دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی تویسرکان شهری با قدمت ۴۰۰۰ ساله!

  • سحر هودانلویی
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

موقعیت تویسرکان را می‌توان واقع شده در استان همدان و مرکز آن بیان کرد. از نظر جغرافیایی این شهر در جنوب کوهستان الوند شهر همدان واقع شده است. همچنین از شرق به ملایر، از جنوب به نهاوند، از غرب به استان کرمانشاه ختم می شود. برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی تویسرکان در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

علت شهرت تویسرکان را می‌توان به منظور باغ‌های وسیع و گسترده و به همراه داشتن درختان بزرگ گردو بیان کرد. بعد از شهرهای همدان، ملایر و نهاوند، تویسرکان چهارمین شهر بزرگ استان می باشد، که آب و هوای معتدل و کوهستانی دارا است. همچنین این شهر  سبب شده تا در طول سال گردشگران بسیاری به آنجا سفر کنند.

معرفی مکان های دیدنی تویسرکان

معرفی شهرستان تویسرکان

در ابتدای معرفی این شهر قابل به ذکر است که دارای قدمت چهار هزار ساله می‌باشد. همچنین در این شهر ویرانه های بسیاری وجود دارد که همگان نشان از حمله مغول ها مغول ها می باشد. این شهر از ترکیب دو روستای توی و سرکان ایجاد شده است و به همین دلیل نام تویسرکان را برای آن برگزیده اند. این منطقه با دارا بودن آب و هوای کوهستانی و معتدل در دامنه جنوب غربی کوه الوند واقع شده است. همچنین گفتنی است که این منطقه دارای دره‌های گردو است، و با نام شهر طلای سبز نیز معرفی می شود.

قابل ذکر است که این شهر با دارا بودن قدمت تاریخی بسیار و موقعیت جغرافیایی مناسب از مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است که همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی تویسرکان در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

مکان های دیدنی تویسرکان

آشنایی با مکان های دیدنی تویسرکان

ایران عزیز با دارا بودن پهناوری بسیار وسیع جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده است. در این میان شهرهای کشورمان ایران از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و مکانهای دیدنی بسیاری برخوردار است، که در ادامه این مطلب به زیبایی های شهرستان تویسرکان پرداخته‌ایم.

  • آرامگاه حبقوق

آرامگاه حبقوق که در شهرستان تویسرکان واقع شده است، را می‌توان از قدیمی ترین آثار تاریخی ایران به شمار آورد. همچنین این منطقه چندین مردتبه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، اما باز هم می‌توان اندکی ویرانی در ظاهر آن مشاهده کرد. در مورد پیشینه این منطقه باید گفت که حبقوق یا حیقوق یکی از پیامبران اهل کتاب بوده است که حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح زندگی می کرده است.

درباره این آرامگاه پیامبر داستان‌های بسیاری سینه به سینه افراد منتقل شده است، اما باید گفت که این آرامگاه در تویسرکان یکی از آرامگاه های منسوب به شمار می آید. امروز این منطقه از زیارتگاه های یهودیان به حساب می آید، و قدمت آن گواه بر تاریخ و وجود آبادانی منطقه در عصر آن می باشد. نمای ظاهری آرامگاه حبقوق از دور به مانند یک برج مدور با سقفی مخروطی شکل به نظر می‌آید، اما قابل به ذکر است که در حقیقت بدنه این آرامگاه هشت ضلعی است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • آرامگاه میر راضی الدین آرتیمانی

از دیگر مکان های دیدنی تویسرکان می‌توان به آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی اشاره کرد، که بر بلندای تپه ای در روستای آرتیمان واقع شده است. میر رضی الدین آرتیمانی از شاعران و عارفان اهل فلسفه مشهور در دوران صفوی بوده است. نمای ظاهری این آرامگاه آجری بوده است، و دارای سه دهن طاق بمانند بلند است. آرامگاه دارای چهار در ورودی چهارضلعی نظر گرفته شده است، و پلان بنا مربع شکل است.

معرفی کاروانسرای شاه عباسی تویسرکان

  • کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباس را می توان یکی از چهار کاروانسرای چهار ایوانی ایران معرفی کرد، که در عهد صفویه بنا شده است. مساحت این کاروانسرا چیزی حدود ۴ هزار متر مربع می باشد، که در مسیر تویسرکان به اسدآباد قرار گرفته است. حفاری انجام شده توسط باستان شناسان، آثار باستانی بسیاری از این کاروانسرا به دست آمده است که هم اکنون در موزه شهر همدان محافظت و نگهداری می شود.

  • خانه مسعودی

خانه مسعودی از دیگر مکان های دیدنی تویسرکان از عصر قاجار می باشد. این خانه تاریخی که در دو طبقه احداث شده است، در هر طبقه دارای یک اتاق اصلی می باشد و در طرفین آن چند اتاق فرعی قرار گرفته است. همچنین در انتهای هر کدام از این طبقات اتاق به عنوان انباری تهیه شده است. اتاق شاه نشین که اساسی ترین قسمت این خانه می باشد در کنار آن کتیبه ای تاریخی واقع شده است، و تاریخ ساخت بنا را نشان می دهد.  از زیبایی های  این خانه تاریخی می‌توان به گچبری ها، آینه کاری ها و نقاشی های رنگ و روغن اشاره کرد. همچنین در حاشیه فوقانی دیواره‌های اتاق شاه نشین و در میان نقش های گچبری شده تصاویری از پادشاهان ایران باستان وجود دارد.

  • خانه دکتر اقتداری

خانه دکتر اقتدارب چیزی حدود ۱۵۰ سال پیش در عهد قاجار و در مرکز شهر تویسرکان در آن زمان توسط آقا رضا محمودی بنا شد. از بنای ظاهری این خانه باید گفت دارای حیاط مرکزی می باشد، به این صورت که از چهار حیاط مرکزی تشکیل شده است. از دیگر مشخصه این خانه می توان به دارا بودن طبقه همکف با نماهای ضربی تزیین شده اشاره کرد. همچنین در سقف خانه دکتر اقتدار از تیرهای چوبی بسیاری استفاده شده است. حیاط این خانه به قنات پرآب متصل بود، که وظیفه پر کردن حوضچه ها و آبیاری درختان و سبزه ها را به عهده داشت.

معرفی قلعه اشتران تویسرکان

  • قلعه اشتران

قلعه اشتران از دیگر قلعه های نادر و تاریخی این استان می باشد، که در دوره قاجاریه توسط حاج مراد خان اردلان بنا شده است. مساحت این قلعه یک هکتار است که شامل دو طبقه مسکونی و یک طبقه زیر زمین می باشد. در هر طبقه این قلعه ۱۳ اتاق وجود دارد، و در حیاط درونی آن قناتی برای آب نوشیدنی واقع شده است. همچنین قابل ذکر است که در چهار گوشه این قلعه چهار برج مدور وجود دارد، تا در هنگام جنگ از آن به خوبی دفاع شو. از نظر نمای ظاهری در ساخت دیوارهای این قلعه از چینه و خشت استفاده شده است.

  • پل تاریخی

از دیگر مکان های دیدنی تویسرکان می‌توان به انواع از پل های تاریخی آن اشاره کرد، که در ادامه این مطلب مطالعه خواهید کرد.

پل قلعه شیخ:

این پل به جا مانده از دوران قاجار می باشد که تاکنون به ثبت ملی رسیده است.

پل گزندر:

این پل نیز از دیگر بناهای تاریخی تویسرکان می باشد، که به دوره پهلوی باز می‌گردد. این پل نیز در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل آجری کرزان:

این پل در سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۵ بر روی رود خرم رود بنا شده است. این پل دارای ۴ دهنه غوس هلالی شکل می باشد، از سنگ لاشه و آجر تشکیل شده است. از ویژگی های بارز این اثر تاریخی می‌توان به آجرکاری های دقیق و زیبا که به صورت خفته راسته و حاشیه ۴۰ سانتی متری راست در حین و اطراف طاق ها قرار گرفته است اشاره کرد.

پل فرسنج:

درباره این پل قابل به ذکر است که در نزدیکی کاروانسرای شاه عباس در دوران صفویه بنا شده است. این پل که حدود ۶۰ متر طول و ۸ متر عرض دارد، دارای سه دهنه و با قوس جناغی شکل می باشد. در عصر امروز قابل به ذکر است که بسیاری از مردم از روی این پل برای عبور استفاده می‌کنند. این پل که دارای پایه های دو دهانه کوچک می باشد، برای کاهش فشار بر روی پایه‌های اصلی و صرفه‌جویی در مصرف مصالح شده است.

معرفی مدرسه شیخ علی خان زنگنه تویسرکان

  • مدرسه شیخ علی خان زنگنه

این مدرسه که از دیگر مکان های دیدنی تویسرکان می باشد توسط شیخ علی خان به دستور شاه سلیمان صفوی بنا شده است. این مدرسه دارای حیاط مستطیل شکل و پلان چهار ایوانی است که یک طبقه را دارا می باشد. در اطراف آن ۳۶ حجره متصل‌به یک دیگر قرار دارد و در گذشته و هم اکنون محل تحصیل دانش آموزان علوم دینی قرار می گیرد. این مدرسه که دارای مسجدی در بخش جنوبی است، از نظر فرهنگی دارای اهمیت بسیاری است. همچنین در کلیه قسمت های بنا شده از آجر و سقف آن با طاق ضربی استفاده شده است. گفتنی است که این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • مسجد جامع تویسرکان

این مسجد را می‌توان در حاشیه غربی و راسته بازار در خیابان شهید باهنر تویسرکان مشاهده کرد. قابل ذکر است که این مسجد در گذشته شبستان نیز معرفی می‌کردند. این مسجد در سال ۱۲۳۳ توسط میرزا همایون حجت خواندن امام احداث شده است. همچنین گنبد بزرگ این مسجد که هم اکنون ویران شده از از دیگر ویژگی‌های این منطقه مذهبی می‌باشد. از مناطق مورد مرمت قرار گرفته می توان به گنبد و قسمت فوقانی گلدسته ها اشاره کرد.

  • بازار سرپوشیده

این منطقه را می توان یادگاری به جا مانده از عصر صفویه معرفی کرد، که حدود ۳۷۰ سال قدمت دارد. همچنین قابل ذکر است که در دوران قاجار این بازار سرپوشیده مورد مرمت مجدد قرار گرفته است. این منطقه دارای یک راسته از ۲۴ راسته فرعی می باشد که انتهای هر کدام از این یک بنای تاریخی دیگر مانند مدرسه شیخ علی خان زنگنه و مسجد جامه منتهی می شود.

معرفی چنار های کمر بسته تویسرکان

  • چنار های کمر بسته

چنارهای کمربسته تویسرکان از پنجمین آثار ثبت شده میراث و طبیعی ایران می باشد. این منطقه که دارای ۵ اصل می‌باشد از مناطق ییلاقی تویسرکان به شمار می رود. همچنین این منطقه دارای چنار های قدیمی است که جزء درختان پیر ایران به شمار می‌روند.

  • دره گزند سرابی

این دره گزندر سرابی در ابتدای ورودی شهر تویسرکان قرار گرفته است. مساحت این منطقه می توان ۵۰۰ هکتار تخمین زد. همچنین دره به دلیل دارا بودن بسیاری از آب و خاک مناسب با عمیق موقعیت مناسبی برای کشاورزی به شمار می رود. آب و هوای منطقه و چشم‌اندازهای زیبا و سرسبز این دره آنجا را به تفریحگاه محبوب برای مسافران اهالی منطقه تبدیل کرده است.

  • آبشار افشار

آبشار افشار در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان تویسرکان قرار گرفته است. این آبشار در انتهای دره از حد واقع شده است، که از جاذبه های دیدنی و زیبای تویسرکان برای گردشگران و اهالی منطقه می‌باشد.

جاذبه های دیدنی تویسرکان

قدمت چهار هزار ساله تویسرکان

طبق مطالعات انجام شده در خصوص قدمت و تاریخ این شهر مشخص می باشد، که ویرانه ها و خرابی های قدیمی بر اثر جنگ با مغول ها انجام شده است. همان طور که تاکنون مطالعه کردید توی و سرکان از روستاهای مهم این استان بوده اند که با ادغام به تویسرکان امروزی تبدیل شده است. قابل ذکر است که کاوشگران باستان شناسی قدمت سکونت انسان در این منطقه را به چهار هزار سال پیش تخمین زده اند.

آشنایی با سوغات شهرستان تویسرکان

هر شهر و منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به خود دارای سوغات و مواد غذایی مناسب به خود می باشد. در ادامه این مطلب با سوغاتی های مخصوص شهرستان تویسرکان آشنا خواهید شد.

آشنایی با مکان های دیدنی تویسرکان

  1. گردو
  2. بادام
  3. سماق
  4. آلو بخارا
  5. توت
  6. آلبالو
  7. زعفران
  8. سیر
  9. گردو
  10. نقل و نبات
  11. کلوچه
  12. نان قندی
  13. عسل
  14. کشمش
  15. برگ آلو
  16. برگ زرد آلو
  17. خشکبار

موارد گفته شده از جمله سوغاتی های این شهر می‌باشند، و گردو که شهرت چندین سال دارد از سوغاتی های خوشمزه و مهم این شهرستان به حساب می آید. در این رابطه قابل به ذکر است که تویسرکان دارای منطقه ای بیش از ۳۶۸۱ هکتار زیر کشت درختان میوه دارد، که بخش بسیاری از آنها درختان گردو تشکیل داده است. همچنین این باغ های میوه را نیز می‌توان از دیگر مکان های دیدنی تویسرکان به شمار برد. همچنین پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی همدان کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *