دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه شستن تشک تخت خواب و فوت و فن های آن

  • محدثه خاکشور
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله نحوه شستن تشک تخت را آموزش داده ایم، نظافت یکی از پر دغدغه ترین امور روزانه برای افراد بخصوص در زمینه تمیزی منزل برای خانم ها می باشد. تمیزی و پاک نمودن تشک از آلودگی و لکه ها یکی از این موارد محسوب می گردد.

انسان پس از گذراندن یک روز سخت و پر از دغدغه، نیاز به استراحت و آرامش دارد. یکی از اصلی ترین امکانات برای فراهم کردن این مورد علاوه ریلکس شدن و آسودگی فکر، یک تخت خوب و مناسب می باشد. تشک تخت باید در کنار نرم بودن و دارا بودن ویژگی های لازم، باید تمیز باشد که به این منظور پس از مدتی مورد استفاده قرار دادن آن، باید شستشو شود.

هر فرد برای تامین انرژی مورد نیاز خود، جهت شروع یک روز جدید نیاز به خواب کافی ( ۸ – ۹) و مکانی مناسب دارای شرایطی از جمله فکری آسوده، سکوت، عدم  نور و تخت تمیز با ویژگی های مناسب که تاثیر مستقیمی با سلامتی افراد دارد. بدین منظور باید به شستشو و نظافت تخت خود توجه لازم را داشته باشید.

آموزش نحوه شستن تشک های تختخواب در منزل

پاکیزه بودن تخت و تشک آن قطعا یکی از دغدغه های کدبانوها است، به طور میانگین تشک تخت پس از ۳ تا ۴ ماه نیاز به شستشو دارد. علاوه بر این در روزهای آفتابی پنجره اتاق خود را باز بگذارید تا هوای سالم و نور آفتاب میکروب های اتاقتان را از بین ببرد، به منظور جلوگیری رشد قارچ در این مکان ملزم هستید رویه های تشک تخت را جدا نموده و به آسانی آن را شستشو نموده و کیفیت خواب خود به بهترین نحو تضمین کنید. در این مقاله با آموزش نحوه شستن تشک همراه آرگا باشید.

  • نحوه شستن تشک تخت خواب

پیش از انجام هر کاری باید به نوع تخت خود توجه کنید، اینکه تخت شما تخت معمولی می باشد یا دارای فنر که در صورت معمولی بودن می توانید با آب داغ به بهترین نحو تشک تخت و همچنین خود تخت را تمیز نمایید، اما اگر تخت شما فنردار باشد بهتر است روکش تشک تخت را بشویید اما برای شستشوی تشک فنردا خود به قالیشویی رجوع نمایید زیرا آب داغ به بخش های فلزی و فنرها آسیب می رساند و پوسیدگی و زنگ زدن آن می گردد.

ابتدا در نخستین مرحله وسایل روی تخت مانند متکا و شبیه آن را جمع آوری کنید، روکش تخت را جدا نمایید تا همراه روکش متکاها شسته شود.

  •  آرون گروپس

آموزش نحوه شستن تشک تخت با روش ها ی آسان

پس از آن روکش تشک و روکش متکاها را به وسیله ی آب داغ بشویید. تا از رشد قارچ ها و باکتری ها جلوگیری گردد.

روش دوم شستن تشک تخت خواب

اگر تشک تخت شما دارای فنر نمی باشد، تشک را بر روی بالکن و یا هر مکان دیگری در حیاط بگذارید و آب داغ بر روی آن بریزید.

و سریعا بر روی تشک مواد شوینده ضدعفونی کننده بپاشید و به وسیله ی اسفنج زبر به خوبی تشک را شسته و در دو مرحله بر روی آن آب داغ بریزید.

قابل ذکر است که می توانید از سرکه سفید به جای شوینده ضدعفونی بهره ببرید.

روشی دیگر برای تمیز کردن تشک

در نخستین مرحله درجه ماشین لباسشویی را بر روی آب خیلی داغ تنظیم نموده تا باکتری ها را به طور کامل از بین ببرد.

به وسیله ی جاروبرقی تخت را گردگیری نمایید، به وسیله ی لوله جاروبرقی گوشه های تخت را به صورت مکش تمیز کنید.

پس از آن جوش شیرین را بر روی سطح تمام تشک تخت بپاشید تا موجب پاک شدن لکه ها شود. جهت برطرف کردن بوی بد تخت چند قطره روغن خوشبو کننده داخل جوش شیرین بریزید تا هم در عین پاکسازی خوش عطر نیز گردد.

آموزش شیوه ی شستن تشک با استفاده از جوش شیرین و ..

باید جوش شیرین نم ساعت بر روی تخت باقی بماند و تخت را مجددا جارو زده و روی آن را از جوش شیرین ها عاری نمایید. و در آخر به بیرون از منزل و در مجاورت هوای آزاد قرار دهید تا رطوبتش از بین رفته و خشک گردد.

لوازم کاربردی برای تمیز کردن

  • آب داغ
  • اسفنج زبر (مسواک قدیمی)
  • الکل سفید
  • مواد شوینده و ضد عفونی کننده
  • اسپری
  • مایع شستشوی فرش دارای آنزیم

آموزش نحوه شستن تشک با وسایل مختلف

انواع لکه های ایجاد شده بر روی تشک تخت

اغلب به سه علت  ادرار، خون و ترشحات بدن بر روی تخت لکه ایجاد می گردد، که برای هر کدام مراحل متفاوتی را انجام می دهید و به آسانی از شر این لکه ها خلاص شوید.

پاک کردن لکه های خون

جهت پاک کردن لکه های خشک شده ی خون ابتدا ۱/۴ فنجان آب اکسیژنه، ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، ۱ قاشق غذاخوری نمک را با یکدیگر مخلوط نموده و خمیری چسبنده به دست آورید. مواد چسبنده را بر روی تخت بریزید و پس از کمی آن را تمیز نمایید تا تمام لکه ها پاک گردد.

پاک کردن لکه های ادرار بر روی تشک تخت

یکی از بیشترین آلودگی هایی که بر روی تخت ایجاد می شود ادرار به وسیله ی کودکان و حیوانات خانگی می باشد که موجب بوجود آمدن لکه هایی بر روی آن می گردد. برای پاک کردن لکه های ادرار می توانید ترکیبی متشکل از ۳ درصد آب اکسیژنه، ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین، کمی مایع ظرفشویی را آماده کرده و مورد استفاده قرار دهید.

ترکیب بدست آمده را بر روی تشک تخت ریخته و از شر این لکه های بدبو خلاص شوید. اما گاهی این لکه ها با این روش از بین نمی روند، پس به سراغ شیوه ی دیگری را امتحان کنید که قطعا مشکل شما را حل می کنید.

۳ قاشق غذاخوری پودر ماشین لباسشویی را با ۱ قاشق آب ترکیب نموده و آن را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی لکه موجود قرار دهید و پس از این زمان آب اکسیژنه را اضافه کرده و جارو نمایید.

آموزش نحوه شستشوی تشک تختخواب

بوگیری تشک تخت

برای از بین بردن بوی نامطبوع تشک تخت و خوش عطر نمودن آن گل محمدی را بر روی تشک تخت ریخته و کمی صبر کنید تا باقی بماند.

شیوه ی خشک کردن تشک تخت

پیش از انجام هر کاری پنجره ها را باز نموده و پس از آن تمام گوشه های تخت را به وسیله ی آمونیاک اسید، آب و پارچه تمیز ضد عفونی نمایید، پس از ۵ دقیقه مجددا همین عمل را انجام دهید و همان قسمت را با جوش شیرین جهت از بین بردن اثر آمونیاک اسید و قارچ پاکسازی کرده و بعد از خشک شدن جارو کشیده و کار را به پایان برسانید.

شستشو و خشکشویی با دستگاه

روش های گفته شده برای داخل منزل بود، اما راه دیگری نیز وجود دارد که چنانچه شما می خواهید شستشوی تشک های تختخواب شما در کمترین زمان و به آسانی انجام شود، می توانید این کار را به خدمات خشکشویی و شستشوی خوشخواب به وسیله ی دستگاه بسپارید.

آموزش نحوه شستشوی تشک تختخواب با دستگاه

خواب آسوده و کافی یکی از مهمترین و موثرترین موارد بر روی سلامتی بدن انسان می باشد، در کنار آن نظافت و پاکیزگی علاوه بر حفظ سلامتی جسمی، سلامتی روحی شما را نیز به دنبال دارد. پس پاکیزه نگه داشتن تخت خواب قطعا از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت ایجاد لکه ای سریعا باید پیگیر برطرف کردن آن شد. در این مقاله به نحوه شستن تشک به طور مفصل پرداخته ایم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *