دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی آیپد مینی ۵ و شناخت قابلیت های مثبت و منفی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

آیپد مینی ۵ شرکت اپل با ابعاد مناسب و عملکرد خوب بازار فروش خوبی را تجربه کرده است. این تبلت از جدیدترین محصولات این شرکت می باشد که به آن Apple iPad Mini 5 2019 نیز گفته می شود. در این مطلب قصد داریم آیپد مینی ۵ را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید.

تبلت آیپد مینی ۵ با بهره گیری از پردازنده قدرتمند A12 بایونیک، نمایشگر ۷.۹ اینچی رتینا با وضوح عالی و ابعاد مناسب دستگاهی محبوب می باشد که از تماشای ویدیو و اجرای بازی با آن بسیار لذت خواهید برد. همچنین قابلیت حمل راحتی نیز دارد.

آشنایی و بررسی آیپد مینی ۵

  کمپانی اپل در مارس ۲۰۱۹ از آیپد مینی ۵ رونمایی نمود. این تبلت از اندازه ای مناسب و سخت افزاری قدرتمند بهره می برد که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت و توانست بازار فروش خوبی را تجربه کند. احتمالا قیمت این محصول نسبت به دیگر تبلت های اندرویدی مشابه بالاتر باشد ولی طرفداران این کمپانی آگاهی دارند که گجت های اپل همواره کیفیت بالایی را عرضه می دارند و ارزش دارد برای بهره گیری از آن ها هزینه ای بیشتری را متقبل شد. ناگفته نماند آیپد مینی ۵ اپل به نام iPad Mini 2019 نیز شناخته می شود. در ادامه قصد داریم این تبلت را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم تا با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید.

طراحی

بررسی طراحی ظاهری آیپد مینی ۵ نشان می دهد که این تبلت نسبت به نسخه قبلی تفاوت ظاهری چندانی پیدا نکرده است و از لحاظ سبک طراحی کاملا مشابه با آیپد مینی ۴ ۲۰۱۵ می باشد. در نمای جلوی دستگاه نمایشگر ۷.۹ اینچی حدود ۷۰.۶ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است و حاشیه های صفحه نمایش ضخامت زیادی دارند. می توان گفت در این زمینه از سبک طراحی بروز بی بهره مانده است.

بررسی آیپد مینی 5

ابعاد دستگاه ۶.۱*۱۳۴.۸*۲۰۳.۲ میلیمتر است که از این لحاظ با آیپد مینی ۴ ۲۰۱۵ تفاوتی ندارد. بدنه ضخامت ناچیزی دارد به نحوی که باریک بودن دستگاه کاملا احساس می شود در ضمن این ابعاد کوچک و جمع و جور بودن تبلت موجب شده حمل و نقل راحتی داشته باشد و به آسانی در جیب، کیف یا در دست گرفتن آن را حمل نمود. به این ترتیب می توان یکی از نقاط قوت آیپد مینی ۵ را اندازه خوب و قابلیت حمل راحت آن دانست.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

قاب پشتی و فریم اصلی جنس فلزی داشته که در برابر ضربه، فشار و حتی خراش مقاومت خوبی از خود نشان می دهد ولی پیشنهاد می شود برای محافظت بهتر از کاور اختصاصی آن بهره بگیرید. در پنل پشتی در وسط قاب نشان اپل حک شده و در گوشه سمت چپ قسمت بالا لنز دوربین اصلی مشاهده می شود.

در آیپد مینی ۵ دکمه فیزیکی هوم در لبه زیرین نمایشگر تبلت نصب شده که قادر است نقش Touch IDیا اسکنر انگشت را ایفا نماید. بررسی ها نشان میدهد که عملکرد بسیار روان و دقیقی دارد است و تاخیر بین لمس دکمه تاچ آیدی و آنلاک شدن نمایشگر دستگاه خیلی اندک است که این امر حاکی از سرعت عمل خوب تاچ آیدی می باشد. اپل این محصولش را به اسپیکرهای باکیفیتی تجهیز نموده است که خروجی صدای مناسب و رسایی داشته و هنگام تماشای ویدیو تجربه ای دلنشین را به ارمغان خواهد آورد.

به طور کلی عملا سبک طراحی آیپد مینی ۵ هیچ تفاوتی با نسل پیشین یعنی آیپد مینی ۴ ۲۰۱۵ ندارد. البته تغییرات جزئی اعمال شده  که چندان محسوس نیستند. ناگفته نماند که دستگاه با ابعاد کوچک کیفیت ساختش مانند همیشه بالابوده و برای افرادی که به دنبال خرید یک تبلت کوچک با کیفیت ساخت خوب هستند آیپد مینی ۵ اپل می‌تواند گزینه خوبی باشد.

قابلیت اتصال

در بررسی این بخش مشخص شد کمپانی اپل آیپد مینی ۵ را از لحاظ قابلیت اتصال در دو مدل ارائه می کند. یک مدل با وزن ۳۰۸ گرم قابلیت پشتیبانی از شبکه LTE 4G و نصب سیمکارت را داشته و دیگری با ۳۰۰ گرم وزن تنها از اتصالWi-Fi پشتیبانی کرده و نصب سیمکارت و موبایل دیتا را همراهی نمی کند.

 قلم استایلوس

یکی از ویژگی هایی که آیپد مینی ۵ را از نسل پیشین متمایز می سازد مربوط به پشتیبانی آن از قلم استایلوس می باشد. اپل برای نخستین بار آیپد مینی را ارائه نموده که از قلم استایلوس مختص خودش پشتیبانی می نماید و با این قلم می توان به  انجام کارهایی نظیر نوت برداری ،طراحی و … پرداخت. ولی ایراد کار اینجاست که قلم استایلوس آیپد مینی ۵ به صورت پیش فرض و همراه آن ارائه نمی شود و کاربر باید برای داشتن این قلم هزینه اضافه ای را پرداخت نماید. قابل ذکر است اپل در طراحی این قلم بسیار بادقت عمل کرده به نحوی که عملکردی بسیار روان و دقیق خواهد داشت.

وارسی آیپد مینی 5

دوربین

دوربین اصلی این دستگاه را یک لنز ۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.4 تشکیل  داده که از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت ۳۰ فریم در هر ثانیه بهره می برد. دوربین سلفی نیز ۷ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم F/2.2 می باشد. به طور معمول در طراحی تبلت ها کیفیت عملکرد دوربین ها چندان مورد اهمیت نیست، ولی دوربین اصلی و سلفی تبلت آیپد مینی ۵ در مقایسه با دیگر تبلت های هم رده اش واقعا کیفیت خوبی ارائه می دهند.

با این با دوربین ها می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی به ثبت برسانید، اما در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عکسبرداری چندان مطلوب نیست. البته نباید انتظاری مشابه با آیفون های اپل داشته باشید.

نمایشگر

نمایشگر آیپد مینی ۵ همانند نسخه پیشین یعنی آیپد مینی ۴ اندازه ۷.۹ اینچی داشته و از نوع IPS LCD می باشد. این صفحه نمایش با رزولوشن مشابه ۲۰۴۸ *۱۵۳۶ پیکسل تراکم پیکسلی مشابه با آیپد مینی ۴ یعنی ۳۲۴ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد. همانطور که در بخش قبل ذکر شد حاشیه های نمایشگر آیپد مینی ۵ اپل ضخیم بوده و به این خاطر تنها ۷۰.۶ درصد از کل پنل جلوی تبلت را احاطه می کند. روی صفحه نمایش با یک لایه شیشه ضد خش پوشش داده شده ولی توصیه می شود حتما از محافظ نمایشگر استفاده کنید.

بازنگری آیپد مینی 5

در ادامه بررسی نمایشگر آیپد مینی ۵ باید گفت که از قابلیت های DCI-P3 و True-Tone نیز پشتیبانی می‌کند که این ویژگی ها سبب می شوند تصویر با کیفیت تر و شاداب تر ارائه شود. به طور کلی صفحه نمایش این دستگاه کیفیت بسیار مطلوبی داشته و محتوا را با وضوح عالی نمایش می دهد. تراکم پیکسلی خوب، شادابی رنگ ها، کنتراست و شارپنس بالایی که توسط این  نمایشگر نه چندان بزرگ ارائه می شود همگی تماشای فیلم و ویدیو را لذت بخش می سازند. در ضمن به لطف روشنایی خوب صفحه نمایش آیپد مینی ۵ می توانید به راحتی در محیط های باز و تحت تابش نور از تبلت خود بهره بگیرید. با این تفاسیر می توان نمایشگر این تبلت را یکی از نقاط قوت آن دانست.

سخت افزار

اپل آیپد مینی ۵ را به چیپست A12 Bionic  هفت نانومتری مجهز ساخته است که در حال حاضر جدیدترین و با کیفیت ترین چیپست تولیدی کمپانی اپل می باشد و در محصولاتی نظیر آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس max نیز به کار رفته است.  پردازنده مرکزی شش هسته ای این چیپست شامل  چهار هسته Tempest با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز و دو هسته Vortex با فرکانس کاری ۲.۵ گیگاهرتز می باشد. پردازنده گرافیکی Apple GPU نیز  وظیفه پردازش های گرافیکی را بر عهده گرفته است. به این ترتیب کاملا مشخص است که آیپد مینی ۵  از چیپستی بسیار قدرتمند برخوردار بوده و انتظار می رود قدرت پردازشی بالایی هم ارائه دهد. ظرفیت رمدر نظر رفته شده برای این تبلت ۳ گیگابایت می باشد که با دو حافظه داخلی ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه می شود. در ضمن از اتصال حافظه جانبی نیز پشتیبانی نمی کند.

بررسی ها نشان می دهد آیپد مینی ۵ برای افراد علاقمند به گیم و بازی های آنلاین و سنگین گزینه عالی خواهد بود. چرا که هر سه بازیآسفالت ۹، فورتنایت و پابجی بدون کوچک ترین لگ و تاخیری در آن به اجرا درآمده و قابل انجام بودند. حتی هنگامی که تنظیمات گرافیکی بازی ها در بالاترین سطح ممکن باشد نیز اجرای کاملا روان و بدون مشکلی را شاهد خواهید بود. ناگفته نماند در یک استفاده طولانی برای اجرای بازی های سنگین و HD، بدنه تبلت داغ می شود ولی شدت گرما خیلی زیاد و آزاردهنده نخواهد بود.

بستر نرم افزاری

می توان گفت یکی از بهترین ویژگی های این دستگاه بستر نرم افزاری بسیار روان آن می باشد. به طور پیشفرض سیستم عامل iOS 12.1.3 بر روی آیپد مینی ۵ نصب شده که بدون شک حداکثر طی ۴ یا ۵ سال آتی همه آپدیت های جدید سیستم عامل iOS برای این تبلت منتشر می‌شود. با حرکت روان بین منوهای مختلف تبلت به کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری آن پی خواهید برد. اجرای اپ ها و سوییچ بین آن ها با سرعت بسیار مطلوبی انجام می شود و iOS 12 به کاربر این امکان را می دهد که به طور همزمان از دو اپلیکیشن در حالت Split-Screen استفاده کند. با این قابلیت می توانید نمایشگر تبلت را به دو بخش تقسیم نموده و در هر قسمت یک برنامه مجزا را اجرا و به صورت همزمان کنترل نمایید. حالت Split-Screen این تبلت حتی در مواقعی که سنگین ترین برنامه ها در کنار یکدیگر اجرا می شوند نیز عملکرد روان و خوبی دارد.

باتری

این تبلت درست شبیه نسخه پیشین(آیپد مینی ۴) از باتری ۵۱۲۴ میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی بهره می برد. این باتری با یک بار شارژ و در حالت استفاده نرمال به راحتی قادر است تا ۱.۵ روز انرژی مورد نیاز تبلت را تامین نماید البته اجرای بازی های سنگین نظیر فورتنایت می‌تواند موجب کاهش شارژ باتری شود. یکی دیگر از قابلیت های جدید تبلت آیپد مینی ۵ پشتیبانی آن از قابلیت شارژ سریع می باشد. ضمنا برای شارژ کامل باتری به زمانی حدود دو ساعت و دقیقه نیاز است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *