دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دلایل لرزش دنده خودرو و راهنمای رفع عیب آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مشکلاتی که هر راننده ای ممکن است با آن مواجه شود لرزش دنده خودرو می باشد که با صدای تولیدی اش راننده را کلافه می کند. در این مطلب با دلایل لرزش دنده خودرو آشنا می شوید.

گاهی اوقات ممکن است دسته دنده یا دنده که در کابین اتومبیل قرار دارد در شرایطی بنا به دلایل متعدد شروع به لرزش کند و با صدایی که ایجاد می کند موجب کلافگی راننده شود. برای آشنایی با دلایل ایجاد این اتفاق با ادامه مطلب همراه ما باشید.

 آشنایی با دلایل لرزش دنده خودرو

دنده که به آن دسته دنده نیز گفته می شود نوعی اهرم در داخل کابین خودرو می باشد که وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد. این اهرم در خودروهای قدیمی، کنار فرمان تعبیه شده است. به طور معمول خودروهای سواری بدون در نظر گرفتن دو حالت خنثی و دنده عقب دارای پنج دنده هستند. می توان برای خودروهای دارای دنده دستی پنج حالت مختلف را در نظر گرفت. برای خودروهای اتومات دنده غالبا دارای چهار حالت P/ N/ R و D می باشد.

 اهرم دنده به صورت مستقیم با جعبه دنده یا گیربکس در ارتباط بوده که موقع تعویض دنده، دنده ها در گیربکس با یکدیگر درگیر شده تا سرعت خودرو تغییر یابد. دنده نیز شبیه دیگر قطعات خودرو، بعد از مدتی ممکن است با خرابی، فرسودگی و یا اختلال در عملکرد همراه گردد. یکی از موضوعات شایع درباره دنده اتومبیل که نگرانی زیاد رانندگان را به دنبال دارد، لرزش دنده؛ است.

البته باید گفت که بعضی از این لرزشها طبیعی بوده و خودرو را با مشکلی مواجه نخواهد کرد. به طور مثال در خودروهای دنده دستی ساخت داخلی، ممکن است هنگام حرکت و شتاب گیری اولیه، مقداری لرزش دنده، داشته باشند. یا در دور پایین به خاطر ارتعاش طبیعی اتومبیل، لرزشهای خفیفی در دنده ایجاد شود که با افزایش دور موتور و تعویض دنده، این مشکلات برطرف می شود. با این حال ممکن است یکی از دلایل لرزش اهرم دنده مربوط به وجود مشکل در دیگر قطعات اتومبیل باشد. در ادامه ببشتر با دلایل ایجاد این مشکل آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس

ایراد در دسته موتور

یکی از مهمترین اجزا برای حفظ تعادل خودرو، دسته موتور بوده که عهده دار حفظ وزن اتومبیل می باشد. به این ترتیب چنانچه  مشکل یا شکستگی در دسته موتور ایجاد شود موجب لرزش دنده و به طور  کلی لرزش موتور اتومبیل شود. با توجه به اینکه خودرو محرک جلو بوده یا عقب، تعداد دسته موتور تفاوت داشته و شکستگی هر یک از آن ها نیز علامت خاص خودش را دارد اما در حالت کلی صدای تلق‌تلق  هنگام عبور از دست اندازها، از خرابی دسته موتور خبر می دهد. توصیه می شود به طور منظم، دسته موتورها را همواره چک و بررسی کنید تا از شکستگی آن جلوگیری شود.

هنگامی که برای هر یک از این دسته ها ایرادی پیش آید به طور معمول سبب لرزش موتور و سیستم های متصل به آن شده که یکی ازاین سیستم ها جعبه دنده می باشد. جدا از مشکلات دیگری که برای این قسمت ایجاد می شود این لرزش به دنده اتومبیل منتقل شده و سبب لرزش دنده می شود.

خراب شدن ماهک و میل ماهک

ماهک، اهرمی به شکل هلال بوده که با حرکت دادن آن، کشویی تعویض دنده نیز حرکت نموده تا تعویض دنده انجام شود. اگر این اهرم خراب شود شبب لق شدن، لرزش آن و جا نرفتن دنده می شود. البته باید گفت که نشانه خرابی ماهک به شکل عدم توانایی در جا زدن دنده بوده و احتمال کمی وجود دارد که خرابی ماهک را از طریق لرزش دنده اتومبیل متوجه گردید.

ایراد در پلوس

وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ های اتومبیل بر عهده پلوس می باشد. هر گونه شکستگی یا خرابی این قطعه، در سرعت های کم می‌تواند موجب لرزش دنده اتومبیل گردد. ضمنا شکستگی فنرهای موجود در پلوس، نیز سبب لرزش دنده در سرعت های خاصی می شود. از دلایل خرابی پلوس می توان به سفت نبودن پیچ های سر پلوس، پاره شدن گردگیر پلوس و عدم استفاده صحیح از خود دنده اتومبیل اشاره کرد. صدای تق‌تق چرخ ها نشان دهنده خرابی پلوس می باشد. برای آنکه بدانید مشکل از کدام سمت است فرمان را به طور کامل به آن سمت چرخانده اگر صدای تق‌تق شنیدید به این معنی است که پلوس آن سمت ایراد دارد.

ایراد در تنظیمات ارتفاع اتومبیل

یکی از دلایل لرزش دنده اتومبیل می تواند مربوط به تنظیم نبودن ارتفاع ماشین باشد که غالبا با مراجعه به مکانیکی این ایراد به راحتی قابل رفع است.

کیفیت پایین روغن گیربکس

اگر کیفیت روغن گیربکس که به نام واسکازین شناخته می شود مناسب باشد موجب کارکرد روان جعبه دنده، کاهش درجه حرارت، کاهش سر و صدا و …  در گیربکس گردد. اگر کیفیت واسکازین کم شود یا میزان آن کافی نباشد می‌تواند سبب لرزش دنده اتومبیل شود. بهترین روش پیشگیری از این اتفاق، تعویض به موقع روغن گیربکس بوده که با توجه به نوع روغن، گیربکس اتومبیل و شرایط آب و هوایی تفاوت دارد. اما در حالت کلی موقع تعویض دیسک و صفحه کلاچ، روغن جعبه دنده نیز باید نیز باید تعویض شود.

دلیل لرزش دنده اتومبیل

ایراد در صفحه کلاچ و دیسک

ممکن است لرزش دنده اتومبیل مربوط به ایراد با خرابی صفحه کلاچ و دیسک باشد. برای پیشگیری از ایجاد این اتفاق و بروز دیگر مشکلات،همواره به بازدید و بررسی دوره‌ای آنها پرداخته و به موقع تعویضشان کنید. زمان عوض کردن صفحه کلاچ و دیسک، به نوع رانندگی شما بستگی دارد. جنانچه اتومبیل را روی دنده یک قرار دهید و کلاچ را رها کنید اگر موتور و اتاق خودرو شروع به لرزش کرد به این معناست که باید به تعویض صفحه کلاچ و دیسک اقدام کنید.

 کیفیت پایین ساخت و مونتاژ

از دیگر عوامل لرزش دنده اتومبیل می توان به کیفیت پایین ساخت و مونتاژ اشاره کرد که این امر بیشتر در خودروهای داخلی  مشاهده می‌شود. قابل ذکر است که گذشت زمان نیز بر این امر بی تاثیر نخواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *