدن خودرو نیاز دارید مشکل ساز می شود. چنانچه افراد غیر ماهر مدعی هستند که به سرعت این کار را انجام می دهند لازم است درمورد تخصص آنها با احتیاط تر عمل کنید. چرا که نانوسرامیک نمودن خودرو؛ به دقت و ظرافت زیادی نیاز داشته و در حالت طبیعی حداقل چندروزی طول می کشد.

هزینه بالا

باید گفت که هزینه نانو سرامیک نمودن بدنه اتومبیل بسیار بالا می باشد. هر چند یکی از فواید استفاده از روکش نانو سرامیکی را صرفه جویی در هزینه در بلند مدت  ذکر کردیم ولی هنگامی که تایم استفاده از اتومبیل کوتاه بوده یا از زمان ساخت خودرو مدت زیادی می گذرد به نحوی که کیفیت و کارایی آن افت نموده بهره گیری از سرامیک صرفه اقتصادی نخواهد داشت. به بیان دیگر چنانچه قصد فروش خودروی تازه خریداری شده خود را دارید نانوسرامیک کردن بدنه آن با قیمت چندمیلیونی نه تنها به نفع شما نبوده بلکه ممکن است بر نظر خریدار تاثیر منفی گذاشته و از خرید خودرو منصرف شود.

بد قیافه شدن

باید بر این امر تاکید نمود که اگر فریند نانو سرامیک کردن خودرو، توسط تیم حرفه ای و باتجربه صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که نه تنها اتومبیل زیباتر به نظر نرسد، بلکه موجب بد قیافه‌ شدن و بدشکل شدن آن می شود، به طوری که اگر از این روکش سرامیکی استفاده نمی‌کردید اتومبیلتان زیباتر و شکیل تر دیده می شد. و با توجه به این که یکی از ویژگی های نانوسرامیک طول عمر زیاد آن می باشد چنانچه استفاده درستی از آن صورت نگیرد خصایص مثبت آن به ویژگی های منفی تبدیل می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *