دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

غرور چیست و چطور از آن درست استفاده کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با یکی از سوال های اصلی ذهن افراد آشنا می کنیم و معنی غرور را برای شما شرح داده و انواع آن را تعریف می کنیم. در ادامه از فواید غرور مثبت هم برای شما مطالبی را مطرح کرده ایم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

غرور یکی از احساس هایی می باشد که هر فردی می تواند آن را داشته باشد. برخی از افراد از این حس به عنوان خود خواهی یاد می کنند. امروزه تعاریف بسیار زیادی از این حس وجود دارد که آن ها را در ادامه برای شما بازگو می کنیم.

غرور و خود خواهی

غرور چیست؟

در واقع غرور به حالت هایی می گویند که در آن شخص برای خود ارزش بسیار زیادی قائل می باشد و می توان گفت غرور در برابر تواضع به کار می رود. البته برخی از غرور ها کاذب می باشد و افراد به صورت حاد مغرور می شوند و خود را از همه بالا تر و بهتر می بینند در صورتی که این گونه نیست. البته مواردی هم وجود دارد که فرد از چیز های دیگری مانند کشورش، ملیتش و یا نژادش احساس غرور می کند. در دین مسیح غرور یکی از گناهان هفت گانه شمرده می شود و این گناه به دنبال خود بزرگ بینی و کوچک جلوه دادن دیگران ایجاد می شود.

تعریف غرور از دیدگاه روانشناسی

غرور چیست ؟ باید بدانید که غرور همان نفس انسان می باشد و می توان گفت فرد خود را نسبت به دیگران بزرگ تر می داند و غیر از خودش کسی را هم سطح خود نمی داند. در واقع غرور و عزت نفس متفاوت می باشد و منشاء آن ها با یک دیگر متفاوت می باشد. منشاء غرور از جهالت فرد، وسوسه شیطان و پیروی از نفس و شهوت می باشد ولی منشاء عزت نفس از روی کار هایی می باشد که فرد در آن ها موفق بوده است.

غرور منفی

سه نوع خود وجود دارد و زمانی که فاصله بین خود واقعی و خود ایده آل فرد افزایش می یابد غرور ایجاد می شود. دلیل این امر هم بر این است که فرد به دلیل مشکلات روانی و اجتماعی که دارد نمی تواند به خود ایده آل برسد و از طرفی دیگر این فرد قادر نیست دست از آرزو های خود بکشد و خود واقعی را قبول نمی کند. در واقع فرد تلاش می کند تا با احساسی به نام غرور منفی خود ایده آل را برای خود بسازد. برای درمان این افراد آن ها را در جلسات روانکاوی به کودکی می برند و به آن ها تلقین می کنند که افرادی که آن ها را تحقیر کرده اند افراد بسیار بزرگی نبوده اند و تصور فرد را از خود عوض می کنند و در نتیجه فرد می تواند با کمی تلاش گذشته را فراموش کند و در نهایت موفق می شوند که غرور منفی را درمان کنند.

غرور منفی و عوارض آن

  •  آرون گروپس

غرور مثبت

این نوع غرور بر خلاف مورد قبلی در زمانی رخ می دهد که فاصله بین خود واقعی و خود ایده آل بسیار کم است و گاها به صفر می رسد. غرور مثبت در افرادی رخ می دهد که به دارایی های خود واقف می باشند و تمام دارایی های خود را محصول کار ها و تلاش هایی می دانند که انجام داده اند. در واقع این نوع غرور سازنده است و ضرری برای فرد ندارد.

نشانه های آدم مغرور

باید بدانید که نشانه های غرور چیست و بتوانید افراد مغرور را تشخیص بدهید. در ادامه نشانه های این افراد را برای شما مطرح می کنیم.

گرفتن حالت تدافعی

در نظر داشته باشید که یکی از بارز ترین نشانه های افراد مغرور این است که وقتی یکی را می بینند که نسبت به آن قوی تر، آگاه تر و ثروت مند تر می باشند حالت تدافعی می گیرند و سعی می کنند وجهه آن فرد را نزد دیگران خراب کنند. در واقع برای افراد مغرور بسیار سخت است که بپذیرند بهتر از آن ها وجود دارد.

عدم انعطاف

بهتر است بدانید که افراد مغرور انعطاف ندارند و می توان گفت سعی می کنند دیگران را با همین رفتار به سمت خود جذب کنند. البته باید بدانید که این افراد به عقایدشان بسیار پایبند می باشند حتی اگر افکار و عقایدشان غلط باشد.

تواضع در برابر زور

افرادی که مغرور می باشند در برابر خشم از خودشان تواضع نشان می دهند زیرا نمی توانند به صورت مستقیم مبارزه کنند اما در برابر افرادی که از آن ها ضعیف تر می باشند گارد می گیرند و قدرت خود را بیش تر به آن ها نشان می دهند. این افراد از درون حس حقارت می کنند ولی در برابر دیگران قیافه ای جدی به خود می گیرند. باید بدانید که این افراد از جایگاه و قدرت خود برای مظلوم نمایی استفاده می کنند تا بتوانند غرورشان را حفظ کرده و با این روش به دیگران ضربه بزنند.

غرور چیست و چه نشانه هایی دارد

احساس تنهایی

در نظر داشته باشید که این افراد دیگر دوستی نخواهند داشت و دوستان آن ها دیگر حاضر به تحمل آن ها نیستند و ترکشان می کنند. این افراد بر خلاف ادعای که دارند در سدد پر کردن تنهایی خود می باشند.

قبول نداشتن درون

افراد مغرور خود را قبول دارند ولی در ظاهر. این افراد هرگز نمی توانند به صورت درونی از خود راضی باشند و می توان گفت آرامش ندارند و همیشه در حال عذاب می باشند. باید بدانید که این افراد بسیار آسیب پذیر و زود رنج می باشند و تمایل بسیار زیادی برای اثبات خود و اصطلاحا خود نمایی دارند.

استفاده از مکانیسم های دفاعی

افرادی که غرور کاذب دارند هرگز توانایی قبول باختن را ندارند و می توان گفت برای این که غرور خود را در هر حالتی حفظ کنند از مکانیسم های دفاعی استفاده می کنند. این افراد در برابر افراد سعی دارند ثابت کنند که کم نیاورده اند اما در تنهایی احساس ضعف می کنند.

متوقع و طلبکار

یکی دیگر از نشانه های غرور توقع و طلبکار بودن افراد می باشد. اگر دیگران مطابق میل آن ها رفتار نکنند قهر می کنند و ناراحت می شوند. اگر از این افراد در زندگی شما وجود دارد باید همیشه مواظب رفتارتان باشید تا آن ها را نرنجانید.

مطالبی که گفته شده نشان می دهد که نشانه های غرور چیست و شما می توانید به راحتی تشخیص بدهید که کدام افراد غرور دارند و کدام یک از آن ها متواضع هستند. هر چقدر که بخواهید پنهان کنید و سعی در انکار این رفتار ها داشته باشید نشان می دهد که بیش تر غرور دارید. باید به یاد داشته باشید که دوست داشتن خود و ارزش قائل شدن برای خود معنی غرور نمی دهد و در صورتی معنای غرور به خود می گیرد که این دو وی‍ژگی را فقط و فقط برای خود بدانیم. غرور شمشیری دو لبه می باشد و زیاد و کم بودن بیش از حد آن می تواند ضرر های بسیاری برای شما داشته باشد. اگر به اندازه کافی غرور نداشته باشید نمی توانید به موقعیت های خوب دست پیدا کنید و اگر غرور بسیار زیادی داشته باشید خود شیفته هستید.

فواید غرور

فواید داشتن غرور

در نظر داشته باشید حالا که می توانید به این سوال پاسخ بدهید که غرور چیست بهتر است با فواید آن هم آشنایی پیدا کنید

استاندارد های بالا

در واقع شما با داشتن غرور به استاندارد های بالاتری پایبند می شوید و به چیز های کم قانع نمی شوید. همین امر سبب می شود که شما در کارهایتان اعتماد به نفس بالاتری پیدا کنید و کیفیت کار های خود را افزایش بدهید و نتایج ایده آل تری را کسب کنید.

کنار زدن منفی ها

بهتر است برای انجام کار هایتان غرور به خرج بدهید و  از انجام کار هایتان نا امید نشوید تا نتیجه لازم را بگیرید. غرو مثبت می تواند به شما امیدواری بدهد و افکار منفی مانند نتوانستن را از شما دور کند. البته برای رسیدن به اهدافتان علاوه بر غرور باید کمی انعطاف پذیری هم داشته باشید.

مراقب کار بودن

در نظر داشته باشید که اگر به کار خود مغرور  نشوید یعنی به آن اهمیت نمی دهید. برای جلوگیری از این تفکر غلط عمومی نیاز است تا از هر کاری که انجام می دهید راضی بوده و نسبت به آن حس غرور داشته باشید.

غرور و رهبری

در نظر بگیرید که رهبران گروه به همه کار هایشان اهمیت می دهند و آن ها را جدی می گیرند. باید برای رسیدن به انگیزه رهبری، غرور کافی داشته باشید تا این غرور به شما قدرت جنگیدن بدهد. در واقع زمانی که یک شرکت دچار مشکل می شود بهتر است کار ها را به فرد مغرور بسپارید زیرا این افراد توانایی محافظت و کنترل کار ها را دارند.

غرور و حامی بودن

آدم‌ هایی که غرور بسیار زیادی دارند می توانند از خانواده خود بهتر از سایرین محافظت کنند. این افراد علاوه به خود نسبت به خانواده خود هم غرور دارند و سعی می کنند برای آن ها نیز بهترین زندگی را فراهم کنند و در نتیجه هیچ گاه اجازه نمی دهند که خانواده و یا هر کدام از آن ها در شرایط نا متناسب قرار بگیرند.

غرور و منفعت

در نظر داشته باشید که با دانستن تعریف غرور و پاسخ به سوال غرور چیست، می توانید از غرورتان به نفع خودتان استفاده کنید. باید بدانید که برای این کار نیاز است غرورتان را تغذیه کنید اما این تغذیه باید از نوع مثبت آن باشد. برای تغذیه مثبت غرور کافی است خودخواهی و تکبر خود را تحت سلطه خود قرار بدهید. با این کار  ساده غرور شما می تواند از برجسته ترین صفات شما باشد. به خاطر بسپارید که غرور مثبت دست بالا گرفتن خود و نیفتادن در دام خود شیفتگی و خود پسندی می باشد.

غرور چیست

نشست و برخاست کردن با افراد درست

غرور شما اجازه نمی دهد با هر آدمی دست و پنجه نرم کنید و با هر آدمی نشست و برخاست کنید در نتیجه فقط با آدم هایی در خور می شوید که می توانند به شما کمک کنند و به نوعی برای شما پله صعود به مراتب بالا تر هستند. باید بدانید که آدم های درست ویژگی های خاصی دارد که می توانید آن ها را بشناسید که این ویژگی ها شامل حمایت از شما، تشویق کردن شما و رو راست بودن با شما می باشد. باید بدانید که این آدم ها بی خود و بی جهت از شما تعریف نمی کنند و اعتماد به نفس اضافی به شما نمی دهند. این افراد می توانند رابطه سالمی با شما داشته باشند.

تواضع

در نظر داشته باشید که نیازی نیست برای هر کاری که انجام می دهید دنبال تعریف و تمجید باشید و یا از دیگران توقع داشته باشید شما را ستایش کنند. در عین داشتن غرور می توانید تواضع را هم بیاموزید.

امتحان کردن راه های جدید

وقتی غرور دارید می خواهید تجربه های جدیدی را امتحان کنید و به خوتان اجازه می دهید که کمی هم کم تر از سطح توقع دیگران قرار بگیرید. این امر به شما کمک می کند تا بتوانید مهارت های بسیار جدیدی را یاد بگیرید و از حالت مبتدی بودن خارج شوید. در نظر داشته باشید که خارج شدن از حالت مبتدی می تواند حس غرور شما را افزایش دهد.

انجام دادم کار های دلخواه

انسان های مغرور بر خلاف خاسته های دیگران کار هایی را انجام می دهند که باب میل آن ها می باشد. در واقع ای افراد یاد می گیرند که کار هایی را انجام بدهند که در آن احساس خوشحالی و رضایت دارند.

وقت گذاشتن برای خود

افرادی که مغرور هستند به خود اهمیت می دهند و در طی روز برای خود وقت می‌گذارند. در واقع آن ها به احساسات خود اهمیت بسیار زیادی می دهند و نمی گذارند که کار های دیگر مانع از انجام کار های شخصی آن ها شود.

کمک کردن به دیگران

افراد با داشتن غرور  مثبت به دیگران کمک می کنند و هرگز از ناراحتی های دیگران به راحتی عبور نمی کنند. این کمک کردن می تواند در غالب تحت حمایت گرفتن و یا دادن کمک های مالی به نیازمندان باشد. در نظر داشته باشید که می توانید با این کار در  دنیا و آخرت برای خود و دیگران جای بهتری بسازید. این کار می تواند نشان دهنده اصالت شما باشد.

سخن آخر

مطالب زیادی را درباره غرور چیست مطرح کردیم. باید تا کنون با پرسش غرور چیست به خوبی آشنا شده باشید و مزایای آن را درک کرده باشید و بدانید که چگونه از آن به نفع خود استفاده کنید. در واقع باور داشتن توانایی های شخصی و حس خوب داشتن بابت این توانایی ها نه تنها بد نیست بلکه می تواند در تقویت روحیه شما اثرات بسیار زیادی داشته باشد اما در حین این که غرور دارید نباید تواضع و فروتنی را فراموش کرده و در خود پسندی و غرور غرق شوید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه، فوتوفوبیا و اختلال چند شخصیتی و علل خود درگیری مزمن را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *