دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تالاسمی مینور چیست؟ آنچه باید افراد مبتلا به این بیماری بدانند

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با تالاسمی مینور که یکی از بیماری های ژنتیکی می باشد آشنا می کنیم و علامت ها و نشانه های این بیماری را برای شما بازگو می کنیم. تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید تا روش هایی برای زندگی با این بیماری را برای شما مطرح کنیم.

افرادی که دارای تالاسمی هستند می توانند امور روز مره خود را مانند سایرین انجام بدهند. اما این بیماری در برخی از موارد زندگی می تواند مشکلاتی را برای افراد بوجود بیاورند. در واقع تالاسمی یکی از اختلالات رایج خونی می باشد. در ادامه این بیماری را برای شما شرح می دهیم.

روش تشخیص تالاسمی

تالاسمی

تالاسمی یک اختلال خونی می باشد و در آن تعداد هموگلوبین و سلول های خونی سرخ در بدن فرد مبتلا از حالت طبیعی بسیار کم تر است و هموگلوبین موجود در سلول های خونی که مسئول حمل گاز های تنفسی در بدن می باشند کاهش پیدا می کنند و اکسیژن رسانی در بافت ها را دچار مشکل می کند. در واقع همو گلوبین کم در خون  می تواند خستگی همراه با کم خونی را برای شما ایجاد کند. تالاسمی دو نوع دارد که در این بخش برای شما تالاسمی مینور را شرح می دهیم.

تالاسمی مینور

در واقع تالاسمی مینور در زمانی رخ می دهد که ژن ها از طریق یکی از والدین به نوزاد منتقل شود. در نظر داشته باشید که افرادی که دارای این نوع تالاسمی هستند به عنوان حامل شناخته می شوند. این تالاسمی به سختی شناسایی می شود و تنها راه آن آزمایش خون می باشد. این آزمایش الکتروفوروز هموگلوبین نام دارد و می تواند ژن مربوط به تالاسمی را مشخص کند. این نوع از تالاسمی کم خونی شدید را ایجاد می کند. این بیماری یکی از بیماری  های شایع ارثی می باشد. بهتر است اگر یکی از اعضای خانواده و یا گذشتگان شما این بیماری را داشته اند بهتر است شما هم یک آزمایش بدهید. تشخیص دادن بیماری می تواند فواید بسیاری برای شما داشته باشد و می توانید از داشتن فرزندی با تالاسمی ماژور جلوگیری کنید.

استرس بی دلیل یکی از علائم تالاسمی است

علامت های این بیماری

در نظر داشته باشید که این بیماری می تواند علامت های متفاوتی و متنوعی برای شما داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  •  آرون گروپس

نکته یک : در نظر داشته باشید که تالاسمی برای بسیاری از افراد به معنای کم خونی می باشد. علامت های این بیماری می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکن است در برخی از دوره های زندگی شما علامت های تالاسمی را احساس نکنید ولی بدین معنا نیست که این بیماری درمان شده است.

نکته دو : این بیماری می تواند برای شما مشکلاتی را ایجاد کند. گاهی این مشکلات می تواند در اثر فعالیت های بسیار زیاد برای شما رخ بدهد که این مشکلات شامل احساس خستگی، تنگی نفس و ضعف می باشد و ممکن است شما را از انجام فعالیت های عادی باز دارد و باعث ناراحتی شما شود.

عوامل موثر در تالاسمی

تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که به صورت ارثی در افراد ایجاد می شود و از زمان تولد فرد در زندگی وی حضور دارد. در واقع این بیماری مانند سرماخوردگی اکتسابی نیست و نمی تواند در طدل زندگی بوجود بیاید و فرد سالم را درگیر کند اما شما می توانید این بیماری را به فرزندان خود منتقل کنید و اگر همسرتان هم دارای این نوع از تالاسمی باشد فرزند شما مبتلا به تالاسمی ماژور خواهد شد به همین دلیل هم هست که پزشکان به شما پیشنهاد می دهند که قبل از ازدواج حتما آزمایش خون بدهید.

انواع تالاسمی

همانطور که گفتیم تالاسمی یکی از بیماری های خونی می باشد و مشکلات فراوانی را بوجود می آورد و نمی توانیم این مشکل ژنتیکی را محدود کنیم. انسان ها برای ساخت هموگلوبین در خون نیازمند دو پروتئین به نام های آلفا و بتا می باشند و در صورت ناکافی بودن هر کدام از این پروتئین ها می تواند تالاسمی های متفاوتی را ایجاد کند. در واقع همه مشکلاتی که این بیماری ایجاد می کند در اثر ناتوانی در انتقال اکسیژن می باشد و می توان گفت انتقال صحیح اکسیژن می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. پزشکان  از تقسیم بندی ماژور و مینور برای این مشکل استفاده می کنند و نوع مینور از جدیت کم تری برخوردار می باشد و تالاسمی ماژور دارای جدیت بیش تری است. باید بدانید که نوع تالاسمی قابل تغییر نیست و ممکن نیست که نوع مینور به ماژور و نوع ماژور آن به نوع مینور تبدیل شود.

زندگی با کم خونی

زندگی با تالاسمی

اگر بتوانید همکاری های لازم را با پزشک خود داشته باشید و روال درمانی مناسبی را طی کنید می توانید بدون درد سر به زندگی عادی خود ادامه بدهید و بدون هیچ خطری زندگی کنید. برای داشتن زندگی مطلوب بهتر است از قرص های آهن استفاده نکنید. از یک رژیم غذایی برای سلامت استخوان هایتان استفاده کنید و انرژی های لازم را کسب کنید. برای استفاده از کلسیم و مکمل های آن باید از پزشکتان مشورت بگیرید. در نظر داشته باشید که سیستم ایمنی شما کمی ضعیف تر از انسان های عادی است و باید از تماس مستقیم با بیماران عادی و خاص بپرهیزید و به صورت مرتب دست هایتان را بشویید و بهداشت را بیش تر از افراد عادی رعایت کنید ولی دقت کنید که وسواس فکری و عملی پیدا نکنید. در صورت داشتن تب های شدید بهتر است خود را به نزدیک ترین بیمارستان برسانید زیرا تب شدید می تواند به شما آسیب های زیادی می رساند و ممکن است آنزیم ها و پروتئین های  مهم بدن را از کار بیندازد.

تالاسمی مینور

سخن آخر

در نظر داشته باشید که خیلی از افراد در جهان هستند که دارای این بیماری می باشند و به راحتی به زندگی خود ادامه می دهند که فعالیت های بسیاری را انجام می دهند و مشکلی برای آن ها بوجود نمی آید. می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل بیماری درمان بیماری هموفیلی و آزمایش ژنتیک را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *