دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه ماست ایسلندی با روش اصلی و نکات کلیدی برای درست کردن این ماست در خانه

  • ندا خوشرو
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در این آموزش با طرز تهیه ماست ایسلندی با دو روش مختلف در خدمت شما عزیزان خواهیم بود که امیدواریم از تهیه این نوع ماست سالم و بدون چربی در منزل نهایت لذت را ببرید.

ماماست ایسلندی از انواع ماست های بدون چربی و غلیظ می باشد که به دلیل داشتن میزان پروتئین بالا و چربی پایینی که دارد جزء بهترین محصولات لبنی در سراسر دنیا به شمار می رود.

برای تهیه ماست روش های زیادی نظیر ماست چکیده و ماست سفت و ماست ایسلندی و … وجود دارد که شما می توانید به کمک این روش های مختلف ماست های خوش طعمی را در منزل تهیه نمایید.

دستور تهیه ماست ایسلندی

روش اول : ( دستور تهیه ماست ایسلندی به صورت زیگی بدون استفاده از لوبیای وانیل )

مواد لازم

  • شیر بدون چربی : ۳.۵ لیتر
  • مایه ماست یونانی ساده یا وانیلی : ۲/۳ پیمانه
  • مایه پنیر : ۳ قطره
  • آب سرد بدون کلر : ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه ماست ایسلندی خوش طعم

برای تهیه این نوع ماست ابتدا درجه حرارت شیر را بالا ببرید سپس آن را به آرامی به ۴۳ درجه سلسیوس برسانید و یک قاشق غذاخوری از  شیر گرم را به مایه ماست اضافه نمایید و آن را درون قابلمه شیر بریزید.

در این مرحله از طرز تهیه ماست ایسلندی ۳ قطره از مایه پنیر را به آب سرد بدون کلر بیفزایید سپس مخلوط مواد را به مخلوط شیر بیفزایید و قابلمه را به مدت ۱۲ ساعت در مکانی مناسب قرار دهید تا مایه ماست به صورت تصویر زیر درآید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش تهیه ماست ایسلندی

یک عدد آبکش را به همراه یک کیسه پنیر دو لایه روی ظرفی مناسب قرار دهید و مایه ماست را به کمک قاشق درون کاسه بریزید. روش تهیه ماست ایسلندی

ملست دلمه شده را در مکانی سرد به مدت ۴ تا ۸ ساعت قرار دهید تا آب ماست به صورت کامل از آن خارج شود.

دستور تهیه ماست ایسلندی

سپس ماست را درون ظرفی مناسب بریزید و به کمک همزن برقی آن را هم بزنید و یک قاشق سوپ خوری مایه پنیر به ماست بیفزایید تا به قوام ابریشمی برسد.

ماست ایسلندی

در صورت تمایل می توانید ماست ایسلندی را به کمک یک شیرین کننده نظیر شیره افرای تیره یا عسل شیرین نمایید تا خوش طعم تر شود.

توجه داشته باشید که باید مقداری از ماست ایسلندی شیرین نشده را برای درست کردن ماست بعدی بردارید و درون یخچال قرار دهید.

دستور تهیه ماست ایسلندی

دستور تهیه ماست ایسلندی با لوبیای وانیل خرد شده

مواد لازم

  • شیر بدون چربی : ۳.۵ لیتر
  • لوبیای وانیل خرد شده : یک عدد
  • ماست زیگی ساده یا وانیلی : ۲/۳ پیمانه
  • مایه پنیر گیاهی : ۴ قطره یا دو قطره مایه پنیر غلیظ شده
  • آب سرد بدون کلر : ۱/۴ پیمانه
  • قابلمه استیل
  • همزن دستی
  • پیمانه اندازه گیری
  • همزن برقی
  • کیسه پنیر

طرز تهیه ماست ایسلندی خانگی

همه شیر بدون چربی و لوبیای وانیل خرد شده و پوست لوبیا را درون قابلمه بزرگ استیل بریزید سپس شیر را به دمای بالا برسانید و آن را به صورت مرتب هم بزنید. توجه داشته باشید که دمای شیر باید در قسمت بالای آن ۸۲ درجه سلسیوس باشد و در قسمت ته قابلمه نیز ۸۷ درجه سانتی گراد باشد همچنین شیر باید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این وضعیت بماند.

اگر در طول این مدت مقداری از شیر سفت شده بود نباید آن را با بقیه شیر مخلوط نمایید همچنین به محض اینکه شیر به دمای مورد نظر رسید باید قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و اجازه دهید تا شیر به آرامی به دمای ۴۳ درجه سلسیوس برسد و آن را هم بزنید.

در این مرحله از طرز تهیه ماست ایسلندی باید مایه ماست زیگی را با یک پیمانه از شیر مخلوط نمایید سپس مخلوط مواد را به باقی مانده شیر بیفزایید.

ماست ایسلندی خوشمزه

مایه پنیر و آب سرد تصفیه شده را درون ظرفی مناسب با یکدیگر ترکیب نمایید سپس مخلوط مواد را به سرعت به قابلمه شیر بیفزایید و همه مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید سپس یک حوله تمیز را دولا نمایید و آن را روی قابلمه قرار دهید و قابلمه را در مکانی گرم به مدت ۱۲ ساعت قرار دهید همچنین می توانید قابلمه را بدون استفاده از حوله درون فر با حداقل دما به مدت ۱۲ ساعت قرار دهید.

روی یک قابلمه آبکش استیل را به همراه یک کیسه پنیر دولا قرار دهید سپس مایه ماست را به آرامی و به کمک قاشق درون کیسه بریزید و اجازه دهید تا کیسه درون آبکش به مدت ۴ تا ۹ ساعت بماند همچنین باید مایه ماست را در اتاق سرد یا درون یخچال قرار دهید تا مایه ماست صاف شود.

ماست ایسلندی خوش طعم و مقوی

نکات طلایی برای تهیه ماست زیگی

۱.برای دلمه بستن شیر می توانید از ماست زیگی ساده یا وانیلی استفاده نمایید همچنین اگر شما به ماست زیگی دسترسی ندارید می توانید برای دلمه بستن شیر از ماست یونانی ساده یا وانیلی استفاده نمایید.

۲. برای تهیه این نوع ماست باید از ظرفی استفاده نمایید که واکنش از خود نشان نمی دهد تا بتوانید شیر را درون آن به دمای بالا برسانید و با این کار ماست طعم بدی نگیرد.

۳. اگر مقداری از شیر سوخته یا سفت شده است آن را با بقیه شیر درون قابلمه مخلوط نکنید.

۴. برای نگهداری ماست آن را درون شیشه دهان گشاد بریزید سپس شیشه را درون یخچال قرار دهید همچنین می توانید این نوع ماست را به مدت ۴ هفته درون یخچال نگهداری نمایید.

ماست ایسلندی خوش طعم

۵. اگر تمایل دارید ماست را شیرین نمایید می توانید مقداری از آن را بردارید و به عنوان مایه ماست کنار بگذارید سپس قبل از اضافه کردن مایه پنیر به ماست آن را شیرین نمایید.

۶. برای شیرین کردن ماست ایسلندی می توانید از عسل یا شیره افرا استفاده نمایید.

۷. این نوع ماست دارای پروتئین زیادی است و جزء سالم ترین ماست ها به شمار می رود از این رو بهتر است ورزشکاران و سالمندان و کودکان آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

۸. برای لطیف تر شدن ماست باید ظرف را به صورت معلق نگهدارید تا همه مایع از آن خارج شود و در نتیجه ماست ضخیم تر گردد سپس ماست را به کمک همزن برقی به سرعت هم بزنید و یک قاشق غذاخوری آب پنیر به ماست بیفزایید سپس ماست را درون ظرف شیشه ای درب دار بریزید تا به صورت کامل بافت ماست لطیف و ابریشمی گردد.

روش تهیه ماست ایسلندی در منزل

در این بخش از آشپزی مجله آرگا با طرز تهیه ماست ایسلندی با دو روش مختلف آشنا شدید که امیدواریم به کمک روش ها و ترفندهای ذکر شده بتوانید این نوع ماست مقوی را در منزل به راحتی تهیه نمایید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *