دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقاشی سبک امپرسیونیسم چه خصوصیاتی دارد؟

  • ساناز براتی
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

سبک امپرسیونیسم یکی از روش های نقاشی در جهان است که در ابتدای قرن نوزدهم در فرانسه ظهور یافت در این نقاشی جزئیات دیده نمی شود و بیشتر مردم عادی و روزمرگی هایشان به چشم می آید، همچنین در این نوع نقاشی از ترکیب رنگ ها خبری نیست و رنگ ها به صورت خام استفاده می شوند.

امپرسیونیسم نوعی جنبش هنری است که در قرن نوزدهم اتفاق افتاد که در حالت کلی با ویژگی هایی مثل ضربه های کوتاه قلم روی بوم، جداسازی رنگ ها، تاکید بر روی ترسیم دقیق نور در تغییر ویژگی های آن و داشتن موضوعات معمولی شناخته می شود.

آشنایی با نقاشی سبک امپرسیونیسم

امپرسیونیسم سبکی از نقاشی می باشد که در اواسط دهه ی اول قرن نوزدهم ظهور یافت که بر احساس و ادراک لحظه ای نقاش یا هنرمند از یک صحنه تاکید می کند. همانطور که اشاره شد این سبک نقاشی بیشتر بر استفاده از نور و بازتاب آن، ضربه های کوتاه قلم روی بوم و جداسازی رنگ ها تاکید داشته و از این طریق مخاطب را جذب می نماید. از مهمترین نقاشان این سبک کلود مونه با اثر معروفش «امپرسیون: طلوع آفتاب» و ادگار دگا با اثر «کلاس باله» می توان نام برد که با کمک زندگی مدرن و استفاده از آن در موضوعات نقاشی به گونه ای از نور و حرکت استفاده کرده اند که تا کنون دیده نشده است. در ادامه با نقاشی سبک امپرسیونیسم بیشتر آشنا خواهیم شد.

بررسی نقاشی سبک امپرسیونیسم

امپرسیونیسم

با اینکه خیلی از نقاشان معروف غربی بخشی از جنبش امپرسیونیست بوده اند، ولی کلمه ی امپرسیونیست در واقع توسط منتقدان هنری که از این سبک وحشت زده بودند با عنوان یک کلمه خفت بار، ابداع گردید. امپرسیونیسم به دلیل داشتن ضربات کوتاه و آشکار قلم روی بوم، کثیف و شلخته به نظر می رسید. در این نوع نقاشی هنرمندان با کمک ضربات شکسته و کوتاه قلم مو آغشته به رنگ های خالص و نا مخلوط در عوض ترکیب های ظریف رنگ ها نقاشی می کشیدند. به عنوان مثال این نوع نقاشان به جای ترکیب دو رنگ آبی و زرد برای داشتن رنگ سبز، دو رنگ سبز و زرد را مخلوط نشده بر روی بوم می زدند تا حس رنگ سبز در بیننده ایجاد شود. در این سبک از نقاشی زندگی مدرن و تاثیرات کلی و واضح به جای جزئیات نشان داده می شود.

مهرفی نقاشی شیوه امپرسیونیسم

مضمون نقاشی های امپرسیونیستی

نقاشی های این سبک دارای مضامین زیر هستند:

  • تصاویر زندگی روزمره: در این سبک بر خلاف نقاشان محافظه کار که بیشتر موضوعات و داستان های تاریخی و زیبایی های رایج و عمومی و مذهبی و اخلاقی را به تصویر می کشیدند، در واقع لحظات معمولی زندگی را موضوع قرار می گرفت و واقعیت و آنچیزی که در لحظه وجود داشت بیشتر مورد توجه نقاشان امپرسیونیسم بود که نقاشی می شد.
  • طبیعت: در این نقاشی ها طبیعت به عنوان مضمون اصلی شناخته می شد و عقیده نقاشان امپرسیونیسم بر نمایش خود واقعی طبیعت بود. در برخی از نقاشی ها قسمت های خیلی معمولی از طبیعت با عنوان نقاشی اصلی انتخاب می شده اند مانند کنار رودخانه و زمین پر از علف.

آشنایی با نقاشی به روش امپرسیونیسم

  •  آرون گروپس
  • مردم: نقاشان این سبک بسیار علاقه به کشیدن مردم در زندگی روزمره داشتند و توجه بسیاری به قشر متوسط و کارگران در حال کار یا تفریح در باغ ها و یا روستاها داشتند.
  • پاریس: بعد از انقلاب صنعتی فرانسه و تبدیل پاریس به شهری مدرن، پاریس با عنوان یکی از موضوعات مهم مورد علاقه امپرسیونیست ها تبدیل شد. زنان با لباس های مد روز در خیابان های مجلل و جدید شهر یا حومه پاریس با وسایل نقلیه جدید و همچنین کنار رودخانه و دریا که پاریسی ها اوقات فراقتشان را در آنجا می گذراندند مورد علاقه نقاشان این سبک بوده اند.
  • طبیعت بی جان: طبیعت بی جان و استفاده از آن در نقاشی ها به نقاشان فرصت تجربه و تصویر سازی نور و تاثیرات آن بر روی شکل و رنگ اشیاء را می داد

معرفی نقاشی سبک امپرسیونیسم

تکنیک امپرسیونیسم

  • رنگ:

نقاشان این نوع سبک مخالفت خود با سبک سابق که بیشتر از رنگ های تیره و خورده استفاده می کردند، را با استفاده از رنگ های شاد و سرزنده نشان داده اند. با استفاده از رنگ های شاد علاوه بر نشاط و شادابی در نقاشی ها تاثیرات متغیر نور خورشید را نیز منعکس می کرده اند. رنگ های درخشان و با کنتراست بالا یکی بعد از دیگری و به شکل خام و بدون ترکیب با رنگ های دیگر استفاده می شده اند.

  • قلم مو:

نقاشان امپرسیونیسم برای نشان دادن حرکت و تغییرات لحظه ای، از ضربه های سریع و کوتاه و منقطع به قلم مو استفاده می نموده اند، چون رنگ ها بدون ادغام در کنار هم قرار می گرفتند بیننده می توانست جهت حرکت قلم مو را واضح، درک کرده و همچنین این روش استفاده از قلم مو کل اثر را به نوعی نا تمام جلوه می داد.

نقاشی به شیوه امپرسیونیسم

  • محل:

هنرمندان در این سبک بیشتر در فضای بیرون و دور از کارگاه فعالیت می کرده اند، زیرا بتوانند تماس بیشتری با طبیعت داشته باشند و همچنین تاثیرات نور و خورشید و هوا و حرکت را همانطور که هستند نشان دهند.

  • ترکیب بندی:

نقاشان امپرسیونیسم قوانین و الگو های گذشته را کنار گذاشته و دریچه نوینی را در ترکیب بندی باز نمودند. این هنرمندان تلاش کرده اند تا جزئیات را از نقاشی حذف کرده و تصویر کلی از موضوع را نشان دهند و بیشتر از زاویه های غیر معمول به موضوع نگاه می کرده اند. ترکیب بندی در این نقاشی ها به نوعی بود که گویی از دریچه دوربین عکاسی به موضوع نگاه شده است.

بررسی نقاشی به روش امپرسیونیسم

 مشاهیر سبک امپرسیونیسم و آثار آن ها

در ادامه مطالب با مشهورترین نقاشان این سبک و آثار آن ها آشنا می شویم:

  • ادگار دگا:

«خانواده ی بللی» در موزه اورسی پاریس، «در رقاب های روستایی» در موزه هنرهای زیبای بوستون، «کلاس رقص» در موزه هنر متروپولیتن، «دیدار از یک موزه» در موزه هنرهای زیبای بوستون.

  • گوستاو کایبوت:

«کف ساب ها(رنده کاران)» در موزه اورسی پاریس، «خیابان پاریس، روز بارانی» در موسسه ی هنری شیکاگو، «مردی در حمام» در کلکسیون خصوصی که در گالری ملی بریتانیا در لندن به نمایش در آمده است.

  • برت موریسو:

«گهواره» در موزه اورسی پاریس، «شکار پروانه ها» در موزه اورسی پاریس.

  • مری کسات:

«زنی با گردنبند مروارید در لژ» در موزه هنر فیلادلفیا، «لژ» در گالری ملی هنر، « حمام کودک» در موسسه هنری شیکاگو.

کلود مونه:

«پل آرژانتوی» در موزه اورسی پاریس، «ایستگاه سن لازار» در موزه هنری هاروارد، «نیلوفر آبی» در موزه اورانژری پاریس، «امپرسیون، طلوع آفتاب» در موزه مارموتان پاریس.

آشنایی با نقاشی سبک امپرسیونیسم

پیر آگوست رنوار:

«لژ» در گالری کورتولد لندن، «بلوار بزرگ» در موزه هنر فیلادلفیا، « مولن دو لا گلت» در موزه اورسی پاریس، «نهار قایقرانان» در کلکسیون فیلیپس در واشنگتن، «تن شویان بزرگ» در موزه هنر فیلادلفیا.

همچنین می توانید برای آشنایی با نقاشی سبک کوبیسم و نقاشی رئال بر روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *