دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کم خونی فقر آهن و روش های درمان آن

  • مریم صبوری
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

از مهم ترین دلایل کم خونی فقر آهن می توان به افزایش یا کاهش جذب نیاز آهن، بارداری، خونریزی شدید قاعدگی، اختلال در مجاری دستگاه گوارشی با خونریزی مثل: سرطان. سو جذب، تغییرات بدنی، جهش رشدی زود هنگام و کاهش آهن در برنامه و رژیم غذایی و از دست دادن خون زیاد اشاره کرد.

بیماری آنمی یکی از علتش کمبود گلبول قرمز خون می باشد که کاهش یافته و هموگلوبین در گلبول های خونی این مرض را به وجود می آورد. از روش های معالجه با آنمی در ابتدا باید علتش را یافت که اغلب با کمبود آهن در هموگلوبین رو به رو خواهند شد. ما در این مقاله از مجله آرگا به شما عزیزان یادآور خواهیم شد که دلیل به وجود آمدن بیماری آنمی از چه عواملی نشات می گیرد.

طب سنتی کم خونی فقر آهن

بیماری کم خونی فقر آهن چیست؟

یکی از آشکار ترین علل کم خونی فقر آهن در جهت تامین ساخت هموگلوبین می باشد که اغلب آهن در هموگلوبین ذخیره شده و ۳۰% از آهن هموسیدرین مغز استخوان، کبد، طحال و فریتین ذخیره می کند. که از علل آنمی می توان به افزایش یا کاهش جذب نیاز آهن، بارداری، خونریزی شدید قاعدگی، اختلال در مجاری دستگاه گوارشی با خونریزی مثل: سرطان، سو جذب، تغییرات بدنی، جهش رشدی زود هنگام و کاهش آهن در برنامه و رژیم غذایی و از دست دادن خون زیاد را معرفی کرد.

کم خونی فقر آهن چیست؟

نشانه های بیماری آنمی

علایم آن ممکن است در ابتدا هیچ اثری و نشانه ای نداشته باشد که ولی با توجه به وضعیت بدن هر فرد می توان گفت علایم متفاوتی دارد که برای تشخیص بهتر است با مراجعه به دکتر و گرفتن مشاوره درمان گردد که یکسری از علائم به شرح ذیل است:

  • خستگی زودرس و کم بودن انرژی و ضعف
  • پریدگی رنگ به شکلی که غیر طبیعی در سطح درونی پلک و در دست ها
  • التهاب و تورم و زخم زبان
  • تمایل و علاقه به خوردن رنگ، خاک یا یخ
  • تنگی نفس و تند شدن ضربان قلب
  • تحریک پذیری و غش
  • استعداد در ابتلا به عفونت
  • احساس درد و ناراحتی در شکم

نشانه های کم خونی فقر آهن

  •  آرون گروپس

فقر آهن چگونه تشخیص داده می شود؟

احتمال به بیماری کم خونی فقر آهن با معاینه و علایم طب پزشکی که در بالا گفته شد، شناسایی می شود و پس از یک آزمایش و معاینه مقدار آهن خون و هموگلوبین را بررسی می کنند که از لحاظ معاینه طبی پزشکی راه های تشخیصش از قبیل؛

  1. نمونه گیری از مغز استخوان
  2. آزمایش تکمیلی خون

که از راه آسپیراسیون مغز استخوان را برای نمونه گیری با یک سوزن بی حس کرده و خارج می نمایند. در این نمونه برداری آسپیراسیون یک مقدار از مایع مغز استخوان با استفاده از سوزن گرفته می شود که بخشی از بافت سلول های مغز استخوان است.

دلیل آنمی یا کم خونی

عوامل و عواقب و عوارض این بیماری

برخی از عامل ها می توان خطر بروز بیماری را افزایش دهند که از قبیل: نداشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی کافی، سن بیش از شصت سال، داشتن بیماری مثل: کولیت، تومور در دستگاه گوارش، زخم معده، بواسیر، دیورتیکولیت یا اثنی عشر باشد. از پیامد های مورد انتظار آن می توان به مصرف مکمل های آهن اشاره داشت که بهترین راه برای شناسایی و درمان هستند. با عدم تعیین در سرطان ممکن است آنژی صدری یا نارسایی احتقانی قلب که در نتیجه از فقر شدید آهن می باشد درد یا فشار در زیر جناغ که از علت کافی نبودن خون رسان به قلب یا عمل پمپاژ کردن خون از راه قلب خواهد بود رخ می دهد.

درمان کم خونی فقر آهن

پیشگیری و نیاز به مراجعه پزشکی

با رعایت صحیح در برنامه غذایی خود که برخورد از رژیم متعادل با استفاده از مکمل های آهن به میزان لازم و رفع مشکل زنانه که در خونریزی های بیش از حد اتفاق خواهد افتاد. در بسیاری از خوراکی ها آهن وجود دارد از راه معده قابل جذب است و به پلاسمای خون وارد گشته و در نهایت به ترانسفرین انتقال پیدا می کند. در این مرحله هموگلوبین تولید گشته در مغز استخوان و کبد و طحال ذخیره می شود و طبق نیاز به مصرف سلول های بدن می رسد. اگر شما در شرایطی بودید کهد یکی از اعضا خانواده تان به کم خونی مبتلا بود یا احساس تب و استفراغ و یبوست و اسهال و معده درد کردید در این زمان لازم است به دکتر مراجعه نمایید.

عواقب کم خونی فقر آهن

درمان کم خونی فقر آهن (آنمی)

برای رفع آنمی می توان با درمان درست و صحیح این بیماری را رفع نمود که با یکسری از مکمل های آهن و تغذیه درست به سادگی قابل درمان است.

  • برنامه و رژیم غذایی: برای پیشگیری کم خونی فقر آهن در زمان یبوست بهتر از خوراکی هایی که داری فیبر می باشند در این جهت استفاده نمود. از غذاهایی بخورید که آهن بالایی دارند ماتند: گوشت بره، گوشت گاو و جگر، بوقلمون، مرغ، مرغابی، ماهی ساردین، ماهی کولی، میگو، صدف، لوبیا، نخود فرنگی، باقالا، نخود خشک، گل گلم و کلم پیچ، شلغم، حبوبات، برنج، نان سفید از خمیر برآمده، اسفناج، آب میوه آلو و تخم مرغ و بادام زمینی که بهترین رژیم غذایی خواهد بود.

آنمی چیست؟

  • دارو و مکمل: برای مصرف مکمل ها می توان از تجویز دو یا سه ماهه آهن استفاده نمود که در خون افزایش یابد، سپس بعد طبیعی شدن آزمایش داد. مکمل ها باعث تحریک معده و روده گشته و در جهت بالابردن میزان جذب آهن موثر تر خواهد بود که باید با معده خالی همراه با آب پرتقال تا نیم ساعت قبل غذا صرف شود به این شکل جذب بهتری دارد. اگر چنانچه معده تان بهم می ریزد باید با مقدار کمی غذا خورده شود و تا دو ساعت بعد خوردن آهن از مصرف دارو های تتراسیکلین و ضد اسید صبر کند چون باعث اختلال خواهد شد. هنگام مصرف مکمل ها امکان دارد مدفوع را تیره و سیاه و یا اسهال نماید. مکمل های زیاد قرص آهن می تواند خطر ناک باشد و باعث مسمومیت کودک شود که از دسترس آن ها دور نگه دارید. همچنین مصرف شیر می تواند تداخل در خوردن و جذب مکمل ایجاد نماید که باید مصرف روزانه را کمتر نمود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *