دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان سرطان طحال و آشنایی با علائم، روش های تشخیص و عوامل ایجاد آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع طحال بخشی از بدن است که در زیر دنده ها قرار گرفته و ممکن است افراد را دچار بیماری از جمله سرطان بکند که ما در این مطلب سعی داریم شما را با روش های درمان سرطان طحال آشنا نماییم.

بهتر است بدانید که در واقع طحال قسمتی از بدن است که در زیر دنده ها و سمت چپ بدن واقع شده و از یک طرف به کلیه ها و از طرف دیگر به معده انسان راه دارد. به طور کلی می توان طحال را جزئی از دستگاه لنفای بدن دانست که وظایف عمده ای را بر عهده دارد که از جمله آن ها می توان به روند تصفیه خون اشاره نمود که در ادامه مطلب شما را با روش های درمان سرطان طحال آشنا خواهیم کرد.

چگونگی درمان سرطان طحال

توجه داشته باشید که طحال عضوی ۲۵۰ گرمی و به اندازه مشت بسته انسان می باشد که زیر مجموعه دستگاه لنفای به شمار می آید و زیر قفسه سینه و سمت چپ بدن واقع شده است. به طور کلی این عضو کوچک و نرم بدن در دوران جنینی خود وظیفه خون سازی را بر عهده دارد که پیش از تولد نوزاد این وظیفه مهم به مغز استخوان ها واگذار می شود و پس از تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن نگهداری از گلبول های قرمز و سفید به عهده این بخش از بدن قرار می گیرد. به همین منظور اغلب متخصصان خون و سرطان تاکید می کنند که بزرگ شدن طحال به خودی خود قابل پیشگیری نیست بلکه درمان و کنترل آن نیز به درمات بیماری های زمینه ای کمک شایانی خواهد کرد. به طور کلی بزرگی طحال در برخی از موارد از طریق معاینات پزشکی از سوی متخصصین به علت قابل لمس بودن یک برجستگی در زیر دنده های سمت چپ بدن قابل تشخیص می باشد اما گاهی اوقات نیز پزشک تنها با گرفتن شرح حال و انجام معاینات به این عارضه مشکوک خواهد شد. بهتر است بدانید که در واقع در اغلب موارد سرطان ها از طحال شروع نمی شوند و معمولا از دستگاه لنفای آغاز خواهند شد. به طور کلی لنفوم در قسمتی از سیستم لنفای قرار گرفته که به سایر قسمت های بدن از جمله طحال حمله خواهد کرد و سپس آن را درگیر خود می کند.

"چگونگی

علائم سرطان طحال:

توجه داشته باشید که افراد مبتلا به سرطان طحال ممکن است در برخی موارد علائم مختلفی از خود نشان دهند یا اصلا هیچ کدام از آن ها را بروز ندهند زیرا به طور تقریبی حدود ۲۵ درصد افراد بیمار علائم سرطان طحال را نشان نمی دهند. اما شایع ترین علائم سرطان طحال مواردی هستند که در ادامه بیان کرده ایم:

طحال بزرگ شده به طوری که دو برابر بزرگ تر از حد نرمال می باشد.

کاهش وزن غیر قابل توضیح

درد در شکم که معمولا در گوشه فوقانی سمت چپ احساس می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خستگی بیش از حد

داشتن احساس ضعف

داشتن تب و عرق های شبانه

سطح بالایی از لنفوسیت ها در خون وجود دارند

علائم سرطان طحال در انسان ها

مواد غذایی مفید در سرطان طحال

همانطور که می دانید در فرایند درمان سرطان طحال تغذیه مناسب و سالم موثر می باشد اگر چه داشتن تعذیه مناسب بخشی از درمان محسوب می شود اما نباید جایگزین درمان های پزشکی شود و در واقع در کنار درمان های پزشکی باید تغذیه مناسب نیز داشته باشید که در ادامه با چند مورد تغذیه مناسب بیشتر آشنا خواهید شد:

مواد غذایی سرشار از فیبر :

استفاده از مواد غذایی مانند لوبیا، نخود، میوه ها، محصولات غله کامل و سبزیجات که سرشار از فیبر هستند کمک زیادی به بهبود گوارش و کاهش خطر بروز مشکلات گوارشی می کند.

مصرف مواد غذایی مغذی :

مصرف سبزیجات، میوه ها، پروتئین های سالم مانند ماهی، مرغ، گوشت سفید، لبنیات کم چرب و محصولات غله کامل که غنی از مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند.

نوشیدن میزان کافی آب :

هر روز به مقدار کافی آب بنوشید تا بدن با کمک آبی مواجهه نشود از این رو، از نوشیدن آب در طول روز غافل نشوید.

محدودیت یا حدف مواد غذایی مضر :

باید استفاده از شیرینی ها، غذاهای پرچرب، غذاهای آماده، الکل و نمک کمتر شود زیرا، این کارها کمک زیادی به کاهش عوارض جانبی درمان و حفظ وزن سالم می کند.

مصرف چربی های سالم :

استفاده از چربی های سالم مانند روغن کانولا، روغن زیتون، ماهی های چرب مانند ماهی سردابی و آووکادو مناسب می باشد و از مصرف چربی های اشباع مانند گوشت قرمز و محصولات چربی حیوانی پرهیز نمایید.

نکته : بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کرده و بر اساس ویژگی های شخصی و شرایط درمانی خاص تغذیه مناسبی را تجویز کند.

عوامل ایجاد سرطان طحال:

همانطور که می دانید سرطانی که برای اولین بار در طحال شورع می شود در واقع یک اتفاق نادر می باشد. محققان در یافته اند که این بیماری در کمتر از ۲ درصد کل لنفوم ها و ۱ درصد از کل لنفوم های غیر هوچکین اتفاق می افتد. به طور کلی از آنجایی که اغلب سرطان های موثر بر طحال سرطان هایی هستند که از مکان دیگر پخش می شوند درک علل ابتلا به سرطان طحال به معنای جستجو در مواردی است که باعث بروز این بیماری می شود.

با این وجود اغلب محققان فاکتورهایی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

افزایش سن

مرد بودن

سابقه ابتلا به بیماری های خونی

داشتن خویشاوند مبتلا به سرطان

قرار گرفتن در معرض اشعه

تضعیف سیستم ایمنی بدن توسط بیماری هایی مانند ایدز، مصرف داروهای پیوند عضو

عوامل ایجاد کننده سرطان طحال در بدن

راه های تشخیص سرطان طحال:

بهتر است بدانید که امروزه پزشکان از روش ها و ابزار های متفاوتی برای تشخیص و درمان سرطان طحال استفاده می کنند که مستقیم ترین و قطعی ترین روش نیز برداشتن و آزمایش نمونه ای از بافت طحال است و توجه داشته باشید از آنجایی که این روش تهاجمی ترین راه های تشخیص این بیماری به شمار می آید اغلب پزشکان ترجیح می دهند ابتدا از سایر روش ها استفاده کنند.

همچنین در ادامه به بیان سایر روش های مورد استفاده برای تشخیص و درمان سرطان طحال پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

گرفتن تاریخچه پزشکی

درخواست آزمایش خون

توموگرافی

تنظیم آنالیز مغز استخوان

توجه داشته داشته باشید که امروزه پزشکان به دنبال سرنخ هایی برای کمک به آن ها در تشخیص و احتمالا درمان سرطان طحال در هنگام حرف زدن با سایر افراد در موارد زیر می باشند:

تاریخچه بیماری های خود ایمنی

استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

سابقه هپاتیت مزمن C یا B

روش های تشخیص سرطان طحال در افراد

روش های پبیشگیری از بروز توده طحال

راهی به مظور جلوگیری از توده طحال وجود دارند با این وجود با انجام یک سری اقدامات می توان خطر مبتلا شدن به این بیماری را کمتر کرد:

تقویم سیستم ایمنی بدن :

به منظور کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های مختلف از جمله سرطان طحال یکی از راه های مفید تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد که با خواب کافی، مصرف غذا های سالم، کاهش استرس و واکسیناسیون منظم به منظور پیشگیری از عفونت می توانید سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نمایید.

داشتن سبک زندگی سالم :

سبک زندگی سالم با استفاده ازسبزیجات، میوه ها، ورزش منظم، محصولات غله کامل و کاهش مصرف الکل و مواد مخدر داشته باشید.

رعایت بهداشت شخصی :

از دیگر عوامل مهم به منظور جلوگیری از عفونت ها و برخی بیمارهایی که امکان دارد به سرطان طحال مرتبط باشد عبارتند از : شستن دست ها به صورت منظم و پیش از غذا خوردن و رعایت بهداشت شخصی.

کنترل عوامل خطر قابل تغییر :

عوامل خطر قابل تغییر مانند دیابت، چاقی، سیگار و فشار خون بالا که امکان دارد با افزایش خطر مبتلا شدن به سرطان طحال در ارتباط باشد از این رو، این عوامل را کنترل نمایید.

روش های درمان بیماری طحال:

بهتر است بدانید که سرطان طحال در واقع از طریق روش های مختلفی قابل درمان است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

شیمی درمانی می تواند برای درمان سرطان مفید باشد

انجام پرتو درمانی

انجام جراحی به نام اسپلنکتومی که بخشی یا کل طحال را از بدن خارج می کند

توجه داشته باشید از نظر تاریخی اسپلنکتومی اغلب اولین درمانی بود که مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که این عمل جراحی را داشته اند به مدت ۵ سال به درمان بیشتری نیاز پیدا نکردند.

با این وجود درمان با آنتی بادی های ساخته شده توسط انسان به نام ریتوکسیماب نشان داده شده که تقریبا به اندازه عمل جراحی در کاهش علائم در افراد مبتلا به سران طحال موثر می باشد و همچنین استفاده از آن راحت از جراحی می باشد.

روش های مختلف درمان سرطان طحال

به طور کلی افراد بدون علائم لزوما نیاز به معالجه درمانی ندارند اما از آن ها خواسته می شود هر ۶ ماه یک مرتبه برای آزمایش خون و ارزیابی به پزشک خود مراجعه نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *