دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای تغییر اسم شناسنامه و آشنایی با شرایط و مراحل آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

تغییر اسم شناسنامه که امروزه اغلب افراد به دنبال آن هستند و ما در این مقاله سعی داریم شما را با روش ها و چگونگی تغییر نام آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید نام دارایی ارزشمندی است که انسان از بدو تولد تا آخرین لحظه زندگی خود همراه دارد و حتی برای آیندگان نیز به یادگار خواهد ماند. به طور کلی داشتن نامی زیبا که مورد علاقه انسان هم باشد باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حسی خوشایند در طول عمر خواهد شد.

آشنایی با چگونگی تغییر اسم شناسنامه

بهتر است بدانید که انتخاب نام از جمله حقوقی به شمار می آید که والدین در مقابل فرزند خود دارند و در اغلب موارد افراد به دلیل ناراضی بودن از نامی که والدین برای آن ها انتخاب کردند اقدام به تغییر نام خود می کنند و توجه داشته باشید که این کار نیاز به شرایط خاصی ندارد و هر فردی قادر خواهد بود برای یکبار درخواست تغییر نام بدهد و می تواند این درخواست خود را از طریق مراجعه به اداره ثبت احوال صدور شناسنامه را به پایان برساند اما اگر به هر دلیلی اداره ثبت احوال این درخواست را نپذیرفت شخص می تواند با مراجعه به مراجع قضایی درخواست خود را مطرح و چنانچه نام درخواستی از اسامی ممنوعه نباشد دادگاه مربوطه عمل رسیدگی و حکم بر محکومیت اداره ثبت احوال را صادر خواهد کرد.

چگونگی تغییر اسم شناسنامه

به طور کلی عمل نامگذاری به خوبی خود یک عمل مقدس محسوب می شود و حتی در قرآن هم اشاره ای به این قضیه شده و داستان حضرت آدم و قدرتی که خداوند به وی عطا کرده تا بر روی تمامی پدیده ها اسم بگذارد نقل شده است. توجه داشته باشید که قانون ضوابطی برای انتخاب نام مقرر نموده که بر طبق این ضوابط جز در موارد مصرح در قانون افراد برای انتخاب نام خود آزاد هستند. بهتر است بدانید که ماده ۲۰ قانون ثبت احوال مقرر داشته انتخاب اسمی که موجب هتک حیثیت و مقدسات اسلامی باشد و با ارزش ها همخوانی نداشته باشد تغییر آن جایز خواهد بود. همچنین در صورتی که شخصی معتقد باشد نام کوچک او اسمی نیست که به آن علاقه دارد و همگان او را به اسم دیگری می شناسند و او را به آن نام مخاطب قرار می دهند با انجام تشریفات خاص قانونی می تواند اسم کوچک خود را تغییر دهد.

افرادی که می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به تغییر نام خود اقدام نمایند:

۱. افراد بالای ۱۸ سال

۲. پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال

۳. افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند

  •  آرون گروپس

۴. سرپرست قانونی یعنی قیم، امین و وصی برای افراد صغیر و محجور همراه با ارائه مدرک که از سمت او احراز شده باشند.

مراجعه به ثبت احوال برای تغییر نام

مدارک مورد نیاز:

ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر از کلیه صفحات

تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام خانوادگی

ارائه اجازه نامه تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی از پدر یا جد پدری برای فرزندان کبیر که بخواهند از نام خانوادگی هر یک استفاده کنند.

تهیه اجازه نامه تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی از دارنده حق تقدم نام خانوادگی مورد درخواست تبصره

اما بانوانی که می خواهند از نام خانوادگی همسر خود استفاده نمایند مدارکی را که در ادامه بیان شده را بایستی ارائه نمایند:

تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام خانوادگی

اجازه نامه شوهر

اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه شوهر و قباله نکاحیه

اصل و تصویر شناسنامه متقاضی

اقدام کردن برای تغییر نام شناسنامه

نحوه مراجعه:

توجه داشته باشید که برای تغییر اسم شناسنامه کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند و شما می توانید با در دست داشتن مدارک لازم برای تغییر نام اقدام نمایید.

همچنین تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این مواقع پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره محل صدور شناسنامه و طرح در هیات حل اختلاف اقدامات لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.

بر اساس اینکه درخواست تغییر نام می بایست در هیات حل اختلاف اداره محل صدور شناسنامه مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه تصمیم گیری خواهد شد. توجه داشته باشید که موافقت با تغییر نام مورد درخواست موکول به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود.

چگونگی تغییر نام در شناسنامه بر اساس قانون

بهتر است بدانید که پس از وصول رای هیات حل اختلاف در مورد تغییر اسم شناسنامه به شرح زیر خواهد بود:

در صورتی که رای صادره موافق خواسته درخواست کننده صادر شده باشد پس از روئت متقاضی و تقاضای اجرا نسبت به تعویض شناسنامه یا نام جدید اقدام خواهد شد.

چنانچه رای صادره بر علیه خواسته درخواست کننده صادر شده باشد متقاضی پس از رویت آن در صورت تمایل می تواند باستناد ماده ۴ قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر یعنی ۱۰ روز پس از تاریخ ابلاغ شده نسبت به تصمیم متخذه به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و اعتراض خود را اعلام نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *