دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آشنایی با دیدنی های روستای مصر و چشم اندازهای طبیعی این منطقه

  • شقایق ایران دوست
  • ۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

روستای مصر یکی از پربازدید ترین روستاهای ایران می باشد و مردم آن توانسته اند در سال های اخیر تغییر شغل داده و به جای کشاورزی و دامپروری به شغل های دیگری مانند اسکان گردشگران و…. بپردازند. با ما همراه باشید تا با این روستا بیش تر آشنا شوید.

مصر یکی از دهکده هایی می باشد که در کویر های ایران واقع شده است و در ۳۰ کیلو متر شمال شهرستان خور از استان اصفهان واقع شده است. در ادامه زیبایی های این منطقه را برای شما مطرح می کنیم.

دیدنی های روستای مصر

روستای مصر

این روستا حدودا ۱۲۰ نفر جمعیت دارد و در روسط مناطق کویری ایران واقع شده است. یکی از مناطق زیبای گردشگری که می توانید در کویر  پیدا کنید روستای مصر می باشد. این منطقه دریای شنی کویر نام دارد و این نام برای گردشگران آشنایی بیش تری دارد. در ادامه این روستا دو روستای بسیار کوچکی وجود دارد و نام های آن ها امیر آباد و فرحزاد می باشد. این کویر تحت محاصره رشته کوه های غربی و جنوبی و جنوب غربی می باشد. این کویر دارای گودال های طبیعی می باشد و و در کوه پایه های آن تپه های بسیار زیبایی وجود دارد. این روستا آب و هوای گرم و خشکی دارد و شغل بیش تر مردم در این کویر مربوط به اسکان و خدمات مسافران می باشد. مردم این روستا با مشهور شدن آن تغییر شغل داده اند و در گذشته این افراد به کشاورزی و دامپروری مشغول بودند و بیش تر زعفران و گندم می کاشتند و بیش تر و دامداری به پرورش شتر می پرداختند. اگر یک بار به کویر مسافرت داشته باشید هرگز نمی توانید جای دنج تری را برای مسافرت پیدا کنید. عمر این روستا کم تر از ۱۰۰ سال می باشد و با توجه به تاریخچه ای که دارد در گذشته روستای یوسف نام داشته است. با توجه به چاه های بسیار دراز این روستا اهالی روستا های اطراف روستای مصر را به روستای چاه دراز می‌ شناسند.

چاه آب های روستای مصر بسیار دراز و طولانی هستند

دیدنی های روستای مصر

این روستا یکی از پر بازدید ترین روستا های کویر های ایران می باشد. این روستا دارای چاه آب های عمیق، بیابان های سرسبز و درختان گز می باشد و مردم برای جلوگیری از جا به جایی از شن های روان بلواری به عرض ۵۰ متر داخل روستا ساخته اند. در این روستا مناطقی برای اسکان بازدید کنندگان تهیه شده است و برای آن ها سرگرمی های بسیار زیادی در نظر گرفته شده است. از این سرگرمی ها می توان به موتور سواری و شتر سواری اشاره کرد. در ادامه مناطق بیش تری را برای شما مطرح می کنیم.

آسمان کویر

آسمان کویر آنچنان شما را به سمت خود می کشد که حس می کنید اگر کمی دستتان را دراز کنید می توانید آن را لمس کنید. آسمان کویر یکی از مناطقی است که مردم را به سمت خود می کشد و شما می توانید بدون داشتن چشم مسلح ستاره های آسمانی را ببینید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دریاچه نمک خور

این دریاچه یکی از دیدنی ترین مناطقی می باشد که در کویر وجود دارد. این دریاچه در ۵۰ کیلومتری جاده خور _طبس در روستا گرمه می باشد. این دریاچه در روستا های دیگری مانند روستا عروس و فرحزاد هم کشیده شده است. باید بدانید که این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های فصلی ایران می باشد و به علت نمک فراوانی که وجود دارد و جنس خاک آن هیچ پوشش گیاهی در آن وجود ندارد. شکل متفاوت این بخش از کویر می توان گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کند. این دریاچه دارای نمک های ۵ ضلعی می باشد و در زمستان با مخلوط شدن با خاک رس رنگ سیاه به خود می گیرند و در تابستان به رنگ سفید در می آیند. این هم یکی از شگفتی های دریاچه نمک در مصر می باشد. اگر به مصر سفر می کنید بهتر است از این دریاچه دیدن کنید و عکس های به یاد ماندنی بگیرید.

دریاچه نمک خور یکی از پر بازدید ترین بخش های کویر می باشد

چال سلکنون

از دیدنی های کویر مصر می توان چال عمیق سلکنون و دریاچه نمک در این منطقه اشاره کرد. در اطراف این مناطق تخت عباسی ، تخت عروس و رمل های ماسه ای وجود دارد که می تواند باعث جذب گردشگر شود. یک نوع از این چاه را می توانید در ایران ببینید که آن هم در اصفهان روستای مصر قرار دارد. این چال ها به گونه هستند که در مناطقی بسیار فرو رفته و در مناطقی بسیار بر آمده اند. باید بدانید که این چال بسیار زیباست و می تواند چشم های بسیار زیادی را به خود خیره کند. در این مناطق یک باتلاق بسیار کوچکی وجود دارد. زمین های چال از سنگریزه هایی پوشیده شده است که دارای شیبی حدودا ۳۰ درجه می باشد. کف چال ها از خاک تیپیک می باشد و جنس آن قلیایی است. این گودال ها فاقد پوشش های گیاهی می باشند و هیچ گیاهی در آن ها رشد نمی کند که آن هم به دلیل جنس خاک می باشد.  باید بدانید که علت نام گذاری این مناطق به نام سلکنون، سیلی است که در سال ۱۳۵۵ رخ داده است. ین سیل قدرت بسیار زیادی داشته است و توانسته دریاچه ای را بوجود بیاورد. لغت سلکنون از سیل و کنون تشکیل شده است که اکنون نام این مناطق را به خود اختصاص داده است.

رمل های شنی

اصلی ترین جاذبه های هر کویری رمل های شنی می باشند. پشته های شنی که از ماسه های روان تشکیل شده و تا پشت خانه های روستایی ادامه دارند. این تپه ها دارای رنگ زردی می باشند که تجربه بسیار خوبی را برای شما بوجود می آورند.

رمل های شنی در روستای مصر

نیزار ها

با سفر کردن به مصر می توانید از نیزار ها دیدن کنید. نیزار های روستا با فاصله ۶ کیلومتری از آن واقع شده است. در واقع شن های روان توانسته اند این نیزار را محصور کنند و جلوه بسیار زیبایی به آن ببخشند. نیزار های مصر که یکی از دیدنی های آن روستا می باشد آبشخور اصلی حیواناتی می باشد که در آن منطقه زندگی می کنند. ارتفاع این نیزار به ۴ متر هم می رسد و در واقع می تواند بهترین مکان برای زندگی حیوانات باشد. علت پیدایش این نیزار همان سیلی می باشد که در سال ۱۳۵۵ در مصر رخ داده است و این روستا را بسیار تحت تاثیر قرار داده است. در واقع قبل از این سیل روستا چهره و شکل متفاوتی داشته است و بعد از دست خوش تغییرات بسیار زیادی شده است.

نیزار های مصر در ایران

سخن آخر

سفر کردن برای روحیه افراد بسیار خوب است و آن ها را از روزمرگی رها می کند. بهتر است قبل از این که به یک مکانی سفر کنید در باره آن مطالعه کنید با آب و هوای آن آشنایی داشته باشید. این مطالعه شما کمک می کند تا بدون از دست دادن وقت به مناطق دیدنی و جذاب بپردازید. در ادامه می توانید  با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا در زمینه دیدنی های اصفهان و مکان های دیدنی حومه اصفهان را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *