دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درد پشت چشم چه دلایلی دارد؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

درد پشت چشم یکی از مشکلات شایع در بین مردم است که با علایمی نیز همراه است به همین خاطر در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با علت های بروز این مشکل و روش های درمان آن آشنا کنیم.

بسیاری از افراد گاهی از درد چشم رنج می برند که به شکل های مختلفی و در ناحیه های مختلفی از چشم این مشکل ایجاد می شود و دارای علت های خاصی است که معمولاً چند نوع سردرد منجر به درد چشم می شود و ممکن است شدت آن در هر فردی با فرق دیگر متفاوت باشد و در برخی موارد نشانه ای از یک مشکل جدی می باشد که علایم مختلفی را نیز به همراه دارد.

همه چیز در مورد درد چشم

همه چیز در مورد درد پشت چشم

درد پشت چشم علت های مختلفی دارد که بهتر است ابتدا علت آن را تشخیص دهید که گاهی تشخیص آن کار نسبتاً دشواری است که علت بروز درد در این قسمت از چشم عبارتند از :

  • سینوزیت

همانطور که می دانید التهاب حفره سینوس را سینوزیت می گویند که سبب احساس فشار و درد در قسمت های چشم ها و استخوان گونه می شود که دیگر علایم سینوزیت عبارتند از : دندان درد، خستگی، ضعف حس چشایی، تب، گرفتگی بینی و تحریک پذیری در ناحیه صورت می باشد که سینوزیت بنا به دلایل مختلفی از جمله آلرژی های محیطی یا غذایی و عفونت های تنفسی رخ می دهد.

دلایل و علت های بروز درد چشم

  • مشکلات بینایی

گاهی اوقات مشکلات بینایی از قبیل دور بینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم سبب ایجاد درد در این قسمت از چشم ها می شود همچنین می تواند ناشی از تلاش مغز و چشم به منظور رفع مشکل بینایی باشد و تمرکز شدید سبب بروز این نوع مشکل چشمی می شود.

  • میگرن

میگرن یکی از سردرد های بسیار شایع و دردناک است که اکثر افراد مبتلا به میگرن از داشتن درد در ناحیه پشت چشم رنج می برند که این نوع سردرد توسط بوی خاصی بروز می کند چیزی که سبب استرس، واکنش های آلرژیک و چشمک زدن نور در چشم شود.

  •  آرون گروپس

علت ایجاد درد چشم

  • سردرد های خوشه ای

یکی از انواع سردرد های درد ناک و ناراحت کننده سردرد خوشه ای است و به دلیل اینکه با درد شدیدی همراه است سبب بیدار شدن فرد از خواب شبانه و درد شدید در این قسمت چشم ها می شود، این نوع سردرد امکان دارد هفته ها ناپدید شود سپس مجدداً به وجود آید که با علایم دیگر از جمله : قرمزی چشم ها، گرفتگی بینی، التهاب چشم همراه است.

  • نوریت نوری و بینایی

به کابلی که چشم و مغز را به هم متصل می کند عصب بینایی گفته می شود و زمانی که این عصب ملتهب شوند نوریت نوری و بینایی به وجود می آید که سبب بروز این مشکل چشمی در فرد می شود.

علل ایجاد درد چشم

  • سندرم خشکی چشم

برخی افراد در طول زندگی خود سندرم خشکی چشم را تجربه کرده اند که سبب سردرد و حساسیت به نور خواهد شد که در نهایت منجر به احساس درد در این قسمت از چشم می شود که با نام سندرم سیکا، کراتیت سیسکا شناخته می شود.

  • آنوریسم

از دیگر دلایل احتمالی بروز درد در این ناحیه از چشم چپ آنوریسم مغزی می باشد و هنگامی که رگ های خونی مغزی ضعیف باشد این مشکل بروز می کند که در نهایت منجر به سکته مغزی می شود.

دلایل ایجاد درد پشت چشم

  • پاپیلو ادم

این عارضه به علت التهاب، خونریزی و تومور مغزی رخ می دهد و حتی امکان دارد ساعت ها و هفته ها طول بکشد که با درد در قسمت پشت چشم، تاری دید، سردرد و دوبینی همراه است

  • اسکلریت

به التهاب قسمت سفید رنگ چشم اسکلریت گفته می شود و سبب درد سوزن مانند در قسمت پشت چشم می شود حتی حرکت دادن چشم ها نیز با درد همراه می شود و با علایم دیگر از جمله : قرمزی چشم و حساسیت به نور همراه است.

دلایل و علت های درد پشت چشم

آشنایی با روش های درمان

بسته به علت درد چشم می توانید روش های درمان آن را انتخاب کنید به همین خاطر در ادامه شما را با چند روش درمان آشنا خواهیم کرد:

Co110 :

کوآنزیم Q10 در افراد مبتلا به سردرد ها میگرنی سبب کاهش این مشکل چشمی می شود و طبق مطالعات انجام شده به منظور درمان سردرد نیز گزینه بسیار مناسبی است.

روش های درمان درد پشت چشم

۵-htp:

این دارو سبب افزایش سطح اندوفین و سروتونین می شود و در نتیجه باعث درمان و جلوگیری از سردرد های میگرنی می شود، این مسکن طبیعی بر گردش خون در رگ های خونی مغزی تاثیر گذار است.

مصرف منیزیم :

مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم در افراد مبتلا به سردرد ها میگرنی و گلوکوم نقش مهمی را ایفا می کند و در واقع سبب تمیز کردن دیواره رگ های خونی و در نتیجه به بهبود جریان خون به چشم ها و درد پشت چشم ها کمک می کند.

روش های درمان درد چشم

از بین بردن آلرژی غذایی :

همانطور که می دانید سردرد های میگرنی معمولاً به علت آلرژی های غذایی می باشد از این رو حذف مواد غذایی آلرژیک زا کمک زیادی به کاهش سردرد ها میگرنی و در نتیجه درد در این قسمت از چشم خواهد کرد.

ورزش و یوگا :

از دیگر روش های موثر جهت درمان درد در این قسمت از چشم انجام حرکات ورزشی مناسب است که سبب کاهش سردرد و سینوزیت می شود که انجام یک سری پوزیشن ها نقش مهمی را در این موضوع دارند که عبارتند از : پوزیشن دلفینی، پل، انگشت بزرگ پا و صورت سگ پایین.

روش های درمان درد چشم

رژیم کم گلیسمی :

مصرف غذاهای کم گلیسمی نقش مهمی را در تعادل میزان قند خون ایفا می کند و در نتیجه به کاهش سردرد های میگرنی کمک شگفت انگیزی می کند، غذاهای کم گلیسمی عبارتند از : گل کلم، چای سبز، کلم، آووکادو، مارچوبه، کلم بروکلی، کرفس و برگ چغندر می باشد.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • دیدن هاله ای در اطراف چراغ
  • احساس درد شدید
  • مشکلی در وضوح دید
  • همراه بودن درد چشم با استفراغ یا درد شکمی
  • حرکت دادن چشم به سختی

روش های پیشگیری از درد چشم

۱. داشتن یک شیوه زندگی سالم به منظور جلوگیری و درمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که شامل : مصرف مقادیر فراوانی سبزی، استراحت کافی و نوشیدن مایعات

۲. خودداری از مصرف الکل و سیگار کشیدن

۳. استفاده از محافظ چشم

۴. به صورت مرتب و کاملاً تمیز نگه داشتن لنزهای تماسی

امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با این مشکل چشمی آشنا شده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با دیگر بیماری ها می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *