دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی m31 یک گوشی میان رده با قابلیت های جذاب

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

سامسونگ در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ از جدیدترین عضو خانواده سری M رونمایی کرد که این اسمارتفون m31 نام دارد و در مارس ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. گوشی m31 با طراحی زیبا و جذاب از قابلیتهای هیجان انگیزی نظیر باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی، نمایشگر ۶.۴ اینچی سوپرآمولد، تراشه Exynos 9611 و اندروید ۱۰ بهره می برد و برای افرادی که در جستجوی یک گوشی نسبتا قدرتمند هستند می تواند انتخاب جذابی باشد. در این مطلب به بررسی گوشی m31 می پردازیم.

گوشی m31 یکی از جدیدترین گوشی های سامسونگ در سال ۲۰۲۰ است که می توان آن را یکی از بهترین اسمارتفون های میان رده این شرکت دانست. بهره گیری از نمایشگری با کیفیت، باتری قدرتمند، دوربین چهارگانه و اندروید ۱۰ همگی نشان می دهد که با محصولی جذاب روبرو هستید. اگر قصد دارید با این اسمارتفون بیشتر آشنا شوید در این مطلب به بازنگری همه جانبه گوشی m31 خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

آشنایی و بررسی گوشی m31

            

محصولات سری M سامسونگ با هدف رقابت با گوشی های میان رده شرکتهایی نظیر ریل می، ویوو و شیائومی به بازار روانه شدند. با توجه به میان رده بودن گوشی های سری M اما سعی سامسونگ بر این بوده است تا به جدیدترین قابلیت ها و ترندهای روز مجهز شوند. اخیرا با معرفی گوشی m31 که به نوعی نمونه ارتقا یافته گوشی m30s می باشد بر این امر صحه گذاشته به نحوی که می توان m31 را یکی از بهترین گوشی های هوشمند میان رده سامسونگ در سال ۲۰۲۰ دانست.

امروزه گوشی هوشمندی که به قابلیتهایی همچون نمایشگر شفاف، دوربین های چندگانه، باتری قدرتمند، دوربین سلفی با کیفیت و پردازش های قوی مجهز باشند به نوعی اسمارتفون بروز محسوب می شوند، سامسونگ نیز گوشی m31 را به این قابلیت ها مجهز ساخته است تا جذابیت محصولات میان رده اش را افزایش دهد و طرفداران زیادی را به سمت خود سوق دهد. اگر قصد دارید تا از این گوشی بیشتر بدانید یا درآینده می خواهید چنین اسمارتفونی را خریداری کنید در ادامه این مطلب به بررسی اسمارتفون m31 می پردازیم.

آشنایی سریع با مشخصات گوشی m31

  • ابعاد: ۸.۹*۷۵.۱*۱۵۹.۲
  • وزن: ۱۹۱ گرم
  • نمایشگر: ۶.۴ اینچی سوپرآمولد با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۴۰ پکسل
  • دوربین اصلی: چهارتایی (۵-۵-۸-۶۴) مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسل
  • چیپست: Exynos 9611 ده نانومتری
  • پردازنده مرکزی: ۸ هسته‌ شامل چهار هسته‌ ۲.۳ گیگاهرتز Cortex-A73 و چهار هسته‌ ۱.۷ گیگاهرتز Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G72 MP3
  • حافظه: حافظه رم ۶ گیگابایت با حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰ با لانچر  ۱ UI 2.0
  • باتری: ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع ۱۵ واتی
  • جک ۳.۵ میلمتری: دارد
  • اتصالات: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات ، بلوتوث ۵.۰، A2DP، LE ، رادیو، GPS و USB از نوع ۲.۰، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل
  • حسگرها: سنسور اثر انگشت(پنل پشتی)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت و قطب نما

طراحی ظاهری

گوشی m31 از طراحی مینیمال و ساده ای بهره می برد. بررسی ها حاکی از آن است که سامسونگ در این زمینه متفاوت عمل نکرده و می توان ظاهر این گوشی را مشابه با دیگر اسمارتفون های میان رده نظیر گلگسی a50 عنوان نمود. نمای جلو را نمایشگر شفافی پوشانده است که بریدگی در آن برای حضور دوربین سلفی تعبیه شده است.

  •  آرون گروپس

حاشیه های سمت چپ و راست گوشی خیلی کم بوده ولی در قسمت پایین اندکی حاشیه وجود دارد. پنل پشتی و  و فریم ها نیز جنسی پلاستیکی دارند. در حقیقت بدنه پلاستیکی در برابر اثر انگشت و صدمه دیدن آسیب پذیرتر است ولی برای حفظ وزن گوشی با یک باتری قدرتمند احتمالا انتخاب مناسبی باشد. این اسمارتفون در رنگ های مشکی،آبی و قرمز عرضه می گردد و قیمت آن حدود ۲۰۶ دلار است.

در بدنه پشتی گوشی m31 شاهد دوربین چهارگانه در سمت چپ و بالای بدنه به همراه فلش LED در کادری مستطیل شکل هستیم و فونت عبارت ۶۴ megapixels نوشته شده در کنار چراغ ال ای دی به آن استایل خوبی داده است. همچنین در این پنل سنسور اثر انگشت با فرمی بیضی شکل در کنار ساختمان دوربین حضور دارد و به نظر هنوز بهترین روش برای بازگشایی قفل اسمارتفون ها می باشد.

این حسگر نسبت به سنسور اثر انگشت M30s  که سرعت خیلی آهسته ای داشت عملکرد عالی دارد و تنها کافی است آهسته با انگشت روی آن ضربه بزنید تا شناسایی بسیار سریع اثر انگشت خود را مشاهده کنید.

بررسی ها نشان می دهد گوشی m31 بخاطر فرم پلاستیکی که دارد خوش دست بوده و هنگامی که آن را در دست می گیرد حس خوبی به شما القا خواهد شد. البته این امر به دلیل قیمت پایین دستگاه انجام شده وگرنه بهتر بود فرمی آلومینیومی داشته باشد.

کلیدهای پاور و تنظیم صدا در سمت راست دستگاه قرار دارند و در سمت چپ شاهد درگاه سیم کارت می باشیم که دو سیمکارت با قطع نانو و یک حافظه جانبی را همراهی می کند. در بخش پایین گوشی نیز پورت شارژ USB تایپ سی، اسپیکر و درگاه جک ۳.۵ میلیمتری حضور دارند.

به طور کلی می توان گفت کیفیت ساخت گوشی m31 خوب است. ضمنا این گوشی ضد آب نبوده اما در دست محکم احساس می شود. بدنه پلاستیکی m31 در مقایسه با شیشه دوام بیشتری داشته اما نمی توان جذب بیشتر لک ، اثر انگشت و خراش پذیری را نادیده گرفت.

نمایشگر

سامسونگ نمایشگر گوشی m31 را Infinity-U نامیده به این معنا که دوربین سلفی درون یک بریدگی U شکل کوچک جای می گیرد. این نمایشگر با اندازه ۶.۴ اینچ و رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۴۰ پیکسل، آمولد بوده و با نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ کیفیتی FHD دارد.

زاویه دید این پنل بسیار عریض می باشد و تنظیمات پیشفرض صفحه نمایش روی حالت Vivid قرار گرفته تا رنگها خیلی اشباع بوده و دقت رنگی پرت باشد. همچنین رنگ مشکی عمق خیلی زیادی داشته و حداکثر نور صفحه نیز بسیار زیاد می باشد. بهره گیری از از حالت Natural دقت فضای رنگ sRGB را افزایش می دهد. در نور روز میزان روشنایی نمایشگر مناسب بوده و قابلیت مشاهده محتوا خوب است و چنانچه حالت تنظیم خودکار نور صفحه را فعال نمایید حتی نور آن بیشتر نیز خواهد شد.

قابل ذکر است هیچ محافظی از نوع گوریلا گلس نیز در مشخصات نمایشگر این گوشی دیده نمی شود. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد نمایشگر گوشی m31 کیفیت خوبی داشته و برای افرادی که می خواهند بازی های جدید یا ویدیوهای باکیفیت را اجرا و تماشا کنند، گزینه مناسبی خواهد بود.

سخت افزار

این اسمارتفون قدرت پردازشی خود را پردازنده ای ۱۰ نانومتری به نام Exynos 9611 به دست می آورد. این پردازنده هشت هسته ای  در کنار پردازنده گرافیکی ali-G72 Mp3 قادر است رضایت کاربران را فراهم آورد. البته سامسونگ از همین پردازنده در گلکسی M30s نیز بهره برده که جهت استفاده روزانه و نه گیمینگ سنگین انتخاب خوبی خواهد بود هرچند در اجرای برخی بازی هایی نظیر Call of Duty یا PUBG، باتنظیمات گرافیکی متوسط عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است. ضمنا این گوشی با بلندگوهای عالی از وای فای ۵ گیگاهرتزی نیز پشتیبانی می کند.

در بررسی ها مشخص شد عملکرد سخت افزاری گوشی m31 روان و سریع بوده فقط تا زمانی که نخواهید بین اپ ها و رابط کاربری خیلی سریع جابجا شوید. برنامه ها تقریبا به سرعت راه اندازی شده و با توجه به حضور رم ۶ گیگابایتی با حافظه های داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی در مولتی تسکینگ با مشکلی روبرو نخواهید شد. ضمنا برای ارتقای حافظه می توانید از طریق کارت حافظه MicroSD در نظر گرفته شده برای این گوشی اقدام کنید.

قابل ذکر است سامسونگ برای m31 حافظه‌های UFS 2.1 را بکار گرفته که در نقل و انتقال اطلاعات سرعت خوبی دارند که می توان آن را نکته مثبت این گوشی دانست. سریع بودن حافظه داخلی برای جابجایی اطلاعات هنگامی به کار می آید که برای انتقالشان، خیلی عجله داشته باشید.

 نرم افزار

دوستداران اندروید بدانند که گوشی m31 از آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۰ بهره می برد و رابط کاربری OneUI 2.0 محصول  سامسونگ نیز آن را همراهی می کند. به این ترتیب کاربران می‌توانند از قابلیت های به روز نرم افزاری نظیر Dark Mode، Always On Display، Ultra Data Saving و Dual Messenger بهره بگیرند. ضمنا سعی کنید از نصب برنامه های اضافی خودداری کنید تا درگیر نوتیفیکیشن‌های ناخواسته نشوید.

بررسی ها نشان می دهد جابه جایی بین اپلیکیشن ها روان و سریع بوده البته گاهی اوقات انیمیشن ها در حین باز و بسته کردن اپلیکیشن ها با وقفه ای همراه بودند. که این مشکل با ری استارت گوشی m31 رفع خواهد شد اما امیدواریم سامسونگ با یک به روزرسانی آن را مرتفع سازد.

ضمنا رابط کاربری نیز هنگامی که کم بودن شارژ باتری آهسته می گردد چرا که گوشی به طور خودکار روی حالت low performance قرار می گیرد. در این نسخه، ویژگی هایی مانند ضبط کننده نمایشگر یا حتی Secure Folder را دریافت نمی کنید. از Samsung Pay و Samsung Pay Mini نیز پشتیبانی نمی شود است. کلید بیکسبی یا دستیار هوشمند نیز به طور کلی حذف شده و تنها ویژگی Bixby Vision در اپلیکیشن دوربین حضور دارد.

دوربین

در پنل پشتی گوشی m31 دوربین اصلی چهارگانه(تتراسل به گفته سامسونگ) می باشد. که شامل یک لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f1/8 ، یک لنز ۵ مگاپیکسلی عمق سنج با دریچه دیافراگم f2/2 ،یک لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو با دریچه دیافراگم f/2.4 و در نهایت یک لنز ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f2/2 هستند. ضمنا این مجموعه با یک چراغ LED نیز کامل می شود که موجب روشنایی بیشتر تصاویر ثبت شده خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد اپلیکیشن دوربین گوشی m31 مشابه اپلیکیشن مرسوم دوربین در دیگر گوشی های هوشمندساسمونگ می باشد. این اپلیکیشن در کنار قابلیت های سخت افزاری، از ویژگی‌هایی مانند اسلوموشن، عکاسی پرتره، Hyperlapse  و حالت عکاسی در شب پشتیبانی می نماید.

در نور روز تصاویر ثبت شده طبق انتظاری که از لنز ۶۴ مگاپیکسلی می‌رود، روشنایی و شفافیت رضایت بخشی دارند. اما ممکن است برخی طرفداران انتظار فراتری از دوربین داشته باشند. ضمنا سنسور اولتراواید نیز عملکرد خوبی داشته و تصاویر مناسبی را برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی به ثبت خواهد رساند.

دوربین سلفی نیز ۳۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.0 می باشد. که از قابلیت HDR  پشتیبانی می کند. با این دوربین می توانید سلفی های خوبی بگیرید البته ممکن است در نور کم عملکرد خوبی مشابه آنچه در گوشیهای پرچمدار شاهد هستید را از خود نشان ندهد. اما با توجه به اقتصادی و میان رده بودن m31 کارایی رضایت بخشی دارد. به طور کلی می توان m31 را در زمینه دوربین یکی از بهترین گوشی های میان رده دانست که با دوربین هایش تصاویر جذاب و زیبایی به ثبت خواهند رسید.

باتری

سری M گوشی های سامسونگ به داشتن باتری های قدرتمند شهرت یافته اند. در این اسمارتفون نیز یک باتری شگفت انگیز ۶۰۰۰ میلی آمپرساعتی به کار رفته که نظیر آن فعلا تنها در ایسوس راگ فون ۲ وجود دارد. در بررسی باتری گوشی m31 مشخص شد در تمام طول روز استفاده از آن برای کارهایی مانند اجرای اپ ها، وبگردی، بازی و … تنها  ۲۵ درصد از باتری مصرف شد به این ترتیب می توان شاهد دوام باتری گوشی به مدت یک روز و نیم باشید. ضمنا سامسونگ در m31  از قابلیت شارز سریع ۱۵ واتی نیز پشتیبانی می کند که این با این ویژگی در طی ۲ ساعت شارژ کامل گوشی صورت می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *